قول مساعد کنسرسیوم برای بالا رفتن تولید نفت و افزایش عایدات ایران از نفت جنوب!/علم: ممکن است چند روز دیگر نباشم!/در مذاکرات میان ایران و عراق مطرح شد: تشکر عراق از مساعدت شاه ایران در مورد فلسطین و اعراب!/بررسی مجدد حیف و میل در شهرداری در مجلس سنا/«دست‌فروش‌ها می‌گویند اجازه کسب و کار نداشته باشند، زن و فرزندانشان گرسنه خواهند ماند»!
7 اسفند 1342
قول مساعد کنسرسیوم برای بالا رفتن تولید نفت و افزایش عایدات ایران از نفت جنوب! روزنامه «کیهان» نوشت: امروز آخرین جلسه مذاکرات نفت بین مقامات شرکت ملی نفت و نمایندگان کنسرسیوم نفت تشکیل شد و گفت‌وگوهایی صورت گرفت و آخر وقت امروز اعلام شد که مذاکرات پایان یافته و متعاقب آن مقارن ساعت یک بعدازظهر اعلامیه مذاکرات نفت انتشار یافت.
در مذاکرات نفت تهران هیچ یک از اعضای دولت شرکت نداشتند و طرف مذاکره با نمایندگان کنسرسیوم، مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت بودند.
ظاهرا مذاکرات رضایت‌بخش بوده و مقامات کنسرسیوم برای افزایش تولید نفت و در نتیجه بالا رفتن رقم عایدات ایران از نفت جنوب قول مساعد داده‌اند.1
  علم: ممکن است چند روز دیگر نباشم! روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 7 بعد از ظهر دیروز جلسه سازمان دانشجویان باشگاه مرکزی جوانان با حضور اسدالله علم، نخست‌وزیر، در باشگاه مرکزی جوانان برپا شد.
در این مراسم، نخست‌وزیر خطاب به دانشجویان گفت: من حالا نخست‌وزیر هستم و ممکن است چند روز دیگر نباشم. اگر نباشم ایرادی هم ندارد و ممکن هم هست شاهنشاه ملاحظاتی بکنند و ما مجددا باشیم و به هر تقدیر شاهنشاه به سیاست دنیا وارد هستند و نظر ایشان صائب است. وی افزود: زندگی شاهنشاه پر از فداکاری و ازخودگذشتگی است و من در این مورد خاطراتی دارم که اگر وقت اجازه بدهد، در موقع مقتضی مطالبی راجع به زندگی سیاسی و فداکاری‌های شاهنشاه برای شما  می‌گویم.2
  در مذاکرات میان ایران و عراق مطرح شد: تشکر عراق از مساعدت شاه ایران در مورد فلسطین و اعراب! روزنامه «اطلاعات» نوشت: در اولین شب ورود هیئت نمایندگی عراق به تهران از طرف آرام، وزیر امور خارجه، ضیافت شامی به افتخار میهمانان در کاخ وزارت امور خارجه ترتیب داده شد.
آرام در سر میز شام طی سخنانی گفت: ما در ایران همواره خواهان سعادت و پیشرفت ملت عراق و سایر برادران عرب بوده و آرزومندیم مدارج ترقی و تعالی را سریعا بپیمایند.
صبحی عبدالحمید، وزیر امور خارجه عراق، نیز در این ضیافت گفت: از پشتیبانی ایران که در سابق در مورد فلسطین از ما شده سپاس‌گزاری نموده امیدواریم که در گرفتاری‌های امروزی نیز پشتیبانی نمایید. این پشتیبانی دولت و ملت ایران از قضایای عرب تعجب ندارد؛ زیرا در رأس آن پادشاهی مسلمان و مؤمن چون اعلیحضرت همایون شاهنشاه محمدرضاشاه پهلوی قرار دارند.3
  بررسی مجدد حیف و میل در شهرداری در مجلس سنا در جلسه امروز مجلس سنا، سؤال ممتاز از وزیر دادگستری به این شرح قرائت شد: استدعا دارم مقرر فرمایند جناب آقای وزیر دادگستری اعلام فرمایند بی‌ترتیبی‌ها و حیف و میل‌هایی که در شهرداری تهران واقع شده و به آنها اشاره فرمودند از چه تاریخ تا چه تاریخ انجام یافته و در زمان کدام یک از دولت‌ها بوده است‌.
باهری، وزیر دادگستری، در پاسخ گفت: جناب آقای ممتاز به مناسبت توضیحاتی که بنده روز دوشنبه پیش در مورد حیف و میلی که در وجوه شهرداری انجام گرفته دادم سؤال فرموده‌اند که این حیف و میل‌ها در زمان کدام دولت به وقوع پیوسته اصولا تفتیشی که از طرف وزارت دادگستری نسبت به این مسائل انجام گرفت نقطه‌نظر این نبود که ببینیم چه دولتی مقصر هست و چه دولتی مقصر نیست و اساسا رویه این دولت نیست که نسبت به دولت‌های گذشته یک نظر خرده‌گیری و خرده‌بینی داشته باشد. اگر تفتیشی ما کردیم برای اصلاح وضع آشفته و آشنایی با آشفتگی موجود بود.
بنابراین از این نظر دقت نشده و من هم خیلی معذرت می‌خواهم تاریخ آمدن دولت‌ها و تاریخ رفتنشان را هم درست در خاطرم نیست، اما یک  مطلب را می‌توانم عرض کنم و آن این است که این تفتیش‌ها مربوط است از اواخر سال 1339 تا حال؛ بنابراین حیف و میل‌هایی که ملاحظه فرمودید در شهرداری تهران اینجا عنوان نشد مربوط است به این دوره؛ البته قرارداد آسفالت که فعلا مورد رسیدگی هست مرحله اجرایی‌اش و آگهی مناقصه‌اش، همان‌طور که در جلسه پیش عرض کردم، در سال 1340 منتشر شده و قرارداد آن هم در همان سال بسته شده، ولی خوب مراحل اجرایی آن در بعد بوده؛ به طوری که متوجه شدیم که در اجرای آن فسادی وجود دارد کشف کردیم و مشغول رسیدگی هستیم. امیدوارم که توضیحات بنده در این مورد قانع‌کننده باشد.4
  «دست‌فروش‌ها می‌گویند اجازه کسب و کار نداشته باشند، زن و فرزندانشان گرسنه خواهند ماند»! روزنامه «کیهان» نوشت: امروز اطلاع حاصل شد که آقای علم، نخست‌وزیر، دستور داده است که تا پایان سال جاری و ایام عید به دست‌فروشان در محل فعلی کار خود اجازه کسب‌وکار داده شود و سپس آنها در نقاط معینی متمرکز گردند.
دست‌فروش‌ها می‌گفتند که اگر به آنها اجازه ادامه کار تا شب عید داده نشود، زن و فرزندان آنها در این موقع از سال گرسنه خواهند ماند؛ زیرا اکنون که پس از یک سال کاری موقع کسب آنها شده است مأمورین کلانتری می‌خواهند جلو کسب آنها را بگیرند.5
 
روزنامه اطلاعات، 7 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.mnwt23n--ftd2.html
iichs.ir/vdch.mnwt23n--ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما