اسکناس  ده ریالی چاپ نمی‌شود/در بودجه لایحه استخدام مورد توجه قرار نگرفته است/لایحه پزشکی، پزشکان و قضات را در مقابل هم قرار داد!/شاه و فرح پس از استفاده از آب‌های معدنی ایتالیا و اتمام سفر تفریحی باز می‌گردند!/مهندس عدل، نماینده مجلس شورای ملی، درگذشت
3 اسفند 1342
اسکناس  ده ریالی چاپ نمی‌شود
یک مقام مسئول بانک مرکزی ایران امروز اظهار داشت: طبق تصمیم بانک مرکزی در آینده اسکناس ده ریالی چاپ نخواهد شد. اکنون سفارش چاپ مقداری اسکناس به موسسه چاپ اسکناس در انگلستان داده شده است که پس از انجام مقدمات کاربری، سال آینده به بانک خواهد رسید. به این ترتیب بانک مرکزی امسال به هیچ وجه اسکانس‌های ده و بیست ریالی توزیع نخواهد کرد.
این مقام افزود: برای اینکه مردم برای دادن عیدی دچار اشکال نباشند، دستور داده شده است بسته‌های نایلونی حاوی سکه بین متقاضیان توزیع شود.
با آغاز فروش پهلوی توسط بانک ملی قیمت پهلوی در بازار آزاد 20 ریال ترقی کرد.
بانک ملی به واسطه نزدیک شدن ایام عید، طبق معمول همه‌ساله، شروع به فروش انواع پهلوی طلا بین مردم نموده است. مدتی است به تصویب دولت ورود طلا به کشور ممنوع می‌باشد و ضرب سکه نیز در انحصار دولت است.
بانک ملی یک پهلوی طلا را به 900 ریال، نیم پهلوی را به 480 ریال و ربع پهلوی را به 280 ریال به مردم می‌فروشد؛ درحالی‌که قبل از آغاز فروش پهلوی توسط بانک ملی، پهلوی طلا در بازار آزاد به 880 ریال، نیم پهلوی به 465 ریال و ربع پهلوی به 265 ریال فروخته می‌شد.
یک مقام مطلع گفت: پیش‌بینی می‌شود بانک ملی در این یک ماه حدود ده‌میلیون ریال انواع پهلوی به فروش برساند.
 
در بودجه لایحه استخدام مورد توجه قرار نگرفته است
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در بودجه کل امسال لایحه استخدام مورد توجه قرار نگرفته؛ زیرا این لایحه هنوز مورد بررسی و مطالعه کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی و بعد هم در مجلس سنا مدتی به طول خواهد کشید و مسلما قبل از سال جاری که بودجه باید تنظیم شود خاتمه نمی‌یابد.
گذشته از آن در صورت تصویب هم انطباق آن با وضع موجود استخدامی کارکنان دولت و تطبیق آن با وضع بودجه مدت زیادی وقت لازم دارد.
 
لایحه پزشکی، پزشکان و قضات را در مقابل هم قرار داد!
صبح امروز اصغر اسماعیل فدایی، رئیس شعبه 21 دادگاه جنحه که در کار تهیه لایحه اخیر وزارت دادگستری شرکت داشته و در دادگاه جنحه پرونده‌های مربوط به تخلفات در امور غذایی و دارویی و پزشکی را رسیدگی می‌کند، گفت: دکتر مهدی آذر، استاد دانشکده پزشکی، در سخنان خود که در شماره گذشته روزنامه «اطلاعات» چاپ شده بود، اظهار داشته‌اند که اینجانب پزشکان را تهدید نموده‌ام چنانچه اشکالی در راه تصویب لایحه پزشکی ایجاد نمایند، اعمال خلاف آنها را منتشر خواهم کرد. برای روشن شدن افکار عمومی باید بگویم قاضی نه تنها کسی را تهدید نمی‌کند، بلکه وظیفه قاضی رفع ظلم و تعدی و تهدید است.
وی افزود: همان طور که اغلب آقایان پزشکان اطلاع دارند در تهیه این لایحه هیجده پزشک از نمایندگان وزارت بهداری، دانشکده پزشکی و نمایندگان سندیکاهای پزشکی حضور داشته و در برابر هیجده پزشک فقط چهار قاضی در کار تهیه لایحه دخالت و شرکت داشته‌اند و نهایت دقت در حفظ حیثیت پزشکان با شرف به عمل آمده است.
در اجتماع پزشکان پایتخت نیز گفته شد که تنها اثر لایحه جدید پزشکی این است که از هم‌اکنون پزشک و  قاضی مقابل هم جبهه گرفته‌اند. به گفته آنها لایحه پزشکی نبوغ پزشکان را خفه و دانشکده پزشکی را تعطیل می‌نماید.
 
شاه و فرح پس از استفاده از آب‌های معدنی ایتالیا و اتمام سفر تفریحی باز می‌گردند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق اطلاعی که پریروز به‌دست آمده اعلیحضرت همایونی و علیاحضرت شهبانوی ایران تا چند روز دیگر از ایتالیا مستقیما به میهن بازگشت خواهند فرمود.
طبق تجویز طبیب معالج شاهنشاه، که در اتریش اعلیحضرت همایونی را مورد معاینه پزشکی قرار داده بود، مدت استفاده از آبهای معدنی شهر مونته کاتینی آخر هفته آینده پایان می‌یابد و شاهنشاه و شهبانو روز شنبه 10 یا یکشنبه 11 اسفندماه به تهران ورود خواهند فرمود.1
 
مهندس عدل، نماینده مجلس شورای ملی، درگذشت
روزنامه «کیهان» نوشت: آقای مهندس مجید عدل، نماینده مجلس شورای ملی، عصر روز پنجشنبه درحالی‌که در یکی از کمیسیون‌های مجلس مشغول کار بود، دچار خونریزی مغزی گردید و پس از یکی دو ساعت بدرود حیات گفت و تشییع جنازه آن مرحوم بامداد امروز از مسجد سپهسالار انجام گرفت.
مهندس مجید عدل، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای ملی، عصر روز پنجشنبه پس از اینکه مدت سه ساعت در یکی از کمیسیون‌های فرعی مجلس با سایر اعضای کمیسیون مشغول بررسی لوایح بود، دچار شوک و خونریزی مغزی شد و بلافاصله از جلسه خارج گردید و روی نیمکتی در سرسرای مجلس به حال اغما افتاد.
یازده دکتر من‌جمله دکتر خانوادگی عدل برای مداوای ایشان گرد آمدند، ولی با کمال تأسف مهندس عدل قبل از رسیدن به بیمارستان درگذشت.2
 
روزنامه اطلاعات، 3 اسفند 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcf.md1iw6dvvgiaw.html
iichs.ir/vdcf.md1iw6dvvgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما