بررسی لایحه حمایت از صنایع داخلی در جلسه امروز سنا/شفق: از بچگی موضوع استفاده از امتعه وطنی مطرح بوده و امروز هم گرفتارش هستیم!/به نام وطن‌پرستی جنس بد و گران تهیه نکنیم!/آمار و ارقامی که دروغین بودن «سیاست روشن دولت در صادرات و واردات» را نشان می‌دهد!/مرگ 112 نفر به علت سرخک/افزایش خودکشی و بیماری روانی در تهران/اسدالله علم: ما مشکل اجتماعی نداریم!
30 بهمن 1342
بررسی لایحه حمایت از صنایع داخلی در جلسه امروز سنا
در جلسه امروز مجلس سنا لایحه حمایت از صنایع داخلی کشور مطرح شد.
ماده واحده این لایحه عبارت است از: به منظور حمایت از صنایع داخلی کشور مقرر می‌گردد: وزارتخانه‌ها و کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت مکلف‌اند در مواردی که کالاهای ساخت کشور از نظر مشخصات و قابلیت استفاده مشابه کالاهای وارداتی مورد نیاز آنها باشد احتیاجات خود را منحصرا از کارخانجات تهیه‌کننده داخلی خریداری نمایند‌.
دوم، در مواردی که وزارتخانه‌ها و ادارات و مؤسسات دولتی مایحتاج خود را از کارخانجات دولتی خریداری می‌نمایند، وزارت دارایی موظف است بهای اجناس تحویل‌شده را طبق قبوض رسمی خریدار که از طرف فروشنده تسلیم خواهد شد از اعتبار مربوط خریدار کسر و به حساب فروشنده پرداخت نماید.
سوم، قابلیت استفاده و مشخصات کالاهای مشابه و همچنین نرخ خریدار از طرف کمیته دائمی نظارت و تثبیت قیمت‌های وزارت بازرگانی با توجه به بهای تمام‌شده جنس و سود عادله کارخانه سازنده تعیین و تشخیص می‌گردد‌.
 
شفق: از بچگی موضوع استفاده از امتعه وطنی مطرح بوده و امروز هم گرفتارش هستیم!
صادق رضازاده شفق در جلسه امروز سنا درباره کلیات لایحه حمایت از صنایع داخلی گفت: تردیدی نیست که یکی از اصول اقتصاد تمام کشورها و کشور ما این است که موضوع صادرات و واردات را ما اداره کنیم و اگر بتوانیم تا حدود امکان کالایی را خودمان تهیه کنیم، در این صورت از ورود کالای مشابه خارجی اجتناب نماییم، ولی این موضوع یک سیاست بسیار عاقلانه مبنی بر یک پیش‌بینی‌هایی فنی و علمی لازم دارد و تا امروز افسوس این موضوع وجود خارجی تا حدودی پیدا نکرده است.
از ایام بچگی من یادم هست که صحبت استعمال امتعه وطنی مطرح بود و تا امروز هم گرفتارش هستیم و باید البته عرض بکنیم که با کمال خوشبختی و خوشوقتی محصولات زیادی حالا در کشور تهیه می‌شود نمی‌خواهم عرض بکنم که به کلی یأس‌آمیز است، ولی تا آنجا که امکان دارد باید دولت یک سیاست ثابت روشن مبتنی به اصول علمی در باب صادرات واردات و تشویق و حمایت کالای داخلی معین کند و کمال خوشوقتی است که این تصویب‌نامه امروز آمده است که قانونیت آن از طرف سنا تصویب بشود.
 
به نام وطن‌پرستی جنس بد و گران تهیه نکنیم!
فقط ملتی می‌تواند در جهان اقتصادی موفق بشود که جنس ارزان و خوب تهیه کند وگرنه اگر بنا باشد سال‌ها به نام وطن‌پرستی جنس بد و گران بخواهیم تهیه بکنیم و جنس خارجی را ممنوع بداریم در آن باب می‌شود شعر سعدی را بدون تأمل گفت: «نتوان مُرد به سختی که من اینجا زادم»
در صورتی که کارخانجات داخلی بتوانند محصولات مشابه مورد احتیاج کشور را به مقدار کافی در داخله تهیه کنند «البته به شرط تشخیص قطعی مشابهت در این صورت» دولت مکلف است ممنوعیت ورود این قبیل محصولات را به مرحله اجرا بگذارد. تمام محصولات و نسبت به تمام مردم اگر یک محصول خوبی کم کم در این کشور رایج شد مردم هم خریدند کم کم خلاص می‌شویم‌.
از خارجه‌پرستی احمقانه، الان پیراهنی که در این کشور ساخته می‌شود پیش چشم خودمان در کارخانه خودمان پشت سرش یک چیز فرنگی به انگلیسی به قول آقای حجازی غلط می‌نویسند و می‌چسبانند تا فروش برود. آخر این زندگی باید خاتمه پیدا کند. عرض کردم یک راهش این است که ما باید اعتماد پیدا کنیم که این جنس تقلبی و بد نیست. این بدی و تقلب است که ما را به اینجا کشانده که روی جنس خودمان فردا شاید روی کاسه ماست هم یک مهر بزنند که «made in England» یا «made in japan» چنان‌که تمام می‌نویسند غلط هم می‌نویسند، دیگر ماست و پنیر مانده تا اینکه روی آن این علائم را بگذارند. ‌سرّش این است که مردم هنوز اعتماد ندارند که ما ملت می‌توانیم متاع خوب درست کنیم‌.1
 
آمار و ارقامی که دروغین بودن «سیاست روشن دولت در صادرات و واردات» را نشان می‌دهد!
دکتر ضیایی، معاون وزارت اقتصاد،‌ در جلسه امروز مجلس سنا در دفاع از لایحه دولت در مورد حمایت از صنایع داخلی گفت: دولت در مورد صادرات و واردات یک سیاست بسیار روشنی دارد که این سیاست مخصوصا در مورد واردات جوابگوی دو تبصره پیشنهادی جناب آقای دکتر شفق هست و آن این است که در هر زمینه‌ای و در هر رشته‌ای از تولید صنعتی موقعی که تولید یک کالایی در کشور به حدی رسید که صددرصد احتیاجات داخلی را تأمین بکند و به شرط اینکه درجه مرغوبیت آن کاملا نزدیک حداقل لازم و استاندارد باشد دولت ورود آن کالا را غیرمجاز می‌کند.
در مورد صادرات هم دولت یک برنامه مشخص و مسلمی دارد و آن این است که در عرض پنج سال صادرات غیر نفتی ایران از آغاز امسال حداقل دو برابر شود و خوشبختانه در این راه ما می‌توانیم بگوییم که امسال این هدفمان تأمین شده است و حجم صادرات امسال که ماه یازدهم هست نسبت به سال مشابه، یعنی نسبت به ده ماه سال مشابه در حدود بیست‌میلیون دلار افزونی داشته است. این سیاست را ادامه خواهیم داد.2
 
مرگ 112 نفر به علت سرخک
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش‌ها از شیوع و تلفات بیماری سرخک در استان کرمانشاهان حاکی است بیماری سرخک در قریه باباکوسه علیا و بابا کوسه سفلی واقع در 12 فرسنگی کرند و دهستان تفنگچی کوران و دهستان‌های منصور آقائی به‌شدت شیوع یافته که به صورت همه‌گیر درآمده است.
تاکنون در این دهات 112 نفر بر اثر این بیماری جان سپرده‌اند و در حدود 250 نفر دیگر مبتلا می‌باشند که حالشان رضایت‌بخش نیست.
امروز چند نفر از مبتلایان که حالشان وخیم بود از دهات آلوده به وسیله هلیکوپتر به کرمانشاه انتقال یافتند که هم‌اکنون در بیمارستان شیر و خورشید سرخ بستری و تحت درمان هستند.
 
افزایش خودکشی و بیماری روانی در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال اظهارات دبیرکل سازمان جهانی سلامت فکر در تهران، پزشکان امراض روانی و روان‌پزشکان ایران اعلام کردند خودکشی و بیماری روانی در تهران افزایش یافته است.
کارمندان و کارگران بیشتر در معرض بیماری‌های روانی قرار گرفته‌اند. وجود تبعیض در اجتماع عامل مهم اختلالات و امراض روحی است.
دکتر چهرازی دراین‌باره گفت: متأسفانه اختلالات روانی در سال‌های اخیر در جامعه ما رو به فزونی و شدت نهاده و مخصوصا خودکشی و فحشا به طور بی‌سابقه رواج یافته است.
روزی نیست که میزان سقوط به فحشا بیشتر نشده باشد و یا چند نفر نوجوان دست به خودکشی نزنند.
طبق آمار سرویس مسمومیت بیمارستان رازی و لقمان‌الدوله در هر 24 ساعت به طور متوسط تنها در شهر تهران پانزده نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که از این عده دو‌سوم نجات می‌یابند.
دکتر جهانستان نیز گفت: وجود فاصله‌های طبقاتی و تبعیض‌هایی که در اجتماع ما حکم‌فرماست سبب شده است افراد دچار عقده‌هایی از قبیل حسادت، کینه‌توزی، حقارت و میل به تجاوز گردند.3
 
اسدالله علم: ما مشکل اجتماعی نداریم!
روزنامه «کیهان» نوشت: عصر دیروز به مناسبت دوازدهمین سال تأسیس بانک ساختمانی جلسه‌ای با شرکت اسدالله علم، نخست‌وزیر، و عده‎ای از نمایندگان مجلسین، رؤسای بانک‌های دولتی و ملی و گروهی از کارکنان بانک ساختمانی در تالار اجتماعات اتاق بازرگانی تهران تشکیل شد.
نخست‎وزیر در این جلسه گفت: مملکت ما از نظر ثباتی که دارد از سایر ممالک هم‌ردیف خود جلوتر است و به‌هیچ‌وجه با این کشورها قابل مقایسه نیست.
لازم به توضیح نیست که علت این ثبات بی‌نظیر وجود شخص اول مملکت و رژیم مشروطه سلطنتی است. دیگر اینکه کارهایی که در کشور ما شده است با پیش‌بینی‌ها و روشن‌بینی‌های شاهنشاه طوری است که در هیچ یک از ممالک همجوار نشده است؛ مثلا هنوز در هیچ یک از این کشورها اصلاحات ارضی از صورت خیال خارج نشده در صورتی که ما مرحله اول اصلاحات ارضی را با موفقیت به پایان رسانیده‌ایم.
وی افزود: از لحاظ اجتماعی به هیچ وجه مشکل اساسی نداریم. مشکل زیادی جمعیت و کمی آذوقه در مملکت ما اصلا مطرح نیست. به این دلایل ما نمی‌توانیم برنامه‌هایی را که در ممالک توسعه‌نیافته به مورد اجرا گذاشته شده است کپی کنیم و در کشورمان به اجرا بگذاریم.4
 
روزنامه اطلاعات، 30 بهمن 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdch.inwt23n-wftd2.html
iichs.ir/vdch.inwt23n-wftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما