«شهرداری تهران» به «بانک مرکزی» فروخته شد!/صدور قرار منع تعقیب ابتهاج/نمایندگان کنسرسیوم وارد آبادان شدند/در مجلس شورای ملی مطرح شد: وسایل گمراهی جوانان از جمله مشروبات در هر گذر و خیابان موجود است!/در بزرگ‌ترین خیابان‌های کشورهای مترقی مانند سوئد باور کنید مشروب‌فروشی وجود ندارد/ رستوران در کشورهای مترقی برای غذا خوردن است نه محل مشروب‌فروشی!/سنگ را بسته و سگ را گشاده‌اند/ وسایل گمراهی جوانان از جمله مشروبات در هر گذر و خیابان موجود است!/ثلث دوازده‌هزار مشروب‌فروشی که می‌گویند در تهران وجود دارد هم درست باشد برای مملکت اسلامی تأسف‌بار است!/کسادی، رکود، بیکاری و بی‌پولی مشکل شماره یک کشور!/تمام خیابان‌های شهر بر اثر بارش برف خراب شده/ شهرداری چاله‌ها را با خاک پر می‌کند!/لغو روادید بین ایران و ترکیه
27 بهمن 1342
«شهرداری تهران» به «بانک مرکزی» فروخته شد! روزنامه «اطلاعات» نوشت: پس از فروش شهرداری تهران به بانک مرکزی ایران، بانک مزبور در نظر دارد ساختمان موجود شهرداری را خراب کرده و بنای مدرنی به جای آن بسازد.
پس از پایان ساختمان جدید بانک مرکزی ایران به این محل انتقال خواهد یافت و ساختمان موجود بانک مرکزی به بانک ملی ایران واگذار خواهد شد.
درباره ساختمان جدید شهرداری توانا، سرپرست شهرداری، گفت: شهرداری به پارک شهر و یا کافه شهرداری تغییر مکان خواهد داد.1
  صدور قرار منع تعقیب ابتهاج روزنامه «کیهان» نوشت: قرار منع تعقیب ابوالحسن ابتهاج، مدیر عامل سابق سازمان برنامه، از طرف بازپرس دیوان کیفر صادر گردید و مورد تأیید دادستان دیوان کیفر نیز قرار گرفت.
این قرار مربوط به اتهاماتی است که در مورد قراردادهای عملیات عمرانی خوزستان به ابتهاج وارد آمده و موجب بازداشت ایشان در آبان‌ماه 1341 شده بود. بر اثر این اتهام آقای ابتهاج مدت 216 روز زندانی و تحت تعقیب بود.
  نمایندگان کنسرسیوم وارد آبادان شدند روزنامه «کیهان» نوشت: یک هیئت سیزده‎نفری مرکب از نمایندگان شرکت‌های تشکیل‌دهنده کنسرسیوم نفت وارد آبادان شدند.
ریاست این هیئت با نماینده کمپانی نفت انگلیس می‌باشد. نامبرده ضمنا عنوان سخنگوی هیئت را داراست.
هیئت مزبور پس از یک هفته بازدید از آبادان و مناطق نفت‌خیز و فعالیت‌های دو شرکت سهامی تصفیه و تولید نفت و انجام یک سفر کوتاه به اصفهان و شیراز روز شنبه آینده برای ملاقات با مقامات عالی‌رتبه دولت ایران و شرکت ملی نفت و شروع مذاکرات نفتی به تهران وارد می‌شوند.2
  در مجلس شورای ملی مطرح شد: وسایل گمراهی جوانان از جمله مشروبات در هر گذر و خیابان موجود است! حیدر صائبی، نماینده تهران، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: در ممالک مترقی جهان مانند سوئد، سوئیس، آمریکا و یا سایر ممالک دیگر فرزندان خود را از بچگی چه در خانواده و یا مدرسه و یا در کلیسا با تربیت صحیح و به پیروی از دستورات اخلاقی، اجتماعی و مذهبی بار می‌آورند و نمی‌گذارند که این نهال خودرو بار آید.
  در بزرگ‌ترین خیابان‌های کشورهای مترقی مانند سوئد باور کنید مشروب‌فروشی وجود ندارد/ رستوران در کشورهای مترقی برای غذا خوردن است نه محل مشروب‌فروشی! در آنجا محیط هم سالم است؛ در هر گذری آزادانه پیاله‌فروشی وجود ندارد. در بزرگ‌ترین خیابان‌های استکهلم، پایتخت سوئد (کوتگس گاتان)، باور بفرمایید مشروب‌فروشی وجود ندارد. رستوران به معنی واقعی خود، یعنی محلی که غذا باید خورد و سد جوع کرد، می‌باشد نه محل مشروب‌فروشی. این است سر بقا و ترقی ملل پیشرفته. ما خود از انجام وظیفه‌ای که بر عهده داریم عندالاقتضا کوتاهی می‌کنیم و تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازیم یا بعضا در خانواده در تربیت و مراقبت اطفال و جوان‌های خود قصور می‌ورزیم. عادات و اخلاق آنها را در خارج از منزل و حتی تا مدرسه کنترل نمی‌کنیم و بعد همه چیز را از معلم و دبیر و مدرسه می‌خواهیم.
یکی از دبیران شریف و متدین که خوشبختانه در میان دستگاه‌های فرهنگی ما زیاد هستند برای اینجانب نقل می‌کرد که همیشه در آخر کلاس درس خود چند دقیقه برای شاگردان موعظه اخلاقی و اجتماعی می‌نموده است. روزی بحث درباره مضرات قماربازی بوده است؛ پس از ذکر مطالب کافی و وافی در این مورد یکی از شاگردان اجازه صحبت خواسته و می‌گوید: جناب دبیر مطالبی که فرمودید بسیار منطقی و قابل توجه است، ولی بفرمایید اگر قمار بد است چرا پدر و مادر من در هفته چند شب تا پاسی از شب مشغول قماربازی هستند؟!
موضوع دیگر سالم نمودن محیط است. ما برای جوانان خود تفریح سالم یا نداریم و یا خیلی کم داریم. مؤسسات ورزشی در شهرستان‌ها نیست و یا خیلی ناقص است. مسلما مسئولین امر علاقه‌مند و حسن نیت دارند.
 
سنگ را بسته و سگ را گشاده‌اند/ وسایل گمراهی جوانان از جمله مشروبات در هر گذر و خیابان موجود است! شاید کمی بودجه و شاید عدم همکاری که در کشور ما یکی از عوامل تأخیر کارهاست اشاعه تفریحات سالم را در کشور مانع شده است، ولی در عوض بنا به مثلی که مشهور است سنگ را بسته و سگ را گشاده‌اند. وسایل گمراهی جوانان از قبیل سهولت به دست آوردن مشروبات الکلی و مسکرات در هر خیابان و گذر، رواج فیلم‌های سینمایی تحریک‌کننده و بعضا خلاف اخلاق، آزادی فروش کارت‌پستال‌ها و صور قبیحه و وسایل زیادی که همه نمایندگان محترم کم و بیش استحضار دارند از هر حیث فراهم و در دسترس جوانان است.
  ثلث دوازده‌هزار مشروب‌فروشی که می‌گویند در تهران وجود دارد هم درست باشد برای مملکت اسلامی تأسف‌بار است! اگر اشتباه نکرده باشم یکی از همکاران محترم فرمودند در تهران در حدود دوازده‌هزار مشروب‌فروشی و پیاله‌فروشی هست؛ البته این رقم به نظر اغراق‌آمیز است، ولی اگر ثلث آن را هم تصور کنیم در یک مملکت اسلامی که مردم آن به دین مبین اسلام افتخار دارند این رقم مایه تأسف است. ان‌شاءالله که این رقم صحیح نیست، ولی قطعی است که به اسامی مختلف از قبیل اغذیه‌فروشی، رستوران و غیره مشروب‌فروشی و پیاله‌فروشی هست.3
 
کسادی، رکود، بیکاری و بی‌پولی مشکل شماره یک کشور! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: هفته گذشته کمیسیون عرایض مجلس شورای ملی گزارشی از اقدامات یک‌ماهه خود به مجلس داد. کمیسیون عرایض مأمور رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم است. جالب اینکه ماده اول گزارش مزبور می‌گوید: «شکایات مربوط به بیکاری و درخواست ارجاع شغل در درجه اول اهمیت بوده و برای استفاده از نیروهای انسانی و جلوگیری از اتلاف آن، جا دارد دولت تصمیم جدی‌تری بگیرد.»
خود ما که روزانه چند صد نامه و شکایت و تظلم از اطراف و اکناف مملکت دریافت می‌کنیم معنی این نکته را خوب می‌فهمیم؛ زیرا نصف این نامه‌ها یا راجع به بیکاری است یا تقاضای کار... لحن این نامه‌ها هم از سایر عرایض و شکایات به مراتب دلخراش‌تر و جگرسوزتر است.
بدبختانه در این چند سال به طوری که شاهد بوده‌ایم هر سال کسادی و رکود بیشتر از سال پیش و بیکاری و بی‌پولی به مراتب محسوس‌تر شده است. این بزرگ‌ترین مشکل مملکتی است و اگر دوام پیدا کند بدون تعارف صورت یک فاجعه ملی به خود خواهد گرفت. پس باید متفکرین مملکت، زمامداران، مردم و صاحب‌نظران همه با هم توحید مساعی کنند تا راه حلی برای این مشکل بزرگ یعنی مشکل بیکاری و تقلیل بنیه مالی و رکود اقتصادی پیدا شود.4
  تمام خیابان‌های شهر بر اثر بارش برف خراب شده/ شهرداری چاله‌ها را با خاک پر می‌کند! روزنامه «کیهان» در شماره امروز خود نوشت: هیچ چیز عجیب‌تر از این نیست که تمام خیابان‌های شهر را برف خراب کرده و بر اثر اعتراضات مردم حالا شهرداری چاله چوله‌ها را با خاک پر می‌کند. اول این کار را در بیابان‌ها می کردند حالا در خیابان شهر می‎کنند.
همه می‌دانند که با یک باران این خاک‌ها گل می‌شود و در سراسر تهران یک منجلاب راه می‌اندازد.
این ترمیم نیست؛ کثافتکاری و به قول آن یارو گاز پامال کردن است. سیصدمیلیون تومان خرج آسفالت شهر می‌کنند و با یک برف تمام آسفالت از بین می‌رود و برای پوشاندن کثافتکاری خود توی چاله‌ها خاک می‌ریزند که خود کثافتکاری دیگری است. وزیر کشور گفته علت خرابی آسفالت خیابان‌ها این است که عده‌ای در اجرای برنامه آسفالت شهر سوء استفاده کرده‌اند و این عین حقیقت است.
به‌هر‌حال این شکاف‌هایی که در خیابان‌ها باز شده تماما دهن‌هایی است که داد می‌زند: آی دزد، آی دزد و لازم نیست بگوید دزد کیست؛ چون همه می‌دانند و می‌شناسند.5
  لغو روادید بین ایران و ترکیه روزنامه «اطلاعات» نوشت: در جلسه هیئت وزیران قرارداد مربوط به لغو روادید مسافرت بین ایران و ترکیه به تصویب رسید و مسافرت بین دو کشور آزاد شد.
موافقت‌نامه مذکور به دنبال مذاکرات چند ماه گذشته تهیه گردیده بود.
یک مقام مطلع در وزارت خارجه ایران پیرامون تصویب‌نامه مربوط به لغو قرارداد و روادید بین ایران و ترکیه اظهار داشت: طبق این تصویب‌نامه که متن آن در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید، کلیه مسافرینی که بین ایران و ترکیه رفت‌وآمد می‌نمایند احتیاجی به ویزای گذرنامه‌های خود نخواهند داشت و تا مدت سه ماه هم می‌توانند در کشور یکدیگر اقامت نمایند.6
 
روزنامه اطلاعات، 27 بهمن 1342، صفحه 16
https://iichs.ir/vdce.z8objh8pf9bij.html
iichs.ir/vdce.z8objh8pf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما