شاه در ادامه سفر تفریحی برای استراحت به ایتالیا رفت!/ مذاکرات ایران و عراق برای بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک/ در مجلس شورای ملی مطرح شد: بیمه‌های اجتماعی محکوم به ورشکستگی هستند!/ راه آهن سالانه مبلغی را که باید صرف بهداشت کارگران شود صرف امور دیگری می‌کند!/ افرادی سال‌هاست که در کشور نیستند، ولی از راه آهن حقوق می‌گیرند!/ اخذ ارزان‌ترین وام از لهستان/ دادیار دادسرای تهران: کارگاه‌های متعدد برای تهیه آمپول‌های تقلبی تشکیل شده است!/
22 بهمن 1342
شاه در ادامه سفر تفریحی برای استراحت به ایتالیا رفت! روزنامه «اطلاعات» نوشت: رایزن مطبوعاتی سفارت کبرای ایران در اتریش اطلاع داد که ظهر دیروز شاهنشاه با اتومبیل از اینسبروک رهسپار شهر ییلاقی مونته کاتینی در ایتالیا شدند.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه شاهنشاه ایران که پس از حضور در بازی‌های زمستانی المپیک از اینسبروک وارد ایتالیا شده‌اند مدت پانزده روز بنا به توصیه فلینگر در مونته کاتینی، مرکز آب‌های معدنی، به استراحت خواهند پرداخت.
حسن ارسنجانی، سفیر کبیر ایران در ایتالیا، و همچنین پزشک مخصوص اعلیحضرت نیز همراه شاهنشاه بود. در یکی از زیباترین هتل‌های فلورانس برای شاهنشاه و ملتزمین رکاب یک آپارتمان ده اتاقه رزرو شده است.1 
  مذاکرات ایران و عراق برای بهره‌برداری از میادین نفتی مشترک «رویترز» نوشت: دکتر وطاری، وزیر نفت عراق، امروز گفت: هدف اصلی تأسیس شرکت ملی نفت عراق استفاده از آن مناطقی است که در دولت قاسم امتیاز آنها از شرکت نفت عراق پس گرفته شد.
وزیر نفت عراق اضافه کرد: مذاکراتی با دولت ایران به منظور بهره‌برداری مشترک از معادن نفت زیر دریا واقع در ساحل شط‌العرب [اروندرود] انجام خواهد شد. این مذاکرات در ماه مارس (اسفند ـ فروردین) در بغداد آغاز خواهد شد.
  در مجلس شورای ملی مطرح شد: بیمه‌های اجتماعی محکوم به ورشکستگی هستند! جواد سعید، نماینده ساری، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق خود گفت: علت اینکه بنده را واداشت این سؤالات را در اینجا مطرح کنم تضییع حقوق حقه ۲۶ هزار نفر کارگر شریف و زحمت‌کش راه‌آهن است و مکررا هم شکایت کرده‌اند طبق همین قانون بیمه‌های اجتماعی که فعلا ساری و جاری است و به عقیده بنده ناقص هم هست، 5 درصد از حقوق کارگران هر ماهه کسر می‌شود و به صندوق بازنشستگی بیمه‌های اجتماعی داده می‌شود. بنده نمی‌خواهم که وارد این مطلب بشوم و جزء سؤال بنده نیست در این راه‌آهن سال‌هاست این ۵ درصد را از حقوق کارگران کسر می‌کند دیناری به صندوق بازنشستگی بیمه‌های اجتماعی نداده است و به همین دلیل بنده فکر می‌کنم که اگر این سیره ادامه پیدا کند بیمه‌های اجتماعی محکوم به ورشکستگی است.
  راه آهن سالانه مبلغی را که باید صرف بهداشت کارگران شود صرف امور دیگری می‌کند! سؤال بنده موضوع ۱۳ درصد کارفرماست که طبق همان قانون بیمه‌های اجتماعی کارفرما موظف است که برابر ۱۳ درصد حقوق کارگر را برای اجرای مقررات بیمه‌های اجتماعی و امور درمانی بهداشتی کارگران اختصاص دهد.
راه‌آهن بابت این ۱۳ درصد حق کارفرما هر سال باید یکصدمیلیون ریال برای این موضوع بپردازد، ولی فقط چهل‌میلیون ریال در بودجه منظور می‌کند و تازه کار به جایی رسیده است که همین چهل‌میلیون ریالی که در بودجه منظور می‌کنند نمی‌پردازند؛ به طوری که هر ساله مبلغ هفتادمیلیون ریال از پولی که باید صرف امور بهداشت کارگران بشود صرف امور دیگری می‌کنند حقوق می‌پردازند مزایا می‌دهند فوق‌العاده می‌دهند پاداش می‌دهند اثاثیه و لوازم راه‌آهن می‌خرند و اگر آقایان ملاحظه بفرمایند که اقلا بیست سال از اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی می‌گذرد، به طور حداقل پانصدمیلیون ریال تا به حال حقوق کارگران تضییع شده است؛ در صورتی که بنده باید عرض کنم طبق قانون، قانونی که از مجلس گذشته است، این پول فقط و فقط باید به مصارف درمانی و بهداشتی برسد و برداشت از این پول و به مصرف رسانیدن برای امور دیگر به موجب قانون جرم است.
  افرادی سال‌هاست که در کشور نیستند، ولی از راه آهن حقوق می‌گیرند! آیا جناب آقای معاون وزارت راه! حضرتعالی اطلاع دارید که در ماه سیصدهزار تومان حقوق انتظار خدمت فقط به اشخاصی پرداخت می‌شود که عده زیادی‌شان که بنده اگر صورتش را ارائه بدهم تعجب خواهید فرمود که سال‌هاست در مملکت نیستند و عده دیگری هم که در این مملکت هستند سر کار نیستند و ده‌ها سال است که از راه‌آهن مزایا می‌گیرند، حقوق انتظار خدمت می‌گیرند. اشخاصی استفاده می‌کنند که اگر عرض کنم تعجب خواهید فرمود.2
  اخذ ارزان‌ترین وام از لهستان روزنامه «کیهان» نوشت: مذاکرات ایران و لهستان پیرامون اخذ پانزده‌میلیون دلار اعتبار پایان یافت.
یک مقام وزارت اقتصاد دراین‌باره گفت: این اعتبار با نازل‌ترین بهره در اختیار ایران قرار می‌گیرد و تاکنون اعتبار یا وامی از خارج به این ارزانی اخذ نگردیده است؛ چون بهره اعتبار وام که روی شرایط کلی و نحوه پرداخت آن توافق شده است 5/2 درصد در سال می‌باشد.
به گفته وی از محل این اعتبار سه کارخانه قند از لهستان خریداری خواهد شد.
  دادیار دادسرای تهران: کارگاه‌های متعدد برای تهیه آمپول‌های تقلبی تشکیل شده است! دکتر قوامی‌زاده، دادیار دادسرای تهران، امروز در یک مصاحبه راجع به لایحه مقررات پزشکی و دارویی گفت: لازم می‌دانم تاریخچه مختصری از فعل و انفعالات که در عالم پزشکی و دارویی وجود داشته و باعث تدوین لایحه شده ذکر نمایم؛ کارگاه‌های متعدد و مجهزی برای ساخت و تهیه سرم‌ها و آمپول‌های تقلبی تشکیل شده  و روزانه بالغ بر ده‌هزار آمپول تهیه و کلیه آنها به وسیله واحدهای مختلف بهداشتی و درمانی مصرف می‌شد.
وی افزود: پنی‌سیلین و محصولاتی که در کشور سازنده تاریخ مصرف آن منقضی شده با تعویض و اضافه کردن مدت استعمال روانه وارد بازار ایران نموده‌اند. دکتر و مسئولینی که بالغ بر هفت سال از ایران خارج شده‌اند کرایه دیپلم خود را ماهیانه دریافت می‌داشته‌اند. در زیرزمین‌ها و خانه‌های اطراف شهر و حومه مبادرت به ساخت مواد دارویی و آرایشی و داروهای زیبایی نموده‌اند. نظافتچی‌های مطب به طور معجزه‌آسا به درجه دکتری نائل و با دکترهای دانشگاه‌دیده مبادرت به تشکیل شرکت پزشکی نموده‌اند.3
 
 
روزنامه اطلاعات، 22 بهمن 1342، صفحه 1

https://iichs.ir/vdci.ua3ct1aqrbc2t.html
iichs.ir/vdci.ua3ct1aqrbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما