نامه خروشچف به اسدالله علم/تقدیم لایحه جدید تشکیل انجمن‌های شهر به مجلس شورای ملی/عوارض شهرداری صرف پرداخت حقوق به کسانی می‌شود که کاری نمی‌کنند!/ ادارات وزارت کشور در یکدیگر ادغام خواهند شد/نماینده مجلس: گندم داخلی را نمی‌خرند و از آمریکا گندم کرم‌زده وارد می‌کنند!/محصولات ما خریدار ندارد، ولی از اسپانیا نخود و از لبنان سیب وارد می‌کنند!/شوکت ملک جهانبانی: اکثر مواد غذایی در ایران تقلبی است!/در کشور ما مواد غذایی تقلبی بسیار است!/کارشناسان ذوب آهن فرانسه در راه ایران
15 دی 1342
نامه خروشچف به اسدالله علم روزنامه «اطلاعات» نوشت: سفیر کبیر شوروی در دربار شاهنشاهی روز گذشته در ملاقات خود با نخست‌وزیر، نامه‌ای را که خروشچف، نخست‎‌وزیر اتحاد شوروی، به انضمام پیام خود به عنوان علم، نخست‌وزیر ایران، فرستاده‌اند به ایشان تسلیم داشت.
در این نامه خروشچف  به عدم استعمال زور و پرهیز از جنگ در حل اختلافات مرزی کشورها تأکید کرده است.1
  تقدیم لایحه جدید تشکیل انجمن‌های شهر به مجلس شورای ملی وزیر کشور لایحه شهرداری‌ها و انجمن‌های شهر را  در جلسه امروز مجلس شورای ملی با قید یک فوریت تقدیم کرد.
وزیر کشور در جریان تقدیم این لایحه گفت: مهم‌ترین موضوعی که تماس مستقیم با شهرهای مملکت دارد موضوع انجمن‌های شهر و طرز اداره شهرداری‌هاست. قانونی که فعلا مورد عمل است یک قانونی است که در موقعی که گذشته قانون خوبی بود، ولی در عمل برخوردیم به اینکه متأسفانه انجمن‌های شهر آن طوری که باید نتوانسته‌اند رضایت مردم را جلب کنند و امکان عملی هم ندارد که یک نفر به عنوان وزیر کشور قائم‌مقام انجمن تمام شهرها باشد. این امکان عملی ندارد و شهرداری‌ها بایستی به دست مردم هر محل اداره بشود.
  عوارض شهرداری صرف پرداخت حقوق به کسانی می‌شود که کاری نمی‌کنند! در شهرداری‌ها ما گرفتار این هستیم که چون قانون بازنشستگی و قوانین استخدامی رعایت نشده است و ملزم نبوده‌اند که رعایت بکنند در نتیجه قصد ندارم و نمی‌خواهم به طور کلی صحبت بکنم، ولی در بسیاری از شهرداری‌‎ها و بسیاری از کارمندان البته در هر جا یک افراد شایسته و لایق پیدا می‌شود افرادی هم هستند که اهلیت و صلاحیت برای انجام آن کاری که استخدام شده‌اند ندارند و با کمال تأسف باید به عرض برسانم که عوارض شهرداری که بیت‌المال مردم است بیشتر صرف حقوق و پاداش به کسانی که کاری انجام نمی‌دهند می‌شود.2
 
 ادارات وزارت کشور در یکدیگر ادغام خواهند شد
ساعت 9 صبح امروز دکتر پیراسته، وزیر کشور، سمینار رؤسای عمران استان‌ها و شهرستان‌ها را در باشگاه دانشگاه تهران افتتاح کرد.
وزیر کشور در این مراسم گفت: اکثریت مردم ما را اهالی ساکن دهات تشکیل می‌دهند، طبقه مالیات‌دهنده طبقه‌ای که زحمتکش هستند در دهات به سر می‌برند و این وظیفه دولت است که نسبت به دهات توجه بیشتر داشته باشد.
وزیر کشور گفت: در مملکت ما در حدود چهل تا پنجاه‌هزار قریه وجود دارد. عمران این دهات جز با یک کوشش همه‌جانبه امکان ندارد. کاری که الان شروع کرده‌ایم باید با سرعت پیش برود و در این راه همه دستگاه‌ها باید کوشش کنند.
وی افزود: در آینده نزدیک ادارات وزارت کشور در یکدیگر ادغام خواهند شد و آقایان در سمت کفیل فرمانداری و بخشداری فعالیت خواهند کرد. حتی قسمتی از فعالیت‌های اداره کل ثبت احوال نیز به مأموران عمران محول خواهد شد که وقایع اربعه را ثبت کنند. این صحیح نیست که ده اداره یک وزارتخانه در یک شهرستان ده نوع فعالیت جداگانه داشته باشند.3
  نماینده مجلس: گندم داخلی را نمی‌خرند و از آمریکا گندم کرم‌زده وارد می‌کنند! سیدفضل‌الله پروین، نماینده اراک، در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز مجلس شورای ملی گفت: اینجا تذکر دادند نمی‌دانم ترتیب اثر داده شد یا خیر. اینکه عرض کردم گفته‌های پشت این تریبون خدای نخواسته لقلقه لسان نباشد و به آن ترتیب اثر داده شود برای همین است که نمی‌دانم اظهار آن آقا مورد توجه واقع شد برای هشتادهزار تن برنج یا خیر و برای هشتادهزار تن برنج فکری شد یا خیر؟
  محصولات ما خریدار ندارد، ولی از اسپانیا نخود و از لبنان سیب وارد می‌کنند! حالا آقایان دیگر هم در قسمت‌های ولایات دیگر نمی‌دانم این گرفتاری را دارند یا خیر؛ محصولات ما که خریدار ندارد و در مقابل اجناسی که ما در داخله داریم متأسفانه از خارج وارد می‌کنند بعضی همان‌ها را وارد می‌کنند. بنده در اراک دیدم که نخود و لوبیا از خارج وارد کرده‌اند. نخود اسپانیا نخود لبنان حالا کار نداریم که میوه‌جات مثلا سیب لبنان را می‌آورند یا پرتقال از خارج وارد می‌کنند در صورتی که پرتقال‌های داخله را باید بیشتر تشویق کرد.
اما موضوع غله موضوعی است که امروز یکی از مواردی که در نهضت ملی گنجانده شده و در مورد نظر هست این است که اصول کشاورزی باید ترقی کند، سطح کشاورزی باید بالا برود و زارع از محصول خود منتفع بشود؛ درحالی‌که اکنون برعکس این جلوه‌گر است؛ ما می‌بینیم که محصول داخله را نمی‌خرند و آن را ترویج نمی‌کنند، اما محصول مشابه را از خارج وارد می‌کنند.
چند روز پیش از این یک نفر از مأمورین بهداری اراک به بنده گزارش داد که مقداری کیسه‌های آرد آمریکایی آورده‌اند. اینها کرم زده است و ایشان رفته است آن کیسه‌ها را از نظر بهداری در انبار توقیف کرده است و لیکن بعد‌ها مراجع مربوطه یا شهرداری یا شهربانی نمی‌دانم رفته‌اند آن مهرها را برداشته‌اند و همان کیسه‌هایی که در میان آن کرم بوده است ... آنها را به خبازها داده‌اند نان کرده‌اند و به گلوی مردم فرو کرده‌اند؛ درحالی‌که گندم‌های مرغوب محصول داخلی خودمان در انبارها انباشته شده و خریدار ندارد.
 
شوکت ملک جهانبانی: اکثر مواد غذایی در ایران تقلبی است! خانم شوکت ملک جهانبانی در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: به طوری که متخصصین کنترل مواد غذایی می‌گویند بیشتر بیماری‌ها و مسمومیت‌هایی که به فراوانی روزانه در شهر ما دیده می‌شود به علت تقلبات و ناسالم بودن اغلب مواد غذایی است.
  در کشور ما مواد غذایی تقلبی بسیار است! آقایان، در کشور ما مواد غذایی تقلبی بسیار است که شمه‌ای از آنها را گوش کنید: روغن تقلبی، زردچوبه تقلبی، آلو تازه تقلبی، سرکه تقلبی، روغن بادام تقلبی، زعفران تقلبی، آب لیمو تقلبی، کبابی تقلبی، رب گوجه تقلبی، کشک تقلبی، آب غوره تقلبی، قلع تقلبی برای سفیدگری، جوجه و مرغ تقلبی که در آب می‌اندازند، کالباس تقلبی که رنگ می‌کنند، شیرینی تقلبی، آب نبات تقلبی، قهوه تقلبی، چای تقلبی، ماست تقلبی، کره تقلبی، کمپوت تقلبی، ماهی تقلبی، گوش ماهی را رنگ می‌زنند تا فساد و کهنگی آن معلوم نشود، فلفل تقلبی، حلوا ارده تقلبی. چون وقتم کم است از بقیه صرف نظر می‌کنم. تردید ندارم اگر دولت این اقدام اساسی را یعنی تعیین استاندارد مواد غذایی را با جدیت هر چه تمام‌تر تعقیب نموده و در دسترس مردم قرار دهد بر خدمات و افتخارات خود، که در راه خدمت و عظمت کشور شروع کرده است، بیش از پیش خواهد افزود؛ زیرا خدمت و فعالیت و اراده را باید از مردم سالم خواست. عقل سالم در بدن سالم است.4
  کارشناسان ذوب آهن فرانسه در راه ایران روزنامه «کیهان» نوشت: در این هفته هیئت کارشناسان فرانسوی ذوب آهن وارد تهران می‌شود.
قرار بود این هیئت اول ژانویه به ایران بیاید، ولی به علت تعطیلات ژانویه برنامه حرکت آنها تغییر کرد.
هیئت مذکور مطالعات قبلی کارشناسان فرانسوی را در امور مربوط به ذوب آهن ایران و امکانات ایجادشده را ادامه خواهند داد. این هیئت تا اواخر سال جاری نتیجه بررسی‌ها و مطالعات خود را طی گزارشی به سازمان ذوب آهن ایران تسلیم می‌کند.5
 

https://iichs.ir/vdcc.4q4a2bq0sla82.html
iichs.ir/vdcc.4q4a2bq0sla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما