افزایش 9 درصدی هزینه زندگی در آبان 1342/چهل کامیون و سیزده اتوبوس در محاصره برف/176 هزار پرونده معوقه مالیاتی در تهران/وزیر اقتصاد: از بی‌عرضگی ماست که نمی‌توانیم فرش مرغوب خود را در جهان بفروشیم!
8 دی 1342
افزایش 9 درصدی هزینه زندگی در آبان 1342 روزنامه «اطلاعات» نوشت: طبق آمار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی ایران، شاخص هزینه زندگی در شهرهای ایران طی آبان‌ماه گذشته 9 درصد بالا رفت.
بهای اکثر کالاهای خوراکی و بعضی از کالاها و خدمات مورد استفاده در منزل، هزینه‌های درمان و بهداشت و پوشاک ترقی داشت.
در ماه مورد گزارش بهای لبنیات و تخم مرغ، نان، انواع گوشت، اکثر میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و روغن حیوانی ترقی داشت، ولی قیمت قند و شکر تقلیل پیدا کرد.
به علت تنزل فصلی بهای بلیط مسافرت با اتوبوس شاخص گروه رفت‌وآمد شهری و مسافرت 5 درصد پایین آمد.1
 
چهل کامیون و سیزده اتوبوس در محاصره برف روزنامه «کیهان» نوشت: پس از گذشت دوازده ساعت از باز شدن راه هراز، نیمه‌شب دیشب بار دیگر بر اثر ریزش بهمن بر دهانه تونل اول و دوم، راه  بسته شد و بیش از چهل کامیون حامل کالا و سیزده اتوبوس مسافربری در نزدیکی پلور پشت تونل‌های بسته ماندند.
با ادامه بارش برف و سرما و مسدود شدن راه‌ها عده دیگری از سرما تلف شدند.
خرس‌های گرسنه نیز در نزدیکی چالوس به یک دهکده حمله کردند و اهالی با چوب و چماق با خرس‌های گرسنه به جنگ پرداختند. چندین گله گوسفند نیز در صحرا خشک شد و از پنج نفر که برای جمع‌آوری اجساد گوسفندان رفته بودند، دو نفر یخ زدند و سه نفر مفقودالاثر شدند.
 
176 هزار پرونده معوقه مالیاتی در تهران روزنامه «کیهان» نوشت: ساعت 9 صبح امروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، برای گشایش کار سازمان جدید تشخیص مالیات در وزارت دارایی حضور یافت.
در این مراسم احمدی، مدیر کل درآمدها، اظهار داشت: تصویب‌نامه قانونی سازمان جدید به نام سازمان تشخیص و وصول مالیات‎‌ها پس از مطالعات و بررسی‌های مفصل از تصویب هیئت وزیران گذشت و بی‌شک سازمان جدید تشخیص خود مبدأ تحولی در کلیه شئون مالی کشور خواهد شد.
متأسفانه در طول مدتی که قوانین مختلف مالیاتی در کشور ما ساری و جاری بود تلاشی برای بهبود سازمان‌های وصول، احتراز از اطاله تشخیص و رسیدگی، حذف تشریفات زائد، ایجاد تسهیلات لازم در کار مؤدیان مالیاتی، تشکیل کادر مجهزی از افراد صلاحیت‌دار اروپا، تربیت افرادی برای استخلاف اشخاصی که به جهاتی انتقال می‌یابند به عمل نیامده بود و لاجرم استیفای اموال دولت به همین علل به‌سرعت حاصل نمی‌گشت و این نابسامانی‌ها خود ناروانی‌هایی را پدید می‌آورد که آثار نامطلوبی را دربرداشت.
مدیر کل درآمدها تأکید کرد: با تصویب لایحه قانونی سازمان تشخیص و وصول مالیات، 176 هزار پرونده مالیاتی غیر مختومه در تهران تعیین تکلیف خواهد شد.
 
وزیر اقتصاد: از بی‌عرضگی ماست که نمی‌توانیم فرش مرغوب خود را در جهان بفروشیم! دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، عصر دیروز در جلسه ماهانه بانک مرکزی پیرامون روابط ایران با بازار مشترک اروپا گفت: هم‌اکنون این بازار بعد از شوروی و آمریکا سومین واحد بزرگ اقتصادی جهان است و شاید نیمی از تجارت دنیا را در کنترل دارد. با توجه به وضع اقتصاد ایران ما مجبوریم بازار مشترک را به عنوان یک حقیقت غیر قابل انکار قبول کنیم و همان طور که هست با آن کنار بیاییم.
وی افزود: وقتی سه سال پیش می‌خواستیم رابطه خود را با بازار مشترک مشخص کنیم به طور متوسط 25 تا 34 درصد صادرات ما به شش کشور عضو این بازار بود و یک‌سوم تجارت خارجی ما با دول این بازار انجام می‌شد. دراین‌باره باید گفت در آن موقع روابط عمده اقتصادی ما با آلمان بود؛ به طوری که 85 درصد فرش صادراتی ما به بازارهای آلمان عرضه می‌شد و کشمش به نسبت 60 درصد و زردآلو به نسبت 40 درصد در بازارهای آلمان به فروش می‌رفت.
در مورد رقبای فرش ایران نیز وزیر اقتصاد گفت: فرش ایران از نظر بافت و رنگ و نقشه در دنیا بی‌‍رقیب است و افغانستان و ترکیه و ممالک شرقی اروپا در این زمینه خیلی از ما عقب هستند. با توجه به این امر اگر ما نتوانیم فرش خود را به آسانی و با قیمت خوب در جهان به فروش برسانیم، باید بگویم که این دیگر از بی‌عرضگی ماست.2
 
روزنامه اطلاعات، 8 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcg.n97rak9t7pr4a.html
iichs.ir/vdcg.n97rak9t7pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما