توضیحات وزیر دادگستری درباره پرونده شهرداری تهران/اسدالله علم: آشفتگی وضع استخدامی ریشه اصلی کندکاری سازمان‌های اداری است!/فسخ قرار بازداشت مدیر کل شهرداری/طوفان خاک در خوزستان/نماینده رشت: اعلیحضرت ملت ایران را از قرنی به قرن دیگر پرتاب کرده ولی اکثر کارخانه‌های ایران در حال تعطیلی هستند!/ملت ایران آزاد شد و الان باید مشغولش نگه دارید!/در قرن بیستم با مشکلات قرن نوزده روبه‌رو هستیم!/پاسخ روزنامه «اطلاعات» به ناراحتی «وزیر دادگستری»؛ معنای بی حرمتی به قضات گرفتن استقلال قضایی از آنها است!/اگر می‌خواهید دزد بگیرید، از همه جا بگیرید!/در اجتماع کامیون‌داران صورت گرفت؛ اعتراض به حمایت‌ها از تولید لاستیک داخلی در برابر واردات لاستیک از خارج!
5 دی 1342
توضیحات وزیر دادگستری درباره پرونده شهرداری تهران باهری، وزیر دادگستری، عصر دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی از مطلبی که در انتقاد از وضع دستگاه دادگستری انتشار یافته است گله کرد و طی پیامی که برای قضات سراسر کشور فرستاد از آنان خواست تا با علاقه و اشتیاق بیشتر به کار خود ادامه دهند و از انتشار این گونه مطالب دلسرد و رنجیده‌خاطر نشوند.
وی افزود: دادگستری در تطبیق تحولات اخیر مملکت و اصول انقلاب شاه و ملت می‌تواند ادعا کند که جلو افتاده‌ترین دستگاه‌هاست. همین دادگستری بعد از آزادی زنان قانون شورای خانواده را برای حفظ خانواده‌ها تهیه کرد. طرح خانه انصاف در دست اجراست. دادگستری چهار ماه است که مشغول تقویت قضات با یک سیستم صحیح و روش منطقی است تا منطبق با آرزوهای ملت و تعلیمات شاه مملکت باشد.
وزیر دادگستری همچنین درباره پرونده شهرداری نیز گفت: رسیدگی به پرونده شهرداری تهران با سرعت ادامه دارد و تا یک ماه دیگر به دادگاه احاله خواهد شد.
  اسدالله علم: آشفتگی وضع استخدامی ریشه اصلی کندکاری سازمان‌های اداری است! اسدالله علم، نخست‌‎وزیر، دیروز طی یک مصاحبه پیرامون لزوم تحول در دستگاه‌های اداری مملکت و لایحه تازه استخدام کشوری توضیحاتی داد.
 نخست‌وزیر گفت: آشفتگی وضع استخدامی ریشه اصلی کندکاری سازمان‌های اداری است و همه‌ساله قسمت عمده‌ای از درآمد ملی ما را بدون نتیجه جذب می‌کند.1
  فسخ قرار بازداشت مدیر کل شهرداری امروز شعبه سوم دادگاه دیوان کیفر به ریاست سیدعلی‌اکبر طباطبائی ضمن رسیدگی به اعتراض دو نفر از متهمین پرونده نفیسی، شهردار سابق تهران، قرار بازداشت مهندس انوشیروان، مدیر کل فنی شهرداری تهران، را فسخ کرد.
دادگاه قرار بازداشت مهندس رادپور را مورد تأیید قرار داد و پرونده مذکور برای تبدیل قرار درباره مهندس انوشیروان نزد بازپرس فرستاده شد.
  طوفان خاک در خوزستان روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش خبرنگاران ما از منطقه خوزستان حاکی است که طوفان گرد و خاک شدیدی در شهرهای آن استان شروع شده است.
در اهواز طوفان گردوخاک عبور و مرور را مشکل کرده است. در آبادان مدارس به حال نیمه‌تعطیل درآمده و فعالیت‌های عمومی فلج شده و فرودگاه آبادان مسدود گردیده است.
بر اساس این گزارش، ساعت 8 صبح دیروز گردوغبار شدیدی همه جای خرمشهر را فرا گرفت و طوفان شدیدی حادث گردید. بر اثر وجود گرد و خاک بی‌سابقه آسمان خرمشهر مثل شب تاریک شد. مقارن ظهر تمام مردم خرمشهر به سوی منازل خود هجوم بردند.2
  نماینده رشت: اعلیحضرت ملت ایران را از قرنی به قرن دیگر پرتاب کرده ولی اکثر کارخانه‌های ایران در حال تعطیلی هستند! جهانگیر سرتیپ‌پور، نماینده رشت، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: مملکت ما بر اثر انقلاب سفید بغتتا تکان خورده است. 75 درصد از مردان ایران که در سلسله قرون بودند آزاد شدند این آزادى به دنبالش تحرک و حرکت داشته است که این شکایات متفرع از آن حرکت و دانایى هست که از آزادى سرچشمه گرفته است.
باید توجه کنیم که ما در نتیجه انقلاب سفید با مسائل تازه‌اى روبه‌رو شده‌ایم؛ با معماهاى تازه‌اى مواجه هستیم. براى حل این مسائل و این معماها ما مقیاس‌هاى تازه‌اى لازم داریم نه مقیاس قرن نوزدهم، بلکه قرن بیستم. باید فراموش نکنیم این مسئولین بدانند که اعلیحضرت فرموده‌اند من ملت ایران را از قرنى به قرن دیگر پرتاب کردمو باید در فکر باشیم متناسب با قرن جدید و جهش جدید مقیاس‌ها و مزورها3 را تهیه کنیم.
  ملت ایران آزاد شد و الان باید مشغولش نگه دارید! دیگر گذشت آن روزهایى که بتوان بر چیز ناثابت بناى ثابتى استوار کرد. سعى کنید زمینه‌ها ثابت باشد. نگذارید انقلابى که گُل کرده است قبل از اینکه به میوه بنشیند دچار برگ‌ریز بشود و الا همه مسئول هستید. ملت ایران آزاد شد؛ باید مشغولش بدارید؛ باید به هدفش هدایت کنید. ما شاید بیش از پنج‌‎هزار میلیون تومان کارخانه در این مملکت به‌وجود آوردیم براى اینکه ملت ایران را بى‌نیاز کنیم از محصول مشابه خارجى، براى اینکه بتوانیم مواد اولیه را در داخل مملکت با بسط زراعت هم فراهم کنیم، براى اینکه بتوانیم عده‌اى از کارگران را به کار واداریم امروز مى‌بینیم که پنج‌هزار میلیون تومان بلکه بیشتر از کارخانجات ایران، چه با سرمایه خصوصى تهیه شده و چه از خزانه عمومى برپا مانده و قرار گرفته، در حالت تعطیل هستند یا شش ماه کار می‌کنند و شش ماه کار نمی‌کنند یا اینکه خود وسیله‌اى شده‌اند که ما بتوانیم موجبات تقویت بنیه مالى زارعین برون از مرز را فراهم کنیم؛ درحالى‌که ما آنها را ایجاد کرده بودیم که زارعین داخل مرز استفاده بکنند.
  در قرن بیستم با مشکلات قرن نوزده روبه‌رو هستیم! چرا باید کنف کارخانه گونى‌بافى از جاى دیگر بیاید؟ چرا باید روغن هیدروژنه در این مملکت فلاحتى از جاى دیگر بیاید؟ چرا ما نتوانیم آن‌قدر پشم تحصیل کنیم که از جاى دیگر بیاید؟ اینها همه مشکلاتى است که مربوط به قرن نوزده بوده است. بیدار باشید الان در قرن بیستم قرار گرفته‌ایم.4
  پاسخ روزنامه «اطلاعات» به ناراحتی «وزیر دادگستری»؛ معنای بی حرمتی به قضات گرفتن استقلال قضایی از آنها است! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: از دو روز پیش در رادیو و تلویزیون و مطبوعات اعلام می‌شد که آقای وزیر دادگستری مصاحبه مهمی ترتیب خواهند داد. ما هم مثل دیگران با ولع خاص انتظار مصاحبه مهم آقای وزیر دادگستری را داشتیم تا آنکه دیروز معلوم شد منظور ایشان از آن مصاحبه مهم تفسیر یکی از مقالات اخیر ماست؛ یعنی مقاله‌ای که روز سه‌شنبه تحت عنوان «ما هم تعجب کردیم» از نظر خوانندگان گرامی گذشت.
جناب آقای وزیر دادگستری، با اشاره ابلغ من التصریح درباره این مقاله فرموده‌اند: «وقتی این مقاله را خواندم به سختی دلم به درد آمد و وقتی هم تمام قضات ایران این مقاله را بخوانند مثل من آزرده‌خاطر می‌شوند.»
ما پای حرفی که زده‌‍‌ایم ایستاده‌ایم و هنوز هم می‌گوییم فقط دستگاه شهرداری نیست که در این مملکت عضو مفت‌خور دارد و اگر با عینکی که امروز روی شهرداری تحقیق می‌شود در سایر سازمان‌ها هم تفحص شود عضو مفت‌خور و زائد و کسی که خودش در اروپا و آمریکا می‌چرخد و حقوقش از خزانه دولت حواله می‌شود یا در همین شهر تهران راست راست راه می‌رود و حقوق می‌گیرد زیاد پیدا خواهد شد. قاضی اگر آزرده‌خاطر است برای این است که چرا او را اجازه نمی‌دهند مطابق قانون همه جا را بگردد و همه جا را تفتیش کند و همین که کسی زمین خورد قاضی را برای مهر و موم کردن و تفتیش و تحقیق دستگاهش می‌فرستند؟
این پزشکی که می‌گویند از شهرداری حقوق می‌گیرد و در اروپا و آفریقا سیر و سیاحت می‌کند لابد چند سالی هست که عضو دستگاه شهرداری است. پس چرا این چندسال کشفش نکرده‌اند؟ برای اینکه این چند سال شهرداری هم مثل خیلی دستگاه‌ها درش به روی قاضی تحقیق بسته بوده و جناب آقای وزیر دادگستری نمی‌توانسته‌اند این در را به روی قاضی بگشایند کما اینکه حالا هم که ذره‌بین را متوجه شهرداری کرده‌اند هنوز هرچه به چشم می‌خورد اظهار نمی‌شود و در بعضی موارد ترجیح داده می‌شود سکوت بشود تا آنکه مثل اموری که تاکنون فاش شده صریح و بی‌پرده روی دایره ریخته شود.
  اگر می‌خواهید دزد بگیرید، از همه جا بگیرید! هدف ما این است که اگر تفتیش می‌شود همه جا شود، اگر می‌خواهند اصلاح کنند همه جا بکنند، اگر دزد می‌گیرند از همه جا بگیرند، اگر مفتخور پیدا می‌کنند از همه جا پیدا کنند و یقین داریم که همه جا مفتخور و مرتشی و عضو ناباب ناسالم هست؛ زیرا اگر غیر از این بود مردم چه غم داشتند؟
آقای وزیر دادگستری! مقاله ما بی‌مهری به قضات نیست؛ بی‌مهری به قضات آن است که بخواهیم دستشان را ببندیم؛ بی‌مهری به قضات آن است که نگذاریم قانون را درباره همه کس یکسان اعمال کنند؛ بی‌مهری به قضات آن است که در کارشان مداخله کنیم؛ بی‌مهری به قضات آن است که متزلزلشان نگاه داریم؛ بی‌مهری به قضات آن است که استقلال آنها را محدود کنیم و این را ما نمی‌کنیم و نکرده‌ایم.
آنچه ما گفته‌ایم همان است که همه مردم می‌گویند و همه مردم می‌خواهند و یقینا قاضی نیز چیزی جز آنکه مردم می‌خواهند و می‌گویند نمی‌اندیشد.
  در اجتماع کامیون‌داران صورت گرفت؛ اعتراض به حمایت‌ها از تولید لاستیک داخلی در برابر واردات لاستیک از خارج! روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعدازظهر روز دوشنبه به دعوت سندیکای کامیون‌داران ایران اجتماع بزرگی در محل شرکت تعاونی مصرف کامیون‌داران ایران تشکیل شد.
در این اجتماع آقایان دکتر مهندس شالچیان، وزیر راه، عطاء‌الله خسروانی، وزیر کار، حسنعلی منصور، رهبر حزب ایران نوین، و گروهی از نمایندگان مجلس و صدها نفر از کامیون‌داران و کسبه خیابان قزوین حضور داشتند.
آذرفر از طرف هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی کامیون‌داران تهران، اصفهان و خراسان گفت: متأسفانه با تمام تلاشی که اتحادیه‌ها و سندیکاهای وابسته به کامیون‌داران انجام می‌دهند باز هم وضع این صنف روز به روز بدتر می‌شود. متأسفانه کوچک‌ترین اقدامی در جهت بهبود وضع افراد این صنف نشده و این خود صنف بود که در سایه اتحاد و اتفاق و صمیمیت توانستیم به دور هم جمع بشویم و پانزده سال پیش اتحادیه کامیون‌داران را تشکیل دادیم و امروز در سراسر شهرستان‌های ایران، اصفهان، آذربایجان، خراسان، مازندران، خوزستان کامیون‌داران با هم ارتباط دارند.
شاهنشاه اکثریت عظیم ملت ایران را از دست خان‌ها نجات دادند و این شرکت تعاونی باز با حمایت شاهنشاه، کامیون‌داران و عموم کارکنان حمل و نقل را از زیر فشار کمپانی‌ها رهانید.
ولی متأسفیم که ما این راه را بر روی کمپانی‌ها بستیم و حالا آنها دارند از طریق دیگری به مقابله ما می‌آیند. ما استدعا می‌کنیم به این عرایض ما توجه بفرمایید. آنها حالا که می‌بینند قادر به مقابله با ما نیستند، ما با دنیا و با قیمت بین‌المللی لاستیک آشنا شده‌ایم و با تمام دنیا ارتباط داریم، به این اندیشه افتاده‌اند که بیایند تأسیس کارخانه بکنند و به نام حمایت از صنایع داخلی جلوی کار و کسب ما را بگیرند و به همان طرزی که در گذشته اسیرشان بودیم، بدبخت بودیم مجددا گرفتار شویم. زمینه را فراهم کرده‌اند پروانه هم گرفته‌اند و شروع به ساختمان کرده‌اند. آن دکان بسته شد و حالا با یک وضع جدیدی و فریبنده‌تری آمده‌اند.
برای مثال لاستیک گودریچ ساخت ایران را می‌گویم. این لاستیک در بازار ایران با آن یکی لاستیک که از خارج وارد شده و خیلی بزرگ‌تر و بهتر از لاستیک ساخت داخله است یکی است. برای حمایت از صنعت داخلی ورود این نوع لاستیک را ممنوع کرده‌اند.
ما می‌خواهیم که تکیه‌گاه ما دستگاه حزب ایران نوین باشد. ما همه آرزو می‌کنیم و از آن راننده‌ای که در گردنه‌ها بالا می‌رود تا دکاندار خیابان قزوین همه می‌خواهیم که حزب موفق گردد.
در پایان این مراسم نیز آذرفر مجددا گفت: ما طرفدار جدی تقویت صنایع داخلی هستیم و باید صنعت مملکت تحت حمایت قرار گیرد، ولی هرگز افرادی که در گذشته در سراسر طول زندگی خود به مردم اجحاف کرده‌اند نمی‌توانند تحت عنوان حمایت از صنایع داخلی دام خود را مجددا بگسترانند.5
 
روزنامه اطلاعات، 6 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.mnak49nyu5k14.html
iichs.ir/vdca.mnak49nyu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما