شاه: جوامعی که با ظلم و بی‌عدالتی اداره شوند محکوم به فنا هستند!/به این فکر کردم که اگر از فرصت و قدرت خود به نفع هم‌وطنان استفاده نکنم، مردم مرا خائن خواهند دانست!/ارتش ایران در طول اشغال کشور از جاده وطن‌پرستی خارج نشد!/پیشرفت این کشور در سطح ممالک مترقی جهان را نه تنها فرزندانتان که شما هم خواهید دید!/«در لایحه جدید استخدام اخراج کارمندان منع قانونی دارد»/روزنامه «اطلاعات»: سرنوشت بودجه سال آتی مشابه سال‌های قبل خواهد بود!/اغلب وکلا بودجه را وسیله‌ای برای به‌دست آوردن ریش دولت تلقی می‌کردند!/بازداشت مدیر کل فنی شهرداری تهران/سرپرست شهرداری تهران: مبارزه با گران‌فروشی مربوط به صد سال پیش است/ کسی وقت خود را برای مبارزه با گران‌فروشی تلف نمی‌کند!
1 دی 1342
شاه: جوامعی که با ظلم و بی‌عدالتی اداره شوند محکوم به فنا هستند! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شب شنبه شاهنشاه و شهبانو فرح در سفر به کرمانشاه میهمان افسران لشکر هفتم این استان بودند و شام را در میان افسران و خانواده‌های آنان صرف کردند.
شاهنشاه در این مراسم گفت: در سفری که این مرتبه به شهر کرمانشاه کردم تغییرات فاحشی نسبت به سفر پیش دیدم که مهم‌ترین آنها ازدیاد جمعیت شهر است. این ازدیاد جمعیت تا حد زیادی به مناسبت اقدامات بهداشتی و تأمین آب آشامیدنی است. جمعیت شهر کرمانشاه در آخرین دفعه‌ای که من در اینجا بودم نودهزار بود و حالا به دویست‌هزار نفر رسیده است. امیدوارم این نمونه‌ای از ازدیاد جمعیت این مملکت باشد.
مملکت ما خوشبختانه به خواست خداوند متعال دارای چنان امکاناتی است که بتواند لااقل سه برابر جمعیت فعلی را به خوبی و با رفاهیت و سعادتمندی نگاهداری کند. موقعی که جمعیت این مملکت به آن حد رسید، مملکت ما در بین ممالک دنیا جزء ممالک معظم و قابل توجه قرار خواهد گرفت، به‌خصوص که تمام اساس و ارکان مملکت ما بر روی مترقی‌ترین و شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین طرق تمدن و پیشرفت انسانی قرار گرفته است.
 
به این فکر کردم که اگر از فرصت و قدرت خود به نفع هم‌وطنان استفاده نکنم، مردم مرا خائن خواهند دانست! در یک سال پیش وقتی که پیش خودم در اطراف برنامه‌ای که در 6 بهمن‌ماه به معرض اطلاع و بعد تشویق مردم ایران قرار دادم فکر می‌کردم، چند چیز به خاطرم می‌آمد: یکی اینکه اگر انسان فرصتی و قدرتی داشته باشد و از آن فرصت و قدرت در راه مملکت و هم‌وطنان و هم‌نوعان خود استفاده نکند این کار نه فقط یک قصور است، بلکه ممکن است هر کسی در پیش وجدان خود حتی آن را حمل بر خیانت کند.
من این قدرت را در خود احساس کردم که بتوانم در این موقع، در این نیمه دوم قرن بیستم، در موقعی که مجامع و ممالک دنیا اگر خوب و درست اداره نشوند و اگر سطح زندگی ملت‌ها به پایه‌ای بالا نرود که قابل قبول تمدن امروز در جهان باشد و اگر تمام مظالم اجتماعی و عدم تساوی‌ها که بین افراد هست و به‌خصوص عدم تساوی که میان نیمی از جمعیت مملکت نسبت به نیم دیگر برقرار بود برطرف و مرتفع نشود، یک چنین مملکت و جامعه‌ای در دنیای امروز محکوم به شکست است و حتی محکوم به فنا و نیستی خواهد بود. به این‌گونه گذشته‌های زیانمند خاتمه دهم و برای تأمین آینده‌ای سعادت‌‌آمیز قدم بردارم.
 
ارتش ایران در طول اشغال کشور از جاده وطن‌پرستی خارج نشد! چیزی که کارهای مرا تسهیل کرد وجود اکثریت دست‌نخورده یک ملتی است که افکارش مسلما مستعد و سرشار از روح و نیروی یک تمدن قدیمی و باستانی است که به افتخارات گذشته خود تکیه دارد و حس غرور ملی و وطن‌پرستی، و تشکیلاتی به اسم تشکیلات ارتش ایران که خوشبختانه توانسته است در تمام طول این مدت بیست‌ساله بحران مملکت، حتی در زمان اشغال کشور و ابتلائاتی که پس از آن پیش آمد، هیچ وقت از جاده مستقیم وطن‌خواهی منحرف نگردد، نیز مشوق برای اتخاذ تصمیمی بود که به وسیله آن توانستیم سیر تاریخ این مملکت را زیر و رو کنیم.
 
پیشرفت این کشور در سطح ممالک مترقی جهان را نه تنها فرزندانتان که شما هم خواهید دید!  امکانات ما در این کشور به قدری زیاد است که به همان نسبت تصمیمات ما بالا رفته است. ما از هیچ کوشش و بذل همتی فروگذار نخواهیم کرد تا اینکه این مملکت را به پایه‌ای برسانیم که با مقام پیشرفته‌ترین ممالک مترقی جهان هم‌عنان گردد.
امیدوارم این مقام و منزلت و این خوشبختی و رفاهیت و سعادت را نه فقط کودکان شما که در اینجا هستند ببینند، بلکه همه شما قبل از اینکه مویتان به کلی سفید گردد و دندان‌های مصنوعی بگذارید این مقام و منزلت را ببینید و از آن لذت ببرید و به آن مفتخر و سرافراز باشید. سرافراز باشید که ایرانی به دنیا آمده‌اید و ایرانی از دنیا خواهید رفت و فرزندان شما پرچم سربلندی شما را با همان احترامی که شایسته آن است به آیندگان خواهند سپرد.1
 
«در لایحه جدید استخدام اخراج کارمندان منع قانونی دارد» دکتر گودرزی، دبیر کل شورای عالی اداری در مصاحبه امروز خود درباره لایحه استخدام گفت: در لایحه جدید استخدام اخراج کارمندان منع قانونی دارد و تصمیم مربوط به انحلال هر یک از سازمان‌های دولتی با قوه مقننه است. رابطه کارمندان آماده به خدمت با دستگاه دولتی نیز قطع نمی‌شود.2
  روزنامه «اطلاعات»: سرنوشت بودجه سال آتی مشابه سال‌های قبل خواهد بود! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: این روزها در خلال اخبار گاهی اسم بودجه به چشم می‌خورد. اگر واقعا دولت تصمیم می‌گرفت از حالا که سه ماه به عید مانده است تشریفات تنظیم بودجه را شروع کند و زودتر بودجه را آماده سازد، کاری بود بس مستحسن. اما چنین امیدی نداریم و پیش‌بینی ما این است که بودجه سال آتی هم سرنوشتی مشابه بودجه سال جاری و سنوات گذشته خواهد داشت و باز هم در اواسط اسفندماه بودجه به عجله از تصویب دولت می‌گذرد و به عجله در مجلس طرح می‌شود. چون به تعطیلات عید برمی‌خورد. روز 28 یا 29 اسفند در تنک کلاغ پر مجلس بودجه را تصویب می‌کنند و برای دولت می‌فرستند.
بدبختانه هم این طرز بودجه‌نویسی غلط است و هم آن طرز بودجه تصویب کردن.
  اغلب وکلا بودجه را وسیله‌ای برای به‌دست آوردن ریش دولت تلقی می‌کردند! اما تا آنجا که سابقه داشته، به‌خصوص در این اواخر هیچ‌گاه بودجه با این نظر تنظیم و با این دید بررسی نشده است. بودجه را دولت مثل یک سند پرداخت تلقی می‌کند که یکی از تشریفات اجرای آن ملاحظه و تصویب مجلس است. در مجالس گذشته هم بدبختانه اغلب وکلا بودجه را وسیله‌ای برای به‌دست آوردن ریش دولت تلقی می کردند و منتظر بودند همین که بودجه به مجلس آمد، در یک جایی که تشخیص می‌دادند مورد علاقه دولت است انگشت بگذارند و انگشت برندارند مگر آنکه حوائج خصوصی یا عمومی آنها را دولت تأمین کند.
 
بازداشت مدیر کل فنی شهرداری تهران روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب و امروز از طرف مخبر بازپرس پرونده نفیسی، شهردار تهران، قرار بازداشت یکی دیگر از کارمندان عالی‌رتبه شهرداری تهران صادر گردید.
مهندس انوشیروانی، مدیر کل فنی شهرداری، از پیش از ظهر دیروز به موجب برگ احضار صادره به دادسرای دیوان کیفر آمده بود و بازپرس تحقیقات خود را از وی از بعدازظهر دیروز شروع کرده بود.
تحقیقات تا ساعت 9:30 بعد از ظهر دیروز ادامه داشت و سرانجام بازپرس درباره وی قرار بازداشت صادر کرد. امروز همچنین قرار بازداشت پنج نفر از کارمندان اداره سابق ساختمان و صدور پروانه ناحیه 6 شهرداری تهران مورد تأیید دادگاه دیوان کیفر قرار گرفت.
  سرپرست شهرداری تهران: مبارزه با گران‌فروشی مربوط به صد سال پیش است/ کسی وقت خود را برای مبارزه با گران‌فروشی تلف نمی‌کند! بعد از ظهر دیروز به دعوت انجمن محلی عباس‌آباد، توانا، سرپرست شهرداری تهران در این منطقه حضور یافت و با ساکنان آنجا صحبت کرد.
توانا، سرپرست شهرداری، گفت: مطالبات شهرداری بسیار زیاد است، ولی صندوق خالی است. در اولین فرصت برای وصول مطالبات شهرداری اقدام کرده‌ام و شهرداری روی مسئله درآمد باید حساب کند و به مودیان بدحساب فشار خواهیم آورد و منویات شاهنشاه را به تمام معنی در شهرداری اجرا خواهم کرد.
باید توجه داشت که شهر تهران به مسائل مهم‌تری نیاز دارد تا مبارزه با گران‌فروشی و یا شدت عمل درباره قصاب و نانوا. این مسائل مربوط به صد سال پیش است و در حال حاضر کسی وقت خود را صرف این قبیل مسائل بیهوده نمی‌کند.3
 
روزنامه اطلاعات، 1 دی 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.5avct1a5zbc2t.html
iichs.ir/vdci.5avct1a5zbc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما