رد پیشنهاد کمپانی‌ها در مورد بهره مالکانه/حاکم قطر برای شکار و دیدار با شاه به ایران آمد و رفت!/صادرات چهل‌هزار تن سیمان به کویت و  قطر/مسافران شش روز است در سرما و گرسنگی مانده‌اند و کسی به دادشان نمی‌رسد!/سندیکاها امامزاده‌های بدون معجزه شده‌اند!/وزیر کار: بیکاری به‌تدریج از بین می‌رود!/تغییر نرخ‌بندی ارز
16 آذر 1342
رد پیشنهاد کمپانی‌ها در مورد بهره مالکانه فواد روحانی، دبیرکل اوپک، بعد از شرکت در کنفرانس دوروزه کشورهای تولیدکننده نفت در بیروت، به مرکز سازمان اوپک در ژنو بازگشت.
نمایندگان کشورهای عضو اوپک در کنفرانس خود در بیروت پیشنهاد کمپانی‌ها را در مورد بهره مالکانه به اتفاق آرا رد کردند.
در پایان کنفرانس اوپک هیچ گونه اعلامیه‌ای انتشار نیافت و منابع اوپک هیچ گونه اشاره‌ای به اقدامات آینده سازمان نکردند.
گفته می‌شود در کنفرانس ریاض کشورهای عضو اوپک در مورد اقداماتی که باید برای وادار ساختن کمپانی‌ها به قبول نظرات اوپک صورت بگیرد توافق خواهند کرد.
«رویتر» نیز امروز طی گزارشی به نقل از یک سخنگوی اوپک اعلام کرد: پنجمین کنفرانس اوپک 24 دسامبر در ریاض تشکیل خواهد شد. قبل از این کنفرانس قرار بود مذاکراتی با شرکت نمایندگان اوپک و کمپانی‌های نفتی تشکیل شود و اختلافات مربوط به بهره مالکانه را حل و فصل کند، ولی آخرین پیشنهاد کمپانی‌ها درباره بهره مالکانه از طرف کشورهای اوپک رد شد و سازمان اوپک تصمیم گرفت کنفرانسی از اعضای خود تشکیل دهد.
  حاکم قطر برای شکار و دیدار با شاه به ایران آمد و رفت! روزنامه «اطلاعات» نوشت: نیم ساعت بعد از ظهر روز پنجشنبه شیخ احمد بن علی آل ثانی حاکم قطر در کاخ اختصاصی به حضور شاهنشاه شرفیاب شد.
در این شرفیابی از طرف شاهنشاه یک قطعه نشان درجه اول تاج به حاکم قطر اهدا گردید.
همچنین دیروز آتابای از طرف شاهنشاه یک اسب اصیل از بهترین نژاد را به عنوان یادبود این سفر به حضور حاکم قطر تقدیم داشت.
بعد از ظهر دیروز حاکم قطر با اتومبیل به اصفهان عزیمت کرد و دیشب را در اصفهان ماند و صبح امروز به سمت شیراز حرکت کرد. حاکم قطر پس از بازدید از شیراز برای شکار به بندرعباس رفت.
دیروز همچنین کشتی مخصوص حاکم قطر وارد آب‌های بندرعباس شد و در اسکله پهلو گرفت. در این کشتی چند دستگاه اتومبیل و کامیون و وسایل کامل شکار بود و در حدود هفتاد نفر از شکاربان‌های حاکم قطر با کشتی وارد بندرعباس شدند. این عده در فاصله چند کیلومتری بندرعباس چادرهایی برافراشتند و وسایل شکار و اتومبیل‌های مخصوص شیخ قطر را به آن محل انتقال دادند.
  صادرات چهل‌هزار تن سیمان به کویت و  قطر روزنامه «اطلاعات» نوشت: اقداماتی در جریان است که به موجب آن چهل‌هزار تن سیمان به کویت و قطر صادر می‌شود.
در این ماه روی هم رفته نُه‌هزار تن سیمان به وسیله مرکز نظارت بر تولید و صدور سیمان کشور به قطر و کویت صادر گردید.
سیمان صادره محصول کارخانجات درود و اصفهان می‌باشد که با بنادر شیخ‌نشین‌های خلیج فارس فاصله کمتری دارد.1
 
مسافران شش روز است در سرما و گرسنگی مانده‌اند و کسی به دادشان نمی‌رسد! گزارش خبرنگاران «کیهان» از شهرستان‌ها حاکی است که هنوز بارندگی و ریزش برف در بسیاری از نقاط ادامه دارد. گردنه حیران همچنان مسدود است و بسیاری از مسافران در میان برف محاصره شده‌اند. اکنون شش روز است که مسافران همچنان در میان انبوهی از برف به سر می‌برند و تا کنون راهی برای نجات آنها پیدا نشده است.
سرما و گرسنگی به‌شدت محاصره‌شدگان در برف را تهدید می‌کند و مردم آذربایجان نگران سرنوشت مسافران هستند.
هیچ گونه راه عبور و مرور برای رفتن به آن گردنه وجود ندارد و به قرار اطلاع تاکنون دوازده نفر از مسافران محاصره‌شده در میان برف بر اثر سرما و گرسنگی مرده‌اند.
  سندیکاها امامزاده‌های بدون معجزه شده‌اند! دیروز یک کنفراس کارگری با حضور خسروانی، وزیر کار، و با شرکت «نمایندگان کارگر» مجلس شورای ملی و مدیر کل وزارت کار نمایندگان سندیکاهای کارگری تهران در محل سندیکای کارگران خیاط تهران تشکیل شد.
افسری آذر از طرف صنف پیراهن‌دوز گفت: سندیکاها که باید مرکز امید کارگر و سازنده اجتماع سالم ایران باشد، در عمل تبدیل به امامزاده‌های بدون معجزه شده‌اند. وقتی کارگری به سندیکا مراجعه و شکایت می‌کند، با اینکه شکایت او بجا و وارد هم هست، مع‌ذالک سندیکا هیچ‌گونه قوه اجرایی ندارد تا به داد آن کارگر برسد. در کارگاه‌های بزرگ پیراهن‌دوزی کارگران را وادار می‌کنند تا کتبا سند بدهند که از مزایای گذشته صرف نظر کرده‌اند. تاکنون حتی یک کارگر پیراهن‌دوز حتی برای یک روز از مزایای قانون کار و بیمه‌های اجتماعی استفاده نکرده است.
خسروانی، وزیر کار، نیز در این اجتماع اظهار داشت: مشغول مطالعه هستیم تا اختیارات قانونی وزارت کار را به سندیکاها منتقل کنیم. باید توجه داشت که مملکت ما یک کشور سرمایه‌داری است. باید به حرف کارفرما هم گوش داد و بین کارگر و کارفرما ایجاد همکاری کرد. درست است که سرمایه و کارخانه متعلق به اوست، اما در هر حال قانون باید اجرا شود. برای ما هم آسایش کارفرما و هم آسایش کارگر مورد نظر است. در مورد بیمه‌ها هم باید گفت که این موضوع مورد توجه مخصوص اعلیحضرت است.2 
 
وزیر کار: بیکاری به‌تدریج از بین می‌رود! خسروانی افزود: در وزارت کار سازمان‌های نوینی از جمله سازمان برآورد نیروی انسانی و هدایت مشاغل به‌وجود آمده که احتیاجات فنی و عمومی مملکت را به طور متناسب پیش‌بینی و تأمین می‌کند و ما با این اقدامات امیدواریم در آینده موضوع بیکاری تدریجا در مملکت از میان برود.3
 
تغییر نرخ‌بندی ارز روزنامه «کیهان» نوشت: بر مبانی این تصمیم که از طرف مهندس سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اعلام گردید هر یک از بانک‌های مجاز کشور قادر خواهند بود نرخ ارز را روزانه به قیمتی که از حداقل نرخ خرید تعیین‌شده کمتر نباشد تا هر مبلغ که بتوانند خریداری کنند و از هر قیمت که مایل باشند تا حداکثر نرخی که برای فروش تعیین شده بفروشند.
تصمیم اخیر بانک مرکزی سبب خواهد شد نوسانات جهانی نرخ ارز روزمره در جریان خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی، بانک ملی و سایر بانک های مجاز و شعب آنها منعکس شود و از این حیث مبادلات ارزی کشور با جریان واقعی نرخ ارز در جهان هماهنگ شود.4
 
روزنامه اطلاعات، 16 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcb.9bwurhbfgiupr.html
iichs.ir/vdcb.9bwurhbfgiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما