در جلسه علنی مجلس مطرح شد: اخراج یک کارمند برابر اعدام او و خانواده‌اش هست!/نقایص لایحه استخدامی برطرف خواهد شد/علل شکست اغلب کارخانجات ایران چیست؟!/کارخانه‌ای که پنج‌میلیون ارزش دارد شانزده‌میلیون وام گرفته است!/افتتاح کنفرانس توسعه بازرگانی با شیخ‌نشین‌ها/افزایش مداوم تولیدات داخلی هدف اصلی سیاست اقتصادی دولت است!/تغییر شرایط وام آلمان به ایران/حضور سرمایه‌گذاران آلمانی در ایران/تغییر در مالیات اتومبیل/اقبال: وضع کارگران خوب نیست و بهبود شرایط وقت می‌خواهد!
10 آذر 1342
در جلسه علنی مجلس مطرح شد: اخراج یک کارمند برابر اعدام او و خانواده‌اش هست! ساعت 9:20 صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد.
در این جلسه معتمدی، نماینده اصفهان، به عنوان نطق پیش از دستور پیرامون لایحه استخدام گفت: لازم می‌دانم راجع به لایحه جدید استخدامی دولت و انعکاسی که بین کارمندان دولت پیدا کرده است یک توضیح مختصری عرض کنم و آن این است که شایع شده است که مجلس می‌خواهد لایحه استخدام را فورا تصویب کند. خواستم در این مورد توضیح عرض کنم که در مجلس چنین نظری نیست.
لایحه جدید استخدام را که دولت به مجلس داده هفته گذشته به دست نمایندگان رسید. بنده خواستم اینجا عرض کنم که نگرانی کارمندان دولت ابدا مورد ندارد؛ برای اینکه به طور مسلم این لایحه در کمیسیون استخدام و در مجلس دقیقا رسیدگی خواهد شد و تا زمانی که منافع و مصالح کلیه کارمندان دولت اعم از روزمزد، حکمی پیمانی، رسمی و بازنشسته در آن ملحوظ نشود از تصویب مجلس نخواهد گذشت.
 
نقایص لایحه استخدامی برطرف خواهد شد  نگرانی آقایان کارمندان روی دو اصل است: یک مورد مربوط به نقایص لایحه است که به طور مسلم برطرف خواهد شد و یکی هم راجع به تقلیل کارمندان که یقینا حقوق تمام کارمندان محفوظ خواهد بود و اگر نظر تقلیل هم باشد، اگر کارمند مریض است، باید معالجه‌اش بکنند؛ اگر بیکار است، باید کار برایش تهیه کنند و واقعا اگر هم اضافه باشد، همین طور نمی‌شود گفت برود؛ زیرا که بیرون کردن یک کارمند از دستگاه دولتی برابر با اعدام او و خانواده اوست. به عقیده بنده یک کارمندی را تیرباران کنند بهتر از این است که نانش را قطع کنند و مسلما این کار را نخواهند کرد.
 
علل شکست اغلب کارخانجات ایران چیست؟! اما عرض بنده راجع به کارخانجات ایران و علل شکست اغلب آنهاست. این کارخانجات بر دو نوع هستند: یک نوع کارخانجاتی است که با سرمایه شخصی اداره می‌شود و یک نوع هم شرکت سهامی است. کارخانجاتی که با سرمایه شخصی اداره می‌شود تا به حال همه، اعم از اینکه قدیم یا جدید بودند، تمام به نحو مطلوب و شایسته جریان خودش را طی کرده و هیچ وقت نه سر و صدایی آنجا شده و نه شکستی خورده‌اند، اما اغلب کارخانجات شرکت سهامی متأسفانه بر خلاف آنچه که آقای وزیر اقتصاد اینجا اشاره کردند که نقص مدیریت دارد باید عرض کنم تنها نقص مدیریت نیست، بلکه سوء استفاده هیئت‌مدیره هم بوده است.
  کارخانه‌ای که پنج‌میلیون ارزش دارد شانزده‌میلیون وام گرفته است! برای نمونه باید به عرض برسانم یکی از کارخانجات اصفهان به نام کارخانه سوسن، یازده‌میلیون تومان از مردم وام گرفته و شانزده‌میلیون تومان هم از بانک ملی، در فاصله یک سال شانزده‌میلیون تومان، و بعد این کارخانه و سرمایه آن را همین هیئت‌مدیره نفله کرده‌اند و از بین برده‌اند.
مواد اولیه نخریده‌اند و به کار نبرده‌اند، بعد هم گذاشته‌اند و رفته‌اند به خارج. بنده می‌خواهم اینجا عرض کنم که بانک ملی در این مورد مسئول است برای اینکه چطور ممکن است به یک کارخانه‌ای که چهار، پنج‌میلیون تومان اساسا ارزش دارد یک مرتبه شانزده‌میلیون تومان وام به آن بدهند؟ اینها پول‌ها را گرفته‌اند و بین خودشان تقسیم کرده‌اند و ما شنیدیم یک‌مرتبه هیئت‌مدیره این کارخانه پانصدهزار تومان پاداش برداشته‌اند، ماهی ۲۴ هزار تومان حقوق هیئت مدیره برداشته‌اند و همین آقایان برای پرداخت ده‌تومان اضافه حقوق به یک سرکارگر و یا روزی دو قران اضافه به یک کارگر مضایقه می‌کردند و الان هم می‌کنند و همین بساط است که موجب نارضایی کارگران است در کارخانجاتی که با شکست مصادف شده‌اند.1
  افتتاح کنفرانس توسعه بازرگانی با شیخ‌نشین‌ها روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 صبح امروز کنفرانس توسعه و تجارت با کشورهای عربی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس با نطق اسدالله علم، نخست‌وزیر، کار خود را آغاز کرد.
  افزایش مداوم تولیدات داخلی هدف اصلی سیاست اقتصادی دولت است! نخست‌وزیر در نطق افتتاحیه خود در این کنفرانس گفت: افزایش مداوم تولیدات داخلی که هدف اصلی سیاست اقتصادی دولت است مستلزم توسعه بازرگانی خارجی نیز می‌باشد و از این جهت دولت و وزارت اقتصاد برای افزایش صادرات ایران در بازراهای جهانی به طریقی که با حفظ و حمایت اقتصاد ملی سازگاری داشته باشد کوشش به عمل می‌آورند و برای حصول به مقصود در جست‌وجوی راه تازه‌ای هستند.
وی افزود: لغو عوارض دروازه‌ای کالاهای صادراتی و انعقاد قرارداد با بازار مشترک که خوشبختانه از همین امروز به مرحله اجرا درآمد و پرداخت جایزه برای بعضی از کالاهای صادراتی و کوشش در راه افزایش حجم معاملات بازرگانی با کشورهایی که با ایران قرارداد پایاپای دارند و توسعه امکانات بازرگانی با کشورهای عربی و مخصوصا عربستان و کویت و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس مورد توجه خاص دولت و وزارت اقتصاد می‌باشد.2
  تغییر شرایط وام آلمان به ایران روزنامه «کیهان» نوشت: در شرایط استفاده از وام دویست‌میلیون مارکی دولت فدرال آلمان تجدید نظر شده است.
یک مقام مطلع دراین‌باره اظهار داشت: دولت فدرال آلمان موافقت کرده است که اقساط وام پنجاه‌میلیون مارکی پروژه سد سفیدرود که برای مدت دو سال در اختیار ایران گذاشته شده بود و قرار بود اولین قسط آن امسال پرداخت گردد فعلا پرداخت نشود و پنجاه‌میلیون مارک مذکور مجددا برای مدت پانزده سال و با بهره 25/3 درصد در اختیار سازمان برنامه قرار بگیرد تا از محل آن پروژه‌های مربوط به سد سفیدرود تکمیل گردد.
  حضور سرمایه‌گذاران آلمانی در ایران روزنامه «کیهان» نوشت: بیش از 150 تن از سرمایه‌داران آلمانی طی ملاقاتی با وزیر کشاورزی در کلن پیشنهاد کردند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند و درخواست کردند ترتیبی داده شود که آنان سرمایه‌های خود را به کار بیندازند.
  تغییر در مالیات اتومبیل روزنامه «کیهان» نوشت: قرار است در کمیسیون مربوط به نحوه اخذ مالیات و عوارض اتومبیل‌ها پیشنهاد جدیدی مبنی بر اخذ عوارض و مالیات به وسیله بنزین مطرح شود.
اکنون سالیانه در حدود شصت‌میلیون تومان از محل اخذ عوارض و مالیات اتومبیل‌ها عاید دولت می‌گردد و در نظر است با توجه به فروش سالیانه بنزین مبلغ معینی به قیمت هر لیتر بنزین اضافه شود. به این ترتیب صاحبان اتومبیل‌ها با خرید بنزین در مدت سال به‌تدریج مالیات و عوارض متعلقه را خواهند پرداخت.
مقامات مربوطه می‌گویند با تصویب این طرح اتومبیل‌هایی که چند ماه بیشتر در سال از آنها استفاده نمی‌شود دیگر مجبور به پرداخت مالیات نخواهند بود. با توجه به محاسباتی که شده به این ترتیب به قیمت هر پنج لیتر ده شاهی افزوده می‌گردد و صاحبان وسائط نقلیه برای پرداخت مالیات‌های مقرره به دوایر دولتی مراجعه نمی‌کنند.
مقامات مربوطه همچنین گفتند که در کمیسیون موضوع اخذ عوارض و مالیات وسائط نقلیه به اقساط یک‌ماهه یا شش‌ماهه نیز مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.3
 
اقبال: وضع کارگران خوب نیست و بهبود شرایط وقت می‌خواهد! دکتر اقبال، رئیس هیت‌مدیره شرکت ملی نفت که به جنوب سفر کرده است، در باشگاه آبادان، که مخصوص کارگران است، خطاب به نمایندگان کارگران گفت: راجع به خواسته‌‎های شما البته توجه خواهد شد. در اجرای اوامر شاهنشاه که تأکید فرمودند به کارگران و مهندسین و کارمندان توجه شود کوشش خواهیم کرد.
وی افزود: کارگران زحمت زیاد کشیده‌اند، ولی وضع زندگی آنها خوب نیست؛ البته همه اینها درست خواهد شد، ولی زمان می‌خواهد وقت می‌خواهد و آنچه مقدور نیست و انجامش امکان‌پذیر نیست من با خود شما در میان خواهم گذاشت و خود شما تصدیق خواهید کرد.4
 
روزنامه اطلاعات، 10 آذر 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdch.qn6t23nx6ftd2.html
iichs.ir/vdch.qn6t23nx6ftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما