«گودهای جنوب تهران لکه ننگی بر دامان شهر ماست»/در گودها مردم با چهارپایان در یک اتاق زندگی می‌کنند!/این تازه وضع سرمایه‌داران گودنشین است!/شهردار تهران: تصمیم داریم به هر قیمتی که شده گودها را برچینیم و به پول نیاز داریم!/اعتراض سیصدهزار نفری کارمندان دولت به لایحه استخدامی جدید
8 آذر 1342
«گودهای جنوب تهران لکه ننگی بر دامان شهر ماست» «تهران‌مصور» نوشت: گودهای جنوب تهران لکه ننگی است که بر دامان شهر ما نشسته است. در گودها که باید آن را شهری درون شهر تهران نام گذاشت، آدم‌هایی زندگی می‌کنند که سرنوشت هرگز روزهای خوشی را برای آنان معین نکرده است.
در این شهر تاریک و اسرارآمیز، 25 هزار آدمیزاد فقیر، بیمار و مفلوک زندگی می‌کنند و خیابان‌ها، کوچه‌ها و خانه‌ها در گودال‌هایی عمیق و ژرف بنا شده است.
منازل آنان شاید عجیب‌ترین منازل جهان باشد؛ زیرا هر کدام در سه یا چهار طبقه بنا شده منتها با این تفاوت که در عمارات معمولی به وسیله پلکانی از طبقه اول به دوم و سوم و چهارم می‌روند، ولی در گودها کاملا بر عکس است؛ باید از طبقه چهارم با نردبان، یا پله‌های خشتی به طبقه سوم، دوم و اول آمد.
  در گودها مردم با چهارپایان در یک اتاق زندگی می‌کنند! در شهر گودها آدم‌ها و چهارپایان در کنار یکدیگر، و از یک زندگی یک جور و یکنواخت برخوردارند.
بنا بر یک گزارش رسمی که سال گذشته توسط وزارت کار تهیه و انتشار یافت: «ساکنین گودها از اتاق نشیمن خود به جای طویله هم استفاده می‌کنند. در آنجا اکثرا افرادی از قبیل خرکچی، دورگرد، گاریچی و حشم‌دار سکونت دارند که چون پول کافی برای پرداخت اجاره محل جداگانه جهت حیوانشان را ندارند، از او در همان اتاقی نگاه‌داری می‌نمایند که خود و فرزندانشان در آنجا به‌سر می‌برند».
  این تازه وضع سرمایه‌داران گودنشین است! این تازه وضع زندگی سرمایه‌داران گودنشین است؛ آدم‌هایی که باز یک الاغ یا اسب دارند و می‌توانند با کمک او روزی چند تومان کاسبی کرده و با زن و بچه‌هایشان بخورند!
در گودها خانواده‌هایی به سر می‌برند که برای روزی یک تومان معطل‌اند؛ نه آب دارند، نه غذای کافی به دستشان می‌رسد، نه لباس درست و حسابی می‌پوشند و نه ...؟!
مجموع همین‌هاست که امروز شهرداری را واداشته تا علیرغم همه مشکلات و گرفتاری‌ها کمر به خراب کردن گودها و زدودن این لکه ننگ اجتماع از دامان شهر تهران بزند.
  شهردار تهران: تصمیم داریم به هر قیمتی که شده گودها را برچینیم و به پول نیاز داریم! احمد نفیسی، شهردار تهران، در زمینه این گودها گفت: ما تصمیم داریم به هر قیمی که باشد گودها را برچینیم و زندگی 25 هزار زن و کودک شهری خود را از وضع نکبت‌بار و اسف‌انگیزی که دارند نجات دهیم؛ البته این کار مستلزم داشتن وقت کافی و بودجه زیادی است، ولی به‌هرحال آن را انجام خواهیم داد.
به گفته وی، مطابق نقشه‌ای که به وسیله کارشناسان و متخصصین شهرسازی تهیه شده قرار است که پس از کوچ دادن گودنشین‌ها به خانه‌های دو اتاقی مدرن و تازه‌ساز در جای آنها جنگل مصنوعی و دریاچه‌های کوچک و بزرگ به‌وجود آید. این برنامه موجب خواهد شد که علاوه بر نجات این عده از همشهریان ما از فلاکت و بیچارگی هوای شهر تهران نیز از آلودگی و کثافات ناشی از دود و غیره پاک شود؛ همچنین محیطی مناسب و بهداشتی برای بازی و گردش اطفال و کودکان جنوب شهر به‌وجود آید.
 
اعتراض سیصدهزار نفری کارمندان دولت به لایحه استخدامی جدید «تهران‌مصور» نوشت: لایحه جدید استخدام کشوری پس از شانزده ماه مرحله «تدوین و مطالعه» در شورای عالی اداری و هشت ماه مطالعه و بررسی در هیئت دولت سرانجام هفته گذشته توسط نخست‌وزیر [: امیراسدالله علم] تقدیم مجلس شورای ملی گردید و به دنبال آن موج عظیمی از اعتراض قریب به سیصدهزار کارمند دولت برخاست و به صورت ملاقات با نمایندگان مجلس، امضای طومارها و انعکاس آنها در جراید بروز کرد.
اکنون بیش از دویست‌هزار خانواده‌های کارمندان دولت در دلهره و اضطراب عجیبی به سر می‌برند؛ زیرا قانون جدید استخدام کشوری وضع زندگی و درآمد و موقعیت اجتماعی آنها را دگرگون می‌کند.1
https://iichs.ir/vdcb.zbwurhbf5iupr.html
iichs.ir/vdcb.zbwurhbf5iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما