مخالفت مردم با افزایش نرخ اتوبوس‌ها/اعتراض ایران به شوروی/نماینده ایلام: عوامل نارضایتی مردم به حدی زیاد است که هر کاری را خنثی می‌کند!/رفیق‌بازی، پارتی‌بازی، تبعیض و بی‌عدالتی و...!/مردم شهرستان‌ها آب شور هم برای نوشیدن ندارند!/در این مناطق حتی یک پزشک وجود ندارد و در «پشتکوه» حتی یک قابله پیدا نمی‌شود!/مردم  ایلام از تمام مواهب تمدن بی‌بهره‌اند و به استغاثه‌هایشان جواب داده نمی‌شود!/خرید گندم از آمریکا بدون اطلاع مجلس/شوروی «مزد دوستی» ایران را با ساقط کردن هواپیما داد!/قائم‌مقام‌الملک رفیع درگذشت/علیه متهمین راه آهن و تریاک قرار مجرمیت صادر شد
5 تیر 1342
مخالفت مردم با افزایش نرخ اتوبوس‌ها روزنامه «کیهان» نوشت: مردم تهران همچنان پیرامون افزایش نرخ اتوبوس اظهار نظر می‌کنند.
امروز یک نفر کارمند دولت دراین‌باره گفت: به طوری که شنیده می‌شود درآمد شرکت واحد روزانه به سیصدهزار تومان رسیده است و روزانه بیش از دویست‌هزار تومان هم خرج ندارد؛ بنابراین از محل پس‌انداز روزانه صدهزار تومان می‌تواند اتوبوس‌های جدید خریداری کند و احتیاجی به افزایش عجیب نرخ اتوبوس ندارد.
یک خانم نیز گفت: شرکت واحد و تمام مسئولین امور اقتصادی مملکتی باید توجه داشته باشند که اضافه کردن 50 درصد به قیمت اتوبوس سبب ترقی قیمت ارزاق خواهد شد و بالا بردن 50 درصد هزینه زندگی نه به صلاح مملکت است و نه به صلاح مردم.
  اعتراض ایران به شوروی امروز سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه سقوط هواپیمای ایرانی در ناحیه «درگز» به علت حمله هواپیماهای شوروی اظهار داشت: وزارت امور خارجه به محض وصول این اطلاع پس از تحقیقات لازم طی یادداشتی به سفارت کبرای اتحاد جماهیر شوروی به این عمل تجاوز و تیراندازی به هواپیمای مذکور اعتراض نموده و خواستار شده است که اقدام جدی و فوری برای پرداخت غرامت هواپیما و خلبان و خون‌بهای مقتولین حادثه و تنبیه مسببین آن به عمل آورند.1
  نماینده ایلام: عوامل نارضایتی مردم به حدی زیاد است که هر کاری را خنثی می‌کند! سیدجواد کبیری، نماینده ایلام، در جلسه امروز مجلس شورای ملی در نطق پیش از دستور خود گفت: با کمال تأسف باید صراحتا اعلام نمایم این عوامل به حدی زیاد و روزافزون است که تمام اقدامات مفید و فداکاری‌های دولت را خنثی می‌نماید. این عوامل به قدری موجب نارضایتی و عصبانیت مردم می‌گردند که آنها را به تمام کائنات بدبین می‌کند.
 
رفیق‌بازی، پارتی‌بازی، تبعیض و بی‌عدالتی و...! یکی از این عوامل و موجبات را بایستی در رفیق‌بازی‌ها، پارتی‌بازی‌ها و تبعیضات و بی‌عدالتی‌ها جست‌وجو نمود که مانع قوام و ثبات مملکت است. اگر مثلا مقامی برحسب این عوامل منصوب و برگزیده گردید و پستی را بدون استحقاق اشغال نمود، می‌دانید تا چه حد موجب نارضایتی بوده و چه زیان‌هایی برای ملک و ملت دارد؟!
خلاصه آنکه این مقام نمی‌تواند منشأ اثر و خدمت برای مملکت باشد.
  مردم شهرستان‌ها آب شور هم برای نوشیدن ندارند! موضوع دوم پی بردن به حوائج عمومی و اقدام اساسی برای بهبود وضع اجتماعی مثلا آب و نان و روشنایی، بهداری و راه و ارتباط و فرهنگ برای همه مردم کشور است؛ یعنی اگر ما در تهران و کرمانشاه آب تصفیه‌شده می‌نوشیم، مردم صالح‌آباد پشتکوه2 حتی آب شور هم برای خوردن ندارند!
مردم صالح‌آباد توقع داشته و از دولت استغاثه دارند که یکی دو حلقه چاه نیمه‌عمیق برای آنها احداث نمایند. مردم دهلران برای مقداری آب شیرین جان می‌دهند. مردم مهران سال‌هاست به امید وعده‌های دولت به منظور ایجاد سد کنجان چم روزشماری می‌کنند. چرا سازمان برنامه در این امر حیاتی این قدر مسامحه و تعلل می‌نماید؟!
  در این مناطق حتی یک پزشک وجود ندارد و در «پشتکوه» حتی یک قابله پیدا نمی‌شود! در مورد بهداری باید بگویم: در بخش‌های مرزی چوار ـ صالح‌آباد ـ مهران ـ دهلران و بخش‌های آبدانان ـ زرین‌آباد ـ بدره ـ شیروان و چرداول حتی یک نفر پزشک وجود ندارد. جای تعجب است که در تمام منطقه پشتکوه حتی یک نفر قابله پیدا نمی‌شود، اما مأمورین نظام وظیفه و مبارزه با قاچاق برای متواری کردن مردم بدبخت همیشه در سراسر منطقه گسترده‌اند!
  مردم  ایلام از تمام مواهب تمدن بی‌بهره‌اند و به استغاثه‌هایشان جواب داده نمی‌شود! آیا مردم پشتکوه لیاقت آن را نداشتند که پس از مخابره چندین تلگراف به مقام معظم وزیر محبوب فرهنگ به جواب آن مفتخر شوند! آیا می‌دانید نتیجه این بی‌اعتنایی‌ها چه خواهد بود؟ آیا منطقه پشتکوه که مساحت تقریب آن شش‌هزار کیلومتر مربع است و مردم آن از تمام مواهب تمدن و مراحم دولت محروم هستند، حق داشتن یک شعبه ادبی را ندارند؟
  خرید گندم از آمریکا بدون اطلاع مجلس  موضوع چهارم آخرین قسمت عرایض بنده است که بر حسب وظیفه پارلمانی باید در این مکان مقدس مطرح شود.
همان طوری که در روزنامه یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه مطالعه فرمودید و در اخبار رادیو هم به سمع مبارکتان رسید، قرارداد خرید هشتادهزار تن گندم با دولت آمریکا به امضا رسید که نتیجتا 70 درصد از بهای این گندم برای مدت سی سال به دولت شاهنشاهی ایران وام داده شده است برای امور عمرانی. اگر انعقاد این قرارداد به صلاح ملت و دولت ایران بوده چرا با وجود تشکیل مجلس شورای ملی بدون اطلاع مجلس و نمایندگان ملت انجام گردید و رعایت اصل ۲۴ و ۲۵ قانون اساسی نشده است و اگر استتار آن به صلاح ملک و ملت بوده، پس چرا در جراید و رادیو منعکس گردیده است؟
به‌هرحال باید معلوم شود وام دریافتی برای مصارف چه نوع امور عمرانی در نظر گرفته شده است؟ این امور عمرانی مانند ساختن اتوبان است یا سد کنجان چم؟ تقاضا دارم برای رفع هر گونه ابهام و روشن شدن اذهان عمومی مسئولین امر مراتب را برای مجلس شورای ملی و ملت ایران توضیح و توجیه فرمایند.3
  شوروی «مزد دوستی» ایران را با ساقط کردن هواپیما داد! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: یکی از مسائلی که این چندروزه تحت‌الشعاع خبرهای خارجی قرار گرفته حق آن ادا نشد سقوط هواپیمای نقشه‌برداری ایرانی توسط هواپیماهای مسلح شوروی است. به طوری که می‌دانید این هواپیمای کوچک هنگامی که برای سازمان اصلاحات ارضی سرگرم نقشه‌برداری بود مورد حمله هواپیماهای شکاری شوروی قرار گرفت و تکه‌تکه شد. از سرنشینان آن نیز دو تن هلاک شدند و  سومی به‌شدت سوخت و مجروح گشت و تأسف در این است که این حادثه درست مقارن اقامت صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی صورت گرفت.
گزارشاتی که ما داریم حاکی است که هواپیمای بی‌دفاع نقشه‌برداری در داخل مرز ایران مورد تعقیب و حمله هواپیماهای مسلح شوروی قرار گرفته و روی آسمان خراسان به گلوله بسته‌اند. واقعا سزاوار است که در مرز دو کشور دوست چنین واقعه جان‌خراشی رخ دهد و آیا قوانین و مقررات بین‌المللی اجازه چنین کاری را می‌دهد. ما در عصری زندگی می‌کنیم که گروه بزرگی از اهل جهان مصرا عقیده دارند که هر نوع آشتی با بلوک کمونیست جوابش با قهر داده می‌شود. خب در این صورت آیا چنین حوادثی مستقیما به نفع این طرز فکر و دستاویزی برای آنها که این طور فکر می‌کنند واقع نمی‌شود؟ آیا آنها نخواهند گفت بفرمایید این مزد دوستی شما با شوروی!
  قائم‌مقام‌الملک رفیع درگذشت روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 5 صبح امروز یکی از رجال قدیمی و شخصیت‌های بزرگ و نیکوکار آقای حاج آقا رضا رفیع (قائم‌مقام‌الملک) بر اثر کسالت برنشیت و ضعف قلب پس از دو روز بستری بودن دار فانی را وداع گفت.
رضا رفیع (قائم‌مقام‌الملک) فرزند ملامهدی شریعتمدار و نوه حاجی ملا رفیع شریعتمدار گیلانی است که در سنه 1334 قمری از گیلان به تهران آمد و تا پایان عمر در تهران مقیم بود.
وی در زمان رضاشاه ریاست اداره سیاسی وزارت جنگ را به عهده داشت و از آن پس مدت 24 سال، یعنی دوازده دوره، از «بندر پهلوی»، «رشت» و «طوالش» به وکالت مجلس انتخاب گردید و چند دوره نیز از طرف شاه به نمایندگی سنا برگزیده شد.
  علیه متهمین راه آهن و تریاک قرار مجرمیت صادر شد امروز کسب اطلاع شد که بازپرس دادسرای دیوان کیفر که به پرونده سوء استفاده در راه آهن رسیدگی می‌کند، علیه متهمین این پرونده قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده متهمین راه آهن برای صدور کیفرخواست تسلیم دادستان دیوان کیفر شد.
در پرونده سوء استفاده راه آهن علیه سی نفر از کارمندان عالی‌رتبه، مدیران کل اداری، فنی و مالی گذشته قرار مجرمیت صادر شده است.
بازپرس دیوان کیفر نزدیک دو سال مشغول جمع‌آوری دلایل و مدارک سوء استفاده در بنگاه راه آهن بود.
متهمین این پرونده به موجب دلایل جمع‌آوری‌شده در طول چند سال تعداد زیادی کارنامه کارگری را جعل و نزدیک 25 میلیون تومان سوء استفاده کرده‌اند.
دومین پرونده مهمی که علیه متهمین آن قرار مجرمیت صادر شده پرونده مربوط به تعویض نزدیک به دو تن تریاک در انبار اداره نظارت مواد مخدر است. در این پرونده نُه نفر مورد اتهام قرار دارند.
بازپرس دادسرای دیوان کیفر ضمن بررسی پرونده دو پزشک، سه افسر و چهار نفر کارمند را که در اداره نظارت کار می‌کردند بازداشت کرده بود. در این پرونده نزدیک دو تن از تریاک‌های مکشوفه ضبط در انبار به مرور خارج و تعویض شده است. مبلغ مورد سوء استفاده در این پرونده در حدود 25 میلیون ریال می‌باشد.4
 
روزنامه اطلاعات، 5 آذر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.meofuqetvsfzu.html
iichs.ir/vdcj.meofuqetvsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما