انتقاد سناتورها از اعزام محصلین به خارج/مدارک پولی دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می‌کنند!/یک عده‌ای برای عنوان می‌روند و بر می‌گردند!/پیشنهاد کمپانی‌های نفتی به تهران رسید/تشویق مسئول قطارهای سلطنتی!/ممانعت از صادرات خشکبار غیر استاندارد
22 آبان 1342
انتقاد سناتورها از اعزام محصلین به خارج در جلسه امروز مجلس سنا، برخی از سناتورها از اعزام محصلین به خارج انتقاد کردند.
دکتر صدیق در این زمینه در نطق پیش از دستور خود گفت: عرایضی که می‌خواهم بکنم مربوط است به دانشجویان ایرانی در خارجه، مطابق آماری که بنده دارم و از وزارت فرهنگ گرفتم الان ما در حدود 16 هزار و 37 نفر دانشجو در خارجه داریم. مطابق ثبتی که در وزارت فرهنگ شده علاوه‌براین عده، ده‌هزار نفر هم هستند که بدون ثبت رفته‌اند؛ یعنی با گذرنامه عادی. عرض کنم از این 16 هزار نفر، 7/363 نفر در آلمان و اتریش هستند، 4/667 نفر در آمریکا، 2/688 نفر در انگلستان، 679 نفر در فرانسه و 344 نفر در سوئیس، 240 نفر در ایتالیا، 46 نفر در بلژیک.
ملاحظه بفرمایید وقتی بنا شد 16 هزار نفر از افراد برگزیده این مملکت در خارجه باشند، یعنی بیشتر از محصلینی که در دانشگاه‌های خودمان داریم، بایستی به این عده توجهی خاص بشود.
از سال 1332 در وزارت دربار کمیسیون‌هایی تحت ریاست جناب آقای علاء تشکیل می‌شد و مطالبی که لازم بود مکرر گفته شده، ولی هنوز از آن نتیجه‌ای که باید بگیریم متأسفانه نگرفته‌ایم.
  مدارک پولی دانشجویان ایرانی که در خارج تحصیل می‌کنند! وی افزود: از این عده 16 هزار نفر، عده زیادی هستند که در جاهایی درس می‌خوانند و در مدارسی مشغول تحصیل هستند که به هیچ وجه اعتبار ندارد. وزرای فرهنگ آن ممالک به ما نوشته‌اند که این مدارس ما اعتبار ندارد؛ متأسفانه فرزندان شما در این مدارس مشغول تحصیل هستند. به وزارت فرهنگ ما نوشته‌اند که اینها فلان قدر می‌گیرند درجه دکتری می‌دهند، فلان قدر می‌گیرند درجه لیسانس می‌دهند و فلان قدر می‌گیرند دیپلم می‌دهند. خود آنها نوشته‌اند که اطفالتان را نگذارید در آن مدارس درس بخوانند.
 
یک عده‌ای برای عنوان می‌روند و بر می‌گردند! البته در انتخاب رشته و انتخاب مملکت هم حد اعلای دقت باید بشود. بنده می‌توانم قسم بخورم که یک عده‌ای فقط برای عنوان می‌روند و برمی‌گردند. یک وقتی در اینجا لغت دکتری درآمد که بسیار صحیح هم بود و به طبیب می‌گفتند. بعد از آن بنده یکی از آن گناهکاران هستم که اولین دکتری بودم که برگشتم. یک روز نجاری آمد به بنده گفت: آقا وقتی من مته را می‌گذارم روی چوب و فشار می‌دهم سرم درد می‌گیرد. بنده گفتم من از آن دکترها نیستم. گفت: پس شما چه کاره هستید؟ گفتم: دکتر حرف مفت حالا به هر کسی دست می‌زنی دکتر است. بنده می‌خواستم بدانم این همه دکتر یا به عربی دکاتره برای چه هدفی است؟ چه کرده‌اند؟ چه سوابقی داشته‌اند؟ چه خدماتی کرده‌اند؟1
 
پیشنهاد کمپانی‌های نفتی به تهران رسید فواد روحانی، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، پس از دو ماه مذاکرات طولانی و خسته‌کننده با رؤسای کمپانی‌های نفت سرانجام با پیشنهاد متقابل مهم کمپانی‌های نفت وارد تهران شد. همراه دبیر کل اوپک، دکتر فرهنگ مهر، مدیر کل وزارت دارایی در امور نفت، نیز به تهران بازگشت.
روحانی هنگام ورود به تهران گفت: من با پیشنهاد تازه‌ای که حاصل مذاکرات لندن و نیویورک است، به تهران بازگشته‌ام؛ البته این دولت است که می‌‎تواند درباره رد یا قبول آن تصمیم بگیرد.2
 
تشویق مسئول قطارهای سلطنتی! روزنامه «کیهان» نوشت: امروز از دفتر والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی نامه‌ای مبنی بر تشویق مسعود فتحی، مسئول قطارهای سلطنتی که در جریان مسافرت والاحضرت به آذربایجان موجبات رضایت خاطر معظم لها را فراهم ساخته بودند، به وزارت راه ارسال شد.
در بخشی از این نامه آمده است: چون آقای مسعود فتحی مسئول قطارهای سلطنتی نهایت مراقبت را در تنظیم کارهای مربوط به مسافرت والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی به آذربایجان به عمل آورده‌اند بدین وسیله مراتب کمال رضایت و قدردانی خاطر معظم لها را ابلاغ می‌نماید. دستور فرمایید به هر نحو که ممکن است موجبات تشویق ایشان را فراهم نمایند.3
  ممانعت از صادرات خشکبار غیر استاندارد از طرف وزارت اقتصاد چند اکیپ از کارمندان و متخصصین استاندارد به نقاط مهم تولیدکننده خشکبار اعزام گردیدند. وزارت اقتصاد با اجرای این تصمیم در نظر دارد کار صادرات را با سرعت بیشتری عملی نماید.
ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، در این مورد گفت: ایجاد تسهیلات برای صادرات خشکبار نباید به این تعبیر شود که وزارت اقتصاد در انجام برنامه صحیح و اصولی خود، که برای صادرات بهتر و مطلوب تنظیم کرده، دچار تزلزل شده است.
بر عکس، مأموران گمرک با نهایت دقت و بدون گذشت، شرایطی را که برای چند رقم کالای صادراتی در سال جاری اعلام شده است بررسی کرده و در صورتی که مطابق با استاندارد مقرر نباشد، از صدور جنس جلوگیری خواهد شد.4
 
روزنامه اطلاعات، 22 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcj.veofuqetmsfzu.html
iichs.ir/vdcj.veofuqetmsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما