شاه: امیدواریم تا پانزده سال دیگر بی‌سوادی را به کلی ریشه‌کن کنیم!/ جز دوستی با روس‌ها چیزی نمی‌خواهیم/ ما کشور کوچکی هستیم که توان مقابله با روس‌ها را نداریم!/ کشورهای محتاج مانند ایران هیچ وقت از دریافت کمک ارضا نمی‌شوند!/ باید به ما کمک شود تا ایران پایگاه نیرومند آزادی و دموکراسی شود!/ از لهستان و مجارستان تا چکسلواکی و رومانی کمک خواهیم گرفت!/ شاه به خبرنگار «نیویورک‌تایمز»: می‌خواهم ملت ایران را برای قبول دموکراسی آماده کنم!/ علم: اعتبار ایران دیگر به نفت بستگی ندارد
12 آبان 1342
شاه: امیدواریم تا پانزده سال دیگر بی‌سوادی را به کلی ریشه‌کن کنیم! روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه ایران طی مصاحبه با نماینده خبرگزاری «رویترز» موقعیت داخلی ایران و مقام آن را در جهان تشریح کرد.
شاه گفت: ما با بی‌سوادی مبارزه می‌کنیم. ما بیش از دومیلیون محصل در مدارس داریم که در حدود 10 درصد جمعیت 21 میلیون نفری ایران را تشکیل می‌دهند. تا پایان سال ده‌هزار معلم دیگر برای ابتدایی خواهیم داشت و امیدواریم که تا پانزده، بیست سال دیگر بی‌سوادی را به کلی ریشه‌کن سازیم. ما می‌خواهیم که زندگی خود را شایسته قرن بیستم سازیم با همان طرح‌ها و جنبشی که اقتضای این قرن است.1
 
جز دوستی با روس‌ها چیزی نمی‌خواهیم/ ما کشور کوچکی هستیم که توان مقابله با روس‌ها را نداریم! شاه با اشاره به تجدید مناسبات دوستانه با شوروی گفت: ایران از پریزیدنت برژنف، که میهمان رسمی این کشور است و در تاریخ 16 نوامبر وارد می‌شود، استقبال خواهد کرد. روس‌ها باید بدانند که ما جز دوستی با آنها چیز دیگری نمی‌خواهیم. در جهان تصوری احمقانه‌تر از این نمی‌شود که کشوری کوچک به مانند کشور من درصدد تعرض به کشوری چون روسیه برآید، ولی من تصور می‌کنم که به آنها ثابت کرده باشیم که صرف نظر از وسعت خاک و جمعیت و سلاح‌های هیدروژنی، ما هم مانند آنها از حقوق اساسی یک کشور مستقل برخوردار هستیم.
 
کشورهای محتاج مانند ایران هیچ وقت از دریافت کمک ارضا نمی‌شوند! شاه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران کمک‌های کافی از جهان غرب دریافت می‌کند گفت: کشورهایی که محتاج به کمک هستند هیچ وقت ارضا نمی‎‌شوند، لیکن من فکر می‌کنم که ما آنچه را که نیازمندیم از خارج به دست خواهیم آورد.
 
باید به ما کمک شود تا ایران پایگاه نیرومند آزادی و دموکراسی شود! نکته مهم این است که با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی ایران باید با حداکثر سرعت ممکن به آن کمک شود تا به صورت پایگاه نیرومند آزادی و دموکراسی درآید. با اقداماتی که به عمل آورده‌ایم این کشور واقعا می‌تواند سرمشقی برای بسیاری کشورهای دیگر باشد.
 
از لهستان و مجارستان تا چکسلواکی و رومانی کمک خواهیم گرفت! شاه در پاسخ به سؤال مربوط به امکانات مالی سومین برنامه پنج‌ساله عمرانی کشور، که از سپتامبر آغاز شده، اظهار داشتند: من اطمینان دارم که در بازارهای جهان پول به دست خواهیم آورد. اکنون اعتبارات زیادی از خارج و همچنین از کشورهای اروپای شرقی به‌دست می‌آوریم مانند کشورهای لهستان، مجارستان، چکسلواکی و احتمالا رومانی و بلغارستان و هم‌اکنون قراردادی با شوروی برای ساختن هیدروالکتریک رودخانه مرزی امضا کرده‌ایم.
 
شاه به خبرنگار «نیویورک‌تایمز»: می‌خواهم ملت ایران را برای قبول دموکراسی آماده کنم! جی والز در «نیویورک‌تایمز» درباره گفت‌وگوی خود با شاه ایران نوشت: شاهنشاه تأکید کردند وظیفه من است که ملت ایران را برای درک و قبول دموکراسی آماده سازم. فراموش نکنید که اگر در پرتو شاهنشاهی ایران نبود، کشور ما مدت‌ها بود که محو شده بود.2
  علم: اعتبار ایران دیگر به نفت بستگی ندارد روزنامه «کیهان» نوشت: بعد از ظهر دیروز اسدالله علم، نخست‌وزیر، انستیتو علوم بانکی را در سالن اجتماعات بانک مرکزی ایران افتتاح کرد.
نخست‌وزیر در این مراسم گفت: به سبب وضع نامساعد اقتصادی مملکت در دو، سه سال گذشته تعهد بی‌موقع و بی‌جایی شده بود که جوانان پرشور ما را که در قسمت اقتصادی وارد هستند ناراحت کرده بود.
آن تعهد این بود که بانک بین‌المللی در برابر وام‌هایی که به ایران می‌داد متأسفانه عایدات نفت ما را پیش از آنکه به دست ما برسد، به عنوان گروگان برمی‌داشت. این عمل اسف‌انگیز زاییده وضع نابسامان اقتصادی مملکت و اثر روشنی از یک ورشکستگی بود.
نخست‌وزیر افزود: من‌اکنون می‌توانم با خرسندی به اطلاع آقایان برسانم که الان این موضوع منتفی شده است و اگر مقامات خارجی به ما وام بدهند، صرفا با اعتبار خزانه کشور ما وام می‌دهند و این مطلب از لحاظ ثبات وضع اقتصادی مملکت ما بی‌نهایت اهمیت دارد و روی این موضوع توافقی شده است که من اکنون خبر خوش آن را به شما می‌دهم.3
 
روزنامه اطلاعات، 12 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcf.cdciw6d0vgiaw.html
iichs.ir/vdcf.cdciw6d0vgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما