شاه: در ایران همه نوع آزادی وجود دارد!/ خانلری: به این زودی مبلغی به بودجه فرهنگ اضافه نمی‌شود!/ آغاز عملیات تجارتی هواپیمایی ملی ایران/ هرچند ایران یک کشور کاپیتالیستی است، ولی روابط با شوروی دورنمای خوبی دارد!
4 آبان 1342
شاه: در ایران همه نوع آزادی وجود دارد! «خبرگزاری آلمان» پیرامون مصاحبه شاه با نمایندگان مطبوعات آلمان گزارشی به این شرح به مراکز مهم خبری جهان مخابره کرد.
شاهنشاه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگاران آلمانی در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره وجود اقلیت احتمالی در پارلمان ایران اظهار داشت: ما در ایران تحت یک رژیم دموکراتیک زندگی می‌کنیم که اجازه هر نوع اظهار عقیده‌ای را به همه کس می‌دهد و به طوری که خودتان می‌توانید مشاهده کنید، در ایران همه گونه آزادی به استثنای آزادی خیانت به وطن وجود دارد.
شاهنشاه افزود: در مطبوعات ما نیز همان آزادی مطبوعاتی کشورهای دموکراتیک موجود است، ولی مسئله اینجاست که به همین دلیل که ما تابع اصول دموکراسی هستیم، طبعا باید در انتخاب نمایندگان پارلمانی نیز رأی اکثریت را قاطع بشماریم. تعداد افراد آن عده‌ای که خود را اقلیت می‌نامند در عمل از یکی از مجامع کوچک یک دهکده ایرانی نیز کمتر است؛ در این صورت چطور این عده توقع دارند در موقع اخذ رأی عمومی انتخاب شوند؟1
 
خانلری: به این زودی مبلغی به بودجه فرهنگ اضافه نمی‌شود! دکتر خانلری، وزیر فرهنگ، در اجتماع معاونین و مدیران کل و رؤسای ادارات کل وزارت فرهنگ حضور یافت و پس از اظهار تشکر از مسئولان فرهنگ، که انتخاب مجدد وی را تبریک گفته بودند، خطاب به آنان گفت: باید عرض کنم بودجه ایران بودجه معتنابهی است؛ این را برای آن نمی‌گویم که دیگر 5 میلیارد و 200 میلیون که به فرهنگ اختصاص یافته کافی است و باید دست از فعالیت بکشیم، آن را از آن جهت می‌گویم که کار ما سخت است؛ احتیاجاتمان هنوز دو برابر است. تا درآمد ملی به طور قابل توجهی افزایش پیدا نکند ممکن نیست که بیشتر از این عاید فرهنگ شود.
وی افزود: به این زودی مبلغ هنگفتی به بودجه فرهتگ اضافه نخواهد شد و اگر هم مبلغ هنگفتی اضافه شود، باز کاری از پیش نخواهد رفت.
به گفته وزیر فرهنگ علت اینکه جوانان به استخدام دولت روی می‌آورند آن است که شغل مناسب در خارج نیست و نکته مهم آن که چیزهایی به جوانان یاد نداده‌ایم که متناسب با شئون و احتیاجات مملکت باشد.2
 
آغاز عملیات تجارتی هواپیمایی ملی ایران روزنامه «کیهان» نوشت: دفتر فروش هواپیمایی ملی طی مراسمی با حضور اسدالله علم، نخست‌وزیر، و جمعی از آقایان وزیران و مدیر عامل سازمان برنامه و شخصیت‌های دیگر افتتاح شد.
نخست‌وزیر در این مراسم گفت: از اینکه موفق شده‌اید شرکت هواپیمایی ملی را تشکیل دهید به شما و مدیران شرکت و سایر کارمندان صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. موضوع هواپیمایی برای ما یک موضوع حیاتی است. در مملکت حساسی چون ایران باید کوشش شود که هواپیمایی ما هم‍‌پایه پیشرفت‌های دنیای جدید گردد.
 
هرچند ایران یک کشور کاپیتالیستی است، ولی روابط با شوروی دورنمای خوبی دارد! روزنامه «کیهان» نوشت: پروفسور متریف، رئیس هیئت فرهنگی شوروی، دیروز طی یک سخنرانی در مراسم آشنایی با هیئت مدیره انجمن فرهنگی ایران و شوروی گفت: اکنون موقعیت مناسبی برای بسط همکاری و تعاون و دوستی متقابل میان ایران و شوروی پدید آمده است.
ایران دارای سیستم خاص خود و کاپیتالیستی است، ولی روابط میان دو کشور به نحو وسیع و خوبی رو به پیشرفت و دورنمای خوش در بر دارد.3
 
روزنامه اطلاعات، 4 آبان 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.inak49nue5k14.html
iichs.ir/vdca.inak49nue5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما