افزایش درآمد ایران از فروش نفت/روزنامه «اطلاعات»: در 57 سال مشروطه به دموکراسی دست نیافتیم/ ملت در آتیه به دموکراسی واقعی می‌رسد!/سفر رئیس عمران بین‌المللی آمریکا به ایران/اصفیا: 70 درصد جمعیت ایران زارع هستند، ولی 27 درصد درآمد ملی از کشاورزی است!
17 مهر 1342
افزایش درآمد ایران از فروش نفت دومین دوره جلسات مشورتی وزرای مسئول امور نفت کشورهای عضو سازمان اوپک در پایان این هفته خاتمه پیدا می‌کند. انتظار می‌رود که دبیرخانه اوپک در زمینه نتایج این کنفرانس از انتشار اعلامیه خودداری نماید.
مذاکرات جلسات مشورتی محرمانه است؛ به این جهت مقامات مربوطه در این زمینه سکوت کرده‌اند.
اگر 12/5 درصدی که هم‌اکنون به عنوان بهره مالکانه و به اسم پرداخت مشخص در خاورمیانه پرداخت می‌گردد ولی بعد به حساب مالیات گذارده می‌شود از مالیات جدا شود و جزء هزینه عمومی درآید، ایران قریب به سی‌میلیون لیره درآمد اضافی پیدا خواهد کرد؛ زیرا 12/5 درصد از کل تولید گرفته خواهد شد نه از سود ویژه.
کشورهای اوپک مایل‌اند موضوع بهره مالکانه، که حصول موفقیت در آن را قطعی‌تر می‌دانند، قبل از سایر خواسته‌های اوپک به نتیجه برسانند.
 
روزنامه «اطلاعات»: در 57 سال مشروطه به دموکراسی دست نیافتیم/ ملت در آتیه به دموکراسی واقعی می‌رسد! روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: در مراسم افتتاح مجلسین اعلیحضرت همایونی اشاره به لزوم تشکیل انجمن‌های دِه فرمودند و دیروز هم وزارت کشور به استانداران و فرماندارن بخشنامه کرد که در انجام این منظور عجله کنند.
ما 57 سال است که مشروطه داریم؛ یعنی 57 سال پیش انقلاب آزادی‌طلبی در ایران به نتیجه رسید... ما ایرانی‌ها زودتر از بسیاری ملل برای کسب آزادی جهاد کردیم و به آزادی رسیدیم و دموکراسی را جانشین حکومت مطلقه ساختیم، اما کتمان نمی‌توان کرد که ما نتوانستیم نهال دموکراسی را چنان‌که باید، پرورش دهیم و حتی در مدت 57 سال آن را به صورت درخت سایه‌گستری درآوریم که جمیع شئون زندگی اجتماعی ما زیر سایه آن تحول و تطور پیدا کند.
تشکیل انجمن دِه محققا بهترین وسیله‌ای است که کثیرالعضوترین قشرهای این ملت، یعنی طبقه روستایی را به مفهوم حکومت مردم بر مردم و اعمال حاکمیت توده در رژیم دموکراسی آشنا می‌سازد.
و این نویدی است برای آن که ان‌شاءالله در آتیه خیلی نزدیک ملت ما به دموکراسی واقعی و مفهوم عالی دموکراسی دست پیدا کند.1
  سفر رئیس عمران بین‌المللی آمریکا به ایران امروز اعلام شد که بین ایران و آمریکا مذاکراتی صورت خواهد گرفت و به همین منظور ویلیام گاود، معاون اداره عمران بین‌المللی آمریکا در خاور نزدیک و جنوب آسیا، امروز وارد تهران می‌شود و در مدت اقامت سه‌روزه خود با مقامات سازمان عمران بین‌المللی در ایران مذاکره خواهد کرد.
پس از مذاکره با مقامات آمریکایی، گاود با اسدالله علم، نخست‌وزیر، و سایر مقامات دولتی ایران ملاقات خواهد نمود تا شخصا پیشرفتی را که در نتیجه همکاری ایران و آمریکا نصیب ملت ایران شده است بررسی نماید.
نمایندگان سازمان عمران بین‌المللی آمریکا در ایران، در کنفرانسی که روزهای 29 و30 مهر در آنکارا تشکیل خواهد شد شرکت می‎کنند؛ در این کنفرانس درباره برنامه‌های امکانات سرمایه‌گذاری خصوصی و همچنین روش‌های اداری سازمان مزبور بحث خواهد شد. امروز مقامات سفارت کبرای آمریکا در تهران اعلام کردند که صبح امروز جولیوس هولمز، سفیرکبیر آمریکا در ایران، نیز رهسپار استانبول شد تا در کنفرانس سفرای کبار آمریکا در کشورهای خاور نزدیک و خاورمیانه شرکت کند.
  اصفیا: 70 درصد جمعیت ایران زارع هستند، ولی 27 درصد درآمد ملی از کشاورزی است! مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، طی نطقی که در سمینار وزارت کشاورزی ایراد کرد گفت: 70 درصد جمعیت مملکت را زارعین تشکیل می‌دهند و فقط 27 درصد درآمد ملی از کشاورزی حاصل می‌شود.
 در مورد اصلاحات ارضی مشکلات متعدد و طولانی‌تری در پیش است که اگر با همان فعالیت مرحله اول و به طور مداوم دنبال نشود، چنان‌که باید، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
 
روزنامه اطلاعات، 17 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdca.6nak49nua5k14.html
iichs.ir/vdca.6nak49nua5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما