شاه: دموکراسی ما باید با انجمن‌های ولایتی و ایالتی تکمیل شود!/پس از بیست سال به این نتیجه رسیدیم که اگر بی‌عدالتی‌ها رفع نشود، به سقوط نزدیک‌تر می‌شویم!/با این انقلاب ملی نقاط ضعف اداری و اجتماعی به کلی از میان رفت!/هدف ما از اصلاحات ارضی بالا بردن سطح تولیدات کشاورزی است!/دورنمای شاهانه؛ می‌خواهیم از لحاظ تمدن و ترقی به پایه ممالک درجه اول دنیا برسیم!/شاه: هدف رساندن درآمد سرانه افراد به پای ممالک مترقی دنیاست!/از 48 میلیون هکتار زمین قابل کشت تنها 12 میلیون هکتار استفاده می‌شود!/«زمین‌های اوقاف در اختیار دولت قرار می‌گیرد»
14 مهر 1342
شاه: دموکراسی ما باید با انجمن‌های ولایتی و ایالتی تکمیل شود! پیش از ظهر امروز چهارمین دوره سنا و بیست‌ویکمین دوره مجلس شورای ملی در حضور شاه در کاخ سنا گشایش یافت.
بر اساس گزارش مطبوعات امروز کشور «شاه پس از ورود به تالار جلسه در پشت میز میناکاری زیبایی که در جایگاه هیئت‌رئیسه گذاشته شده بود، قرار گرفتند و نطق افتتاحیه را که به وسیله رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی تقدیم گردید ایراد فرمودند».
  پس از بیست سال به این نتیجه رسیدیم که اگر بی‌عدالتی‌ها رفع نشود، به سقوط نزدیک‌تر می‌شویم! شاه در نطق افتتاحیه خود اظهار داشت: اگر هر چه زودتر و با قاطعیت هرچه تمام‌تری کلیه مظاهر بی‌عدالتی‌ها، عقب‌ماندگی‌های اجتماعی و آثار پوسیده قرون وسطایی و به طور کلی هر عاملی که بتواند ما را از پیشرفته‌ترین ممالک دنیا عقب نگاه دارد بالمره از میان نرود، ممکن است در آینده خطرات مهلکی اساس موجودیت و حیات ملی ما را مورد تهدید قرار دهد؛ بدین جهت بود که در تاریخ 19 دی‌ماه ۱۳۴۱ مواد شش‌گانه انقلاب اصیل ملی خودمان را به تصویب ملت ایران گذاردیم.
  با این انقلاب ملی نقاط ضعف اداری و اجتماعی به کلی از میان رفت! با این انقلاب ملی نقاط ضعف اداری و اجتماعی ما به کلی از میان رفته و راه بر کلیه منافع نامشروع سد شده است. آنچه اکنون ضرورت دارد این است که این اقدامات و دموکراسی‌ها به وسیله انتخابات انجمن‌های ده و شهر و ولایتی و ایالتی و سپردن کار مردم به مردم تا جایی که ممکن است به‌خصوص در امور بهداری و فرهنگ تکمیل گردد.
  هدف ما از اصلاحات ارضی بالا بردن سطح تولیدات کشاورزی است! باید متوجه بود که منظور ما از اصلاحات ارضی، گذشته از رفع بی‌عدالتی اجتماعی و از میان بردن روابط استثماری، فراهم آوردن زمینه تولید بیشتر محصولات کشاورزی و بالابردن درآمد سرانه افراد ایرانی بود و طبعا وقتی که تولید زیادتر شود و مصرف نیز بیشتر گردد، این تولیدات کشاورزی می‌باید به‌وسیله صنایع مصرف‌کننده تولیدات کشاورزی کاملا بهره‌برداری شود.1
  دورنمای شاهانه؛ می‌خواهیم از لحاظ تمدن و ترقی به پایه ممالک درجه اول دنیا برسیم! دورنمایی که اکنون از آینده مملکت در پیش‌روی ماست دورنمایی بسیار درخشان و اطمینان‌بخش است. ما می‌خواهیم کشور خود را از لحاظ تمدن و ترقی به پایه ممالک درجه اول دنیا برسانیم و از نظر سطح زندگی و رفاه و درآمد سرانه مردم ایران را در ردیف ملل مرفه و خوشبخت و کاملا پیشرفته جهان قراردهیم.2
 
شاه: هدف رساندن درآمد سرانه افراد به پای ممالک مترقی دنیاست! روزنامه «کیهان» نوشت: دیروز 25 تن از اعضای شرکت‌های تعاونی روستایی کشور و همچنین روستاییان و دهقانان که به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده‌اند، به اتفاق رئیس کل بانک اعتبارات کشاورزی به حضور شاهنشاه بار یافتند.
شاه در این مراسم گفت: هدف ما در این مملکت رساندن درآمد سرانه افراد به پای ممالک مترقی دنیاست. باید درست حساب بکنیم که هر فردی یا رئیس خانواده‌ای در آن کاری که انجام می‌دهد و در شغلی که دارد درآمدش باید به اندازه‌ای باشد که درآمد سرانه مملکت را به آن سطح مطلوب برساند.
 
از 48 میلیون هکتار زمین قابل کشت تنها 12 میلیون هکتار استفاده می‌شود! مع‌هذا باید ما هم از لحاظ علمی و فنی مطالعه کنیم و تشخیص بدهیم که در هر قسمت و منطقه ایران برای رفاهیت حال یک خانواده و کشاورز از یک طرف چه وسایل کشاورزی و فنی و از طرف دیگر چه مقدار اراضی لازم است. این البته کاری نیست که در یکی دو روز بشود، ولی چند رقم ذکر می‌کنم، و آن این است که از قرار معلوم در ایران ۱۲ میلیون هکتار زمین زراعت می‌شود، در صورتی که زمین‌های قابل کشاورزی در ایران که البته همه آنها درجه یک نیست، بلکه درجه یک و دو و یک قسمت مختصرش هم درجه سه است، ولی به هر صورت قابل کشاورزی است، ۴۸ میلیون هکتار است.
 
«زمین‌های اوقاف در اختیار دولت قرار می‌گیرد» روزنامه «کیهان» نوشت: وزارت فرهنگ امروز اعلام کرد که 4 میلیون و 500 هزار ریال درآمد اداره کل اوقاف را برای خرید و توزیع کتاب، تأسیس کتابخانه، ترمیم آثار باستانی و دادن کمک به دانش‌آموزان نیازمند مصرف کرده است.
سخنگوی وزارت فرهنگ اظهار داشت: اداره کل اوقاف برای تأمین مسکن کارکنان دولت در تهران و شهرستان‌ها زمین‌های وقف‌شده را با بهای بسیار ارزان برای ساختمان در اختیار دولت قرار می‌دهد.3
 
روزنامه اطلاعات، 14 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdci.uavct1arybc2t.html
iichs.ir/vdci.uavct1arybc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما