بررسی کمک‌های آمریکا به ایران/شکایت مردم از آلودگی هوای تهران/کاهش سود بازگانی اتومبیل/تنظیم مقررات صادرات و واردات برای سال 1343/شاه: روابط ایران و هلند در همه شئون ثمربخش است!/درخواست اشد مجازات برای متهمان پرونده باتری‌سازی
13 مهر 1342
بررسی کمک‌های آمریکا به ایران جلسه‌ای در دفتر اسدالله علم، نخست‎‌وزیر، با حضور آقایان دکتر پیراسته، وزیر کشور، جولیوس هلمز، سفیر آمریکا، معاون وزارت دارایی، قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی ایران و رابرت میسی، رئیس هیئت رئیسه هیئت عملیات اقتصادی آمریکا در تهران تشکیل شد. در این جلسه پیرامون کمک‌های نقدی و کمک‌هایی که از طرف آمریکا به صورت کالا داده می‌شود مذاکره شد.
  شکایت مردم از آلودگی هوای تهران به دنبال شکایت‌های مردم و مخصوصا اهالی جنوب شهر تهران به وزارت بهداری درباره آلودگی هوا مسئله مبارزه با آلودگی هوا که از دو سال قبل راکد مانده بود مجددا مورد بررسی مقامات ذی‌صلاحیت قرار گرفته است. 
در سال‌های قبل کمیسیون مزبور موفق شده بود با همکاری شهرداری تهران و بهداری شهرداری و وزارت کار کلیه صاحبان گرمابه‌ها و نانوایی‌ها را وادار سازد که از مشعل‌های بدون دود استفاده کنند و این طرح طی دو سال اخیر به مورد اجرا گذاشته شد.
این هفته مجددا این کمیسیون تشکیل جلسه می‌دهد و درباره دود کوره‌ها، دود اتومبیل‌های گازوئیلی و نحوه مبارزه با آنها اتخاذ تصمیم خواهد شد.
 
کاهش سود بازگانی اتومبیل روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دنبال دستور تازه‌ای که وزارت اقتصاد به ادارات گمرک داد، سود بازرگانی اتومبیل‌های فرسوده که به طور ترانزیت وارد می‌شود تغییر کرد و به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و می‌تواند مانند حقوق گمرکی از بخشودگی استفاده کند. در مقررات گمرکی، اتومبیل آخرین مدل اتومبیل نو محسوب می‌شود و مدل‌های پایین‎تر از آن فرسوده تلقی می‎شود و هر چه مدل پایین‎‌تر باشد نسبت فرسودگی بیشتر خواهد بود.
دریافت سود بازرگانی از اتومبیل‎های وارداتی به موجب مقررات واردات که تاکنون اجرا می‎شد وضع دیگری داشت. چون سود بازرگانی بر اساس وزن اتومبیل‎ها محاسبه می‌‎گردید مدل اتومبیل و ارزش آن در مقدار سود بازرگانی متعلقه بی‌اثر بود. به عبارت دیگر یک اتومبیل مدل 58 از یک مارک در شرایط وزن مساوی همان سود بازرگانی را باید می‌پرداخت که اتومبیل مدل 63 همان مارک باید بپردازد.
  تنظیم مقررات صادرات و واردات برای سال 1343 بررسی مقررات صادرات و واردات سال آینده در وزارت اقتصاد آغاز گردید و یک هیئت مرکب از متخصصان و مسئولان مربوطه این مقررات را مطالعه و تهیه و تنظیم خواهند کرد.
امروز معاون وزارت اقتصاد در این خصوص گفت: وزارت اقتصاد بر اساس سیاست کلی دولت و وزارتخانه که حمایت صحیح و منظمی از صنایع و تولیدات داخلی می‌باشد در سال آینده همچنان دنبال خواهد شد و مقررات صادرات و واردات بر همین اساس تنظیم خواهد شد.
از طرف دیگر به موضوع صادرات که خط اصلی و سیاست اساسی وزارت اقتصاد را تشکیل می‌دهد توجه کامل خواهد شد.
بر اساس این گزارش به احتمال قوی مقررات صادرات و واردات سال آینده تفاوت زیادی با مقررات امسال نخواهد داشت و بیشتر سعی می‌شود در بعضی از موارد که مورد اعتراض تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع بوده است اصلاحاتی صورت بگیرد.1
  شاه: روابط ایران و هلند در همه شئون ثمربخش است! روزنامه «کیهان» نوشت: پیش از ظهر امروز علیاحضرت ملکه ژولیا و پرنس برنارد و پرنس بئاتریس از مدرسه هلندی‌ها در ایران و کارخانه فیلیپس بازدید کردند.
 میهمانان شاهنشاه و شهبانو که عصر روز پنجشنبه وارد تهران شدند پریشب در ضیافتی که از طرف اعلیحضرتین در کاخ گلستان ترتیب داده شده بود شرکت کردند. در این میهمانی اعضای خاندان سلطنت، نخست‌وزیر، رؤسای دربار شاهنشاهی، رؤسای ستاد بزرگ ارتشتاران و رؤسای هیئت‌های خارجی مقیم دربار شاهنشاهی حضور داشتند.
در سر میز شام شاهنشاه طی نطقی گفت: می‌توان با اطمینان کامل گفت که روابط ایران و هلند در همه شئون سیاسی و فرهنگی و بازرگانی روابطی بسیار ثمربخش بر اساس مودّت و حسن تفاهم کامل بوده است.
شاه افزود: ما در ایران همیشه به پیشرفت‌های فرهنگی و صنعتی کشور شما با دیده تحسین نگریسته‌ایم. همین مقام اجتماعی و سیاسی شما سبب شده است که شهر لاهه مقر دیوان بین‌المللی دادگستری که بزرگ‌ترین مرجع حقوقی جهان است قرار گیرد.
  درخواست اشد مجازات برای متهمان پرونده باتری‌سازی صبح امروز جلسه علنی دادگاه تجدید نظر ویژه نظامی جهت رسیدگی به اتهام ارتشبد هدایت و سایر متهمان به ریاست تیمسار ارتشبد دکتر بهرام آریانا تشکیل شد.
دادستان در این جلسه گفت: دادگاه بدوی دو نفر تیمساران را به حداقل مجازات محکوم کرد؛ در صورتی که با توجه به اهمیت و کیفیت و مقام و موقعیت محکومین، این کیفر مناسب نیست. به نظر من هر سه نفر (ارتشبد هدایت، مهندس گرایلی و سرلشگر معینی‌پور) باید به اشد مجازات محکوم شوند.2
 
روزنامه اطلاعات، 13 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcf.xdciw6d0jgiaw.html
iichs.ir/vdcf.xdciw6d0jgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما