«برنامه سوم به ششصدمیلیون دلار اعتبار نیاز دارد»/رکود بازار معاملات چای/محاکمه خارج از نوبت داروسازان تقلبی/جلوگیری از تدریس کتاب‌های متفرقه
8 مهر 1342
«برنامه سوم به ششصدمیلیون دلار اعتبار نیاز دارد» مهندس صفی اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، طی مصاحبه‌ای اطلاعات کارهای انجام‌شده در یک‌ساله اول اجرای برنامه عمرانی پنج‌ساله سوم را در اختیار خبرنگاران گذاشت.
وی گفت: به علت رکودی که از سال 1339 آغاز شده بود سرمایه‌گذاری مردم در سال گذشته این مقدار بوده است، ولی ما برای جبران آن سعی کردیم در بخش دولتی فعالیت‌هایی داشته باشیم. سرمایه‌گذاری‌های خصوصی اصولا می‌بایست در رشته‌های صنعتی صورت بگیرد و به همین جهت ما در صنایعی مثل قند سعی کردیم خودمان کارخانجاتی را به کار اندازیم و سهام آنها را به مردم بفروشیم.
وی افزود: بلافاصله پس از اعلام شروع انتخابات، بانک جهانی اولین تقاضای وام سازمان برنامه را در مورد راه‌سازی به تصویب رسانید و اکنون با گشایش مجلسین بسیار امیدواریم که به‌زودی بتوانیم اعتبارات لازم را کسب نماییم. این اعتبارت به‌تدریج برای اجرای هر طرح درخواست خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که مجموع این اعتبارات مورد احتیاج از ششصدمیلیون دلار تجاوز نکند.1
  رکود بازار معاملات چای روزنامه «کیهان» نوشت: به دنبال اعتراض سندیکای کارخانجات چای شمال به آزادی ورود چای کاووسی، مدیر کل سازمان چای، به لاهیجان رفت و با نمایندگان چای‌کاران ملاقات کرد.
در این ملاقات گفته شد که اکنون مدتی است که خرید برگ سبز چای پاییزه آغاز شده است، ولی بازار آن مثل گذشته گرم نیست و خریدوفروش برگ چای دچار رکود شده است.
شایع است که سازمان چای بیش از یک‌چهارم احتیاج کارخانجات آمادگی برای خرید برگ سبز چای ندارد و این شایعه با تصویب‌نامه اخیر دولت مبنی بر آزادی ورود چای خارجی بیش از پیش قوت گرفته است.
کاووسی اظهار داشت: سازمان چای با اعتبار کافی آماده خرید برگ سبز چای از چای‌کاران است و چای‌کاران باید در مرغوبیت محصول خود بکوشند و بدین ترتیب برای فروش چای داخلی ایجاد بازار نمایند.
به گفته وی تصمیم اخیر دولت مبنی بر ورود چای خارجی ضرری به چای‌کاران نمی‌زند و این امر از ورود چای قاچاق جلوگیری می‌کند.
 
محاکمه خارج از نوبت داروسازان تقلبی روزنامه «کیهان» نوشت: به دنبال خبر اعدام متقلبین مواد غذایی و دارویی، امروز خبرنگار ما مطالب تازه و جالبی را در این مورد به‌‌دست آورد. به طوری که کسب اطلاع شده است طبق قانون جدید هرگاه کسی در تهیه مواد دارویی، غذایی و آشامیدنی مواد سمی یا موادی که مصرف و استعمال نداشته و استعمال آن موجب صدمه بدنی و یا مرگ گردد استفاده کند، برای این قبیل متقلبین مجازات اعدام تعین شده است.
این گزارش می‌افزاید: دادرسی این قبیل متهمان به طور فوق‌العاده و خارج از نوبت در محاکم انجام خواهد گرفت. رسیدگی به این جرائم تابع تشریفات طولانی دادرسی نخواهد بود و خارج از نوبت به عمل خواهد آمد در قانون جدید سعی شده است دادرسی و اجرای این قبیل احکام سرعت بیشتری برای حفظ و حمایت سلامت مردم داشته باشد. ضمنا پس از آزمایش مواد مورد اتهام و توجه اتهام بازپرس متهم را تا خاتمه دادرسی در بازداشت نگه خواهد داشت.
این گزارش می‌افزاید: در سال جاری دوازده کارخانه که در آنها مواد غذایی و دارویی را تقلب می‌کردند کشف شد و طبق احکام صادره کارخانه‌های مذکور به نفع دولت ضبط گردید که اجرای حکم به علت رسیدگی استینافی و فرجامی به تأخیر افتاده است.
  جلوگیری از تدریس کتاب‌های متفرقه طبق تصویب‌نامه هیئت وزیران، کلیه دانش‌آموزان باید از کتاب‌های درسی شرکت سهامی ایران که از تصویب کمیسیون‌های وزارت فرهنگ گذشته است، استفاده کنند.
 چنانچه در دبیرستانی غیر از کتاب‌های نامبرده تدریس شود، مدرسه از طرف وزارت فرهنگ مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.2
 
روزنامه اطلاعات، 8 مهر 1342، صفحه 1
https://iichs.ir/vdce.v8vbjh8zp9bij.html
iichs.ir/vdce.v8vbjh8zp9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما