کارگران ایرانی در سودان/ نامزدهای ریاست مجلس/ تعیین تکلیف کارخانه ذوب آهن/ آگهی نامه یک نشریه برای جشن تاج‌گذاری شاه؛ این مراسم ساده برگزار خواهد شد!
5 مهر 1342
کارگران ایرانی در سودان «تهران‌مصور» نوشت: شصت نفر از کارگران ورزیده ایرانی که مخصوصا در کار لوله‌کشی تخصص دارند از طرف یک مؤسسه بزرگ هلندی استخدام شده و به سودان اعزام خواهند شد.
مؤسسه هلندی که قراردادی برای لوله‌کشی با دولت سودان منعقد نموده به جای کارگر هلندی، استادکار و سرکارگر ایرانی به سودان اعزام می‌کند. سرکارگران و استادکاران ایرانی همان حقوق و مزایایی را خواهند داشت که به یک کارگر اروپایی در سودان پرداخت می‌شود.
مدیر کمپانی هلندی در مورد انتخاب کارگران ایرانی به جای اروپایی گفته است که سرکارگران ایرانی در کاری که به عهده آنها محول خواهد شد خیلی بهتر از کارگران اروپایی تجربه و ادعا دارند.
 
نامزدهای ریاست مجلس «تهران‌مصور» نوشت: دکتر مصباح‌زاده، مدیر روزنامه «کیهان»، مجددا در لیست نامزدهای کرسی ریاست مجلس قرار گرفته است. مصباح‌زاده که از ابتدا نیز نام او در ردیف کاندیداهای ریاست مجلس برده می‌شد، در حدود بیست سال است که در دانشکده حقوق سمت استادی دارد و مؤسسه کیهان را که یکی از معتبرترین مؤسسات فرهنگی و مطبوعاتی کشور است، سرپرستی می‌کند.
گفته می‌شود مصباح‌زاده شخصا ترجیح می‌دهد که به صورت یک وکیل ساده به خدمات اجتماعی خود ادامه دهد و در ضمن به کارهای مطبوعاتی خود نیز بپردازد. بدیهی است در این صورت برای اشغال کرسی ریاست مجلس شانس حسنعلی منصور، لیدر کانون مترقی، و مهندس عبدالله ریاضی، رئیس دانشکده فنی، کماکان بیش از همه خواهد بود.
  تعیین تکلیف کارخانه ذوب آهن «تهران‌‎مصور» نوشت: تکلیف کارخانه ذوب آهن که 26 سال است تأسیس آن تحت مطالعه می‌باشد و هنوز هم پا در هواست در مجلسین آینده یکسره خواهد شد.
 از جمله طرفداران پروپا قرص تأسیس کارخانه ذوب آهن، مهندس شریف‎امامی، رئیس احتمالی آینده مجلس سنا می‌باشد و مخالف پروپا قرص آن هم مهندس عبدالله ریاضی، رئیس احتمالی مجلس شورای ملی، است.
گفته می‌شود تنها معدن آهن بافت دارای بیش از صدمیلیون تن سنگ آهن است. باید دانست که میزان کالاهای آهن وارداتی طبق گزارش وزارت اقتصاد در سال گذشته 250 هزار تن بوده است.1
  آگهی‌نامه یک نشریه برای جشن تاج‌گذاری شاه؛ این مراسم ساده برگزار خواهد شد! «تهران‌مصور» نوشت: اگر شاهنشاه با تقاضای ملت در انجام مراسم تاج‌گذاری موافقت فرمایند، یک کمیسیون مأمور تنظیم برنامه تشریفات این مراسم خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود که کمیسیون با توجه به سنت‌ها و آداب و رسوم باستانی برنامه‌ای باشکوه و در عین حال ساده برای انجام این مراسم تهیه نماید.
به احتمال قوی در مراسم تاج‌گذاری شاهنشاه که در بهار سال آینده برگزار خواهد شد از طرف کلیه پادشاهان و رؤسای جمهوری جهان نمایندگانی به ایران اعزام می‌شوند تا در این مراسم شرکت جسته و از طرف دولت متبوع خود به شاهنشاه تبریک عرض نمایند.
مراسم تاج‌گذاری مانند گذشته در تالار باشکوه کاخ گلستان انجام می‌شود و شاهنشاه تاج پهلوی را که از زمان اعلیحضرت فقید رضاشاه کبیر ساخته شده به سر خواهد گذاشت.
این گزارش می‌افزاید: این تاج که در سال 1304 به وسیله سراج‌الدین جواهری ساخته شده 442 مثقال، یعنی در حدود 2 کیلو و 80 گرم وزن دارد؛ در ساختمان آن 3380 قطعه الماس 100 قطعه زمرد، 20 قطعه یاقوت کبود، 368 قطعه مروارید و 425 مثقال طلا و جواهر به کار رفته است. تاج پهلوی یکی از شاهکارهای جواهرسازی است که اینک در خزانه بانک ملی نگهداری می‌شود.
این گزارش می‌افزاید: جشن تاج‌گذاری رضاشاه در عین سادگی با شکوه و عظمتی خیال‌انگیز همراه بود. جشن از بعد از ظهر یکشنبه 4 اردیبهشت آغاز شد و سه شبانه‌روز ادامه داشت.2
 
https://iichs.ir/vdce.f8vbjh8zf9bij.html
iichs.ir/vdce.f8vbjh8zf9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما