کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری) از انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر، در نخستین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو مقام نخست بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی را از آن خود کرد.
کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» به عنوان اثر برتر معرفی شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، مراسم اهدای جایزه و تقدیر از آثار چاپ‌شده با درون‌مایه بیان حقیقت و روشنگری با عنوان «جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم، به برگزیدگان این مسابقه در سه بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی، داستان بلند و رمان بزرگسال و داستان کودک و نوجوان جوایزی اهدا گردید.
 
در این مراسم چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام قمی، علیرضا مختارپور، خانواده شهید اندرزگو، صادق کرمیار، محسن مومنی شریف، محسن پرویز، قادر آشنا، احمد شاکری، محمدرضا شرفی خبوشان، مصطفی جمشیدی، علی‌محمد مودب، میثم نیلی، علی اکبر اشعری و... حضور داشتند. در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام مسعود دیانی، با ایراد سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران این مراسم، متن بیانیه برنامه را قرائت کرد.
 
حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به خفقان و سرسپردگی حکام پهلوی اشاره و اظهار نمود: رهبر انقلاب فرمودند همه ناشران و نویسندگان و شاعران را برای نقل روایت تاریخ دعوت کنید. باید همه روایت‌ها را شنید و دانست. نمی‌توان رشادت شیرزنانی مثل همسر شهید اندرزگو را گفت؛ اما از فساد پهلوی‌ها نگفت. از خیانت‌هایی که به هویت این جامعه شده، نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. اگر هزار رمان خوب در روایت سیاهی‌هایی داشته باشیم که بر مردم گذشت، باز هم کم است. نباید در قبال آیندگان و اصل و نسب خودمان کوتاهی کنیم. در دوره‌ای که نشر و کتاب مظلوم است، بنا داریم به‌طور جدی در این مسیر حرکت کنیم. ما در سازمان تبلیغات مبلغ کتاب هستیم و حتما در ترویج کتاب می‌کوشیم. باید نهضتی مردمی و فراگیر داشته باشیم در بسط روایتی که حق است و بر این مردم گذشته است.
 
در بخش دیگری از این مراسم، سیدصادق رضایی، دبیر علمی جایزه شهید اندرزگو، ضمن خوشامدگویی به حاضران در این مراسم، به مراحل شکل‌گیری جایزه ادبی شهید اندرزگو اشاره کرد و گفت: مقابله علمی با گروه‌هایی که حقایق تاریخ معاصر را غیرواقعی جلوه داده و مخاطبان خود را در ضلالت و گمراهی قرار می‌دهند و جای خائن و خادم را عوض می‌کنند و خاندان پهلوی را جزء حاکمان خوشبخت و خادم و ناجی ملت ایران معرفی می‌کنند، نیازمند برنامه‌ای هدفمند و تعریف‌شده است. مجموعه حاضر با برگزاری کارگاه‌های کارشناسی با حضور ناشران و نویسندگان و پژوهشگران تاریخ معاصر در سال‌های 1395 و 1396 و 1397 و برگزاری دو همایش در این سال‌ها و شناسایی مجموعه آثار تولیدی در بخش‌های رمان کودک و نوجوان و رمان بزرگسال و تاریخ شفاهی موضوع جایزه ادبی شهید اندرزگو را مطرح کرد و با تشکیل شورای سیاست‌گذاری در سال 1397، اعلام برگزاری جایزه ادبی، تشکیل دبیرخانه و انتخاب داوران این طرح را وارد فاز اجرایی نمود.
 
ایشان در ادامه سازوکار انتخاب برگزیدگان این جایزه را تشریح کرد و گفت: در نخستین دوره این جایزه، مؤلفان و ناشران ۴۷۵ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از سه سال کارشناسی و بررسی این کتاب‌ها، از این بین، ۲۳۵ اثر مرتبط با جایزه انتخاب شد و در اختیار داوران قرار گرفت. در بخش «روایت تاریخ» ۱۳۲ کتاب، در بخش «داستان بلند و رمان بزرگسال» ۵۶ اثر و در حوزه «داستان کودک و نوجوان» ۴۷ اثر ارزیابی شدند.
 

 
رضایی افزود: از میان این آثار ۱۴ اثر در سه بخش به عنوان نامزد دریافت جایزه شهید اندرزگو در نظر گرفته شدند که از میان آنها پنج اثر به‌عنوان برنده جایزه معرفی شده‌اند که دو کتاب در بخش کودک و نوجوان، دو اثر در حوزه داستان بلند و رمان بزرگسال و یک اثر در حوزه تاریخ شفاهی است که علاوه بر نویسنده کتاب، از ناشران آثار هم حمایت خواهیم کرد و در واقع، از ۱۴ اثری که به‌عنوان نامزد دریافت جایزه شهید اندرزگو معرفی شده‌اند، حمایت خواهد شد.
 
در ادامه برنامه، برندگان جوایز این جشنواره معرفی شدند.
داستان کودک و نوجوان اولین بخشی بود که برندگان آن به روی صحنه آمدند. داوران این بخش آقایان حسن احمدی، یوسف قوجق و مصطفی خرامان بودند که از میان کتاب‌های «باغ خرمالو»، «دو روایت از یک عکس» و «رؤیای بعدازظهر»، کتاب «باغ خرمالو» به قلم هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب را به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند. «دو روایت از یک عکس» به قلم ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات سوره مهر، دیگر اثر برگزیده این بخش از جشنواره بود.
 

 
برگزیده بخش روایت و تاریخ شفاهی، کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» (به کوشش دکتر موسی فقیه حقانی) از انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر بود. دو کتاب دیگر نامزد این بخش «پل پیروزی، سرزمین قطحی» و «۱۳۱۸» نام داشتند. حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، جواد کامور بخشایش و حمید قزوینی داوران این بخش از جایزه بودند.
 

 
موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، ضمن تشکر از داوران و دست‌اندرکاران این مراسم گفت: این نام‌گذاری به نام شهید اندرزگو را به فال نیک می‌گیرم؛ چون نام شهید تحریف‌ستیز است. سیدالشهدا در روز عاشورا حقیقت را علیه تحریف دین جدش فریاد کشید. این نام‌گذاری به نام شهید برای این جایزه هم می‌تواند به تحریف‌ستیزی کمک کند و اگر غفلتی هم صورت گرفته باشد، به مدد خون شهید می‌توان کاستی‌ها را جبران کرد.
 
وی افزود: تحریف گسترده‌ای صورت گرفته است. از همان ابتدا شیعه با گرامیداشت یاد شهدای کربلا، روضه، تعزیه و... توانست یاد شهیدان را زنده نگاه دارد. هنر را باید در خدمت ترویج تاریخ قرار دهیم. مبارزه شهید اندرزگو نشان داد می‌توان هم مسلمان بود، هم انقلابی. شهید اندرزگو هم با ساواک مبارزه می‌کرد، هم با مدعیان مبارزه؛ آنهایی که اسلام را راهی برای مبارزه نمی‌دانستند، مارکسیست‌هایی که جوانان بسیاری را به تغییر ایدئولوژی کشاندند. جریان‌شناسی شهید اندرزگو به‌قدری موفق است که جریان التقاطی منافقین را قبل از انقلاب تشخیص و آن را هشدار دادند.
 
در ادامه، داوران در بخش رمان و داستان بزرگسال، کتاب‌های «عاشقی به سبک ونگوک» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان از انتشارات شهرستان ادب و کتاب «اوسنه گوهرشاد» نوشته سعید تشکری از انتشارات به‌نشر را به عنوان آثار برتر این بخش معرفی کردند. آثار دیگر این گروه عبارت‌اند از: «مستوری»، «گرگ‌سالی»، «من پسر شاه نیستم» و «وقت معلوم».
 
گفتنی است نخستین دوره جایزه ادبی شهید سیدعلی اندرزگو عصر روز یکشنبه 3 شهریور 1398 هم‌زمان با روز شهادت سیدعلی اندرزگو در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
 

 
https://iichs.ir/vdcg.u97rak9zzpr4a.html
iichs.ir/vdcg.u97rak9zzpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما