در پژوهشکده تاریخ معاصر بررسی می‌شود:

ابعاد داخلی و خارجی کودتای 3 اسفند 1299

در نشست «بررسی ابعاد داخلی و خارجی کودتای 3 اسفند 1299» از جدیدترین کتابهای حوزه تاریخ معاصر ایران با عنوان «نفت و قتل کنسول آمریکا در تهران»، «غائله جمهوری‌خواهی» و «تقلب بزرگ» رونمایی خواهد شد.
ابعاد داخلی و خارجی کودتای 3 اسفند 1299
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر، هم‌زمان با سالگرد کودتای تاریخی 3 اسفند، نشست «بررسی ابعاد داخلی و خارجی کودتای 3 اسفند 1299» به همت این پژوهشکده برگزار خواهد شد.
 
در این نشست، موسی حقانی، علی‌اکبر رنجبر کرمانی، مصطفی امیری و خسرو معتضد با بررسی کودتای 3 اسفند 1299، ابعاد داخلی و خارجی این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران را تبیین خواهند کرد.
 
گفتنی است در ادامه این نشست، از سه کتاب تازه‌منتشرشده در حوزه تاریخ معاصر ایران، با عنوان «نفت و قتل کنسول آمریکا در تهران»، «غائله جمهوری‌خواهی» (1302-1303ش) و «تقلب بزرگ» (انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی) رونمایی خواهد شد. کتاب «نفت و قتل کنسول آمریکا در تهران» از ارتباط قتل ماژور ایمبری با نفت سخن می‌گوید. محمدقلی مجد، محقق ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکا و نویسنده این کتاب، با بررسی اسناد آمریکایی درباره قتل ایمبری در سقاخانه شیخ هادی، دریچه تازه‌ای را به روی محققان برای موشکافی علل و عاملان واقعی این قتل گشوده است. این کتاب را مصطفی امیری به فارسی برگرداند و پژوهشکده تاریخ معاصر به زیور طبع آراسته است.
«غائله جمهوری‌خواهی» (1302-1303ش) عنوان کتابی است که در آن، موسی حقانی، محقق و نویسنده پرکار حوزه تاریخ معاصر، با بررسی اسناد وزارت جنگ، ارتباط جمهوری‌‎خواهی رضاشاه با سرنگونی سلسله قاجاریه در ایران را تبیین کرده است. در کتاب «تقلب بزرگ» (انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی) نیز موسی حقانی با استناد به اسناد وزارت جنگ، بخش دیگری از پروژه خلع قاجاریه را تبیین کرده است. موضوع این کتاب، تقلب گسترده‌ای است که در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی رخ داد و در نتیجه آن، اغلب نام افرادی از صندوق آرا خارج شد که با هدف تغییر سلطنت و کنار زدن قاجارها از صحنه سیاسی ایران به مجلس قدم می‌گذاشتند.
 
نشست «بررسی ابعاد داخلی و خارجی کودتای 3 اسفند 1299» چهارشنبه 1 اسفند 1397، از ساعت 10 تا 12 در سالن همایشهای عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار خواهد شد.
 
شرکت در این نشست برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند ساعت 10 به این پژوهشکده واقع در تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، شماره 15 مراجعه نمایند.
 

https://iichs.ir/vdcj.memfuqeivsfzu.html
iichs.ir/vdcj.memfuqeivsfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما