خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است. از بین کشورهای همسایه، ایران بیشترین مرز آبی با خلیج فارس را داراست. خلیج فارس دارای جزایر متعددی است که بیش از 30 جزیره مسکونی و غیر مسکونی آن متعلق به ایران است. خلیج فارس مهمترین مرکز...
گنداب در بندر

خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است. از بین کشورهای همسایه، ایران بیشترین مرز آبی با خلیج فارس را داراست. خلیج فارس دارای جزایر متعددی است که بیش از 30 جزیره مسکونی و غیر مسکونی آن متعلق به ایران است. خلیج فارس مهمترین مرکز ارتباط سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا است. بزرگترین اهمیت آن هم وجود معادن سرشار نفت و گاز در بستر دریاست.
یکی از جزایر خلیج فارس، بندرعباس است. بندرعباس از بندرهای جنوب ایران و مرکز استان هرمزگان است. جمعیت این شهر متشکل از بومیان و مهاجرین است که بنا به فصول سال متغیر است. اهالی شهر گویش بندری دارند.
بندرعباس، مانند شهرهای دیگر، دارای مشکلاتی بوده است که نمونه ای از آن در نامه وزارت کشور خطاب به ظهیری، استاندار استان ساحلی ، به چشم می خورد. در این نامه، به دنبال راه افتادن سیلاب ناشی از بارش باران در شهر، از بی توجهی مسئولین در اجرای دقیق طرحهای توسعه و نوسازی گلایه شده است.
نویسنده از خسارات وارده به شهر ، خرابی خانه ها، مختل شدن ارتباطات داخلی و خارجی و تأسیسات شهری ابراز نارضایتی کرده و لزوم تعیین هیئتی برای بررسی نقاط ضعف و ارائه طرحهایی جهت مقابله با این مشکلات را ضروری می داند.
 
نشان شیر و خورشید
وزارت کشور
شماره                            استانداری استان ساحلی بنادر و جزایر خلیج فارس و دریای عمان
تاریخ
پیوست
جناب آقای ظهیری
بارندگیهای اخیر در بندرعباس و گرفتاریها و مشکلات ناشی از آن روشنگر این واقعیت است که شهر بندرعباس در برابر ساده ترین حوادث شهری است بلا دفاع در جریان راه افتادن سیلابهای اخیر برای هر ناظر بی طرفی این سؤال مطرح می شد که چطور در طول سالیان اخیر که در این استان و بندرعباس طرحهای بزرگی در جهت توسعه و نوسازی اجرا گردیده برای جلوگیری از چنین حوادث کوچکی هیچگونه پیش بینی نگردیده و طرحی به مورد اجرای گذاشته نشده.
در نیمه دوم قرن بیستم و در زمانی که کشور ما با سرعت می رود تا کلیه آثار عقب ماندگی را پشت سر گذارد و پای به دروازه های تمدن بزرگ بگذارد قابل قبول و قابل تحمل باشد که 30 یا 40 میلی متر باران یک شهر ساحلی را تبدیل به مردابی سازد و صدها خانه را ویران نماید شبکه ارتباطات داخلی و خارجی و برق و تلفن و آب در هم فرو می ریزد اگر قرار باشد بندرعباس در قبال 40 میلی متر باران بنحوی بلادفاع باشد که کلیه تأسیسات عمومی آن از قبیل تلفن، برق، آب دستخوش اختلال گردد کلیه کوچه ها و معابر آن غیرقابل عبور شود پس خدای ناکرده این شهر چگونه می تواند در قبال حوادث بزرگتری سرپای خویش بایستد؟ علت اینکه برنامه ریزان و طراحان و مجریان برنامه های عمرانی و توسعه این منطقه این پیش بینیها را ننموده اند روشن نیست؟ ولی به نظر من بایستی پس از این حوادث بلافاصله هیئتی مأمور رسیدگی به نقاط ضعف شهر و تأسیسات آن گردند و با دقت این مسائل و مشکلات و نقاط ضعف و راه حلهای آن را بررسی و طرحهایی جهت غلبه بر آنها و پوشاندن نقاط ضعف به مورد اجراء بگذارند.
  https://iichs.ir/vdcgrw9n4ak9n.pra.html
iichs.ir/vdcgrw9n4ak9n.pra.html
نام شما
آدرس ايميل شما