حسنعلی منصور: افراد مخرب را به دیوان کیفر می‌فرستیم!/نخست‌وزیر: ایران در جنگ دوم جهانی زمامداران عاقلی داشت ولی اشغال شد!/قطار از خط خارج شد و عده‌ای مجروح شدند/«دست نماینده مجلس قطع شد»!/اختلاف نظر درباره پرونده متهمین شهرداری!/اقبال به رومانی می‌رود!/اعزام افسران اداره پلیس به آلمان برای مطالعه درباره ترافیک!
2 شهریور 1343
حسنعلی منصور: افراد مخرب را به دیوان کیفر می‌فرستیم!
امروز نخست‌وزیر [: حسنعلی منصور] در وزارت دارایی ضمن حمله شدیدی به «اخلالگران در دستگاه‌های دولتی» گفت: افراد مخرب را به دیوان کیفر می‌فرستیم.
ما زالوهایی که در اتاق‌های دربسته اعلامیه می‌نویسند و مانع پیشرفت کار هستند تعقیب می‌کنیم.
در هر هیئت‌مدیره‌ای اختلاف افتاد فورا آن را منحل می‌کنیم.1
 
نخست‌وزیر: ایران در جنگ دوم جهانی زمامداران عاقلی داشت ولی اشغال شد!
خبر دیگر اینکه نخست‌وزیر در اجتماع دیشب دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا در «دبیرستان رضاشاه کبیر» گفت: ایران خانه همه جوانان مملکت و دانشجویان ایرانی مقیم خارج است و بر دانشجویان است که پس از کسب معلومات به خاک وطن برگردند و به هم‌وطنان خود خدمت کنند.
پدران و مادران ما بیش از ما شاهد تحولات عظیم ایران از بدو پیدایش دودمان پهلوی تاکنون هستند. برای فرزندان آنان شاید مشکل باشد که از روی صفحات تاریخ یا اظهار نظر مورخین و حتی، پدران و مادرانشان به حقایقی که در این کشور گذشته و تحولات سریعی که به وقوع پیوسته است واقف شوند. چهل سال در تاریخ یک کشور زمان طولانی نیست و خود من که امروز در مقام یک نخست‌وزیر با شما صحبت می‌کنم به تازگی چهل سال را پشت سر گذاشته‌ام.
منصور در ادامه با اشاره به جنگ جهانی دوم و اشغال ایران گفت: در این دوره کشور دارای یک رژیم ثابت، یک سلطان مقتدر و یک دولت بی‌طرف و عاقل بود که زمام امور را به دست داشت، ولی مسیر حوادث و زمان و عوامل جنگ بین‌الملل دوم که نقاط دیگر دنیا را هم از مصائب جنگ مصون نداشت کشور ما را دستخوش مشکلاتی کرد و سیر تکامل کشور ما را که به طور طبیعی با یک نظم جدید به جلو می‌رفت یک باره گسیخت و ما را مواجه با هجوم اجانب کرد و در همان دوران تحول و پیشرفت خاک ما به قطعات مختلف تقسیم شد تا پیروزی بیگانگان تامین شود.2
 
قطار از خط خارج شد و عده‌ای مجروح شدند
قبل از ظهر دیروز قطار مسافربری عادی خرمشهر ـ تهران که با قریب ششصد مسافر از خرمشهر عازم تهران بود، نزدیک ایستگاه شازند دچار حادثه شد.
این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشت و فقط چهل نفر مجروح شدند که شش نفر بستری و بقیه مرخص شدند.
راه آهن علت حادثه را سرعت و ترمز ناگهانی قطار اعلام کرد. هیئتی از طرف راه آهن برای رسیدگی دقیق به علت سانحه به محل اعزام گردید.
 
«دست نماینده مجلس قطع شد»!
بعد از ظهر دیروز میر اشرف متولی‌باشی، نماینده مشکین‌شهر در مجلس شورای ملی، طی حادثه‌ای در جاده رشت مجروح شد و پزشکان بیمارستان رشت، ضمن عمل جراحی ناچار شدند دست راست وی را قطع کنند.
این حادثه ساعت 6:30 بعد از ظهر دیروز اتفاق افتاد. یک اتوبوس حامل مسافر که از تهران عازم اردبیل بود، در حوالی منجیل (جاده رشت) با اتومبیل دیگری که از سمت مقابل با سرعت می‌آمد روبه‌رو شد، راننده اتوبوس برای جلوگیری از وقوع تصادف فرمان را به طرف کنار جاده پیچاند و سپس برای آنکه اتوبوس به دره سقوط ننماید، مجددا به طرف دیگر جاده منحرف شد، ولی این بار به‌شدت با کوه برخورد کرد. در این تصادف چند تن از مسافرین اتوبوس که در قسمت جلو نشسته بودند مجروح شدند.3
 
اختلاف نظر درباره پرونده متهمین شهرداری!
امروز سخنگوی وزارت دادگستری گفت: در مورد بازداشت احمد نفیسی، شهردار سابق تهران، و سایر متهمین این پرونده، بین آقای دادستان دیوان کیفر و بازپرس اختلاف حاصل شده که پرونده برای تأیید یکی از این دو نفر به دادگاه ارسال شده است.4
 
اقبال به رومانی می‌رود!
دولت رومانی از منوچهر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، دعوت به عمل آورد تا برای بازدید از تأسیسات نفتی رومانی به آن کشور مسافرت کند.
این دعوت مورد قبول قرار گرفت، ولی هنوز معلوم نیست که دکتر اقبال پس از خاتمه بازدید از شوروی به رومانی عزیمت کند یا در یک فرصت دیگر به کشور رومانی مسافرت نماید.5
خبر دیگر اینکه شب گذشته به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال رومانی مراسم جشنی در محل سفارت کبرای این کشور در تهران برگزار گردید.
در این مراسم عده‌ای از مقامات دولتی، سفرای خارجی مقیم ایران و مدیران جراید و شخصیت‌های ایرانی شرکت داشتند.6
 
اعزام افسران اداره پلیس به آلمان برای مطالعه درباره ترافیک!
صبح دیروز شش نفر از افسران اداره پلیس و راهنمایی که به منظور مطالعه و تکمیل معلومات و بررسی آخرین تحولات و پیشرفت‌های امور ترافیک و پلیسی به مدت دو ماه عازم کشور آلمان غربی بودند، به وسیله سرتیپ وثیق، رئیس پلیس تهران، در دفتر کار رئیس شهربانی کل کشور حضور یافتند.
پس از انجام مراسم معارفه، تیمسار سپهبد نصیری، رئیس شهربانی کل، خطاب به افسران اظهار کرد: شما امروز به کشوری مسافرت می‌کنید که در امر ترافیک و نظم عبور و مرور یکی از کشورهای طراز اول دنیاست و همچنین مردمان آن تابع قانون و به مقررات احترام خاصی قائل هستند تا جایی که می‌توان گفت هر کس برای خود پلیس است.7
 
روزنامه اطلاعات، 2 شهریور 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcipzaz.t1a5u2bcct.html
iichs.ir/vdcipzaz.t1a5u2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما