«صدای گلوله در محله سیاهان نیویورک قطع نمی‌شود »/مذاکرات سران ایران، ترکیه و پاکستان در استانبول/کنفرانس عالی سران/خبرگزاری فرانسه: ترکیه و پاکستان از آمریکا و انگلیس دل خوشی ندارند!/تایمز: ارتباطات سه کشور با غرب برای آنها مشکلاتی به‌وجود آورده است!/مذاکرات هواپیمایی ایران و شوروی آغاز شد/انتقاد از سیاست دروازه‌های باز در جلسه کنفرانس گمرکی/اعترافات یکی از متهمین «غائله فارس» در جلسه دادگاه؛ این «غائله» چگونه به‌وجود آمد؟!
30 تیر 1343
«صدای گلوله در محله سیاهان نیویورک قطع نمی‌شود »
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی به نقل از «یونایتدپرس» و «آسوشیتدپرس» از نیویورک نوشت: طرفداران لایحه برابری سیاه و سفید امروز برکناری و بازداشت فوری یک ستوان پلیس را که به پسر پانزده‌ساله سیاه‌پوستی تیراندازی کرده و او را کشته است طلب کردند.
زد و خورد سیاهپوستان با پلیس در «هارلم» بزرگ‌ترین محل اجتماع سیاه‌پوستان در آمریکا، باعث شده که مقامات حاکم شهر جلسه فوری تشکیل دهند و به شکایات رهبران سیاه‌پوستان درباره اقدامات خشن پلیس رسیدگی کنند.
رابرت واگنر، شهردار نیویورک که تعطیلات خود را در اسپانیا می‌گذرانید، فورا به سر کار خود برگشته است و عده بیشتری پلیس سیاه‌پوست به حفاظت منطقه هارلم گماشته شدند.
امروز نژادپرستان یک کلیسای دیگر سیاه‌پوستان را سوزاندند و با خاک یکسان کردند.
مخبر ایزوستیا از نیویورک گزارش داده است که محله هارلم مانند شهری است که تازه به دست دشمن اشغال شده باشد.
مردم هارلم عقیده دارند به پلیس دستور داده شده سیاه‌پوستان را با تیر بزنید، هیچ اهمیتی ندارد.
به محض اینکه صدای سوت اتومبیل پلیس در این محل بلند می‌شود مردم از عصبانیت می‌لرزند و به صورت گروه‌های کوچکی گرد هم می‌آیند.
 
مذاکرات سران ایران، ترکیه و پاکستان در استانبول
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گزارش‌های رسیده از استانبول حاکی است که شاهنشاه ایران و مارشال ایوب‌خان دیروز بعدازظهر رؤسای هیئت‌های نمایندگی و کارشناسان کشورهای خود را که در آنکارا با هیئت نمایندگان ترکیه گزارشی برای تسلیم به کنفرانس سران تهیه کرده‌اند به حضور پذیرفتند.
رؤسای هیئت‌های نمایندگی جزئیات گفت‌وگوهای خود را در آنکارا و پیشرفت‌هایی که در هماهنگ ساختن و توسعه مساعی سه کشور در شئون اقتصادی و فنی و فرهنگی حاصل شده است به اطلاع سران کشورهای متبوع خود رسانیدند.
 
کنفرانس عالی سران
ظهر امروز از طرف وزیر خارجه ترکیه ضیافت ناهاری به افتخار وزیران خارجه ایران و ترکیه داده شد و بعد از ظهر امروز کنفرانس عالی سران سه کشور با شرکت شاهنشاه ایران و رؤسای جمهوری ترکیه و پاکستان در اقامتگاه ییلاقی رئیس‌جمهوری ترکیه تشکیل گردید.
ممکن است یک کمیته سه‌جانبه دائمی برای اجرای تصمیمات تشکیل شود.
 
خبرگزاری فرانسه: ترکیه و پاکستان از آمریکا و انگلیس دل خوشی ندارند!
خبرگزاری فرانسه پیرامون مذاکرات کنفرانس عالی سران سه کشور طی تفسیری گزارش داد: محافل سیاسی خارجی مخصوصا هندی‌ها و اعراب با دقت مخصوص اجتماع سران سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان را تعقیب می‌کنند. این کنفرانس ممکن است سرآغاز یک تحول تدریجی به سوی اتحاد سیاسی سه کشور باشد.
ترکیه و پاکستان از روش آمریکا و انگلیس که هم‌پیمان‌های آنها در سازمان‌های دفاعی «ناتو» و «سنتو» و «سیتو» هستند در مورد مسائل قبرس و کشمیر دل خوشی ندارند.
 
تایمز: ارتباطات سه کشور با غرب برای آنها مشکلاتی به‌وجود آورده است!
«تایمز» نشریه متنفذین لندن، در شماره امروز خود از همکاری بیشتر ایران، پاکستان و ترکیه استقبال کرده می‌نویسد: ارتباطات این کشورها با غرب اخیرا برای همه آنها نارضایتی‌هایی به‌وجود آورده بود و ترکیه و پاکستان در مورد قبرس و کشمیر حمایتی کمتر از آنچه شایسته می‌دانستند دریافت کردند. آنها احساس می‌کنند که بیش از این می‌توانند به هم کمک کنند.
ایران هدف حملات فراوان کشورهای عربی است و دلایلی دارد که ارتباطات خود را با کشورهای همسایه‌اش که بیشتر با آن هم‌درد هستند تقویت کند. علاوه بر این تهدید کمونیستی امروز به صورت حاد سابق نیست.
 
مذاکرات هواپیمایی ایران و شوروی آغاز شد
امروز اولین جلسه مذاکرات ایران و شوروی برای عقد قرارداد مسافرت هوایی بین تهران و مسکو در وزارت خارجه تشکیل شد.
در این جلسه آقایان اربابی، رئیس اداره هواپیمایی کل کشور و معاون وزارت راه و دکتر کاظمی، رئیس اداره عهود و قراردادهای وزارت امور خارجه، میرفخرایی رئیس اداره پنجم، رضوی، ابوالمعالی و قدسی از ایران شرکت داشتند.
جلسه امروز بیشتر به تبادل نظر گذشت و متن قرارداد پیشنهادی دولت ایران به نمایندگان شوروی تسلیم گردید و مورد مطالعه آنان قرار گرفت.
به موجب این قرارداد قرار است خط هوایی بین تهران و مسکو دایر شود و مذاکرات ادامه خواهد داشت.
 
انتقاد از سیاست دروازه‌های باز در جلسه کنفرانس گمرکی
مهدی سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، امروز طی سخنرانی خود در کنفرانس گمرک گفت: افزایش مداوم درآمد نفت و امکانات ظاهرا بی‌پایان تحصیل وام و اعتبار از خارج ایجاب می‌کرد که در سال‌های 36 تا ۳۹ برای مبارزه با تورم به توسعه واردات بپردازیم و متأسفانه بدون توجه به بعضی اخطارها به ولخرجی خود ادامه دادیم تا اینکه یک بار تعادل ارزی ما به هم خورد و طی دو سال ۳۷ و ۳۸ ، 91 میلیون دلار از ذخایر ارزی خود را از دست دادیم و ناچار شدیم اقدامات شدیدی برای جلوگیری از خروج ارز و جلوگیری از ترقی سرسام‌آور قیمت‌ها بکنیم. این اقدامات به‌شدت اجرا شد ولی تا به حال هم اثرات آن ولخرجی‌ها از بین نرفته است.
اقتصاد بدون صادرات حتی ارزش یک شعار مثل اقتصاد بدون نفت را ندارد. اگر درآمد ارزی از بخش نفت و سایر منابع به حدی بود که مسئله‌ای به عنوان مسئله «موازنه پرداخت‌ها» اصلا مطرح نمی‌توانست بشود باز هم ضرورت رشد سریع اقتصاد اجازه نمی‌داد که سیاست دروازه‌های باز را اجرا کنیم.
 
اعترافات یکی از متهمین «غائله فارس» در جلسه دادگاه؛ این «غائله» چگونه به‌وجود آمد؟!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: خبرنگار ما در شیراز گزارش داد: ساعت ۸ صبح امروز دوازدهمین جلسه دادگاه زمان جنگ فارس جهت رسیدگی به پرونده متهمین غائله فارس تشکیل گردید. در این جلسه سرهنگ همایون دادستان دنباله اظهارات خود را درباره دفاعیات متهمین و وکلای مدافع آنها بیان داشت.
خبرنگار ما اضافه کرد: در یازدهمین جلسه دادگاه ناصر طاهری اسرار غائله فارس را افشا نمود. وی درباره تشکیل جلسات سران غائله فارس با شرکت فتح‌الله حیات داودی، ولی کیانی و سایر متهمین در کافه استخر تهران‌پارس گفت: ولی کیانی در کافه تهران‌پارس مطالبی اظهار داشت و خطاب به حاضرین گفت: عشایر فارس همه در مورد ایجاد اغتشاش قانع و هماهنگ شده‌اند فقط افراد طایفه بویراحمدی مانده‌اند که آنها هم باید با ما متحد شوند.
ناصر طاهری سپس افزود که پس از پایان جلسه کافه استخر تهران‌پارس، حیات داودی در منزل خود نیز جلسه‌ای تشکیل داد و گفت: من ماهانه چهارصد تا پانصدهزار تومان توسط فرستادگان مخصوص خود به وسیله ولی کیانی برای شما می‌فرستم که بین افراد خود تقسیم کنید. وی حیات داودی را لیدر غائله فارس معرفی کرد و گفت :حیات داودی با جاهای دیگری تماس داشت که از من و ضرغام‌پور مخفی می‌کرد.
ناصر طاهری در پایان افزود: بنابراین با تصمیم قاطع عبدالله ضرغام‌پور و تبلیغ و تشویق و هماهنگ کردن عشایر و ایجاد ارتباط بین آنها به وسیله ولی کیانی طبق دستور فتح‌الله حیات داودی غائله فارس به‌وجود آمد.1
 
روزنامه اطلاعات، 30 تیر 1342، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjohev.uqethzsffu.html
iichs.ir/vdcjohev.uqethzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما