اعلام آمادگی وزارت دارایی برای ترفیع کارمندان/آغاز مذاکرات ایران و شوروی برای مبادله کالا/مردم به جای گوشت گوسفند گوشت مرغ بخورند!/رئیس اتاق بازرگانی بین‌الملل: کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند انتظار جهان سوم برای افزایش بهای صادرات مواد خام و کشاورزی را برآورده کنند!/زمزمه‌های ناهنجار علیه تمامیت ایران در روزنامه‌های کویت روایت سرمقاله‌نویس «اطلاعات»!/حمله «اطلاعات» به مصر به خاطر نوشته‌های روزنامه‌های کویتی!/درخواست برای صدور تضمین‌نامه بانکی برای واردات شکر/بانک جهانی به ایران وام می‌دهد
26 فروردین 1343
اعلام آمادگی وزارت دارایی برای ترفیع کارمندان
«مهر ایران» نوشت: دستور پرداخت تفاوت ترفیع و اضافات کلیه کارمندان دولت دیروز از طرف هویدا، وزیر دارایی، صادر شد؛ بدین ترتیب تمام کارمندان رسمی یا غیر رسمی دولت که ترفیع رتبه یافته‌اند، اکنون اضافه حقوق خود را دریافت می‌کنند.1
 
آغاز مذاکرات ایران و شوروی برای مبادله کالا
از امروز مذاکرات بازرگانی ایران و شوروی در دفتر کار دکتر ضیائی، معاون وزارت اقتصاد، آغاز گردید.
موافقت‌‎نامه بازرگانی دو کشور روز 10 فروردین‌ماه پایان یافت و با موافقت طرفین قرار شد موافقت‌نامه موجود تا یک ماه دیگر اعتبار داشته باشد تا در عرض این مدت مذاکرات لازم برای تنظیم موافقت‌نامه جدید و لیست کالاها انجام گیرد.
به قرار اطلاع در نظر است موافقت‌نامه بازرگانی ایران و شوروی برای اولین‌بار برای مدت سه سال منعقد شود تا به این ترتیب وضع ثابت‌تری در بازرگانی دو کشور به‌وجود آید و بازرگانان و تجار با اطمینان بیشتری در کارهای بازرگانی ایران و شوروی وارد شوند.
حجم معاملات بازرگانی ایران و شوروی که به صورت تهاتری انجام می‌گیرد 250 میلیون تومان برای هر طرف می‌باشد و امکان دارد در سال جاری بر حجم این معاملات افزوده شود.
دولت شوروی تاکنون کلیه حساب‌های خود را از طریق بانک روس انجام می‌داد در صورتی که ایران علاقه‌مند است کلیه حساب‌ها از طریق بانک مرکزی ایران، که یک مرجع صلاحیت‌دار در این زمینه است، انجام گیرد.
 
مردم به جای گوشت گوسفند گوشت مرغ بخورند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به دعوت شهرداری برای جبران کمبود گوشت از فردا تعداد بیشتری مرغ کشتار می‌شود.
بحران فصلی گوشت همچنان محور مذاکرات مردم تهران و مرکز توجه شهرداری قرار گرفته و راه‌های مختلفی برای حل موقتی و دائمی گوشت پیشنهاد می‌شود از جمله شهرداری تهران پیشنهاد کرده است که مردم تهران بیشتر از گوشت مرغ استفاده کنند، ولی آبگوشت‌خورها، که اکثریت مردم این شهر را تشکیل می‌دهند، از خود می‌پرسند پس تکلیف دیزی آبگوشت چه می‌شود؟!
 
رئیس اتاق بازرگانی بین‌الملل: کشورهای توسعه‌یافته نمی‌توانند انتظار جهان سوم برای افزایش بهای صادرات مواد خام و کشاورزی را برآورده کنند!
جی استیل، از شخصیت‌های معروف اقتصادی و رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی، در جلسه اول کنفرانس «کافه آ» گفت: توسعه بازرگانی بین‌المللی و تشویق آن مهم‌ترین هدف اتاق بازرگانی بین‌المللی است.
ما این روزها در انتظار نتایج دو کنفرانس بزرگ بین‌المللی هستیم که البته این نتایج هر چه باشد روی حجم بازرگانی بین‌المللی اثرات فراوان خواهد داشت. چندی پیش سازمان ملل متحد اظهار نظر کرد که طی ده سال آینده باید کشورهای در حال رشد حداقل به میزان 5 درصد در هر سال پیشرفت کنند.
کارشناسان سازمان ملل متحد در عین حال اظهار عقیده کرده‌اند که میزان کسری موازنه بازرگانی کشورهای در حال رشد تا سال 1970 بالغ بر بیست‌میلیارد دلار خواهد بود و حال آنکه تا آن تاریخ انتظار بیش از هشت‌میلیارد دلار کمک‌های مستقیم درازمدت و... از جانب کشورهای بزرگ به کشورهای در حال رشد نمی‌توان داشت.
کشورهای در حال توسعه، البته نه جملگی آنها خواهان افزایش بهای صادرات کشاورزی و مواد خام خواهند بود، اما بدیهی است که کشورهای بزرگ پیشرفته با وجود تفاهم صمیمانه که در اغلب موارد با خواست‌های ممالک در حال رشد دارند، مع‌ذلک گاهی اوقات قادر به پذیرفتن تمام درخواست‌های آنان نیستند.
اتاق بازرگانی با حداکثر مقدورات خود کوشش می‌کند تا کمک‌های مستقیم ممالک توسعه‌یافته به ممالک در حال رشد افزایش یابد.2
 
زمزمه‌های ناهنجار علیه تمامیت ایران در روزنامه‌های کویت روایت سرمقاله‌نویس «اطلاعات»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در مراجعت آقای آرام، وزیر امور خارجه ایران، از کویت، ما ضمن مقاله مبسوطی پیرامون روابط ایران و کویت عقاید خودمان را اظهار داشتیم و گفتیم ایران و کویت به دلایل بسیار می‌توانند برای یکدیگر دو همسایه و دوست صمیمی باشند و هیچ دلیلی وجود ندارد که از برکات و فواید این صمیمیت منتفع نگردند.3
این عقیده عامه ایرانیان است نسبت به روابط ایران و کویت. وقتی کویت مستقل شد ایران اولین کشوری بود که آن کشور را به رسمیت شناخت و این، در تاریخ روابط دو کشور به عنوان یک قرینه کامل صمیمیت ثبت شد. پیش از آن هم که کویت به صورت یک امیرنشین اداره می‌شد، ایرانیان همین احساسات صمیمانه و دوستانه نسبت به کویت داشتند و بعد از استقلال کویت نیز این احساسات تقویت شد؛ زیرا صرف نظر از علایق مشترکی مثل همسایگی و هم‌کیشی که میان دو مملکت وجود دارد، اساسا یک قشر وسیع از مردم کویت را ایرانیان تشکیل می‌دهند و شاید بعد از عراق، در هیچ کشوری به قدر کویت ایرانی وجود نداشته باشد.
با این مقدمه ببینید چقدر جای تأسف است برای ایرانیان که می‌بینند زمزمه‌های ناهنجاری علیه تمامیت ایران، علیه مسائل ملی ایران، در بعضی روزنامه‌های مارک‌دار و شناخته‌شده کویت آغاز شده است.
 
حمله «اطلاعات» به مصر به خاطر نوشته‌های روزنامه‌های کویتی!
درست که این اوراق، روزنامه‌های دست‌نشانده کویت محسوب می‌شوند و صحیح است که حساب آنها از حساب دولت و ملت کویت جداست و قبول داریم که پول و دستور برای آنها از قاهره می‌رسد، ولی هر زمزمه‌ای علیه مصالح ملی ایران از هر زبانی که شنیده شود، تحملش برای ایرانی شاق و دشوار است و ایرانی از پای نمی‌نشیند تا آن زبان یاوه‌گو را از حلق بیرون بکشد.
ما مکرر نوشته‌ایم که امروز قاهره، به صورت یک کانون تفتین و توطئه علیه ملل و دول مسلمان درآمده است و رئیس حکومت مصر، با دستگاه جهنمی تبلیغاتی که برای خود ترتیب داده و یک رقم هنگفت از عواید ملی مردم نجیب و فقیر مصر را صرف گرداندن چرخ‌های آن می‌کند، آرامش و ثبات منطقه خاورمیانه را به بازیچه گرفته است. مقاصد و روحیه این مرد امروز دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست و همان‌طور که ما یک بار دیگر نوشتیم، او نمونه کامل و زنده «دون کیشوت» افسانه است با همان خیالات طلایی و همان شمشیر چوبی و همان افکار و احلام!
بنابراین کسی از عبدالناصر گله ندارد که چرا علیه ایران یا کشور مسلمان دیگری تحریک می‌کند و مسائلی را که بستگی به حیثیت قومی و ملی این ملل دارد برای جریحه‌دار ساختن احساسات آنها از کارخانه دروغ‌سازی و فتنه‌انگیزی خود بیرون می‌دهد، بلکه تعجب ما و تا حدی گلایه ما از این است که چرا کشورهای دوست و هم‌کیش ما، کشورهایی که خود کمابیش دیکتاتور مصر را شناخته و از هدف‌های ماجراجویانه او آگاه‌اند، اجازه می‌دهند عوامل ناصر بساط شعبده خود را در خاک آنها بگسترانند و ممالک ایشان را پایگاه تحریک و افساد و موشک‌دوانی علیه این و آن کنند.
 
درخواست برای صدور تضمین‌نامه بانکی برای واردات شکر
روزنامه «اطلاعات» به نقل از یک بازرگان نوشت: تا هنگامی که «بانک شکر» تشکیل نشده صدور تضمین‌نامه بانکی برای واردات شکر می‌تواند تسهیلات زیادی در واردات شکر توسط بازرگانان فراهم سازد.
 
بانک جهانی به ایران وام می‌دهد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: برای اخذ وام جهت طرح‌های راه‌سازی برنامه عمرانی سوم هیئتی از جانب سازمان برنامه هفته آینده به واشنگتن می‌رود.
به احتمال قوی ریاست هیئت اعزامی ایران را مهندس صفی اصفیا، مدیر عامل سازمان برنامه، عهده‌دار خواهد بود و آقایان دکتر نقی مرتضوی، معاون مالی و اداری سازمان برنامه، عبدالرسول بختیار، رئیس دفتر کمک‌های خارجی سازمان برنامه، و حسن افشار، مدیرکل وزارت راه، نیز عضویت این هیئت را خواهند داشت.
بانک جهانی قبلا موافقت خود را با پرداخت وام جهت طرح‌های ساختمان راه‌‎های اصلی کشور اعلام داشته است، ولی در مذاکرات مزبور علاوه بر اخذ وام جهت ساختن راه‌های اصلی در زمینه دریافت قرضه برای ساختمان راه‌های فرعی نیز گفت‌وگو خواهد شد.
سازمان برنامه هم‌اکنون مشغول تهیه طرح‌ها و نقشه‌های راه‌ها می‌باشد تا هیئت نمایندگی ایران طرح‌هایی را که طبق مقررات قابل وام گرفتن می‌باشد به بانک ارائه دهد و برای اجرای آنها تقاضای وام نماید.
گفته می‌شود در صورتی که آقای مهندس اصفیا، مدیرعامل سازمان برنامه، به علت اشتغالات اداری نتواند شخصا ریاست هیئت را عهده‌دار شود، دکتر حسین کاظم‌زاده، معاون مدیر عامل سازمان برنامه، به جای ایشان در هیئت نمایندگی ایران شرکت می‌نماید.4
 
روزنامه اطلاعات،  26 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdciryaz.t1au32bcct.html
iichs.ir/vdciryaz.t1au32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما