دولت سهم بسزایی برای اقتصاد خصوصی در نظر گرفته است!/وزیر اقتصاد: اگر این وضع ادامه پیدا کند، عدم ثبات جهان توسعه خواهد یافت/مشکل گوشت در تهران حل نشده، گوشت در اصفهان کمیاب شد!/انتقال مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانی‌ها منتظر تصمیم «مجمع عمومی بانک‌ها»!/قوانین مالیاتی کشور مورد مطالعه و تجدید نظر قرار می‌گیرد/چرا هر چند وقت یک بار ماجرای غرق موتور لنج در خلیج فارس تکرار می‌شود؟!/بدون تعارف این مردم به دنبال نان می‌روند!/هیئت پنج نفری پاکستانی امروز وارد تهران می‌شود
24 فروردین 1343
دولت سهم بسزایی برای اقتصاد خصوصی در نظر گرفته است!
ساعت 9:30 صبح امروز اولین جلسه کنفرانس جهانی «کافه آ» و اولین سمینار بانکدار آسیایی با شرکت نمایندگان سی کشور شرکت‌کننده در آن، با نطق حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، در هتل هیلتون گشایش یافت و کار خود را آغاز کرد.
کنفرانس جهانی اتاق بازرگانی بین‌المللی برای آسیا و خاور دور که همراه با اولین سمینار بانکی آسیا در تهران تشکیل می‌شود مدت پنج روز ادامه خواهد داشت و طی آن بازرگانان و کارشناسان بانکی کشورهای عضو «کافه آ» درباره مسائل گوناگون مربوط به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری و امور بانکی کشورهای خود مذاکره خواهند نمود و پیرامون طرح‌های پیشنهادی و نظرات ابرازشده بحث خواهد گردید.
پشت میز هیئت رئیسه آقای دکتر محسن لک، رئیس «کافه آ»، به عنوان رئیس کنفرانس و منصور، نخست‌وزیر، دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، مهدی سمیعی، رئیس کل بانک مرکزی، محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، سناتور وکیلی، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران، استیل، رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی، رومر، نماینده سازمان ملل متحد، کلاسه، رئیس امور بانکداران اتاق بازرگانی بین‌المللی، قرار گرفته بودند.
[در این کنفرانس] حسنعلی منصور، نخست‌وزیر طی سخنانی اظهار داشت: در قسمت اقتصادیات دولت سهم بسزایی برای بخش اقتصاد خصوصی در نظر گرفته و فعالیت‌های بخش اقتصاد عمومی محدود خواهد شد به انجام اموری که به طور اصولی برای رشد اقتصادی ضرورت دارد و از حدود قدرت مالی بخش اقتصاد خصوصی خارج است و یا در مواردی که منافع عامه مداخله دولت را ایجاب می‌نماید.
از این موارد که بگذریم دامنه فعالیت خصوصی گسترش کامل خواهد یافت و بالاخره فعالیت‌های هر دو بخش عمومی و خصوصی در طریق یک برنامه جامع ملی که با نیازمندی‌های کشور و مقتضیات زمان مطابقت داشته باشد سوق داده خواهد شد تا توسعه و رشد متناسب و هماهنگی در تمام شئون اقتصادی کشور به‌وجود آید. .
 
وزیر اقتصاد: اگر این وضع ادامه پیدا کند، عدم ثبات جهان توسعه خواهد یافت
پس از سخنان منصور، نخست‌وزیر، دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد، صحبت کرد و طی نطق خود گفت: باید در نظر داشته باشیم که فاصله بین میزان درآمد سرانه کشورهای صنعتی و کشورهای درحال رشد دائما در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. این امر نتیجه تقلیل بهای کالاهای خام تولیدی کشورهای در حال رشد و افزایش بهای کالاهای ساخته‌شده کشورهای صنعتی می‌باشد و اگر این وضع ادامه پیدا کند، عدم ثبات جهان توسعه خواهد یافت و صلح را نیز به خطر خواهد انداخت.
برای توسعه تجارت در این منطقه لازم است که سیستم سهمیه‌بندی لغو گردد و مشکلات و موانع دیگری که در راه توسعه تجارت وجود دارد از قبیل عوارض گمرکی زدیاد و محدودیت‌های مقداری واردات یا مالیات‌های گزاف داخلی که بر واردات تحمیل می‌شود به‌تدریج برطرف گردد و قراردادهای بازرگانی دوجانبه برای توسعه تجارت بین این کشورها منعقد شود و برنامه‌های عمرانی نیز با یکدیگر هماهنگی پیدا کند.
 
مشکل گوشت در تهران حل نشده، گوشت در اصفهان کمیاب شد!
روزنامه «اطلاعات» در شماره امروز نوشت: دیروز کمیسیونی برای بررسی وضع گوشت در دفتر کار معاون شهرداری تهران تشکیل شد. در این جلسه رئیس کشتارگاه و مسئولان امور گوشت شهرداری شرکت داشتند.
امروز نیز کمیسیونی در کشتارگاه به همین منظور تشکیل شد و مسئولان امور گوشت تهران برای ارزانی و فراوانی گوشت گفت‌وگو کردند.
گوشت در تهران از یک ماه پیش به این طرف گران شده است و دکانداران گوشت با استخوان را کیلویی هشتاد الی نود ریال و بدون استخوان را کیلویی 120 ریال می‌فروشند.
چوبدارها می‌گویند گوسفندهای گوشتی تمام شده و چون هنوز در مراتع علف سبز نروییده که گوسفندهای زمستانی پروار شود و جهت کشتار به تهران حمل گردد از طرفی تعداد قابل توجهی از احشام در زمستان امسال بر اثر بی‌توجهی حشم‌داران و مسئولان دامپروری تلف شده است زمینه خالی است.
کشتارکنندگان می‌گویند گوسفند در تهران کم است و چوبدارها احشام کافی به تهران نیاوردند که صنف کشتارکننده کشتار کرده و به مردم بفروشند و صرف نظر از همه این حرف‌ها گوشت در میدان به علت کمی زمینه گران است و کشتارکنندگان آن را به قیمتی که می‌خرند به دکان‌ها بار می‌کنند.
دکانداران هم می‌گویند که ما عامل کشتارکننده هستیم؛ آنها گوشت را هر چقدر بار کنند ما هم به همان قیمت می‌فروشیم.
«اطلاعات» در گزارش دیگری از اصفهان نوشته است: دیروز کشتارکنندگان اصفهان دست از کار کشیدند و در شهرستان اصفهان گوشت کمیاب شد.
مقامات مربوطه در این مورد اظهار داشتند: صنف قصاب اصفهان به مناسبت کمی عرضه و افزایش تقاضا از کشتار خودداری کرده و می‌گویند: چون گوسفند به مقدار کافی در دسترس نیست، با قیمت فعلی قادر به فروش گوشت و تأمین گوشت مصرفی اهالی نیستیم.
بر اساس این گزارش دیروز تعدادی گوسفند به طور قاچاق ذبح شد و گوشت آن مصرف گردید!
 
انتقال مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانی‌ها منتظر تصمیم «مجمع عمومی بانک‌ها»!
مدیر عامل بانک ایران و هلند گفت: انتقال مدیریت بانک‌های مختلط به ایرانیان تا پایان بهار امسال در کلیه بانک‌های مختلط عملی می‌شود.
مهرپور، مدیر کل بانک تجارتی ایران و هلند، اظهار داشت: این نقل و انتقال تا زمانی که مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌های مختلط تشکیل نشود، صورت نخواهد گرفت. رؤسای خارجی بانک‌های مختلط با تصویب مجامع عمومی بانک‌ها تعیین شده‌اند؛ اکنون هم با این مجامع است که به جای آنان بانکداران ایرانی بگمارد.
مهرپور افزود: بعضی از بانک‌های مختلط مقدمات تشکیل مجمع عمومی را برای انجام این نقل و انتقالات فراهم کرده‌اند. در عین حال باید توجه داشت رؤسای خارجی بانک‌های مختلط مادامی که حساب کارکرد آنان بسته نشده و ترازنامه فعالیت آنان از تصویب نگذشته است به کارشان ادامه خواهند داد.
در حال حاضر بانک‌های مختلط سرگرم تنظیم ترازنامه سال مالی گذشته و گزارشی از عملکرد رؤسای بانک در گذشته می‌باشند.
پس از آن که ترازنامه و گزارش‌های مزبور از تصویب مجمع عمومی گذشت واگذاری ریاست بانک‌ها به افراد ایرانی وارد مرحله عمل خواهد شد.
 
قوانین مالیاتی کشور مورد مطالعه و تجدید نظر قرار می‌گیرد
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی به گرفتاری‌های مالیاتی مردم پرداخته و نوشت: به زودی کمیسیونی در وزارت دارایی قوانین مالیاتی کشور را مورد مطالعه و تجدید نظر قرار می‌دهد و در نظر است برای اولین‌بار اولا ساده شود؛ ثانیا ضرایب مالیاتی و اشل مالیاتی اصلاح شده و با شرایط اقتصادی تطبیق داده شود؛ ثالثا قوانین مالیاتی به جای آنکه مانع توسعه اقتصادی و پیشرفت صنعتی کشور باشد خود وسیله‌ای برای توسعه صنعتی و پیشرفت اقتصادی گردد و مقررات مالیاتی طوری باشد که به طرز بهتری موجبات توزیع عادلانه درآمد و ثروت و در نتیجه تعمیم عدالت اجتماعی را در کشور فراهم سازد و مثل همه جای دنیا یک مقررات ثابت مالیاتی در کشور حکم‌فرما باشد.
 
چرا هر چند وقت یک بار ماجرای غرق موتور لنج در خلیج فارس تکرار می‌شود؟!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است: چرا هرچند یک بار ماجرای غرق موتور لنج در خلیج فارس تکرار می‌شود؟
این سؤالی است که بعد از حادثه اخیر موتور لنج و اتلاف عده‌ای دیگر از هم‌وطنان ما در ذهن مردم نقش بسته است. این مردمی که گروه گروه به طور قاچاق سوار موتور لنج می‌شوند و به سوی کویت یا جزایر دیگر خلیج می‌روند به دنبال چه می‌روند؟ مسئول کشته شدن اینها براثر غرق پیاپی موتور لنج‌ها کیست؟ تکلیف خانواده‌های ایشان که نان‌آور خود را از دست می‌دهند چیست؟ تا کی این حوادث باید ادامه پیدا کند و تا چند دل توده را چنین حوادثی ریش خواهد کرد؟
 
بدون تعارف این مردم به دنبال نان می‌روند!
بدون هیچ تعارف باید اعتراف کنیم که این مردم به دنبال نان می‌روند. روی این مسافرت به غلط اسم مهاجرت گذارده‌اند، درحالی‌که به واقع مردم بنادر و سواحل خلیج مهاجرت نمی‌کنند، بلکه چون کار و نان در جنوب ایران برای آنها فراهم نیست می‌روند به نقاط نزدیک، به جزایر و امارات خلیج که کار کنند تا لقمه نانی فراهم آورند و همین که آن لقمه نان فراهم شد برمی‌گردند به وطن خود و سراغ زن و فرزندشان که در وطن گذاشته و رفته‌اند.
حالا چرا در فلان شیخ‌نشین خلیج کار و نان برای اینها پیدا می‌شود و در زاد و بوم خودشان پیدا نمی‌شود، این اصل مسئله است که فوق غرق موتور لنج قرار داد و اگر این مسئله حل شود، دیگر موتور لنجی با مسافر قاچاق از بنادر جنوب حرکت نخواهد کرد تا به چنین سرنوشتی دچار شود.
همه می‌دانیم خلیج فارس، یکی از ثروتمندترین آب‌های جهان است. خدا می‌داند که اگر تنها در یک رشته از استعدادهای این خلیج مستعد و پربرکت به طرز صحیح فعالیت آغاز شود، تمام سکنه بنادر می‌توانند از همان یک طریق نان بخورند.
شما اگر در ساحل خلیج عبور کنید می‌بینید ژاپنی هندی، پرتقالی، چینی، هلندی، آمریکایی، ایتالیایی هر کدام در گوشه‌ای از خلیج به کاری سرگرم‌اند و تنها ایرانی است که آنجا بیکار می‌گردد و اگر شانس او را یاری کند او را به فعلگی و باربری می‌گمارند. چرا؟1
 
هیئت پنج نفری پاکستانی امروز وارد تهران می‌شود
«مهر ایران» نوشت: یک هیئت پنج نفری به ریاست میرواعظ محمد یوسف، مفتی اعظم کشمیر که به پاکستان تبعید گردیده، اکنون مشغول گردش در چند کشور مسلمان آفریقا و خاورمیانه می‌باشد تا پشتیبانی این کشورها را از نهضت آزادی مردم کشمیر جلب نماید.
قرار است این هیئت امروز قبل از ظهر از بغداد وارد تهران شوند.
سایر اعضای این هیئت عبارت‌اند از: مولوی فرید احمد، عضو مجلس ملی، دکتر سیدمحمد یوسف، حافظ الحاج حبیب‌الله خان و میان محمد شفیع.
کلیه کشورهایی که این هیئت به آن مسافرت نموده پشتیبانی کامل خود را از هدف و مبارزه بر حق مردم کشمیر و انجام مراجعه به آرای عمومی به منظور تأمین حق آزادی مردم آن سرزمین اطمینان داده‌اند.
هیئتی که قرار است امروز وارد تهران شود با مقامات برجسته و مهم دولتی و رهبران طبقات مختلف مردم ملاقات و مذاکره خواهند کرد.2
 
روزنامه اطلاعات، 24 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcjxaev.uqeyozsffu.html
iichs.ir/vdcjxaev.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما