استقبال مردم قم و شهرستان‌ها از آزادی آیت‌الله خمینی/گزارش ساواک تهران درباره ملاقات‌ها با آیت‌الله خمینی صبح اولین روز پس از آزادی/اطلاعیه حوزه علمیه قم به مناسبت آزادی آیت‌الله خمینی/قیمت جهانی شکر تنزل کرد/چاهی که فوران کرد و مهندسان را مسموم ساخت!/سه‌هزار دیپلمه برای آموزگاری استخدام می‌شوند/دو برنامه شاه در یک روز ؛ زیارت مشهد و حضور در برنامه رقص هنرمندان فرانسوی!/هویدا و بهنیا به ژنو رفتند/هواپیمای تعلیماتی سقوط کرد و دو نفر کشته شدند/قرار بازداشت مدیر کل سابق شهرداری/معاون جدید شهرداری/زنان عضو پارلمان ایران به لندن رفتند/برای رفع بحران گوشت و با تقاضای شهردار تهران ؛ چند هزار گوسفند به تهران می‌رسد!/وزیر سابق خزانه داری و لیدر اقلیت مجلس لردهای انگلیس در شیراز!/شهرداری اگر برای مردم جنوب تهران که عوارض می‌دهند هزینه کند مرتکب جرم شده است!
16 فروردین 1343
استقبال مردم قم و شهرستان‌ها از آزادی آیت‌الله خمینی
یک روز پس از آزادی آیت‌الله خمینی از زندان قیطریه مردم به ملاقات ایشان رفتند، بازاریان و طلاب با نصب پرچم و عکس آیت‌الله خمینی بر سردر مغازه‌ها و مدارس و نیز چراغانی خرسندی خود را از آزادی ایشان ابراز داشتند.
به لحاظ حساسیت اوضاع و احتمال بروز تشنج، مولوی، رئیس ساواک تهران، به همراه ساواک قم در شهربانی این شهر مستقر شدند. مسئولین نظامی و انتظامی دیشب هم‌زمان با ورود امام در خصوص حفظ امنیت و آرامش قم کمیسیون تشکیل داده و تصمیماتی اتخاذ کردند.
با اطلاع یافتن اهالی شهرستان‌ها از بعد از ظهر امروز به‌تدریج مردم مسلمان و علاقه‌مند به آیت‌الله خمینی از هر کوی و برزن و شهرهای مختلف وارد قم شدند، در برخی از شهرستان‌ها اهالی با تزیین و چراغانی مغازه‌ها از آزادی ایشان اظهار مسرت کردند.
گزارش‌هایی از محلات، اصفهان و کاشان در اسناد ساواک پیرامون این مسئله وجود دارد.
بازاریان تهران و بارفروشان میادین نیز در این زمینه فعال بودند و علاوه بر نصب پرچم و چراغانی، تعدادی با ارسال شیرینی به قم و برخی با حضور در بیت آیت‌الله خمینی وفاداری و عشق و علاقه خود را به ایشان و همچنین مبارزات معظم له نشان دادند.
 
گزارش ساواک تهران درباره ملاقات‌ها با آیت‌الله خمینی صبح اولین روز پس از آزادی
در یک سند ساواک به تاریخ 16 فروردین 1343 و به شماره 20/591 الف از مولوی، رئیس ساواک تهران، خطاب به تیمسار ریاست ساواک مدیریت کل اداره سوم آمده است: در ساعت 22 روز 15 /1343/1 به قم وارد پس از نیم ساعت اهالی از ورود ایشان مطلع، بعضی از روحانیون طراز اول و جمعی از طلاب و اهالی به دیدن ایشان رفتند. این ملاقات‌ها تا ساعت 24 ادامه داشته و از صبح روز جاری نیز بازدید از ایشان در منزل شروع می‌گردد و جمعیت تقریبی تا ساعت 7:15 در حدود چهارهزار نفر است که فقط ایشان را ملاقات و مراجعت می‌کنند.
در خیابان‌ها و دکاکین و بازار پرچم نصب و آرامش برقرار است. آقایان فرماندار، فرمانده هنگ ژاندارمری قم، رئیس شهربانی و رئیس ساواک قم و رئیس ساواک تهران در شهربانی مستقر و از نزدیک همکاری می‌نمایند.
عده‌های تقویتی ژاندارمری آماده ولی عده تقویتی ارتش تاکنون تماس نگرفته و اطلاعی از وضع آنان در دست نیست.
سند دیگر ساواک به تاریخ 16 فروردین 1343 و به شماره 220 تصریح می‌کند: تا ساعت 7 روز 16 فرروردین (ساعت تنظیم گزارش) از شهرستان‌ها جمعیتی به قم وارد نشده و ضمنا طلاب قم به منظور ابراز شادمانی سردرب مدارس حوزه علمیه را چراغانی کرده و تصاویری از آقای خمینی به سر درب‌ها نصب نموده‌اند.
در سند دیگری به تاریخ 16 فروردین و به شماره 20/622 الف از سرهنگ مولوی، رئیس ساواک تهران، خطاب به تیمسار ریاست ساواک ـ مدیریت کل اداره سوم تصریح شده است: «آقای [مرعشی] نجفی در ساعت 10:15 به ملاقات آقای خمینی رفت. جمعیت در حدود 150 نفر، وضع کاملا آرام. ضمنا آقای شریعتمداری شب گذشته از آقای خمینی دیدن کرد.
در یک سند دیگر به شماره پیرو 20/622 الف آمده است: وضع قم آرام و بعضی از طلاب به گاراژها مراجعه نموده و تقاضا کرده‌اند به شهرستان‌ها اطلاع داده شود آقای خمینی به قم آمده احتمال می‌رود بعد از ظهر و فردا جمعیتی از شهرستان‌ها به قم بیایند.
 
اطلاعیه حوزه علمیه قم به مناسبت آزادی آیت‌الله خمینی
در اطلاعیه‌ای به امضای «حوزه علمیه قم» با اشاره به آزادی آیت‌الله خمینی از زندان آمده است: به مناسبت آزادی و بازگشت مرجع عالی‌قدر عالم تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مدظله العالی، مجلس جشن باشکوهی در پایگاه علمی شیعه مدرسه فیضیه از ساعت 7:5 تا 10 بعد از ظهر روز پنجشنبه 25 ذی‌القعده، 20 فروردین منعقد است. بدین وسیله از قاطبه مسلمانان قم و سایر شهرستان‌ها دعوت می‌شود که برای بزرگداشت مقام شامخ روحانیت در این جشن مذهبی شرکت فرمایند.1
 
در هر مقام و لباسی کوچک‌ترین وقفه‌ای در اجرای برنامه‌های مترقی ایجاد کنند با آنها برخورد می‌شود!
حسنعلی منصور، نخست‌وزیر، امروز در مراسم عزیمت اولین دسته حجاج به جده گفت: دولت به روحانیت احترام می‌گذارد و من مأموریت دارم که مراحم و عطوفت خاص شاهنشاه را به مقامات روحانی ابلاغ نمایم.
نخست‌وزیر، در مراسم پرواز اولین دسته حجاج، در فرودگاه مهرآباد طی نطقی خطاب به زائران خانه خدا گفت: اگر کسانی به عناوین مختلف و در هر مقام و در هر لباس کوچک‌ترین وقفه‌ای در اجرای برنامه‌های مترقی به‌وجود آورند با عکس‌العمل دولت روبه‌رو خواهند شد. منافع عمومی را نمی‌توان به هیچ وجه نادیده گرفت و امید است با توجه خاص شاهنشاه و اوامر موکدی که صادر فرموده‌اند محیط آرام در اجرای هدف‌های عالی ادامه یابد.
 
قیمت جهانی شکر تنزل کرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیروز به طور ناگهانی و به مقدار زیاد قیمت جهانی شکر تنزل کرد، بلافاصله از طرف دولت ده‌هزار تن شکر خریداری شد.
دولت برای تأمین نیازمندی‌های کشور باز هم شکر خریداری می‌کند، ولی اقدام دولت مغایر با واردات شکر توسط تجار نیست.
انتظار می‌رود تا یکی دو ماه آینده شکر خریداری‌شده توسط بازرگانان به بازار عرضه شود.
 
چاهی که فوران کرد و مهندسان را مسموم ساخت!
به دنبال فوران چاه هندیجان در مسجد سلیمان، یک چاه دیگر فوران کرد و مهندسان و کارگران حفار را مسموم ساخت.
حال دو نفر از مسمومین که یکی ایرانی و دیگری خارجی است رضایت‌بخش نمی‌باشد.
 
سه‌هزار دیپلمه برای آموزگاری استخدام می‌شوند
از طرف وزارت فرهنگ در اواخر سال جاری سه‌هزار دیپلمه برای آموزگاری استخدام می‌شوند.
این عده پس از دیدن یک کلاس دو ماهه در مدارس کشور به تدریس خواهند پرداخت.
 
دو برنامه شاه در یک روز ؛ زیارت مشهد و حضور در برنامه رقص هنرمندان فرانسوی!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 9 صبح امروز شاهنشاه برای زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) با هواپیما عازم مشهد شد.
در فرودگاه مهرآباد، نخست‌وزیر و چند تن از آقایان وزیران و امرای ارتش از شاهنشاه بدرقه کردند.
به قرار اطلاع عصر امروز شاهنشاه پس از زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) به تهران مراجعت می‌کند.
خبر دیگر اینکه بعد از ظهر امروز هنرمندان مشهور باله [رقص] فرانسه که برای اجرای چند برنامه هنری به ایران آمده‌اند اولین برنامه خود را در حضور شاهنشاه و علیا حضرت شهبانو در محل تئاتر نصر اجرا می‌کنند.
دومین و سومین برنامه این هنرمندان در حضور والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی اجرا خواهد شد. این برنامه‌ها تحت سرپرستی هنرهای زیبای کشور و با همکاری انجمن فرهنگی ایران و فرانسه اجرا خواهد شد.
 
هویدا و بهنیا به ژنو رفتند
صبح امروز امیرعباس هویدا، وزیر دارایی، به اتفاق آقایان دکتر رضا فلاح، قائم‌مقام مدیر عامل شرکت ملی نفت، و مهندس فرخ نجم‎آبادی برای شرکت در کنفرانس اوپک به ژنو عزیمت کرد.
عبدالحسین بهنیا، وزیر سابق دارایی، مشاور هیئت خواهد بود و از رم رهسپار ژنو شده و به هیئت ملحق می‌شود.
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شرکت وزرای فعلی و سابق دارایی در کنفرانس ژنو نشانه اهمیت مذاکرات و تصمیمات کنفرانس مزبور تلقی شده است.
هویدا، وزیر دارایی، در فرودگاه گفت: ما به ژنو می‌رویم تا گزارش هیئت سه‌نفری را مورد مطالعه قرار دهیم. دقیقا نمی‌دانم که هیئت چه کرده، اما این مطلب را می‌توان گفت که کنفرانس درباره گزارش و اقدامات هیئت سه‌نفری و همچنین نظرات کمپانی‌ها تصمیم مناسبی خواهد گرفت.
دکتر فلاح، عضو دیگر هیئت، نیز گفت: انتظار نمی‌رود پیشرفت هیئت سه‌نفری بیش از آن چیزی باشد که ما قبلا ضمن مذاکره از کمپانی‌ها موافقت با آن را گرفتیم، ولی به‌هرحال بعد از استماع گزارش می‌توان فهمید که طرفین در چه وضعی هستند.
 
هواپیمای تعلیماتی سقوط کرد و دو نفر کشته شدند
دیروز یک فروند هواپیمای نظامی از نوع «هاروارد تی -6 » در ارتفاعات تنباکویی نزدیک مامازان ورامین در جاده تهران ـ خراسان به علت نامعلومی سقوط کرد و دو تن از سرنشینان این هواپیما کشته شدند.
ساعت 7 صبح دیروز این هواپیمای تعلیماتی آموزشی به خلبانی ستوان یکم محسن معماریان که دانشجو هوشنگ رضایی نیز در آن هواپیما بود، از فرودگاه دوشان‌تپه از زمین برخاست و به پرواز درآمد. ستوان یکم معماریان، خلبان استاد، ضمن این پرواز می‌خواست به دانشجوی مزبور تعلیم خلبانی بدهد. هواپیما پس از مدتی پرواز به ارتفاعات تنباکویی رسید و در این محل بود که سانحه اتفاق افتاد.
 
قرار بازداشت مدیر کل سابق شهرداری
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز کسب اطلاع شد که آقای مخبر، بازپرس پرونده شهرداری، پس از انجام چند ساعت تحقیق در پرونده آسفالت خیابان‌های تهران درباره مهندس نوشیروان، مدیرکل فنی سابق شهرداری، قرار بازداشت صادر کرد.
اینک بازپرسی مشغول تحقیق از یکی از مدیران کل مالی سابق شهرداری می‌باشد.
 
معاون جدید شهرداری
امروز اکبرزاد از طرف دکتر شادمان به سمت معاون شهرداری انتخاب و مشغول کار شد.
معاون جدید شهرداری تهران صبح امروز به شهرداری آمد و در دفتر معاونت که مدت سه سال تمام خالی بود مشغول به کار شد.
 
زنان عضو پارلمان ایران به لندن رفتند
ساعت 9 صبح امروز خانم دکتر فرخ‌رو پارسا و خانم نیره ابتهاج سمیعی، دو نفر از چهار نفر اعضای هیئت پارلمانی ایران که به دعوت دولت انگلیس قرار است از آن کشور دیدن کنند، عازم لندن شدند.
خانم دکتر مهرانگیز دولتشاهی، عضو دیگر این هیئت، هم‌اکنون در اروپاست و امروز و یا فردا به هیئت پارلمانی می‌پیوندد.
خانم سناتور دکتر شمس‌الملوک مصاحب نیز چند روز دیگر به لندن خواهد رفت.
مسافرت هیئت پارلمانی مذکور نزدیک سه هفته به طول خواهد انجامید.
 
برای رفع بحران گوشت و با تقاضای شهردار تهران ؛ چند هزار گوسفند به تهران می‌رسد!
بنا به تقاضای شهردار تهران چندین هزار گوسفند از استان‌ها و شهرستان‌ها به تهران می‌رسد. شهردار تهران گفت: بحران گوشت مرتفع شده است.
روز گذشته گوشت در تهران کم بود و امروز شادمان، شهردار تهران، دراین‌باره گفت: مسئله گوشت بر اثر اقدامات دولت و شهرداری حل شده و دستورات دولت موجب حمل سریع و فراوان احشام از شهرستان‌ها به تهران گردیده است.
شهردار گفت: اکنون فصل سیاه بهار است. همه‌ساله در این موقع حمل گوسفندان به تهران تقلیل می‌یابد و در تهران قیمت گوشت ترقی می‌کند.
 
وزیر سابق خزانه داری و لیدر اقلیت مجلس لردهای انگلیس در شیراز!
دیروز آقایان لرد فرانکلی، وزیر سابق خزانه‌داری انگلستان، و لرد سینکلر، لیدر اقلیت مجلس لردهای انگلستان، با هواپیما وارد شیراز شدند.
وزیر سابق خزانه‌داری و لیدر اقلیت مجلس لردهای انگلستان با پیرنیا، استاندار فارس، ملاقات کردند و از آثار تاریخی شیراز و تخت جمشید بازدید نمودند.
آقایان مذکور امروز شیراز را به سوی تهران ترک کردند.
هیئت مذکور روز 8 فروردین برای یک دیدار غیر رسمی وارد تهران شده بودند و تا پایان هفته جاری نیز در تهران خواهند بود.
 
شهرداری اگر برای مردم جنوب تهران که عوارض می‌دهند هزینه کند مرتکب جرم شده است!
ساعت 5 صبح امروز شهردار و وکلا از محلات دورافتاده جنوب تهران دیدن کردند.
در گردش امروزی شهردار یک نکته جالب و در عین حال تأسف‌آور از زبان مردم و شهردار بیان شد و آن این است که به موجب قوانین و مقررات شهرداری، اگر شهردار وقت بخواهد از درآمد شهرداری برای مردم محلات اطراف تهران که عوارض شهرداری می‌دهند خرجی بکند مجرم است!2
 
روزنامه اطلاعات، 16 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcaa0n6.49nwm15kk4.html
iichs.ir/vdcaa0n6.49nwm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما