شهردار تهران: بلیط اتوبوس گران نخواهد شد/دکاکین زائد قصابی تعطیل می‌شود/خانم‌های نماینده عضو پارلمان به انگلیس می‌روند!/چاه اکتشافی به گاز نفت رسید/«مردم را ا قید و بند قوانین هم رها کنید»!/«دولت بقیه انحصارات را نیز باید لغو کند»/ریشه‌کن کردن قاچاق چای با این اقدامات ممکن نیست/بیماری تیفوس در تهران دو نفر را راهی بیمارستان کرد/ این بیماری حاصل دوره حضور متفقین در ایران است!
11 فروردین 1343
شهردار تهران: بلیط اتوبوس گران نخواهد شد
دکتر شادمان، شهردار تهران، امروز با بیان اینکه «بلیط اتوبوس به هیچ وجه گران نخواهد شد» اظهار داشت: با اتوبوس‌های فعلی شرکت واحد، سالن‌های یدکی بسته می‌شود.
کمیسیون‌های متعددی در شهرداری مسائل مختلف شهر را مورد بررسی قرار داده‌اند.
 
دکاکین زائد قصابی تعطیل می‌شود
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با اعلام اینکه «دکاکین زائد قصابی تعطیل می‌شود» نوشت: ترتیبی داده می‌شود که گوشت دام و طیور در یک مغازه به فروش برسد.
سالانه سه‌میلیون دام در تهران کشتار می‌شود و تنها آذربایجان می‌‎تواند این تعداد دام را تأمین کند.
 
خانم‌های نماینده عضو پارلمان به انگلیس می‌روند!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: خانم‌های عضو پارلمان به عنوان اولین هیئت پارلمانی زنان ایرانی از فعالیت‌های زنان انگلستان دیدن می‌کنند.
 
چاه اکتشافی به گاز نفت رسید
شرکت سهامی اکتشاف و تولید نفت ایران امروز اطلاع داد که چاه اکتشافی شماره یک رک سفید، واقع در چهار کیلومتری شمال شرقی هندیجان، موقع حفاری به گاز نفت رسیده و هم‌اکنون گاز نفت از آن به‌شدت مشغول فوران می‌باشد.
مهندسان حفاری هم‌اکنون برای مهار کردن چاه، سرگرم کار شده‌اند و چون چاه دچار آتش‌سوزی نشده است، مهار کردن چاه چندان مشکل نخواهد بود.
 
«مردم را ا قید و بند قوانین هم رها کنید»!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز نوشت: می‌خواستیم به مناسبت اقدامات تازه‌ای که دولت در زمینه سپردن کار مردم به مردم آغاز کرده است تذکری بدهیم که لازم است در موازات این تصمیمات، دولت قید و بند قوانین و مقررات مزاحم را نیز از دست و پای مردم بردارد و حالا که قرار است مردم کار خودشان را بکنند و میدان عمل برای مردم تدارک می‌شود، دست و پای مردم نیز برای حرکت و فعالیت باز باشد و الا مردم حال مرغی پیدا می‌کنند که پر و بالش بسته و قفسش گشوده باشد. بلی، شما که می‌خواهید در قفس را بگشایید فکری هم به حال پر و بال مردم بکنید.
 
«دولت بقیه انحصارات را نیز باید لغو کند»
محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، پیرامون مقررات واردات و صادرات سال 1343 کشور اظهار داشت: دولت باید بقیه انحصارات را نیز لغو کند.
سرمایه‌گذاری مردم در کار واردات قند و شکر تأثیر درخشانی در وضع بازار خواهد داشت.
برای تنظیم کار انتقال واردات و توزیع قند و شکر به مردم کمیسیونی از مقامات وزارت دارایی و وزارت اقتصاد و اتاق‌های صنایع و بازرگانی و واردکنندگان و توزیع‌کنندگان قند و شکر تشکیل می‌شود.1
همچنین به گزارش روزنامه «مهر ایران» خسروشاهی در کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت: یکی از مظاهر دموکراسی در اقتصاد به نظر بنده سپردن عموم رسته‌های کسب و کار مردم به خود مردم است که در این راه عموم کشورهای مترقی با تجربیات زیاد به نتایج جالبی رسیده‌اند؛ چون این عمل مایه گردش بیشتر و سالم‌تر پول و سرمایه در کشور و ایجاد ابتکارات می‌شود.2
 
ریشه‌کن کردن قاچاق چای با این اقدامات ممکن نیست
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: بازار چای با وجود اعلام تقلیل سود بازرگانی و حذف دریافت حق انحصار دولت از چای و تقلیل بیست ریال از قیمت حراج هنوز تغییری نکرده است.
علت این امر آن است که هنوز بازار تهران فرصت کافی پیدا نکرده است تأثیر عملی تصمیمات دولت را روی معاملات چای بررسی کند.
بر اساس این گزارش ریشه‌کن ساختن واردات قاچاق چای با اقداماتی که انجام گرفته به تنهایی امکان‌پذیر نیست. واردات چای به عنوان مبادلات مرزی باید تحت کنترل قرار گیرد تا صرفا برای احتیاجات مرزنشینان بوده و وارد بازار نگردد.
 
بیماری تیفوس در تهران دو نفر را راهی بیمارستان کرد/ این بیماری حاصل دوره حضور متفقین در ایران است!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بنا به گزارشی که به اداره کل بهداشت رسیده دو بیمار مبتلا به تیفوس در جنوب شهر تهران دیده شده که بلافاصله به بیمارستان شماره 3 سازمان کمک وابسته به دانشکده پزشکی انتقال داده شدند و تحت معالجه قرار گرفتند.
دکتر اردوبادی، رئیس بخش داخلی بیمارستان شماره 3، دراین‌باره گفت: به طوری که اطلاع دارید این بیماری در زمان جنگ دوم جهانی و هنگامی که متفقین در ایران بودند به صورت اپیدمی در تهران و سایر شهرهای ایران شیوع یافت و عده کثیری از هم‌وطنان ما را هلاک نمود و پس از پایان جنگ و از بین رفتن بیماری مزبور به هیچ وجه این بیماری در کشور ما دیده نشده بود، ولی متأسفانه باید عرض کنم چند روز پیش دو بیمار (یک مادر و دختر) به مرض تیفوس مبتلا گردیدند و در محل مخصوص بستری و تحت معالجه قرار گرفته‌اند و مراتب به اداره کل بهداشت اطلاع داده شد تا موضوع و محل سکونت بیماران مزبور را تحت رسیدگی دقیق قرار داده و برای جلوگیری از اشاعه و همه‌گیری این بیماری اقدامات لازم را به عمل آورد.
اردوبادی افزود: به موجب قانون چون این بیماری از جمله امراضی است که بیم آن می‌رود به صورت اپیدمی شیوع پیدا کند، ما ناگزیریم که مراتب را به مقامات مسئول بهداشتی کشور اعلام داریم تا از اشاعه آن جلوگیری شود.
وی گفت: در زمان جنگ برای جلوگیری از بیماری تیفوس واکسن‌هایی ساخته شده بود که تزریق واکسن‌های مزبور اثرات نسبی داشت و بعد از جنگ دوم جهانی، چون این بیماری به کلی نابود شده بود، برای تهیه همین واکسن‌ها اقداماتی به عمل نیامده است.
اردوبادی همچنین افزود: مسئله مهم این است که این بیماری از راه شپش به سایرین منتقل می‌شود و باید برای جلوگیری و اشاعه این بیماری با شپش مبارزه کرد و همه مسئولان امور بهداشتی و مردم باید تمام هم خود را مصروف از بین بردن شپش که عامل انتقال این بیماری است بنمایند.3
 
روزنامه اطلاعات، 11 فروردین 1343، صفحه 1
https://iichs.ir/vdcao0n6.49nwy15kk4.html
iichs.ir/vdcao0n6.49nwy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما