کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

امیراسدالله علم

23 دی 1393 ساعت 16:20

امیراسدالله علم فرزند محمدابراهیم خان علم (شوکت‌الملک) امیر قائنات در 1298ش در بیرجند متولد شد. تحصیلات خود را در بیرجند و تهران انجام داد و از دانشکده کشاورزی کرج فارغ‌التحصیل شد. علم پس از فوت پدر حکمران سیستان و بلوچستان شد. او در دولت محمد ساعد به وزارت کشور رسید و در ترمیم همین کابینه به وزارت کشاورزی منصوب شد. علم در دولت رجبعلی منصور نیز همان...


 
امیراسدالله علم فرزند محمدابراهیم خان علم (شوکت‌الملک) امیر قائنات در 1298ش در بیرجند متولد شد. تحصیلات خود را در بیرجند و تهران انجام داد و از دانشکده کشاورزی کرج فارغ‌التحصیل شد. علم پس از فوت پدر حکمران سیستان و بلوچستان شد. او در دولت محمد ساعد به وزارت کشور رسید و در ترمیم همین کابینه به وزارت کشاورزی منصوب شد. علم در دولت رجبعلی منصور نیز همان سمت را داشت و در دولت رزم‌آرا به وزارت کار منصوب شد.
 
در جریان کودتای 28 مرداد 1332 علم نقش فعالی ایفا کرد و پس از کودتا نیز به گفته ارتشبد فردوست «سهم اساسی در برکناری سپهبد زاهدی از مسند نخست‌وزیری داشت». او با روی کار آمدن حسین علاء به وزارت کشور رسید و در 1336 به عنوان دبیرکل حزب مردم انتخاب شد و تا مهر 1332 در این حزب بود و یک سال بعد به مدیرعاملی بنیاد پهلوی منصوب شد. او از 28 تیر 1341 تا 17 اسفند 1342 نخست‌وزیر بود.
 
مهمترین وقایع دوران نخست‌وزیری او تصویب طرح لایحه انجمن ایالتی و ولایتی، اعتراض روحانیون و لغو این لایحه، رفراندوم ششم بهمن و همچنین سرکوب قیام پانزدهم خرداد 1342 و تبعید امام خمینی بود. علاوه بر وقایع فوق انتخابات دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی و دوره چهارم مجلس سنا را پس از دو سال فترت انجام داد. اسدالله علم پس از استعفا از نخست‌وزیری، ریاست دانشگاه پهلوی شیراز را برعهده گرفت و در آبان 1345 به وزارت دربار منصوب شد. تاجگذاری محمدرضا پهلوی و جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی در دوران وزارت دربار او انجام شد.
 
علم به علت بیماری سرطان خون و ترک کشور جهت معالجه از سوی شاه کنار گذاشته شد و به جای او امیرعباس هویدا به وزارت دربار منصوب شد. علم در 25 فروردین 1357 درگذشت. او از دوستان بسیار نزدیک و محرم اسرار محمدرضا پهلوی بود که از خود یادداشتهای محرمانه‌ای به جا گذاشته است. این یادداشتها به عنوان گزارشی دقیق از وضعیت دربار پهلوی و شخص شاه اعتبار زیادی دارد.


کد مطلب: 810

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/810/امیراسدالله-علم

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir