کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

31 فروردین 1342

31 فروردين 1398 ساعت 0:18

خبرهای جدید درباره سهیم شدن کارگران در سود کارخانجات/ وزیر خارجه آمریکا: ایران کمبود شکر دارد/ آیزنهاور: تحولات عمیق در ایران ضرورت دارد!/ استعفای رئیس بانک مرکزی/ استعفای مدیرعامل بیمه‌های اجتماعی/ مذاکرات بازرگانی ایران و شوروی پایان اردیبهشت آغاز می‌شود/ وکیل مدافع متهم: ارتباط با ارتش دلیل زدوبند است؟!/ زدوبند که یک‌طرفه نمی‌شود؛ سرچشمه معلوم نیست!/ سازمان جدید مالیاتی به مرحله اجرا درآمد/ تکلیف بودجه مشخص نشود یک دوازدهم تصویب خواهد شد/ مشکلی که امینی را از پا درآورد گریبان دولت جوان و کم‌توان «علم» را هم گرفته است!/ حل مشکل بودجه دو راه حل بیشتر ندارد!/ با یک انتخابات صحیح و دخالت مردم در سرنوشت خود می‌توان بودجه متعادل داشت/ سه احتمال ضعیف بر صحت انتخابات و انتقادی چند بر آیین‌نامه دولت/ تاکنون دولت‌ها در امر انتخابات مداخله نامشروع داشته‌اند/ دخالت محرمانه و نامشروع دولت در انتخابات اجتناب‌ناپذیر است!/ چند شایعه؛ پس از تصویب بودجه، دولت ترمیم خواهد شد


خبرهای جدید درباره سهیم شدن کارگران در سود کارخانجات
صبح امروز خسروانی، وزیر کار و خدمات اجتماعی، در یک مصاحبه مطبوعاتی اطلاعات تازه‌ای را درباره سهیم شدن کارگران در سود ویژه کارخانجات و تغییرات در تشکیلات سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران در اختیار خبرنگاران جراید قرار داد.
وزیر کار گفت: طبق ماده یک سهیم شدن کارگران در سود ویژه کارخانجات، یک کمیسیون عالی باید تشکیل شود تا به وضع کارخانجاتی که مشمول قانون می‌شوند رسیدگی کند. این کمیسیون دو مرتبه تشکیل جلسه داد و پس از مذاکرات و رسیدگی‌های لازم اطلاعیه‌ای را صادر کرد. به موجب اطلاعیه صادره، کلیه کارگاه‌های نساجی و صنایع غذایی سراسر کشور مشروط بر اینکه حداقل بیست نفر کارگر داشته و با نیروی محرکه برقی و موتوری کار کنند، مشمول قانون سهیم کردن کارگران در سود کارخانجات می‌شوند.
وزیر کار افزود: بدیهی است که این کارگاه‌ها برابر ماده 2 قانون فرصت دارند تا پایان خردادماه 1342 نسبت به انعقاد پیمان دسته‌جمعی اقدام کنند و سایر کارگاه‌های مشمول قانون را کمیسیون مربوطه تدریجا تعیین خواهد کرد.
وزیر کار تأکید کرد کارگاه‌های مشمول اگر تا اواخر خردادماه با کارگران قرارداد نبندند، وزارت کار رأسا اقدام خواهد کرد.
 
وزیر خارجه آمریکا: ایران کمبود شکر دارد
یونایتدپرس از واشنگتن گزارش داد: دین راسک، وزیر خارجه آمریکا، ضمن پاسخ به سوالات هربرت بروکر، رئیس انجمن روزنامه‌نگاران آمریکایی، در مورد کمک‌های خارجی آمریکا گفت: ما در ترکیه کارخانه قند نساخته‌ایم، ولی به ساختمان سه کارخانه قند در ایران کمک کرده‌ایم و ایران هم دچار کمبود شکر می‌باشد و هم شرایط مناسب برای افزایش تولید چغندر قند را دارد.
راسک همچنین گفت: البته در کمک‌های خارجی ما اشتباهاتی رخ داده که باید از وقوع آن جلوگیری کرد.
 
آیزنهاور: تحولات عمیق در ایران ضرورت دارد!
آیزنهاور، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «کیهان» در آمریکا گفت: در شرایط کنونی بین‌المللی و با توجه به آنچه که مردم کشورهایی نظیر ایران بدان احتیاج دارند لازم است تحولات و اقداماتی عمیق در این کشور انجام بگیرد. آنچه که در کشور شما انجام گردید ضروری بوده و به خاطر احتیاج آن مملکت صورت گرفت.
 
استعفای رئیس بانک مرکزی
دکتر پورهمایون، رئیس بانک مرکزی، طی نامه‌ای به نخست‌وزیر تصریح کرده است: به علت کسالت و بستری بودن در بیمارستان و تجویز اطبا برای مدت سه ماه از کار منع شده‌ام و باید تحت معالجه قرار بگیرم.
پورهمایون با اعلام این مطلب استعفای خود را از ریاست بانک مرکزی تقدیم داشته است.
بر اساس این گزارش استعفای پورهمایون مورد قبول واقع نشده، ولی برای اینکه با سه ماه معالجه و غیبت وی کارهای بانک مرکزی دچار وقفه نشود، تصمیم گرفته شد قائم‌مقامی برای بانک مرکزی به جای رئیس بانک مرکزی انتخاب گردد تا معالجات خاتمه یابد.
 
استعفای مدیرعامل بیمه‌های اجتماعی
امروز مهندس زاوش، مدیرعامل سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران، از سمت خود استعفا کرد.
استعفای مدیرعامل سازمان بیمه‌های اجتماعی مورد قبول وزیر کار و خدمات اجتماعی قرار گرفت.
 
مذاکرات بازرگانی ایران و شوروی پایان اردیبهشت آغاز می‌شود
امروز اعلام شد وزارت اقتصاد در انتظار پاسخ اداره بازرگانی شوروی در زمینه طرح تسلیمی ایران می‌باشد. ایران در طرحی که تسلیم شوروی کرده برای انجام مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 1342 پیشنهادهای تازه‌ای به شوروی کرده است. انتظار می‌رود شوروی نیز پیشنهادهای متقابلی داشته باشد.
فعلا موافقت شده است که مبادلات بازرگانی دو کشور بر اساس دو دوازدهم موافقت‌نامه سال 1341 برای دوماهه فروردین و اردیبهشت جریان داشته باشد. به این ترتیب تا پایان اردیبهشت‌ماه برای مذاکره و امضای موافقت‌نامه جدید وقت باقی است.
 
وکیل مدافع متهم: ارتباط با ارتش دلیل زدوبند است؟!
ساعت 9:10 صبح امروز یازدهمین جلسه علنی دادگاه ویژه نظامی تیمسار ارتشبد هدایت، تیمسار سرلشکر معین‌پور و مهندس رضا وثوق گرایلی به ریاست تیمسار سپهبد رضا عظیمی و دادستانی سرکار سرهنگ پرندیان تشکیل گردید.
رئیس: سرکار سرهنگ شاهقلی، وکیل مدافع مهندس گرایلی، اگر مطالبی دارید بفرمایید.
سرهنگ شاهقلی: موکل مرا چرا اینجا آورده‌اند؟ مگر مهندس گرایلی چه کار کرده است؟ ایشان که خریدار نبوده است.  فقط شما حق دارید از او وکالت‌نامه فروش بخواهید که موکل من هم فورا ارائه می‌دهند.
موکل من هم می‌توانست این زمین‌ها و خانه‌ها را اجاره بدهد، ولی این کار را هم نکرد. از لحاظ تدلیس و تقلب باید بگویم من نمی‌دانم چه تقلبی توسط مهندس گرایلی صورت گرفته است؟ در این پرونده نه گران‌فروشی هست و نه تغییر جنس و نه تبانی؛ پس چی باقی می‌ماند؟ هیچ!
 
زدوبند که یک‌طرفه نمی‌شود؛ سرچشمه معلوم نیست!
در پرونده از طرفی دیده می‌شود که بازپرس به موکل من نسبت زدوبند داده‌اند، ولی سرچشمه آن معلوم نیست؛ زدوبند یک‌طرفه که نمی‌شود. ارتباط و تماس با ارتش را شما زدوبند می‌دانید؟ [رک: روزشمار 11 فروردین 1342، روزشمار 20 فروردین 1342، روزشمار 22 فروردین 1342، روزشمار 29 فروردین 1342]
 
سازمان جدید مالیاتی به مرحله اجرا درآمد
امروز اجرای مقررات جدید سازمان تشخیص مالیات در وزارت دارایی آغاز شد و احکام هیئت عالی انتظامی و دادستان انتظامی و شورای عالی مالیاتی صادر گردید.
هیئت عالی انتظامی بالاترین مرجع برای رسیدگی به تخلفات و همچنین ترفیعات و انتظامات کارمندان تشخیص مالیات محسوب می‌شود.
این هیئت سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل دارد.
شورای عالی مالیاتی که عالی‌ترین سازمان تشخیص مالیاتی خواهد بود، مشابه دیوان عالی کشور در وزارت دادگستری می‌باشد و از این پس احکام صادره از این شورا در حکم رویه مالیاتی خواهد بود که باید ممیزین و کمیسیون‌های مالیاتی آن را ملاک عمل قرار دهند.
 
تکلیف بودجه مشخص نشود یک‌دوازدهم تصویب خواهد شد
روز گذشته بودجه کل کشور مورد مطالعه آقایان اسدالله علم، نخست‌وزیر، و بهنیا، وزیر دارایی، قرار گرفت این مطالعه از صبح تا عصر ادامه داشت.
بر اساس گزارش مطبوعات، مهم‌ترین مسئله مورد مطالعه درخواست‌های اضافه اعتبار وزارتخانه‌ها بوده است و در روز گذشته مطالعات نخست‌وزیر و وزیر دارایی مربوط به اهمیت و ارجحیت درخواست‌ها بود. پیش‌بینی می‌شود با مطالعات روز گذشته نخست‌وزیر، راه حل‌هایی برای حل مشکلات بودجه پیدا شده باشد.
عصر امروز بودجه کل مورد مطالعه هیئت دولت قرار خواهد گرفت، اما تصور نمی‌رود در این جلسه نیز بودجه تصویب شود و به این جهت لایحه یک‌دوازدهم بودجه، که در وزارت دارایی تنظیم شده، به تصویب خواهد رسید.1
 
مشکلی که امینی را از پا درآورد گریبان دولت جوان و کم‌توان «علم» را هم گرفته است!
علی‌اصغر امیرانی در ستون «بدون روتوش» شماره امروز مجله «خواندنی‌ها» نوشته است: این روزها بار دیگر، مشکل دولت بر و دولت بیار بودجه، به همان طرز و ترتیبی که گریبان دولت امینی را گرفته بود، و او با موقع‌شناسی و ازخودگذشتگی، مهرش را حلال کرد و جان خود و عده‌ای را خلاص، دودستی سفت و سخت، حلقوم دولت جوان و ناتوان علم را گرفته است.
 
حل مشکل بودجه دو راه حل بیشتر ندارد!
حل مشکل بودجه یا دخل و خرج، از قدیم و ندیم، دو راه بیشتر نداشته و ندارد و آن همان است که گفته‌اند: «چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن» ولی دولت‌های ما بدون اینکه دخل کافی ایجاد کنند، خرج اضافی می‌تراشند و درواقع بدون چاه کندن، به منار دزدی می‌روند. لاجرم این قافله تا به حشر لنگ خواهد ماند، چنان‌که مانده است.
 
با یک انتخابات صحیح و دخالت مردم در سرنوشت خود می‌توان بودجه متعادل داشت
آری فقط با انجام یک انتخابات صحیح و از راه دخالت دادن مردم در سرنوشت خود و کشورشان، یا لااقل نظارت بر دخل و خرجشان می‌توان یک بودجه متعادل، حتی با اضافه درآمد به‌وجود آورد و این بار سنگین و ننگین را از گرده دولت‌هایی که هیچ کدام در به‌وجود آوردن آن دخالت و مسئولیتی نداشته، فقط بر آن افزوده یا از آن کم نکرده‌اند، برداشت.
 
سه احتمال ضعیف بر صحت انتخابات و انتقادی چند بر آیین‌نامه دولت/ تاکنون دولت‌ها در امر انتخابات مداخله نامشروع داشته‌اند
«خواندنی‌ها» در یادداشتی به قلم حسنعلی حکمت نوشت: بر من همچنان که بر سایر مردم ایران واضح و روشن است به هر نحو و به هر طریق که بوده تاکنون دولت‌ها در امر انتخابات مداخله داشته، مداخله نامشروع هم داشته‌اند و دلیل محکمی هم هنوز در دست نیست که این مرتبه مداخله نداشته باشد. فقط چند احتمال ضعیف است که شاید این بار مانند گذشته رفتار نشود.
احتمالات مذکور اول از همه و مهم‌تر از همه وعده‌های صریح و اوامر موکد اعلیحضرت است بر اینکه دولت کاندیداهای معینی را بر مردم تحمیل نکند و بگذارد انتخابات آزاد و بر طبق قانون انجام پذیرد؛ دوم آنکه آقای علم آنچنان نخست‌وزیری است که به هیچ وجه از نظر اوامر اعلیحضرت خارج نمی‌شود.
سوم آنکه آقای دکتر پیراسته مردی است مترقی و آبروی واقعی خود را در برابر شاه و مردم ایران می‌خواهد حفظ کند و حتی‌المقدور خواهد کوشید که عامل مستقیم دخالت نامشروع در امر انتخابات معرفی نشود.
 
دخالت محرمانه و نامشروع دولت در انتخابات اجتناب‌ناپذیر است!
اما اینکه این احتمالات را ضعیف می‌دانم از این جهت نیست که شکی بر صحت و قوت وعده‌های اعلیحضرت در حال حاضر داشته باشم یا آنکه آقای علم را عاملی برخلاف منویات اعلیحضرت بشناسم و یا آقای دکتر پیراسته را حاضر برای فروختن حیثیت و اعتبار معنوی خود در ازای وزارت دو روزه و ناپایدار بدانم، بلکه از این جهت است که اوضاع اجتماعی و تشکیلات اداری و مشکلاتی که از آن ناشی شده و می‌شود طوری است که در اثنای عمل، سیر جریان انتخابات را تغییر داده و دخالت محرمانه و نامشروع دولت را در امر انتخابات غیر قابل اجتناب می‌سازد.
 
چند شایعه؛ پس از تصویب بودجه، دولت ترمیم خواهد شد
«خواندنی‌ها» در ستون «شایعات» به نقل از «روشنفکر» نوشت: محافل وابسته به دولت پیش‌بینی می‌کنند که پس از تصویب بودجه کل کشور، علم دولت خود را ترمیم خواهد کرد و یک یا دو نفر از وزرای کابینه جای خود را به دیگران خواهند داد.
این مجله همچنین به نقل از «پیغام امروز» نوشت: در محافل تهران بحث از این است که دولت به عنوان فراهم ساختن زمینه انتخابات، تظاهرات گروه‌های سیاسی را آزاد می‌گذارد و برای آنکه این تظاهرات از حالت ملایم با طبع دموکراسی خارج نشود، برای آن مقرراتی تنظیم می‌گردد.2
 


کد مطلب: 6708

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/6708/31-فروردین-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir