کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

28 آذر 1345

28 آذر 1401 ساعت 17:47

وزیر امور خارجه: مذاکرات بغداد موفقیت‌آمیز بود!/ ولیان: در سراسر کشور بیش از دومیلیون ملک مجهول‌المالک وجود دارد/ مذاکرات بازرگانی ایران و بلغارستان/ بررسی مسائل مربوط به نفت در کمیته نفت سازمان همکاری منطقه‌ای/ برنامه تعلیماتی متوسطه یک پول سیاه به درد زندگی نمی‌خورد!/ «سفر کاسیگین به ترکیه به خاطر کم کردن شکاف پیمان‌های ناتو و ورشو»/ پادشاه سابق عربستان وارد قاهره شد!/ حمله سخت ملک حسین به شوروی/ «نیازمندی‌های برق سراسری ایران به صورت یک گزارش نهایی تسلیم مقامات ایرانی می‌‎شود»/ هزاران تُن گندم در حال نابودی است/ مادر نمونه سال اصفهان انتخاب شد/ دبیر کل حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه: شاه ایران راه پدرش را می‌رود/ دوستی رضاشاه و آتاتورک زبانزد خاص و عام بود!


وزیر امور خارجه: مذاکرات بغداد موفقیت‌آمیز بود!

مذاکرات آرام، وزیر امور خارجه ایران و مقامات عراقی، دیشب پایان یافت و وزیر امور خارجه ایران امروز با هواپیمای شرکت هواپیمایی ملی ایران به تهران بازگشت.
آرام در مهرآباد نتایج مذاکرات بغداد را موفقیت‌آمیز اعلام کرد.
وزیر امور خارجه که همراه اعضای هیئت ایرانی ۲۵ دقیقه بعد از ظهر وارد تهران شد در فرودگاه مهرآباد گفت: مذاکرات بغداد روی‌هم‌رفته موفقیت‌آمیز بود، در مورد کلیه مسائل مورد اختلاف گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم و در کلیات این مسائل بحث شد و مقرر گردید هیئت‌هایی از طرفین، برای ادامه مذاکرات در هر قسمت شروع به کار کنند.
وزیر امور خارجه ایران افزود: از مذاکرات خود با سران کشور دوست و برادرمان عراق راضی هستم و گفت‌وگوهای ما در محیط حسن تفاهم و دوستی کامل انجام شد.
این مذاکرات مقدمه‌ای برای رفع تمام اختلافات دو کشور بود.
آقای آرام گفت: پرزیدنت عارف، رئیس‌جمهوری عراق، دعوت شاهنشاه آریامهر را برای سفر به ایران قبول کرده‌اند و تاریخ این سفر به‌زودی اعلام خواهد شد.
به موجب گزارش رادیو بغداد، دیروز آقای عباس آرام و همراهانش اماکن مقدسه شهر سامره را زیارت کردند و مدت پنج ساعت در این شهر اقامت داشتند.
 
ولیان: در سراسر کشور بیش از دومیلیون ملک مجهول‌المالک وجود دارد
امروز آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، پیرامون شش ماده الحاقی به آیین‌نامه اصلاحات ارضی توضیحاتی داد.
معاون وزارت کشاورزی اظهار داشت: سازمان اصلاحات ارضی برای تأمین منافع بیشتر کشاورزان آزادشده مواد شش‌گانه را تهیه و از طریق وزارت کشاورزی و دولت برای تصویب به مجلس شورای ملی تقدیم کرده است.
ولیان گفت: وجود اشکالات ثبتی و حقوقی در اجرای مراحل اول و دوم قانون باعث شده است که قانون درباره تعداد قابل توجهی از املاک مشمول قوانین اصلاحات ارضى به مرحله اجرا درنیاید.
معاون وزارت کشاورزی افزود: در صورتی که به انتظار رفع اشکالات مزبور بمانیم، شاید سال‌ها بگذرد و اجرای قوانین اصلاحات ارضی در این قبیل املاک متوقف بماند، و حال آنکه سازمان در اجرای اوامر شاهنشاه موظف است که درباره کلیه املاک مشمول قانون اقدام نماید.
بر اساس آمارهای ثبت اسناد کل اکنون بیش از دومیلیون و 166 هزار و 184 پلاک از اراضی و املاک مجهول‌المالک در کشور وجود دارد که تاکنون مورد درخواست ثبت قرار نگرفته است و علاوه بر این، در تمام کشور در حدود یک‌میلیون شماره پلاک وجود دارد که در جریان مقدماتی ثبتی بوده و در حدود نصف این پرونده‌ها به علل مختلف از قبیل فوت متقاضیان ثبت، عدم تعیین ورقه، اختلاف بین مجاورین راکد و بلاتکلیف است.
با توجه به این مسائل است که در ماده پنجم مواد الحاقی پیشنهاد شده که سازمان اصلاحات ارضی به قائم‌مقامی مالک یا متصرف و طبق مقررات اجاره، ملک را به زارعین صاحب نسق اجاره خواهد داد تا تکلیف قطعی اراضی بعدا روشن شود.
 
مذاکرات بازرگانی ایران و بلغارستان
مذاکرات بازرگانی ایران و بلغارستان از صبح امروز در وزارت اقتصاد آغاز شد.
در این مذاکرات که برای انعقاد یک قرارداد بازرگانی سه‌ساله صورت می‌گیرد، پیرامون توسعه صادرات و واردات دو کشور مذاکراتی انجام خواهد گرفت.
 
بررسی مسائل مربوط به نفت در کمیته نفت سازمان همکاری منطقه‌ای
جلسه کمیته سازمان همکاری عمران منطقه‌ای جهت مطالعه پیرامون پیشرفت‌های حاصله در اجرای پیشنهادات کمیته تشکیل شد.
جلسات کمیته سه روز طول می‌کشد و در طی این مدت درباره مسائل استخراج، تولید و فروش نفت مذاکراتی صورت می‌گیرد و پس از آن قطعنامه جلسات صادر می‌گردد.
از ایران آقای مهندس پرخیده و از ترکیه آقای کاظم ابذر و از پاکستان آقای اکبر عادل ریاست هیئت‌های نمایندگی سه کشور را عهده‌دار می‌باشند.
 
برنامه تعلیماتی متوسطه یک پول سیاه به درد زندگی نمی‌خورد!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در جلسه اخیر سنا، بعضی مسائل فرهنگی و از جمله مسئله دبیرستان‌ها و دیپلمه‌ها مورد بحث واقع شد. ما حصل بحث این بود که دولت وظیفه‌دار است از هر فرصتی و با هر امکانی که پیدا می‌کند در توسعه تعلیمات اجباری اقدام کند و بکوشد که با فراهم آوردن وسایل، امکان تحصیلات ابتدایی را برای کلیه فرزندان این آب و خاک به‌وجود آورد به عکس، توسعه مدارس متوسطه غیر حرفه‌ای به هیچ عنوان محل احتیاج نیست و نباید بیش از این «کارخانه دیپلمه‌سازی» را وسعت داد.
وضع ما این است که اکثریت قریب به اتفاق نوآموزان وقتی مدرسه ابتدایی را تمام کردند بی‌تأمل وارد مدرسه متوسطه می‌شوند و اغلب آنها این دوره را به پایان می‌رسانند درحالی‌که از ابتدا فقط قصدشان گرفتن ورقه «دیپلم» است. شاید به همین مناسبت است که مدارس متوسطه نیز گویی برای خودشان هدفی غیر از «دیپلمه ساختن» قائل نیستند.
برنامه تعلیماتی متوسطه ما یک پول سیاه به درد زندگی شاگرد مدرسه نمی‌خورد. برنامه تربیتی نیز مطلقا مورد توجه نیست و به همین جهت است که جوان‌های معصوم ما وقتی دوره پنج‌ساله یا شش‌ساله متوسطه را تمام می‌کنند، خودشان زودتر از هر کس متوجه می‌شوند پنج یا شش سال از بهترین سنین زندگی خود را مفت از دست داده‌اند و در نخستین برخورد با اجتماع می‌بینند ورقه «دیپلم» را که به بهایش چنان قیمتی پرداخته‌اند جامعه به هیچ نمی‌خرد.
بی‌اغراق 90 درصد جوان‌های ما، که از مدارس متوسطه فارغ‌التحصیل می‌شوند، در پایان دوره متوسطه صرفا یک دیپلمه‌اند. وقتی از آنها سؤال می‌شود «چه کاری از تو ساخته است؟» متوجه می‌شوند که برای این سؤال هیچ جوابی ندارند؛ زیرا در حقیقت آنها برای هیچ کاری ساخته نشده‌اند.
چندی پیش یکی از نشریات «اطلاعات» همین بحث را میان جوانان به اقتراح گذارده بود. در میان جواب‌های متعددی که برای این اقتراح اجتماعی رسید و تقریبا همه یک مضمون داشت جوان دیپلمه‌ای نوشته بود: اگر شش سال پیش، به جای آنکه در دبیرستان اسم بنویسم و شش سال تمام سرم را لای کتاب فرو کنم و فرمول‌های جبر و فیزیک و شیمی و تاریخ وفات عمرو و تولد زید را در مغز خود جای دهم، عمله می‌شدم حالا استاد بنا بودم و لااقل وقتی از من سؤال می‌شد چه کار بلدی، از خجالت سرخ نمی‌شدم»!
این درد بزرگی برای جوان‌ها و درد بزرگ‌تری برای اجتماع ماست و غرض سنا از این تذکر که باید در موضوع توسعه مدارس متوسطه احتیاط کرد، به خاطر همین است که بلکه راه حل اساسی برای زندگی جوانان پیدا شود.
 
«سفر کاسیگین به ترکیه به خاطر کم کردن شکاف پیمان‌های ناتو و ورشو»
آلکسی کاسیگین، نخست‌وزیر شوروی، در رأس یک هیئت عالی‌رتبه شوروی، فردا سه‌شنبه وارد آنکارا می‌شود تا با مقامات ترکیه مذاکره کند.
بازدید کاسیگین در جواب بازدید اورگوپلو، نخست‌وزیر سابق ترکیه، در سال گذشته است. گرومیکو، وزیر خارجه، و سه وزیر شوروی همراه کاسیگین هستند.
مقامات ترکیه می‌گویند: بازدید کاسیگین سبب نخواهد شد که در روابط عمده ترکیه با هیچ یک از دول دیگر تغییری به‌وجود آید. گفته می‌شود که هیئت نمایندگی شوروی با مقامات غیر دولتی از جمله روزنامه‌نگاران تماس خواهند گرفت.
هدفی که شوروی‌ها از این سفر اعلام کردند بهبود روابط بین دو کشور و کم کردن شکاف بین پیمان ناتو و ورشو (ترکیه عضو پیمان ناتو است) می‌باشد.
 
پادشاه سابق عربستان وارد قاهره شد!
ملک سعود، پادشاه سابق عربستان سعودی، برای اقامت با یک هواپیمای مصری از آتن وارد قاهره شد.
در فرودگاه، پرنس خالد، فرزندش، و فرماندار قاهره از وی استقبال کردند و عده‌ای که در فرودگاه بودند برای او دست زدند.
فرماندار قاهره از طرف ناصر به وی خوشامد گفت.
نخستین ملاقاتی که ملک سعود در لحظات پس از ورود به قاهره انجام داد با احمد شقیری، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین، بود. احمد شقیری به روزنامه‌نگاران گفت: هیچ گونه مسئله سیاسی در ملاقات با ملک سعود مطرح نگردید.
با ورود ملک سعود، پادشاه سابق عربستان سعودی، به قاهره در بیروت گفته می‌شود: احتمال دارد ملک سعود برای پنجمین بار مجددا درصدد برآمده است مقام سلطنت را به‌دست آورد.
گفته می‌شود چند قبیله صحرانشین نجد آماده‌اند که از ملک سعود در عربستان سعودی استقبال کنند. ملک سعود اینک 64 سال دارد و احتمال دارد بدان جهت مصر را برای اقامتش انتخاب کرده باشد که برای تهدید برادرش ملک فیصل با جمال عبدالناصر همدست گردد؛ مع‌ذلک باید توجه داشت که در نوامبر ١٩٦٤ رهبران مصر از استعفای ملک سعود از مقام سلطنت عربستان سعودی اظهار خرسندی زیاد کردند.
 
حمله سخت ملک حسین به شوروی
ملک حسین، پادشاه اردن، در مصاحبه‌ای با مجله اخبار آمریکا و گزارش‌های جهان گفت: کشور من بین صهیونیسم و کمونیسم به تله افتاده است.
وی شوروی را متهم کرد که عمدا می‌کوشد منطقه نفت‌خیز خاورمیانه را پرآشوب سازد و هدف وی تسلط بر خاورمیانه است، حتی اگر این امر به مقابله با غرب منجر شود.
صهیونیسم نیز به کمک دولت‌های غربی امیدوار است؛ به این جهت مبارزه بین اعراب و اسرائیل شکل مبارزه شرق و غرب را به خود گرفته است.
وی گفت: سلاح‌های شوروی، که ظاهرا برای ایجاد تعادل بین اعراب و اسرائیل به خاورمیانه فرستاده شده، در جاهای دیگر از جمله یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع از این سلاح‌ها به منظوری که باید، یعنی برای جلوگیری از تهدید اسرائیل، استفاده نشده است.
نخستین هدف شوروی آن است که کنترل منابع نفت‌خیز خاورمیانه را به‌دست آورد تا غرب را از منبع نفتی که لازم دارد محروم کند. هدف دوم آن است که راه‌های استراتژیک را که از خاورمیانه می‌گذرند از جمله کانال سوئز را تحت تسلط بگیرد و به طور مستقیم با آفریقا ارتباط پیدا کند؛ زیرا آفریقا هدف بسیار جالبی برای آن کشور می‌باشد.
ملک حسین گفت: تهدید کمونیسم از این جهت خطرناک است که از در عقب می‌آید و ملل عرب ممکن است متوجه ورود آن نشوند.
وی تظاهرات مردم غرب اردن را ناشی از حمله اسرائیل و تحریکات کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها به‌خصوص سازمان نجات فلسطین دانست.
 
«نیازمندی‌های برق سراسری ایران به صورت یک گزارش نهایی تسلیم مقامات ایرانی می‌‎شود»
آقای واکرال سیسلر، یکی از کارشناسان برجسته برق آمریکا، پریشب وارد تهران شد تا گزارش نتایج نهایی مطالعات دامنه‌داری را که پیرامون احتیاجات فعلی و آینده برق ایران انجام شده است تسلیم دولت ایران نماید.
مطالعات مزبور پیرامون نیازمندی‌های برق سراسر ایران در بهار گذشته آغاز و در دو مرحله به وسیله کارشناسان ایرانی و آمریکایی با همکاری سازمان برنامه و وزارت آب و برق انجام گردید.
انتظار می‌‎رود مقامات برق ایران از نتایج مطالعات و پیشنهادهای این هیئت در تنظیم برنامه برق آینده کشور استفاده نمایند.
 
هزاران تُن گندم در حال نابودی است
مقامات اداره غله استان آذربایجان شرقی امسال به دلیل نامعلومی از خرید محصول گندم از خرده‌مالکان این استان خودداری کرده‌اند و به همین سبب اینک هزاران تُن گندم در انبارهای خرده‌مالکان و کشاورزان مانده و در حال از بین رفتن است.
یکی از کشاورزان تبریزی در این مورد اظهار داشت: سال گذشته بنا به توصیه دولت کشاورزان منطقه آذربایجان اقدام به کشت مقدار فراوانی گندم کردند، ولی این غله روی دست آنان مانده و مسئولان مربوطه نسبت به خرید آن اقدامی نمی‌کنند و این امر سبب ناراحتی کشتکاران شده است.
 
مادر نمونه سال اصفهان انتخاب شد
طی مراسمی که برای انتخاب مادر نمونه سال در دبیرستان بهشت آئین اصفهان برگزار شد خانم نرگس ادیمی بختیاری ناغانی، که دارای چهارده فرزند است، به عنوان مادر نمونه سال در اصفهان انتخاب گردید و به وسیله آقای مهندس پارسا، استاندار اصفهان، جایزه‌ای به او اهدا شد.
بانو نرگس ادیمی بختیاری، که یک زن روستایی است، دارای دوازده پسر و دو دختر می‌باشد که همه آنها تحصیل می‌کنند.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 28 آذر 1345، صفحه 1

پی‌نوشت
-----------------------------------
[1] . اطلاعات، 28 آذر 1345، صص 2، 4، 8، 10، 13 و 16. 


کد مطلب: 24393

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24393/28-آذر-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir