کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

17 آبان 1345

17 آبان 1401 ساعت 17:49

شاه به پادگورنی تبریک گفت!/سفیر ایران از کانادا بازگشت/انتصابات وزارت کشور/در روستاها؛ سپاه کار تشکیل می‌شود/جشن انقلاب اکتبر در سفارت شوروی/رئیس روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران/در مجلس شورای ملی گفته شد: مشاورین خارجی ایران باج سبیل می‌خواهند!/دعوت از کارشناس اقتصادی سودان/چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟/اعلامیه مشترک مصر و سوریه/اعتراض ایران به انگلیس به دلیل طرح مسئله عضویت بحرین در یونسکو!


شاه به پادگورنی تبریک گفت!

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر به مناسبت جشن انقلاب اکتبر، تلگرام تبریکی به نیکلای پادگورنی، صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی، مخابره فرموده و طی آن بهترین تبریکات خود را به مناسبت جشن سالگرد این انقلاب ابراز داشته و سلامت و سعادت صدر هیئت‌رئیسه شورای عالی اتحاد شوروی و رفاه بیشتر مردم این کشور را خواستار شدند.
 
سفیر ایران از کانادا بازگشت
آقای نوری کیا، سفیر شاهنشاهی در «اوتاوا» که مدت مأموریتش در کانادا به پایان رسیده، دیروز به تهران بازگشت.
 
انتصابات وزارت کشور
از طرف وزیر کشور آقای منوچهر قیائی به سمت سرپرست امور رفاه کارمندان وزارت کشور و آقای غلامرضا غضنفری، رئیس سابق کارگزینی وزارت کشور، به سمت رئیس اداره کارگزینی و امور اداری اداره کل شهرداری‌ها منصوب و مشغول کار شدند.
 
در روستاها؛ سپاه کار تشکیل می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: گروه‌های کار به‌زودی تشکیل می‌شود و سپاهیان کار عازم نقاط دورافتاده کشور خواهند شد.
یک مقام مطلع امروز به خبرنگار ما گفت که طرح ایجاد «سپاه کار» آخرین مراحل مطالعه را طی می‌کند و احتمال قوی دارد اولین گروه‌ها از تابستان آینده رهسپار دهات مناطق مختلف کشور شوند.
گروه‌های کار مرکب خواهند بود از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور که قبل از شروع کار، چه در دولت و چه در مؤسسات خصوصی باید حتما مدت سه ماه و نیم تعطیلات تابستان را در دهات کار کنند و در غیر این صورت استخدامشان در تمام مؤسسات خصوصی و غیر خصوصی ممنوع خواهد بود.
 
جشن انقلاب اکتبر در سفارت شوروی
به مناسبت سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر دیشب میهمانی باشکوهی از طرف سفیر اتحاد شوروی ترتیب یافته بود.
این میهمانی در محل سفارت شوروی که عمارت قدیمی آن را با تزئینات جدید به صورت تازه و زیبایی در آورده‌اند، برگزار گردید و آقای آرام، وزیر امور خارجه، و چند تن از آقایان وزرا و نمایندگان مجلسین، نمایندگان سیاسی خارجی و جمع زیادی از شخصیت‌ها و روزنامه‌نگاران با بانوان خود در آن شرکت داشتند.
آقای آرام، وزیر امور خارجه، در این میهمانی با آقای گرگوری زایتسف، سفیر شوروی، گفت‌وگو کرد.
 
رئیس روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران
تیمسار سرتیپ دکتر سعادتمند، معاون کل سابق وزارت اطلاعات، به ریاست اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران منصوب گردید.
تیمسار دکتر سعادتمند پس از معاونت کل وزارت اطلاعات، معاونت کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی را عهده‌دار بود.[1]
 
در مجلس شورای ملی گفته شد: مشاورین خارجی ایران باج سبیل می‌خواهند!
استحکام مبانی خانواده و رسیدگی به شکایات مردم، دو مسئله‌ای بود که امروز در مجلس شورای ملی به عنوان نطق‌های پیش از دستور بررسی شد و چند لایحه به تصویب رسید.
ساعت ۹ صبح جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد
هنگام بحث در لایحه مربوط به پرداخت مطالبات شرکت «کوتینو کارو» و «کوکس» مباحثاتی درگرفت از جمله آقای کیهان یغمایی گفت: بسیاری از سرمایه و پول مملکت به دست مشاورین خارجی تلف می‌شود و اعتبارات برنامه‌های عمرانی به هدر می‌رود. مؤسساتی که خاطره بدی از خود به جای گذاشته‌اند چرا در مجلس علنی نباید راجع به آنها بحث شود و چرا مطالبات آنها نباید با تصویب کمیسیون پرداخت شود؟ سرمایه ایرانی به دست این مشاورین خارجی تلف شده و آن وقت باج سبیل هم می‌خواهند! این کار، کار کمیسیون‌های دربسته نیست. باید در جلسه علنی تکلیف آنان روشن شود.[2]
 
دعوت از کارشناس اقتصادی سودان
به دعوت آقای دکتر اقبال، مدیر عامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، آقای جابر ابوالعز، کارشناس بزرگ اقتصادی سودان، روز چهارشنبه (فردا) وارد تهران خواهد شد تا از فعالیت‌های اقتصادی و نفتی ایران دیدن نماید.
 
چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: فرستنده موسوم به «صوت‌العرب» بار دیگر فیلش یاد هندوستان کرده و پریشب تفسیری با این مضمون انتشار داده است که «... در اقصی شمال خلیج عربی، عربستان واقع است که زیر کابوس استعمار ایرانی کمرش شکسته و به سوی همین اقلیم از قدیم‌الایام چشم طمع آزمندان دوخته شده بود ... در یک موقعی دولتین ایران و عثمانی با همکاری بریتانیا به وسیله نیرنگ و توطئه و جنایت و خیانت دست به دست یکدیگر دادند و در سال 1935 اقلیم عربستان به وسیله ایران اشغال گردید! منابع نفت عربستان عواید بسیار هنگفتی به خزانه ایران سرازیر می‌نماید. مع‌الوصف مردم عرب این اقلیم نه تنها چیزی عایدشان نمی‌شود، بلکه از خدمت در شرکت نفت محروم هستند. حکومت ایران با همکاری شرکت‌های نفت از ملت عربستان با قوه قهریه بهره‌برداری می‌کند و ژاندارم‌های ایرانی در همه جای این اقلیم پراکنده‌اند. ولی ملت عرب عربستان که فجیع‌ترین تعدیات را از طرف ایران نسبت به سرزمین خود می‌بینند تصمیم دارند که سیادت و استقلال خود را علی‌رغم وحشیگری‌های نیروی دشمن به‌دست آورند و البته این ملت عربی کلیه حقوق حقه خود را بر اثر پایداری و استقامت خود و پشتیبانی ملت عرب به‌دست خواهد آورد».
از ماهیت این فرستنده خوانندگان ما به‌خوبی مستحضرند که سرنایی است در دست حکومت پلیسی سرهنگ ناصر و على‌المعمول این مرتبه هم از سر گشادش در آن دمیده‌اند؛ زیرا اگر سازمان تبلیغاتی عبدالناصر با وجود آن بودجه هنگفتی که صرف اداره‌اش می‌شود به قدر یک کودک دبستانی اطلاعات تاریخی داشت می‌دانست از وقتی طوایف آرین در فلات ایران سکنی گزیدند تا به امروز، خوزستان یعنی این خطه‌ای که قاهره اسم «عربستان» روی آن گذارده حتی تحت تأثیر هیچ کدام از جنگ‌ها و حوادث تاریخی از مابقى خاک ایران جدا نیفتاده است تا برای بازگرداندنش احتیاج به توطئه باشد آن هم بین ایران و عثمانی که این دو دولت توطئه کنند و دولت عثمانی خوزستان را به ایران بدهد!
امروز تخیلات عبدالناصر و منافعی که در منطقه خاورمیانه برای خود در نظر گرفته است تعارض مستقیم دارد با حقوق وحدود و منافع و حاکمیت ملی مردم ایران. در چنین شرایطی، کلیه وظایف و مسئولیت‌های یک ملت باشرف و غیرتمند هنگام برخورد با یک متجاوز بیگانه بر عهده ملت ایران قرار گرفته که اهم آن تقویت نیروهای دفاعی کشور است در خلیج فارس.
هرچند که تجاوزکار نه تنها با نیروی مسلح ما بلکه با 25 میلیون مردم این سرزمین از مرد و زن و نوجوان روبه‌رو خواهد بود.
 
اعلامیه مشترک مصر و سوریه
یک اعلامیه مشترک توسط دولت سوریه و مصر نیمه‌شب گذشته در یک زمان در دمشق و قاهره منتشر گردید. این اعلامیه در زمینه مذاکرات نظامی و سیاسی رهبران دو کشور از 2 الی 7 نوامبر در قاهره است.
ریاست هیئت نمایندگی سوریه در این مذاکرات با دکتر یوسف زعین و ریاست هیئت مصر با محمد صدیق سلیمان، نخست‌وزیر مصر، بود.
در اعلامیه گفته شده است: دو کشور سوریه و مصر جهت اجرای تفاهم و آرامش بین نیروهای ترقی‌خواه تعهد کردند فعالیت سیاسی دو کشور هماهنگ گردد و یک قرارداد دفاع مشترک امضا کردند.
به موجب این قرارداد جهت در هم شکستن هر گونه تجاوزی یک نیروى واحد از دو کشور به‌وجود می‌آید. این نیرو تجاوز به هر یک از دو کشور سوریه و مصر را که از طرف ارتجاع با همکاری امپریالیسم و صهیونیسم صورت گیرد از بین خواهد برد.
این تعرض و تجاوز در به‌اصطلاح اتحاد اسلامی نمایان شده است.
کشورهای سوریه و مصر معتقدند نبرد آزاد ساختن فلسطین هدف اولیه و اساسی است که باید موجب تجمع و هماهنگی فعالیت تمام ملت غرب گردد.
این حق توده‌های ملت عرب فلسطین است که صف مقدم این نبرد عادلانه را تشکیل دهند.
کشورهای سوریه و مصر اعلام می‌دارند که عزم راسخ در کمک به ملت قهرمان جنوب یمن دارند تا امپریالیسم در این ناحیه از جهان از بین برود.
در اعلامیه سپس اضافه شده است دو کشور با مانورهای امپریالیسم و سیاست امپریالیستی که تلاش می‌کند با استقرار بیگانگان در خلیج خصوصیت عربی خلیج را از بین ببرد نبرد می‌کند.
 
اعتراض ایران به انگلیس به دلیل طرح مسئله عضویت بحرین در یونسکو!
طبق گزارش سفارت شاهنشاهی در پاریس، هیئت نمایندگی انگلستان پیشنهاد عضویت بحرین در یونسکو را تسلیم داشته و به اتفاق آرا به تصویب رسیده است، لکن هیئت نمایندگی ایران هنگام طرح مسئله در جلسه حضور نیافته و طی نامه رسمی به رئیس کنفرانس نسبت به طرح مسئله بحرین شدیدا اعتراض و درخواست کرده است که آن را در اسناد ثبت نمایند.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 17 آبان 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها‌
---------------------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 17 آبان 1345، ص 16.
[2] . همان، صص 15 و 16؛ مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی، 17 آبان 1345.
[3] . اطلاعات، 17 آبان 1345، صص 1، 2، 4 و 15. 


کد مطلب: 24268

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/24268/17-آبان-1345

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir