«حسنعلی منصور» ترور شد/خبری که به گوش نمایندگان مجلس رسید!/چگونگی تیر خوردن نخست‌وزیر!/نصیری از کلانتری برای عیادت منصور به بیمارستان رفت!/«هویدا بعد از شنیدن ترور منصور بی‌حال شد و گریه کرد»!/مجلس محاصره شد!/سفیر سعودی به بالین منصور رفت!/اعلامیه شماره یک پزشکی در مورد حال مزاجی نخست‌وزیر/مشخصات ضارب نخست‌وزیر/«تعداد محصلین پسر دو برابر دختر است»/ملاقات سناتور مسعودی با ایوب‌خان/شورای وزیران سنتو در تهران  تشکیل جلسه می‌دهد
۱ بهمن ۱۳۴۳
«حسنعلی منصور» ترور شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10:30 صبح امروز آقای منصور، نخست‌وزیر، هنگامی که به مجلس شورای ملی می‌رفت، در جلوی در بزرگ بهارستان مورد سوء قصد قرار گرفت.
ضارب که جوان هیجده‌ساله‌ای به نام محمد بخارایی بود، چند تیر به طرف آقای نخست‌وزیر شلیک کرد؛ اولین گلوله به گلوی نخست‌وزیر اصابت کرد و بلافاصله به زمین افتاد، تیر دوم نیز به ناحیه شکم خورد، ولی گلوله‌های بعدی بر اثر ضربه‌ای که افسر پلیس به زیر دست ضارب زد کمانه کرد و به دیوار اصابت نمود و ضارب فرار نمود.
چند لحظه بعد ضارب را دستگیر کردند و به کلانتری بردند و آقای نخست‌وزیر را درحالی‌که غرق در خون بود، به بیمارستان پارس منتقل ساختند.
مجلس شورای ملی امروز مثل معمول از ساعت 10 صبح به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شده بود.
از این ساعت تا ساعت 10:30 لایحه عضویت ایران در سازمان منطقه شرقی و امور اداری مطرح بود و پس از توضیحات آقای میرفندرسکی، آقای معتمد وزیری درباره لایحه مذکور صحبت می‌کرد.
در این هنگام آقای سحابی، یکی از کارکنان اداره قوانین مجلس شورای ملی، در گوش رئیس مجلس چیزی گفت که یک‌باره قیافه مهندس ریاضی به کلی تغییر کرد و بلافاصله با گفتن این جمله که «عجالتا به عنوان تنفس جلسه را تعطیل می‌کنیم» زنگ ختم جلسه را نواخت.
 
خبری که به گوش نمایندگان مجلس رسید!
چند لحظه بعد وکلا و خبرنگاران جراید فهمیدند که حادثه‌ای روی داده است و همه به سرسرا و جلوی در بزرگ مجلس هجوم آوردند و معلوم شد که نخست‌وزیر تیر خورده است.
 
چگونگی تیر خوردن نخست‌وزیر!
اسدالهی، نگهبان مجلس شورای ملی، جریان واقعه را چنین تعریف می‌کند: در ساعت 10:01 نخست‌وزیر از اتومبیل مخصوص خود پیاده شد.
در این هنگام جوان نوزده یا بیست‌ساله‌ای که دفترچه‌ای در دست داشت، به ایشان نزدیک شد و بلافاصله صدای شلیک یک گلوله به گوش رسید.
من هفت‌تیر را در دست این جوان دیدم و خودم را روی او انداختم، اما او بازهم چند گلوله دیگر شلیک کرد.
گلوله اول به گلوی نخست‌وزیر اصابت کرده بود و نخست‌وزیر، درحالی‌که خون از محل اصابت گلوله فوران می‌کرد، به زمین درغلطید.
آقای منصور، درحالی‌که خون از گردنش جاری بود، از اتومبیل نخست‌وزیر (شماره ۱) فرود آمد، چند قدم جلوتر رفت، محافظین نخست‌وزیر آقای منصور را سوار اتومبیل بنز اسکورت کردند، آقای منصور در صندلی عقب اتومبیل قرار گرفت. در این موقع مجددا به طرف اتومبیل نخست‌وزیر سوء قصد شد. گلوله از شیشه جلوی سمت راست گذشت و به آقای نخست‌وزیر اصابت کرد. اتومبیل اسکورت بدون توجه به سرعت، آژیرکشان میدان بهارستان را ترک کرد.
آقای نخست‌وزیر به بیمارستان پارس انتقال یافت و درحالی‌که دو سه نفر زیر بغل نخست‌وزیر را گرفته بودند او را وارد بیمارستان کردند.
 
نصیری از کلانتری برای عیادت منصور به بیمارستان رفت!
پنج دقیقه بعد تیمسار سرتیپ وثیق، رئیس پلیس تهران، وارد کلانتری ۹ شد و ده دقیقه بعد تیمسار سپهبد نصیری، رئیس شهربانی کل کشور، به کلانتری آمد. رئیس شهربانی و رئیس پلیس مدت بیست دقیقه در کلانتری به سر بردند و سپس برای عیادت آقای نخست‌وزیر عازم بیمارستان پارس شدند.
ساعت 11:30 صبح امروز رئیس اداره پزشکی قانونی تلفنی به آزمایشگاه پزشکی قانونی دستور داد که چند تن از متخصصین به مقابل مجلس آمده تا از آثار خونی که جلوی مجلس ریخته شده نمونه‌برداری کنند.
 
«هویدا بعد از شنیدن ترور منصور بی‌حال شد و گریه کرد»!
چند دقیقه پس از اینکه نخست‌وزیر به بیمارستان پارس انتقال یافت امیرعباس هویدا، وزیر دارایی که در جلسه مجلس حضور داشت، پس از شنیدن جریان واقعه گریه کرد و بعد حالش به کلی منقلب و بی‌حال شد. بعضی از وکلای مجلس شورای ملی نیز گریه می‌کردند.1
روزنامه «کیهان» نیز در گزارش خود از ترور منصور و درباره امیرعباس هویدا نوشت: آقای هویدا، وزیر دارایی، به اتفاق معاون خود در ساعت 9 صبح وارد مجلس شد. زیر بغل او پر از لوایحی بود که قرار بود امروز تقدیم مجلس شود. وزیر دارایی سر حال به نظر می‌رسید و اظهار داشت: نخست‌وزیر کار دارد و یک ساعت دیگر به مجلس خواهد رسید.2
 
مجلس محاصره شد!
پس از سوء قصد، بلافاصله مجلس از طرف نیروی انتظامی محاصره شد و تحت مراقبت شدید قرار گرفت. گفته می‌شود که در همان لحظه که نخست‌وزیر مورد سوء قصد قرار گرفت، وزیر دارایی به محض شنیدن این خبر از شدت تأثر بی‌هوش می‌شود و محمد کشاورزیان، معاون وزارت پست و تلگراف، او را به بیمارستان می‌برد.
 
سفیر سعودی به بالین منصور رفت!
یک ساعت بعد از ظهر امروز، سفیرکبیر عربستان سعودی، درحالی‌که یک جلد کلام‌الله مجید همراه آورده بود، و سفیر کبیر ترکیه و عده‌ای از جراحان معروف تهران در بیمارستان حضور یافتند تا از حال آقای نخست‌وزیر اطلاع یابند.
ضارب از کلانتری 9 تهران با اتومبیل پلیس به اتاق تیمسار سرتیپ صمدیان‌پور، رئیس اداره اطلاعات شهربانی، منتقل گردید و بلافاصله بازجویی از محمد بخارایی آغاز شد.3
 
اعلامیه شماره یک پزشکی در مورد حال مزاجی نخست‌وزیر
ساعت 2:30 بعد از ظهر امروز نخستین اعلامیه پزشکی به امضای آقایان پرفسور عدل، دکتر شاهقلی، دکتر توران، دکتر سعید اهری و دکتر ماونداد در مورد حال مزاجی نخست‌وزیر انتشار یافت.
به موجب این اعلامیه، اعمال جراحی گردن و شکم انجام یافته و پارگی روده کوچک و مثانه مرمت شده است و فشار خون آقای نخست‌وزیر 6/ 11، نبض 110 و تنفس ایشان 20 می‌باشد.4
 
مشخصات ضارب نخست‌وزیر
روزنامه «اطلاعات» نوشت: در 13 مهرماه شخصی به نام محمد بخارایی به دبیرستان خزائلی پسران مراجعه و درخواست ثبت نام کرده است و نام وی در کلاس چهارم ادبی «ب» نوشته شد.
محمد بخارایی آدرس خانه خود را چنین ذکر کرده است: روبه‌روی بازار آهنگرها، شماره تلفن 54658.
وقتی با این شماره تماس گرفته شد، معلوم گردید این شماره متعلق به بنگاه آهن‌فروشی حاج بابا در بازار آهنگرها می‌باشد. محمد بخارایی در این مغازه دفترداری می‌کرده و شاگرد مغازه بوده است و صاحب این مغازه می‌گفت: محمد امروز صبح سر کارش نیامده است؛ از او خبری ندارم.
 
«تعداد محصلین پسر دو برابر دختر است»
به موجب مطالعاتی که از طرف اداره کل مطالعات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته جمعا 1 میلیون و 947 هزار و 196 نفر دانش‌آموز دختر و پسر در مدارس ابتدایی سراسر کشور مشغول تحصیل می‌باشند.
این آمار نشان می‌دهد که در مقابل هر هزار دانش‌آموز پسر، فقط 468 دانش‌آموز دختر مشغول تحصیل هستند.
 
ملاقات سناتور مسعودی با ایوب‌خان
«رویتر» 20 ژانویه از کراچی گزارش داد: عباس مسعودی، مدیر مؤسسه «اطلاعات» و نایب‌رئیس مجلس سنای ایران، امروز به اتفاق همسر خود کراچی را به قصد «داکا» در پاکستان شرقی ترک گفت.
این دومین مرحله مسافرت ده‌روزه ایشان در پاکستان می‌باشد.
مسعودی بعد از ورود به پاکستان شرقی، با پریزیدنت ایوب‌خان که برای شرکت در اجلاسیه مجلس شورای ملی در «داکا» به‌سر می‌برد، ملاقات کرد.
قرار است سناتور مسعودی فردا با فرماندار پاکستان شرقی ملاقات کند. مسعودی قبل از عزیمت به داکا با مقامات وزارت خارجه پاکستان نیز ملاقات نمود.
 
شورای وزیران سنتو در تهران  تشکیل جلسه می‌دهد
شورای وزیران پیمان مرکزی در فروردین‌ماه آینده در تهران تشکیل خواهد شد و برای تهیه مقدمات این امر دکتر خلعتبری، دبیر کل سازمان پیمان مرکزی، وارد تهران شده است.
شورای وزیران سازمان پیمان مرکزی همه‌ساله اوضاع بین‌المللی و جزئیات فعالیت‌های کمیته‌های اصلی و همچنین فعالیت‌های نظامی و ضد اخلالگری، توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سنتو را مطالعه و بررسی می‌کند و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید.
قرار است قبل از تشکیل شورای وزیران در تهران، کمیته نظامی سنتو نیز در تاریخ ۱۰ و ۱۱ فروردین در لندن تشکیل شود.5
 
روزنامه اطلاعات، 1 بهمن 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcjiiev.uqehyzsffu.html
iichs.ir/vdcjiiev.uqehyzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما