کمیسیون عرایض مجلس: ایجاد کار باید مورد توجه دولت قرار گیرد!/ظهیرالاسلام به شوروی رفت/مردم تهران از قیمت سرسام‌آور برق شکایت دارند!/وزارت کشور و شهرداری هر کارمندی که کاری بلد نیست به اداره برق می‌فرستد!/دانش‌آموز شرور از تحصیل محروم شد!/هر ماه چند نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود؟!/آمریکا برای خرید پسته ایران تقاضای تخفیف کرد!/انحراف به چپ جیپ مستشاری آمریکا مسافران یک تاکسی را روانه بیمارستان کرد!/رئیس کل راه آهن استعفا کرد
20 مهر 1343
کمیسیون عرایض مجلس: ایجاد کار باید مورد توجه دولت قرار گیرد!
کمیسیون عرایض مجلس شورای ملی گزارش عملیات یک‌ساله خود را دیروز به مجلس شورای ملی داد.
در این گزارش گفته شده است که طی این مدت 13 هزار و 920 فقره نامه به کمیسیون عرایض رسیده و مورد رسیدگی قرار گرفته و کمیسیون قسمت مهمی از شکایات را فیصله داده است.
موارد مهمی که در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته چهل مورد بوده و در رأس آنها تقاضاهای کار از طرف اشخاص مختلف بوده است.
در این مورد گفته شده است: مسئله‌ای که اوقات کمیسیون را بیشتر به خود معطوف داشته و جلساتی فوق‌العاده با حضور اصحاب دعوی تشکیل داده، موضوع درخواست ارجاع شغل بوده است که از مجلس مکرر خواسته شده از نیروهای انسانی که به هدر می‌رود، با طرح پروژه‌های صنعتی و کشاورزی و تولیدی حداکثر استفاده را بکنند.
 
ظهیرالاسلام به شوروی رفت
بعد از ظهر امروز آقای ظهیرالاسلام، نایب‌التولیه مسجد سپهسالار، به دعوت آقای محسن حکیم‌زاده، شیخ‌الاسلام قفقاز و رئیس کل مسلمین ماورای قفقاز، با اتومبیل تهران را ترک می‌کند و از راه بندر پهلوی با کشتی مخصوص به خاک شوروی می‌رود.
آقای ظهیرالاسلام به دعوت شیخ‌الاسلام قفقاز مدت دو هفته از مساجد و تأسیسات مسلمین در شهرهای بادکوبه، لنینگراد و مسکو دیدن می‌کند.
در این مسافرت همسر آقای ظهیرالاسلام نیز به همراه وی می‌باشد.
 
مردم تهران از قیمت سرسام‌آور برق شکایت دارند!
روزنامه «اطلاعات» در گزارشی نوشت: اختلاف میان برق تهران و برق‌های خصوصی بر سر قیمت برق ادامه دارد. قیمت یک کیلووات برق کارخانه‌های برق خصوصی بر طبق دستور برق تهران سه ریال تعیین شده و قیمت برق دولتی نیز سه ریال و دهشاهی است و برق‌های خصوصی و برق دولتی در مورد قیمت برق همچنان مشغول «چانه» زدن هستند.
در عین حال مردم تهران از قیمت سرسام‌آور برق، چه دولتی و چه خصوصی شکایت دارند و همه توقع دارند که تا سر حد امکان قیمت برق تنزل داده شود و اگر هم سازمان‌های برق کسر درآمدی دارند از طریق افزایش مصرف برق جبران نمایند.
 
وزارت کشور و شهرداری هر کارمندی که کاری بلد نیست به اداره برق می‌فرستد!
برق تهران به وزارت کار نوشته است که تکلیف هزار نفر از کارمندان وزارت کشور و شهرداری را که در شرایط خاصی به برق تهران منتقل شده‌اند روشن کند. برق تهران نوشته است که این کارمندان فنی نیستند در سال‌های گذشته وزارت کشور و شهرداری هر کسی را که نتوانسته‌اند از وجودش استفاده نمایند به برق تهران فرستاده‌اند و مؤسسه‌ای که باید کادر فنی تربیت کند و شبکه و کارخانه‌های برق را اداره نماید به این آقایان حقوق می‌دهد و به‌ناچار از هدف اصلی خود باز می‌ماند.
 
دانش‌آموز شرور از تحصیل محروم شد!
سخنگوی وزارت فرهنگ گفت: یک دانش‌آموز سال سوم دبیرستان شاه‌عباس کبیر به علت شرارت و چاقوکشی و مضروب نمودن آقای جمالی آشتیانی، صاحب امتیاز دبیرستان مذکور، طبق رأی شورای دبیران و تصویب وزارت فرهنگ از تحصیل در کلیه دبیرستان‌های کشور محروم شد و پرونده متهم برای تعقیب قانونی به مقامات صالحه تسلیم گردید.
 
هر ماه چند نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود؟!
هر ماه 6500 نفر به طور متوسط به جمعیت تهران اضافه می‌شود، 8600 شناسنامه صادر می‌گردد و 2100 شناسنامه باطل می‌شود مابه التفاوت این دو رقم که ارقام موالید و فوت شهر تهران است افزایش ماهانه جمعیت را نشان می‌دهد.
این نتیجه از بررسی آمارهای موالید و فوت ماه‌های مختلف در سال‌های 1342 و 1343 به‌دست آمده است. در سه‌ماهه اول امسال جمعا در شهر تهران 25 هزار و 804 شناسنامه برای نوزادان صادر شده است، در سه‌ماهه اول سال 1342 (پارسال) رقم موالید 24 هزار و 532 بوده است و به تفکیک در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد در سال 1343 به ترتیب 8451 ، 9207 ، 8146 مورد تولد و 2221، 2157 و 2269 مورد فوت در دفاتر مربوطه ثبت شده است.
بررسی این ارقام نشان می‌دهد که هر ماه به طور متوسط 8600 نفر به دنیا می‌آیند و 2100 نفر می‌میرند. به طور کلی رقم فوت 18 درصد موالید است.
 
آمریکا برای خرید پسته ایران تقاضای تخفیف کرد!
آمریکا برای خرید پسته ایران تقاضای پنجاه دلار تخفیف در هر تن کرد. یک مقام رسمی در این مورد گفت: تا هفته آینده نرخ ثابت صادرات پسته ایران به آمریکا اعلام خواهد شد.
صادرکنندگان پسته ایران پیشنهاد فروش پسته را از قرار هر تن 1050 دلار تسلیم خریداران آمریکا کرده‌اند؛ در صورتی که آمریکا مایل است این نرخ پنجاه دلار کاهش یابد.
خریداران آمریکایی معتقدند که قیمت پسته ایران باید هم‌ردیف بهای پسته ترکیه باشد. ترکیه پسته خود را تنی نهصد تا هزار دلار به آمریکا می‌فروشد؛ درحالی‌که صادرکنندگان ایرانی معتقدند پسته ایران از هر لحاظ مرغوب‌تر از پسته ترکیه می‌باشد. از طرفی با توجهی که در استاندارد پسته می‌شود در خارج بازار خوبی دارد.
 
انحراف به چپ جیپ مستشاری آمریکا مسافران یک تاکسی را روانه بیمارستان کرد!
دیشب در یک حادثه رانندگی در خیابان عباس‌آباد، یک آمریکایی و سه ایرانی مجروح شدند.
حادثه ساعت ۷ شب بر اثر برخورد جیپ مستشاری شماره 294 با تاکسی شماره 79076 روی داد. در این حادثه جیمز دیونس آمریکایی راننده جیپ منوچهر دژانی راننده تاکسی، مهین هدایتی و سلطان زمانی مسافران تاکسی مجروح شدند که هیچ یک از آنها قادر به تکلم نیستند و در بیمارستان‌های آمریکایی‌ها و سینا بستری می‌باشند.
کارشناس تصادفات علت را انحراف به چپ از جانب راننده جیپ تشخیص داده است.1
 
رئیس کل راه آهن استعفا کرد
عصر دیروز مهندس آوینی، رئیس کل راه آهن، از سمت خود استعفا کرد و این استعفا مورد موافقت کشفیان، وزیر راه، قرار گرفت.2
امروز رئیس راه آهن در دفتر کار خود حاضر نشد و امور راه آهن را مدیران راه آهن اداره کردند.3
 
روزنامه اطلاعات، 20 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdcgtx9q.ak93t4prra.html
iichs.ir/vdcgtx9q.ak93t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما