شاه: قانون استخدام جدیدی به مجلسین داده می‌شود!/شاه: قانون استخدام جدیدی به مجلسین داده می‌شود!/ایران باید به یک کشور صنعتی و کشاورزی تبدیل شود!/ضرورت تحول اساسی وسیع در فرهنگ کشور!/از نظر سیاست خارجی وضع کاملا رضایت‌بخش است!/سقوط قطار به دره و کشته شدن سه نفر!/وزیر آبادانی و مسکن: محلات خراب در هم کوبیده می‌شوند!/دو فرماندار از کار برکنار شدند/بررسی لایحه دریافت وام از آلمان در مجلس!/شاه رئیس دانشگاه مشهد را منصوب کرد!/کمک‌هزینه تربیت معلم قطع شد!/رئیس کلانتری 4 تهران خودکشی کرد!/قاتل پیش از اعدام فرصت خواست!
14 مهر 1343
شاه: قانون استخدام جدیدی به مجلسین داده می‌شود!
ساعت 10 صبح امروز شاه در مراسمی دوره جدید اجلاسیه سنا را در کاخ سنا افتتاح کرد.
در این مراسم شاه طی نطق افتتاحیه اظهار داشت: می‌توان با قاطعیت گفت که امروز اجتماع ما با نبوغ ایرانی و به دست ایرانی هر وضع و هر مقرراتی را که در هر نقطه دنیا به نظر خود ما بهتر و با روح و فلسفه اجتماعی ایرانی که بر پایه موازین اسلامی و راستی و حقیقت استوار است سازگارتر باشد قبول و اتخاذ می‌کند و بدین ترتیب سرنوشت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مآلا آینده و تاریخ این مملکت به اراده خود ما و در خود این کشور تعیین می‌شود.
اکنون که تدابیر لازم برای ترقی ایران در کلیه شئون به حدی که ما را از هر حیث در زمره ملل مترقی و مرفه جهان قرار دهد اتخاذ شده است، لازم است هر فردی از افراد این مملکت در هر مقام و مسئولیت و در هر شغلی بیش از پیش در راه تأمین این هدف‌های ملی بکوشد و در این راه چنان که وظیفه ملی و اخلاقی اوست به هر فداکاری تن در دهد.
 
از کسی توقع گرسنگی کشیدن را نداریم!
خیلی از ممالک هستند که مردم آنها مجبورند برای رسیدن به هدف‌هایی معین و محدود انواع مرارت‌ها و ازخودگذشتگی‌ها و رنج گرسنگی را تحمل کنند، ولی ما در کشور خود از کسی توقع گرسنگی کشیدن نداریم و فقط مقتصد بودن را تجویز می‌کنیم.
 
ایران باید به یک کشور صنعتی و کشاورزی تبدیل شود!
برای اینکه این مازاد جمعیت به کار تولیدی بپردازد و برای اینکه سطح زندگی در مملکت ما به سطح زندگی یک کشور کاملا مترقی برسد مملکت ما باید تبدیل به یک کشور صنعتی و کشاورزی بشود. لازمه این کار سرمایه‌گذاری دولت در صنایعی است که باید در دست دولت باقی بماند و نیز سرمایه‌گذاری خصوصی افراد در اموری است که باید به دست افراد و با ابتکارات فردی صورت گیرد.
 
ضرورت تحول اساسی وسیع در فرهنگ کشور!
شرط دیگر آن امنیت داخلی و مادی است که با تقویت بنیان دادگستری و در عین حال با داشتن قوانین مترقی اجتماعی، آن نیز به بهترین وجهی تأمین خواهد بود. از لحاظ فرهنگی همان طوری که قبلا نیز گفته‌ایم لازم است تحول اساسی وسیعی در فرهنگ ما صورت گیرد و آن را بر اساس مترقّی‌ترین فرهنگ‌های امروز جهان درآورد تا فرهنگ ایران که می‌باید نسل‌های آینده کشور را تربیت کند با انقلاب ششم بهمن کاملا هماهنگ گردد.
 
از نظر سیاست خارجی وضع کاملا رضایت‌بخش است!
از نظر سیاست خارجی خوشبختانه وضع ما کاملا رضایت‌بخش است. اساس این سیاست ما کماکان احترام متقابل به پیمان‌های موجود و تلاش در راه تقویت حسن تفاهم و کمک به تأمین صلح بین‌المللی است.1
 
سقوط قطار به دره و کشته شدن سه نفر!
سحرگاه امروز، در کوهستانی‌ترین منطقه راه آهن و در فاصله ایستگای‌های «گدوک» و «ورسک» یک قطار باری که با هشت واگن مسقف و مخازن به طرف مازندران می‌رفت از خط خارج شد و به دره عمیقی واژگون گردید و در این حادثه سه نفر کشته شدند.
 
وزیر آبادانی و مسکن: محلات خراب در هم کوبیده می‌شوند!
دکتر نهاوندی، وزیر آبادانی و مسکن، در جلسه دیشب شورای عالی انجمن‌های شهر تهران گفت: برای تهران یک برنامه پنجاه‌ساله آبادانی تدوین می‌شود و به زودی محلات خراب شهر درهم کوبیده می‌شود.
نقشه تهران به زودی آماده می‌شود. حدود طبیعی تهران کوه‌های البرز، سرخه‌حصار، کرج و ری است. در نقشه جدید محل کارخانه‌ها، مراکز درختکاری و اماکن روشن می‌شود. برای تهران یک برنامه پنجاه‌ساله تنظیم می‌شود. به زودی محلات خراب تهران در هم کوبیده می‌شود و قدم‌های جدیدی در راه آبادانی شهر برداشته می‌شود.
 
دو فرماندار از کار برکنار شدند
امروز از طرف دکتر صدر، وزیر کشور، دو نفر از فرمانداران استان خراسان و آذربایجان شرقی به علت قصور در انجام وظیفه و عدم رعایت بی‌نظری از کار برکنار شدند.
همچنین دو نفر از بخشداران استان مرکزی که نتوانستند وظایف خود را با بی نظری و دقت کامل انجام دهند منتظر خدمت شدند.
 
بررسی لایحه دریافت وام از آلمان در مجلس!
ساعت 11:30 صبح امروز اولین جلسه علنی عادی مجلس شورای ملی بعد از تعطیلات تابستانی به ریاست مهندس ریاضی تشکیل شد.
از جمله لوایحی که در جلسه علنی امروز مورد بررسی قرار گرفت، لایحه دریافت وام 72 میلیون مارکی از آلمان برای سد سفیدرود بود که مورد رسیدگی قرار گرفت.
خبر دیگر اینکه ژوزف باخ، سفیر کبیر جدید آلمان در ایران، دیروز پس از پایان شرفیابی خود به حضور شاه طی مصاحبه‌ای گفت: آلمان برای هرگونه همکاری با دولت ایران آماده است و در صورتی که طرح و یا پروژه‌ای مورد تصویب دو دولت قرار گرفت دولت آلمان آماده همه گونه کمک و همکاری است.2
 
شاه رئیس دانشگاه مشهد را منصوب کرد!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: به قرار اطلاع واصله از طرف اعلیحضرت همایونی فرمان ریاست دانشگاه مشهد به عنوان دکتر اسمعیل بیگی صادر و ابلاغ گردید.3
 
کمک‌هزینه تربیت معلم قطع شد!
امسال برای اولین‌بار از طرف مؤسسه اعتباری دانشگاه به دانشجویان کلاس‌های تربیت معلم غیر بومی (مقصود کسانی است که از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند) ماهانه دوهزار ریال به عنوان وام کمک‌هزینه تحصیلی داده خواهد شد.
کمک‌هزینه تربیت معلم قطع شده و به جای کمک‌هزینه مؤسسه اعتباری دانشگاه به دانشجویان وام می‌دهد.4
 
رئیس کلانتری 4 تهران خودکشی کرد!
ساعت 9 صبح دیروز سرهنگ دوم عباس اسمعیلی، رئیس کلانتری چهارده تهران، با شلیک یک گلوله، خودکشی کرد.
سرهنگ اسمعیلی در خانه خود واقع در خیابان تیسفون (یکی از خیابان‌های فرعی جاده شمیران) دست به خودکشی زد و به طور کامل معلوم نشد که چرا انتحار کرده است، اما از اظهارات بستگانش چنین برمی‌آید که کلانتر بخش 14 تهران که از مدتی قبل چشمش دچار عارضه‌ای شده بود گمان می‌برد به زودی از نعمت بینایی محروم خواهد شد و این موضوع او را سخت نگران ساخته بود.
سرهنگ دوم عباس اسمعیلی که از اول مهرماه امسال به درجه سرهنگ دومی ترفیع یافته بود نامه‌ای نوشته و در آن متذکر شده بود چون از زندگی خسته شده دست به این اقدام زده است.5
 
قاتل پیش از اعدام فرصت خواست!
دیوان عالی کشور حکم اعدام قاتلی به نام خزئل طالقانی را تأیید کرد و پرونده محکومیت او برای انجام تشریفات اعدام به اداره فنی وزارت دادگستری ارجاع شد، اما هنگامی که اداره فنی مشغول انجام تشریفات لازم بود، محکوم در آستانه مرگ از دیوان عالی کشور مهلت خواست و دیوان عالی کشور پرونده محکومیت او را از اداره فنی خواست تا به آخرین تقاضای قاتل رسیدگی شود.
خزئل طالقانی در حدود دو سال قبل با اسلحه‌ای که همراه داشت وارد اداره دارایی اهواز شد و یک راست به اتاق یکی از کارمندان به نام عبدالرسول طحان رفت و او را پشت میزش با چند گلوله به قتل رساند.6
 
روزنامه اطلاعات، 14 مهر 1343، صفحه 1
 
https://iichs.ir/vdchqinz.23n-idftt2.html
iichs.ir/vdchqinz.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما