کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

30 فرودین 1342

30 فروردين 1398 ساعت 0:00

ترفیع درجه گروهبان آمریکایی که با شایعه‌سازی باعث وحشت مردم تهران شد!/ هجوم سودجویان به معادن طلای کشور/ طلاب علوم دینی در خدمت نظام


ترفیع درجه گروهبان آمریکایی که با شایعه‌سازی باعث وحشت مردم تهران شد!
«تهران‌مصور» نوشت: گروهبان سارتر آمریکایی، مسئول تلویزیون ارتش آمریکا در ایران، به درجه ستوان دومی ارتقا یافت. گروهبان سارتر در تابستان سال گذشته دو شب پس از وقوع زلزله قزوین و در آخرین لحظاتی که برنامه تلویزیونی آمریکا تمام می‌شد با اتکای به تلفن ناشناسی به ساکنان تهران اخطار کرد که تا چند دقیقه دیگر زلزله مهیبی در تهران روی خواهد داد.
گفتار او مردم تهران را سخت مضطرب و نگران کرد، به طوری که ساکنین شهر همه از خانه‌ها بیرون ریختند و به خیابان‌ها و بیابان‌ها پناه بردند. این «اشتباه بزرگ» موجب شد که به دستور رئیس هیئت مستشاری آمریکا مشارالیه زندانی و در داخل سفارت آمریکا محاکمه شود.
دادگاه متشکله در تهران گروهبان سارتر را تبرئه کرد و گزارش محاکمه به وزارت دفاع آمریکا ارسال شد و مسئولین وزارت دفاع به خاطر «انسان‌دوستی» گروهبان سارتر یک درجه ترفیع به او دادند و هم‌اکنون او ستوان سوم ارتش آمریکا است.
 
هجوم سودجویان به معادن طلای کشور
«تهران‌مصور» نوشت: پس از اتمام کار تقسیم اراضی و همچنین تقسیم سود سهام کارخانه‌ها بین کارگران، سرمایه‌داران به طرف معادن ایران هجوم آورده‌اند و کسانی که دارای ثروت مختصری هستند به فکر استفاده از معادن مکشوفه وزارت صنایع و معادن افتاده‌اند.
سرمایه‌داران بزرگ که بیشتر به جمع‌آوری پول و ذخیره آن علاقه‌مند هستند در کوه‌ها به دنبال معادن طلا، نقره، فیروزه کرومیت و غیره هستند. آنها هم‌اکنون دستجات بزرگ مهندسین و مکتشفین معادن تشکیل داده و به طور سری و پنهانی مشغول تلاش برای کشف معادن فوق‌الذکر و سایر سنگ‌های گران‌بها هستند.
در آذربایجان، خراسان و گلپایگان باندهای مرموزی در این زمینه مشغول فعالیت شده‌اند. حتی یکی از سرمایه‌داران معروف  در هفته گذشته یک آزمایشگاه مجهز شست‌وشوی طلا از آلمان خریده که قرار است تا آخر اردیبهشت وارد تهران شود.1
 
طلاب علوم دینی در خدمت نظام
«تهران‌مصور» نوشت: روز شنبه این هفته جهانگیر تفضلی، وزیر مشاور، ضمن مصاحبه‌ای اعلام کرد که قرار است طلاب مشمول به سربازخانه‌ها فرستاده شوند. وزیر مشاور گفت که هیچ وقت قرار نبود طلاب به نظام وظیفه نروند.
طلاب علوم دینی که در شهرهای مختلف ایران به تحصیل مشغول‌اند به‌ویژه در شهرستان‌های قم و مشهد متمرکز هستند و پس از این دو شهر در کاشان، یزد، تهران، تبریز و اصفهان نیز تعدادی طلبه زندگی می‌کنند که در نزد روحانیون شهر خویش به تحصیل علوم اسلامی سرگرم می‌باشند.
یک مقام مطلع به خبرنگار «تهران‌مصور» گفت: تعداد طلبه در سراسر کشور به دوازده‌هزار نفر می‌رسد که مرکز تجمع آنها بیشتر در حوزه علمیه قم و شهر مقدس مشهد است.
«تهران‌مصور» نوشته است: طلاب تاکنون در حقیقت از نظر قانون نظام وظیفه اجباری وضع مشخصی نداشتند. بسیاری از آنان که قبل از رسیدن به سن خدمت، لباس روحانیت پوشیده بودند خدمت دو سال نظام وظیفه را انجام نمی‌دادند.2


کد مطلب: 6707

آدرس مطلب :
https://www.iichs.ir/fa/news/6707/30-فرودین-1342

تاریخ معاصر
  https://www.iichs.ir