جشن پایان تحصیل سپاهیان دانش در حضور شاه/سقوط هواپیمای آمریکایی در مسجد سلیمان/افزایش قیمت‌ها در ایران دلیل موجهی نداشته است/قیمت‌ها به طور نامعقولی بالا رفته است/بهترین راه مبارزه با گرانی بالا بردن سطح تولید داخلی است/مردم نه تنها در تهران که در سراسر کشور از گرانی رنج می‌برند/خودداری «شرکت ملی نفت» از دریافت سهم قانونی خود از عوائد نفت/بهنیا: شرکت ملی نفت از دولت بی‌نیاز است/ارسنجانی: درخواست من از دولت برای شغل شایعه است!/«اولین ارتشبد ایران دزد و خائن نبود» !/می‌گویند میلیون‌ها دلار در بانک‌های خارجی ذخیره کرده‌ام!/بر خلاف حیثیت ارتش رفتار نکرده‌ام/خیانت گزارش دروغ یک امیر با آن سوابق فرماندهی است/خرید یک لیوان برای اتاق من نیازمند اجازه وزارت جنگ بود!/اعلام جرم علیه دریابان نصیر زند
4 اردیبهشت 1342
جشن پایان تحصیل سپاهیان دانش در حضور شاه
صبح امروز، جشن دانشگاه نظامی و سپاه دانش و مراسم سوگند دانشجویان پزشک و لیسانسیه وظیفه و دانش‌آموزان دیپلمه وظیفه در محل پادگان سلطنت‌آباد برگزار شد.
در این مراسم، آقایان نخست‌وزیر، وزرا، امرای ارتش و استادان سپاه دانش حضور داشتند. بر اساس این گزارش، 2461 سپاهی دانش تحصیلات خود را به پایان رساندند و شاه جوایز و سردوشی‌های افسران و سپاهیان دانش را اعطا کرد.
 
سقوط هواپیمای آمریکایی در مسجد سلیمان
مقارن ظهر دیروز یک فروند هواپیمای یک‌موتوره متعلق به ارتش آمریکا در ارتفاعات نزدیک مسجد سلیمان سقوط کرد و آتش گرفت.
در این حادثه یک نفر از سرنشینان هواپیما مقتول و دو نفر دیگر به سختی مجروح شدند.
بر اساس گزارش‌ها، این هواپیما که برای نقشه‌برداری جغرافیایی به مسجد سلیمان آمده بود، پس از خاتمه کار نقشه‌برداری، از مسجد سلیمان به مقصد تهران پرواز کرد، ولی هنوز مسافتی دور نشده بود که دچار نقص فنی شد و با دامنه ارتفاعات بختیاری برخورد و سقوط کرد.
 
افزایش قیمت‌ها در ایران دلیل موجهی نداشته است
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله امروز خود نوشت: نرخ‌ها در ایران متأسفانه به علت موجهی ترقی نکرده؛ یعنی اگر ده سال پیش کره یک تومان قیمت داشته و امروز سه تومان است نه برای این است که نسبت عرضه و تقاضا به این تناسب تفاوت کرده باشد، بلکه هرچند وقت یک بار تحت تأثیر عامل خاصی یک قران، دو قران به نرخ کره اضافه شده و چون جلوی آن را نگرفته‌اند، امروز رسیده به سه تومان.
 
قیمت‌ها به طور نامعقولی بالا رفته است
قیمت‌ها به طور نامعقولی بالا رفته است، درحالی‌که برای پایین آوردن آن حتما باید به طور معقول عمل شود. همین مسئله قند و شکر بهترین تجربه برای ما است. ده روز پیش قیمت بین‌المللی قند و شکر ناگهان ترقی کرد. اگر تولید داخلی ما به وسیله توسعه کشت نیشکر و چغندر و تأسیس کارخانجات دیگر، قند مصرف داخلی ما را کفاف می‌داد، می‌گفتیم کارتل‌های شکر برای خودشان کرده‌اند که نرخ را افزایش داده‌اند. بدبختانه ما امروز نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم. هر وقت تولید و مصرف ما توازن پیدا کرد می‌توانیم نرخ‌ها را مهار کنیم. [برای اطلاع بیشتر از مسئله گرانی قند و شکر رک: روزشمار 24 فروردین 1342، روزشمار 26 فروردین 1342، روزشمار 27 فروردین 1342، روزشمار 28 فروردین 1342، روزشمار 31 فروردین 1342، روزشمار 2 اردیبهشت 1342]
 
بهترین راه مبارزه با گرانی بالا بردن سطح تولید داخلی است
پس بهترین راه مبارزه با گرانی کوشش برای بالا بردن سطح تولید داخلی است. امیداوریم آقای وزیر کشور، که مبارزه با گرانی را برنامه خود قرار داده و در این زمینه به اقدامات وسیعی دست زده‌اند، به این نکته مهم مخصوصا توجه داشته باشند؛ زیرا تنها در این صورت است که بعدها نیز جریانات موسمی و عوامل مصنوعی نخواهند توانست در قیمت‌ها تأثیری ایجاد بکنند.1
 
مردم نه تنها در تهران که در سراسر کشور از گرانی رنج می‌برند
روزنامه «کیهان» در سرمقاله امروز خود با اشاره به وضعیت گرانی در کشور نوشت: واقع امر این است که مردم نه تنها در تهران، در همه جای کشور از گرانی هزینه زندگی رنج می‌برند. اگر درآمد سرانه افراد آن‌قدر بود که جبران گرانی می‌کرد، کسی شکایتی هم نداشت. درآمد افراد به هیچ وجه تکافو با هزینه زندگی‌شان نمی‌کند؛ به خصوص افراد حقوق‌بگیر و کارگر که دستمزد می‌گیرند.
 
خودداری «شرکت ملی نفت» از دریافت سهم قانونی خود از عوائد نفت
صبح امروز عبدالله انتظام، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، درباره اظهارات بهنیا نسبت به صرف نظر کردن شرکت از دریافت سهم 12/5 درصد قانونی خود از عواید نفت و بی‌نیازی از کمک دولت گفت: شرکت ملی نفت طبق قانون مجاز است 12/5 درصد از کل درآمد نفت را برای توسعه فعالیت‌های خود و ایجاد تأسیسات تازه و سرمایه‌گذاری‌ها دریافت کند، ولی از چند سال پیش به سبب مضیقه مالی دولت، فقط قسمتی از این وجوه به شرکت پرداخت شده و بالنتیجه شرکت ملی نفت مبالغی به صندوق بازنشستگی بدهکار شد.
وی افزود: در سال جاری، شرکت ملی نفت تصمیم گرفت از دریافت سهم قانونی خود به کلی صرف نظر کند و ترتیبی اتخاذ گردیده است که این شرکت از این به بعد به صورت یک مؤسسه کاملا تجارتی اداره شود و کلیه اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را از محل درآمد خود و با تحصیل اعتبار تأمین نماید.2
 
بهنیا: شرکت ملی نفت از دولت بی‌نیاز است
بهنیا، وزیر دارایی، گفته بود: در حال حاضر شرکت ملی نفت، که بزرگ‌ترین واحد اقتصادی مملکت است، برخلاف سنوات گذشته از کمک دولت بی‌نیاز می‌باشد و امیدواری کامل هست که سرمایه‌گذاری لازم در امر نفت را از درآمد جاری خود تأمین نماید.
خبر دیگر اینکه عبدالله انتظام، رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفت، و امیرعباس هویدا، مدیر اداری شرکت نفت، ضمن یک مصاحبه با خبرنگار «تهران‌جرنال» گفتند: قرارداد نهایی ساختمان پالایشگاه نفت تهران و ضمائم آن تا 5 ماه مه (15 اردیبهشت‌ماه) امضا خواهد شد. قرارداد اولیه در ماه فوریه امضا شده است.
 
ارسنجانی: درخواست من از دولت برای شغل شایعه است!
ساعت دوازده دیشب، حسن ارسنجانی، وزیر سابق کشاورزی، با هواپیما وارد تهران شد. ارسنجانی در گفت‌وگویی اظهار داشت: شایع است که من از دولت درخواست کرده ام در خارج یا داخل به من پستی داده شود. این شایعه به کلی بی‌اساس است و من به هیچ وجه چنین تقاضایی نکرده‌ام.
روزنامه «اطلاعات» نوشته است: ارسنجانی ظرف یکی، دو روز آینده به حضور شاهنشاه شرفیاب خواهد گردید و با آقای علم، نخست‌وزیر، نیز ملاقات خواهد کرد و چون از طرف دولت به سفارت ایران در ایتالیا منصوب گردیده، توسط وزیر خارجه به عنوان سفیر کبیر ایران در ایتالیا به حضور شاه معرفی خواهد گردید.3
 
«اولین ارتشبد ایران دزد و خائن نبود» !
ارتشبد هدایت در جلسه امروز دادگاه به عنوان آخرین دفاع خود گفت: من ثابت می‌کنم اولین ارتشبد ایران خائن نبود. وی در جلسه امروز علیه دریابان نصیر زند اعلام جرم کرد.
ارتشبد هدایت: تیمسار! (خطاب به سپهبد عظیمی) روز آخرین دفاع من است؛ باید هر چه دارم بگویم (با هیجان و عصبانیت) و برای دفاع از ارتش شاهنشاهی بگویم. نه تنها امروز می‌خواهم ثابت کنم که نه تقلب کردم نه تدلیس و نه دزدی و تا وقتی که به من این کلمات را گفتند سکوت کردم، ولی امروز ثابت می‌کنم (با فریاد) که اولین ارتشبد ارتش شاهنشاهی دزد نبود.
به تمام بانک‌ها نوشتند، حساب اولین ارتشبد ارتش شاهنشاهی را در بانک‌ها مسدود کردند. گفتم: وقتی رقمش را دیدند، خجالت می‌کشند، ولی از من خجالت نکشیدند و این یعنی حفظ حیثیت؟! (خطاب به دادستان) حساب مرا از ده سال یا هفت سال پیش از تمام بانک‌ها خواستند، از تمام بانک‌ها، از محاضر ایران... گفتند: این چنان دزدی است که اگر دزدی کرده در بانک تهران نمی‌گذارد. من چنین شهرتی داشتم؟
 
می‌گویند میلیون‌ها دلار در بانک‌های خارجی ذخیره کرده‌ام!
می‌نشینند می‌گویند و اظهار بشاشت و بزرگی می‌کنند در توهین به من ... . در مجالس و محافل برای من میلیون‌ها دلار در بانک‌های خارجی قائل‌اند، خانه‌ها در خارج از ایران قائل‌اند. چرا وقتی که به نماینده اداره دادرسی ارتش گفتم: این که بانک ایرانتان این که محاضرتان این که دفاترتان؛ به بانک‌های خارج هم بنویسید من امضا می‌کنم نکردند؟
 
بر خلاف حیثیت ارتش رفتار نکرده‌ام
من بر خلاف حیثیت ارتش رفتار نکرده‌ام (لحظه‌ای سکوت). بعد هم در کیفرخواست، رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران شد نظامی متصدی خرید فروش. به نظر من باز دادستان محترم وقتی آنها را گفت فقط حیثیت ارتش را توی مغز من کوبید مثل اینکه راحت شد.
تیمسار ریاست محترم دادگاه به من گفت: تو خیانت کردی. گفت: این عمل تو خیانت بوده؛ خیانت (با صدای بلند و عصبانیت)
مردم چی گفتند؟ اولین ارتشبد خائن بوده؟ دادستان محترم! من وارد این مطلب نمی‌شوم. من تجزیه و تحلیل نمی‌کنم برای خاطر ارتش شاهنشاهی که شما در این کلمه چه نسبتی داده‌اید، بگویید دزدی کردی من که حرفی ندارم (با لحن تأثرانگیز) اما من خیانت کرده‌ام؟ من خائن بوده‌ام؟ اولین ارتشبد ارتش شاهنشاهی خیانت کرده؟ (خطاب به دادستان)
 
خیانت گزارش دروغ یک امیر با آن سوابق فرماندهی است
خیانت گزارش دروغ است (با عصبانیت و فریاد) خیانت گزارش دریابان نصیر زند با آن سوابق فرماندهی در پهلوی است که من نمی‌گویم (با صدای بسیار بلند) همه می‌دانند؛ من دیگر نمی‌گویم چنین امیری گزارش دروغ داده است.
 
خرید یک لیوان برای اتاق من نیازمند اجازه وزارت جنگ بود!
تیمسار! شاید تیمسار فعلا با این رویه تماس دارید، ولی در زمان من طرح‌ها می‌رفت به وزارت جنگ رد می‌شد؛ گفته می‌شد: بودجه نداریم؛ پول نداریم، ولی من مسئولش نیستم. اگر می‌خواستم صد تومان به یک گروهبان پاداش بدهم، باید از وزارت جنگ تقاضا می‌کردم. اگر به دارایی ارتش می‌نوشتم یک لیوان برای اتاق من بخرند، می‌گفت: دستور وزارت جنگ لازم است.
 
اعلام جرم علیه دریابان نصیر زند
ریاست محترم دادگاه! اظهار عرض در محضر شما سندیت دارد و من نسبت به گزارشاتی که دریابان نصیر زند داده اعلام جرم می‌کنم (خطاب دادستان) اگر متهم می‌تواند اعلام جرم کند.
گزارش نصیر زند روی عداوت است؛ روی بغض است؛ روی کینه است. خودش هم می‌گوید؛ خودش هم عداوت با من را همه جا می‌گوید. هر پرونده هم که مبنای گزارش آن خلاف باشد، بی‌اعتبار است. من تعجب می‌کنم تمام پرونده‌های من از زیردست دریابان نصیر زند بیرون می‌آید. همه‌اش کارهای ساختمانی است؛ من دیگر کاری در ارتش نکرده‌ام. تمام کارهای من کارهای ساختمانی بود که آن هم پرونده‌اش از زیردست دریابان نصیر زند بیرون می‌آید.4 [برای اطلاع بیشتر از نحوه رسیدگی به پرونده هدایت در دادگاه رک: روزشمار 11 فروردین 1342، روزشمار 20 فروردین 1342روزشمار 22 فروردین 1342، روزشمار 29 فروردین 1342، روزشمار 31 فروردین 1342، روزشمار 2 اردیبهشت 1342]
 

https://iichs.ir/vdcc.sqea2bqmmla82.html
iichs.ir/vdcc.sqea2bqmmla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما