گزارش ساواک از فعالیت‌های مشکوک سپهبد بازنشسته!/دوازده استاندار و فرماندار کل معرفی شدند/«یک چاپخانه مخفی حزب منحله توده کشف شد»/سرتیپ صفاری شهردار تهران شد/رئیس وظیفه عمومی تهران: مشمولین غایب زندانی می‌شوند/سفر شاه و فرح  از صبح فردا آغاز می‌شود/هیئت مطبوعاتی/اجرای مرحله اول قانون استخدام از فردا آغاز می‌شود/ناوگان ششم آمریکا به سوی آب‌های اسرائیل حرکت کرد
1 خرداد 1346

گزارش ساواک از فعالیت‌های مشکوک سپهبد بازنشسته!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 1 خرداد 1346 «در گزارش قبلی در مورد شرکت آی. او. اس واقع در ساختمان سپهبد بازنشسته کیا، که برابر تحقیقات انجام‌شده معلوم گردید اکنون به تصدی شخصی آلمانی به نام بیل هالر ظاهرا به امور بانکی و تبدیل ارز مشغول کار است و سپهبد کیا نیز در امور مربوط به آن شرکت دخالت دارد، به عرض می‌رساند».
این سند می‌افزاید: «تا حدود یک ماه قبل شخصی به نام داویت میچل، تبعه آمریکا، که در حدود 35 سال سن داشته، عهده‌‌دار امور شرکت مزبور بوده و در اتاق شماره 83 طبقه 8 ساختمان کیا به اتفاق همسر عرب خود سکونت داشته است. در حال حاضر بانو و آقایی به نام بربریان، که زن و شوهر هستند، کارمند شرکت مذکور می‌باشند و شخصی به نام آقابگیان، که ارمنی است و در حدود پنجاه سال دارد، در این شرکت کار می‌کند و هفته‌ای دو سه روز در آنجا مشاهده می‌شود».[1]
 
دوازده استاندار و فرماندار کل معرفی شدند
جراید امروز کشور نوشتند: بعد از ظهر امروز آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، در کاخ نیاوران به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب شد و يازده نفر استانداران و فرمانداران کل را به شرح زیر معرفی کرد:
آقایان مهندس محمدتقی سرلك، باقر پیرنیا، مهندس ابراهیم همایونفر، ناصر صدری، شجاع ملایری، مهندس عبدالعلی دهقانی، دکتر غلامرضا کیانپور و محمدرضا قوام به سمت استاندار و آقایان احمد حجت، احمد خاتمی، مهندس حسنعلی اعتضادی و دکتر علی سجادی به سمت  فرماندار.
گفته می‌شود محل خدمت آقای شجاع ملایری استان مازندران، آقای قوام استان سیستان و بلوچستان، آقای صدری استان فارس، آقای مهندس دهقانی استان کرمان، آقای باقر پیرنیا استان خراسان، آقای مهندس سرلك آذربایجان شرقی، آقای دکتر غلامرضا کیانپور استان اصفهان معین شده است.
 
«یک چاپخانه مخفی حزب منحله توده کشف شد»
جراید امروز کشور به نقل از «مراجع صلاحیت‌دار انتظامی» نوشتند: از چندی پیش به این طرف اطلاعاتی به مراجع انتظامی رسید مبنی بر اینکه عده‌ای از افراد بی‌تجربه و ساده‌لوح، که در دوران فعالیت‌های حزب منحله توده یعنی آن دوران سیاه یا بچه بودند و يا به علت صغر سن در جریان حوادث روز مملکت نبودند و از ماهیت مرام و روش و ارتباط گردانندگان این حزب با بیگانگان و خیانت‌های آنان ناآشنا بودند، فعالیت‌هایی را به منظور ايجاد يك شبكه جدید حزبی آغاز کرده‌اند. متعاقب این جریان در فروردین‌ماه گذشته سال جاری اطلاع حاصل گردید که افراد مذکور موفق به ایجاد چاپخانه‌ای جهت انتشار نشریاتی شده و نشریات منتشره را برای مقامات و مراجع مختلف ارسال می‌داشتند.
مقامات انتظامی گفتند: با کسب این اطلاعات، کوشش به منظور کشف چاپخانه مذکور از طرف مراجع انتظامی آغاز گردید و در نتیجه مأموران موفق شدند که در روز 29/ 2/ 46 از محل استقرار دستگاه چاپ مزبور مطلع شوند.
مأموران در همان روز با رعایت تشریفات قانونی وارد خانه‌ای که چاپخانه در آن مستقر بود شدند.
 
سرتیپ صفاری شهردار تهران شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز آقای عبدالرضا انصاری، وزیر کشور، اعلام کرد که تیمسار سرتیپ صفاری، استاندار آذربایجان شرقی، به سمت شهردار تهران منصوب گردید.
شهردار جدید تهران بعد از ظهر امروز در شرفیابی وزیر کشور به حضور شاهنشاه آریامهر معرفی شد.
تیمسار محمدعلی صفاری، شهردار جدید تهران، به سال ۱۲۸۰ در شهر لاهیجان تولد یافت و در سال ۱۳۰۰ خدمات دولتی خود را از ارتش آغاز کرد.
شهردار جدید تهران تا به حال دوبار به این سمت انتخاب شده و امور شهر تهران را اداره کرده و علاوه بر این سمت در پست ریاست شهربانی کل کشور استاندار استان دوم و استاندار آذربایجان خدمت کرده و چند دوره نیز نماینده مجلس بوده است.
 
رئیس وظیفه عمومی تهران: مشمولین غایب زندانی می‌شوند
امروز پانصد نفر از مشمولین غایب سنوات قبل از محل کار خود جلب و برای انجام خدمت به مراکز آموزش اعزام شدند.
آقای سرهنگ معينى، رئيس منطقه وظیفه عمومی تهران، اظهار داشت: چنانچه مشمولین غایب به موقع و با استفاده از بخشودگی غیبت خود را معرفی می‌کردند از ۸۰ درصد معافیت استفاده می‌نمودند.
رئيس منطقه تهران افزود: مشمولینی که از حوزه شرقی برگه آماده به خدمت دریافت داشته‌اند اگر در قرعه‌کشی ١٤ خرداد شرکت نکنند به جای اضافه خدمت به زندان محکوم خواهند شد. سربازی خدمت مقدسی است و نباید محکومیت مشمولین غایب اضافه خدمت قلمداد شود.
رئیس وظیفه عمومی تهران بار دیگر یادآور شد که کارفرمایان و مدیران شرکت‌های خصوصی نیز در صورت استخدام مشمول غایب زندانی می‌شوند.
 
سفر شاه و فرح  از صبح فردا آغاز می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوی ایران از بامداد فردا، سفر یک‌ماهه خود را به چکسلواکی، آلمان فدرال، فرانسه، کانادا، ایالات متحده و ترکیه آغاز می‌کنند.
شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح ساعت 8:30 صبح فردا، تهران را طی تشریفات رسمی ترک می‌گویند و به دعوت حضرت رئیس‌جمهوری چکسلواکی عازم پراك مى‌شوند و سپس به دعوت حضرت رئیس‌جمهوری آلمان فدرال به این کشور مسافرت می‌نمایند و پس از آن یک دیدار خصوصی کوتاه از فرانسه به عمل می‌آورند.
سفر شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو فرح به کانادا از روز ۱۷ خردادماه آغاز می‌شود و اعلیحضرتین پس از پایان این سفر، که همراه با بازدید از نمایشگاه جهانی «مونترال» خواهد بود، روزهای ۲۲ و ۲۳ خردادماه به دعوت پرزیدنت جانسون، میهمان ایالات متحده آمریکا خواهند بود.
شاهنشاه و شهبانو فرح سپس عاز ترکیه خواهند شد و با دیدار رسمی از این کشور، به مسافرت خود پایان خواهند داد.
همراهان شاهنشاه و شهبانو در این سفرها عبارت‌اند از: بانو ملک تاج اعلم ندیمه علیاحضرت شهبانو و آقایان اردشیر زاهدی وزیر امور خارجه، دکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد، مهندس روحانی وزیر آب و برق، بانو دیبا ندیمه علیاحضرت شهبانو، دکتر حسینعلی لقمان ادهم رئیس کل تشریفات سلطنتی، تیمسار سپهبد عبدالکریم ایادی پزشک مخصوص شاهنشاه، شجاع‌الدین شفا رایزن مطبوعاتی و سخنگوی دربار شاهنشاهی، تیمسار سپهبد محمد فاضلی آجودان لشکری شاهنشاه آریامهر، دکتر طاهر ضیائی نماینده بنیاد پهلوی، امیراصلان افشار آجودان کشوری شاهنشاه آریامهر، تیمسار دریابان جعفر کورس آجودان لشکری شاهنشاه آریامهر، غلامعلی سیف ناصری آجودان لشکری شاهنشاه آریامهر، سرهنگ محمدامین بیگلری افسر گارد شاهنشاهی آریامهر، حسین فرشید رئیس اداره حفاظت نخست‌وزیری، هوشنگ باتمانقلیچ منشی وزیر خارجه.
 
هیئت مطبوعاتی
آقایان دکتر عظیمی، مدیر «پیغام امروز»، غلامحسین صالحیار سردبیر «اطلاعات»، شاپور نمازی نماینده «کیهان»، خانم ویکتوریا بهرامی نماینده «آژنگ»، خانم صدیقه موسوی نماینده «ندای ایران نوین» و آقای علیباش موقر نماینده «مهر ایران» نیز به عنوان اعضای هیئت مطبوعاتی در التزام رکاب خواهند بود.
 
اجرای مرحله اول قانون استخدام از فردا آغاز می‌شود
برگ «خلاصه اطلاعات» کارمندان دولت، جهت اجرای مرحله اول قانون استخدام، از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به کلیه مؤسسات مشمول قانون استخدام ارسال گردید. به این ترتیب اجرای مرحله اول قانون عملا از فردا آغاز خواهد شد.
کارگزینی‌ها موظف خواهند بود سه برگ اطلاعات مزبور را که مربوط به کارمندان رسمی می‌باشد، پر نموده، يك نسخه آن را در پرونده، يك نسخه را برای کمیته‌های اجرایی و نسخه سوم را به بایگانی مرکزی سازمان امور اداری و استخدامی کشور ارسال دارد.
 
ناوگان ششم آمریکا به سوی آب‌های اسرائیل حرکت کرد
«خبرگزاری فرانسه» 22 مه به نقل از روزنامه «استقلال» چاپ تلاویو گزارش داد که واحدهای ناوگان ششم آمریکا به طرف مدیترانه شرقی به حرکت درآمده‌اند.
بنا به نوشته این روزنامه خلبانان اسرائیلی وجود کشتی‌های جنگی آمریکا را در شرق سوئز مشاهده کرده‌اند. [2]
 
روزنامه اطلاعات، 1 خرداد 1346، صفحه 1
 
پي‌نوشت‌ها:
 
[1] . سپهبد حاجعلی کیا و سازمان کوک به روایت اسناد ساواک، کتاب دوم، ص 274، بخش 304. ساواک، یک نسخه از گزارش‌های مربوط به شرکت یادشده را طی شماره 3371 /304- 4 /3 /46 برای اداره دوم عملیات و بررسی (321) ارسال کرده و نوشته است: «با توجه به اینکه عده‌ای خارجی در شرکت مورد بحث فعالیت می‌نمایند، در صورت لزوم مراتب را به اداره کل هشتم نیز منعکس نمایند».
[2] . اطلاعات، 1 خرداد 1346، صص 1، 17 و 20.
https://iichs.ir/vdciryar.t1a552bcct.html
iichs.ir/vdciryar.t1a552bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما