«عیب نهضت‌های آسیایی غرب‌زدگی آنان است»/ «احمد کافی از وعاظ ناراحت و مخالف است، مانع منبر رفتن او شوید»!/ دیدار مفتی اعظم فلسطین با شاه/ وزیر کشاورزی: واحدهای سهامی زراعی در سراسر کشور تشکیل می‌گردد/ شجاع‌الدین شفا: مقدمات تشکیل کنگره بزرگ نویسندگان فراهم می‌شود/ قرارداد ساختمان سد شاپور اول به امضا رسید/ رئیس سازمان تربیت بدنی با شاه و فرح دیدار کرد!/ دیدار رهبر پان‌ایرانیست با شاه!/ به امر شاه، یک‌میلیون کیسه گونی به عراق حمل می‌شود/ تحویل آموزشگاه روستایی «علی‌آباد کمین» فارس/ وزیر کشاورزی آلمان غربی در اصفهان/ شورای مرکزی و هیئت اجرائیه حزب ایران نوین
31 اردیبهشت 1346

«عیب نهضت‌های آسیایی غرب‌زدگی آنان است»

بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 31 اردیبهشت 1346 درباره شیخ حسین لنکرانی «نام‌برده بالا در یک مذاکره خصوصی اظهار نموده است عیب نهضت‌های آسیا این است که غرب‌زدگی دارند؛ یعنی از دین دور است و منتهای آرزوی استعمارگران هم همین است. نهضت موقعی نتیجه خوب می‌دهد که با دین توأم باشد».
در «ملاحظات» این سند آمده است: هرگونه اقدام مستقیم باعث شناسایی منبع خواهد شد.[1]
 
«احمد کافی از وعاظ ناراحت و مخالف است، مانع منبر رفتن او شوید»!
بر اساس یک سند ساواک به تاریخ 31 اردیبهشت 1346 درباره شیخ احمد کافی «نام‌برده بالا از جمله وعاظ ناراحت و مخالف بوده که تاکنون با اینکه محدودیت‌هایی برایش فراهم شد و تعهداتی هم مبنی بر اینکه در منابر مطالب خلاف مصالحی ایراد ننماید سپرده است مع‌هذا علیرغم تعهدات مأخوذه از وی نه تنها دست از رویه ناصواب خود برنداشته، بلکه اخیرا فعالیت‌های خود را شدیدتر و در منابر صریحا انتقاداتی می‌نماید که خلاصه‌ای از سخنرانی‌های یادشده طی شماره‌های فوق منعکس گردیده است».
این سند می‌افزاید: «علی‌هذا با توجه به اینکه ادامه تحریکات مشارالیه به هیچ وجه به مصلحت نمی‌باشد خواهشمند است دستور فرمایید از منبر رفتن وی جلوگیری و نتیجه را به این سازمان اعلام دارند».[2]
 
دیدار مفتی اعظم فلسطین با شاه
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر ساعت 5 بعد از ظهر دیروز آقای حاج محمد امین الحسینی، مفتی اعظم فلسطین، را در کاخ نیاوران به حضور پذیرفتند.
مفتی اعظم فلسطین برای یک دیدار کوتاه از ایران به تهران سفر کرده است.
 
وزیر کشاورزی: واحدهای سهامی زراعی در سراسر کشور تشکیل می‌گردد
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، در مصاحبه مطبوعاتی امروز اعلام کرد: به منظور تأسیس واحدهای سهامی زراعی در سراسر کشور، دولت کمک‌های وسیعی به این شرکت‌ها خواهد کرد و از طریق پرداخت وام و اعتبار و دادن معافیت‌های مالیاتی، و در اختیار گذاردن مروج و نیروی انسانی مورد نیاز، از واحدهای سهامی زراعی حمایت عملی خواهد شد.
 
شجاع‌الدین شفا: مقدمات تشکیل کنگره بزرگ نویسندگان فراهم می‌شود
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز اعلام شد که مقدمات تشکیل کنگره بزرگ نویسندگان و شعرای ایران فراهم می‌شود و کلیه ارباب ادب و نویسندگان و شعرای کشور از هر مکتب ادبی و در هر سنی در کنگره شرکت خواهند جست.
آقای شجاع‌الدین شفا، رایزن فرهنگی دربار شاهنشاهی و مدیر عامل کتابخانه پهلوی که به فرمان علیاحضرت شهبانوی ایران مأمور تشکیل نخستین کنگره ملی نویسندگان و شعرای ایران شده است، امروز طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: این کنگره محدود بدان طبقه از ارباب ادب خواهد بود که دارای کار خلاقه ادبی هستند، و مترجمان و نویسندگان رشته‌های صرفا تحقیقی و علمی در آن شرکت نخواهند داشت.
 
قرارداد ساختمان سد شاپور اول به امضا رسید
قرارداد ساختمان سدهای مخزنی و انحرافی شاپور اول بر روی رودخانه مهاباد و همچنین ساختمان مرکزی برق و تأسیسات آبگیر و تصفیه آب آشامیدنی شهرستان مهاباد دیروز میان وزارت آب و برق و یک شرکت ساختمانی ایرانی به امضا رسید و مبادله شد.
به موجب این قرارداد، ساختمان سدهای مزبور و احداث تأسیسات مربوط به آن مدت سه سال به طول خواهد انجامید و 723 میلیون و 700 هزار ریال خرج برخواهد داشت.
برای تهیه طرح ساختمان سد مهاباد، از دو سال پیش مطالعاتی به وسیله سازمان‌های ایرانی و با نظارت مهندسان مشاور یوگسلاوی در آذربایجان غربی آغاز شد.
این مرحله شامل نقشه‌برداری از محل دو سد و زمین‌های دشت مهاباد، مطالعه درباره وضع آب و کشاورزی و تحقیقات زمین‌شناسی و نظایر آن بود که در اواخر سال گذشته پایان یافت و گزارش و نقشه قطعی و آماده شد.
برای اجرای این طرح سازمان برنامه اعتباری معادل ١١٦ میلیون و ۹۹۵ هزار ریال از محل اعتبارات عمرانی برنامه سوم تخصیص داده بود.
اینک که انتخاب مقاطعه‌کار انجام گرفته و قرارداد لازم به امضا رسیده ساختمان سد وارد مرحله عمل گردیده است.
 
رئیس سازمان تربیت بدنی با شاه و فرح دیدار کرد!
جراید امروز کشور نوشتند: بعد از ظهر دیروز آقای منوچهر قراگزلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، به پیشگاه شاهنشاه آریامهر و سپس به حضور علیاحضرت فرح پهلوی، شهبانوی ایران، باریافت.
در این دو شرفیابی رئیس تازه تربیت بدنی گزارش کارهای سازمان ورزش کشور را به شرف عرض رسانید.
 
دیدار رهبر پان‌ایرانیست با شاه!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آقای محسن پزشکپور، رهبر حزب پان‌ایرانیست، به اتفاق قائم‌مقام رهبر حزب در کاخ نیاوران به پیشگاه شاهنشاه آریامهر بار یافتند و گزارش کارهای حزب و برنامه‌های آن را به شرف عرض شاهنشاه رساندند.
 
به امر شاه، یک‌میلیون کیسه گونی به عراق حمل می‌شود
امروز اطلاع حاصل شد که به امر شاهنشاه آریامهر، به منظور جلوگیری از زیان‌های ناشی از طغیان آب رودخانه‌ها در عراق، از طرف دولت ایران مقدار 115 هزار کیسه گونی از تهران به آن کشور حمل شده است.
یک میلیون کیسه گونی دیگر نیز به همین منظور به کشور عراق حمل خواهد گردید.
هواپیماهای عراقی هم‌اکنون مشغول بارگیری این یک‌میلیون کیسه گونی هستند.
این گونی‌ها پس از آنکه از ماسه پر شد برای ایجاد دیواره‌هایی که به منظور جلوگیری از خطر سیل ایجاد خواهد شد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تحویل آموزشگاه روستایی «علی‌آباد کمین» فارس
صبح دیروز وزیر کشاورزی آلمان طی مراسمی اسناد تحویل آموزشگاه کشاورزی «علی‌آباد کمین» فارس را به تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، اهدا کرد.
در این مراسم که سفیر آلمان و آقای مهندس میرحیدر، معاون وزارت کشاورزی، و عده‌ای از مقامات استان فارس حضور داشتند، قسمت‌های مختلف آموزشگاه مورد بازدید قرار گرفت.
در این آموزشگاه فرزندان روستائیان اصول کشاورزی و دامداری و مرغداری نوین را با توجه به شرایط موجود دهات ایران فرا می‌گیرند.
آموزشگاه روستایی علی‌آباد کمین با همکاری و نظارت کارشناسان آلمانی تأسیس شده است.
آقای هوشل، وزیر کشاورزی آلمان، امروز تهران را ترک گفت. در فرودگاه مهرآباد وزیر کشاورزی، سفیرکبیر آلمان و چند تن از معاونان وزارت کشاورزی، وزیر کشاورزی آلمان را بدرقه کردند.
 
وزیر کشاورزی آلمان غربی در اصفهان
وزیر کشاورزی آلمان غربی و همراهان با هواپیما وارد اصفهان شدند و در فرودگاه مورد استقبال آقای مهندس صدقی وزیری، معاون استانداری، و فرماندار اصفهان، مدیران کل کشاورزی و اطلاعات و رادیو، و عده‌ای دیگر قرار گرفتند.
وزیر کشاورزی آلمان غربی از فعالیت‌های اصلاحات ارضی و شرکت‌های تعاونی روستایی، آثار باستانی و تاریخی اصفهان دیدن کرد و بعد این شهر را به قصد شیراز ترک گفت.
 
شورای مرکزی و هیئت اجرائیه حزب ایران نوین
در ششمین جلسه اولین کنگره حزب ایران نوین که روز سه‌شنبه به ریاست آقای دکتر حسین خطیبی و با حضور آقایان امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر، و عضو هیئت اجرایی حزب ایران نوین، عطاءالله خسروانی، دبیر کل، دکتر ناصر یگانه، رئیس شورای مرکزی، و دکتر منوچهر کلالی، معاون دبیر کل حزب ایران نوین، و با شرکت 1200 نفر از اعضاء کنگره تشکیل شد
در جلسه روز چهارشنبه گذشته کنگره آقای دکتر ناصر یگانه به اتفاق آرا به سمت رئیس شورای مرکزی و خانم هاجر تربیت، نماینده تهران در مجلس شورای ملی، و آقای محمد شهرستانی، رئیس کمیته استان خراسان حزب ایران نوین، به سمت نواب رئیس شورای مرکزی حزب و خانم فخری رهرو و آقایان صادق ناصرزاده، حسین غلام نیاکان، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای ملی، و محمدمهدی خسروی کردستانی به سمت منشی‌های شورای مرکزی حزب ایران نوین انتخاب شدند.
سپس جلسه به ریاست آقای ناصر یگانه، رئیس شورای مرکزی حزب ایران نوین، ادامه یافت و در انتخاباتی که به عمل آمد آقایان زیر به سمت اعضای اصلی هیئت اجرایی حزب ایران نوین مورد تأیید اعضای شورای مرکزی حزب ایران نوین قرار گرفتند: آقایان امیرعباس هویدا، دکتر منوچهر کلالی، دکتر ناصر یگانه، محسن خواجه‌نوری، مهندس منصور روحانی، دکتر غلامرضا نیک‌پی، جواد منصور، دکتر هوشنگ نهاوندی، دکتر حسن زاهدی، مهندس فتح‌الله ستوده، دکتر منوچهر شاهقلی، دکتر محمود کشفیان، دکتر حسین خطیبی، مهندس عبدالرضا انصاری، دکتر محمدعلی رشتی، دکتر عزت‌الله یزدان‌پناه، دکتر عدل طباطبائی، مهندس جلالی نوری، مهندس حیدرعلى ارفع، دکتر فریدون معتمد وزیری، دکتر کریم‌پاشا بهادری، عباس سالور، دکتر محمد سام، مهندس همایونفر، دکتر سیدضیاء‌الدین شادمان، دکتر فرهنگ مهر، مهندس امیر قاسم معینی، خانم دکتر فرخ‌رو پارسای، دکتر جواد سعید، خانم شوکت ملک جهانبانی، مهندس احمد بلوری، خانم دکتر مهرانگیز دولتشاهی، خانم عذرا ضیایی، دکتر نصرالله سبزواری، دکتر محسن آشتی، خانم صدیقه موسوی همدانی، عباس فروتن، محمد حجازی، محمدولی قراچورلو، حیدر صائبی. [3]
 
اعضای على‌البدل
 افراد زیر نیز به سمت اعضای على‌البدل هیئت اجرایی حزب ایران نوین انتخاب شدند: آقایان سیدمحمود روحانی، منوچهر سعیدوزیری، خانم صدرى بزرگ‌نیا، مجید موسوی، دکتر فرهاد قهرمان، خلیل کازرونی، نادر ادیب سمیعی، منوچهر پزشکی، دکتر سیدجواد مهذب، محمدحسین عباس میرزایی. [4]
 
روزنامه اطلاعات، 31 اردیبهشت 1346، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها:
 
[1] . شیخ حسین لنکرانی به روایت اسناد ساواک، ص 133.
[2] . حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد کافی به روایت اسناد ساواک، ص 76.
[3] . اطلاعات، 31 اردیبهشت 1346، صص 1، 8، 11، 13 و 16. 
[4] . همان، ص 8؛ هوشنگ نهاوندی به روایت اسناد ساواک، ص 112.
https://iichs.ir/vdchzqni.23nkkdftt2.html
iichs.ir/vdchzqni.23nkkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما