شاه: باید بین برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی تعادل برقرار شود!/ الفاسی با سیدضیاء‌‎الدین طباطبائی دیدار کرد!/ سفیر عراق به بغداد رفت/ دعوت وزارت کشاورزی از مقام اقتصادی قبرسی برای حضور در ایران!/ معاون جدید وزارت اطلاعات/ تا اواخر آذرماه جاری، هیئت بازرگانی ایران به عراق می‌رود/ اعدام قاتل رویا قطعی شد
15 آذر 1345

شاه: باید بین برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی تعادل برقرار شود!

روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: شاهنشاه آریامهر صبح دیروز چهارمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان علوم اداری را در محل باشگاه افسران افتتاح فرمودند. در این جلسه آقایان نخست‌وزیر، وزیران و مقامات مملکتی حضور داشتند.
شاه هنگام گشایش جلسه دیروز اظهار داشت: این اجتماع نشانه واقعی عقیده مشترک ممالک عضو جامعه EROPA  است که بیش از یک‌سوم خاک جهان را در اختیار دارند و با بهره‌برداری متقابل از یک منبع عمومی علم و تجربه و استعداد می‌تواند پیشرفت را از هر نوع که باشد اعم از اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی سریع‌تر و قاطع‌تر نماید.
ولی پیشرفت اجتماعی فقط یک کنش غیر ارادی در مقابل ازدیاد دائمی امیال ملل نیست شاید هدف‌های کلی اصلاحات روشن باشد، ولی سرعت نیل بدان بایست رهبری شود. این رهبری در وهله اول توسط رشد اقتصادی می‌باشد که متأثر از حدود بهره‌برداری یک مملکت از منابع طبیعی خود به حد کمال است.
پس از اینکه احتیاجات روشن و معین گشت کشورهای مترقی با این مسئله مواجه می‌گردند که چگونه می‌توان سرمایه را با بهترین وجه به اموری تخصیص داد که در سرعت پیشرفت‌ها مؤثرتر باشد. برای اجرای این امر بایست تعادلی بین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی برقرار گردد؛ زیرا اگر این دو همگام و پشتیبان یکدیگر نباشند، هماهنگی و توافق در جهاد ملی از بین خواهد رفت.
در هر صورت مسائل دیگری به غیر از توزیع عادلانه منابع موجود که برای پیشرفت اجتماع تخصیص داده می‌شود وجود دارد. در زمینه هر یک از فعالیت‌های اقتصادی سرمایه باید به بهترین وجه مصرف گردد و این وظیفه اصلی اداره‌کنندگان امور است که موظف‌اند روش‌هایی اتخاذ نمایند که بالاترین بازده از منابعی که با چنین دشواری به‌دست آمده است گردد و آنان هستند که مسئول نیل به هدف‌های پیش‌بینی‌شده می‌باشند.
 
الفاسی با سیدضیاء‌‎الدین طباطبائی دیدار کرد!
 آقای علال الفاسی دیروز پس از بازگشت از قم به اتفاق سفیر مراکش به ملاقات آقای سیدضیاء‌الدین طباطبائی در سعادت‌آباد رفت و سپس در میهمانی که از طرف آقای محمدعلى مسعودى به شام به افتخار ایشان ترتیب داده شده بود شرکت نمود.
آقای علال الفاسی ساعت ٦:45 صبح امروز با هواپیمای شرکت ملی ایران عازم مشهد گردید.
الفاسی دو روز در مشهد اقامت خواهد داشت و به زیارت آستانه قدس رضوی مشرف خواهد شد و از کتابخانه و موزه آستانه و دانشگاه مشهد و آثار تاریخی آن شهرستان دیدن خواهد نمود.
روزنامه «اطلاعات» همچنین نوشت: آقای علال الفاسی، رئیس حزب استقلال مراکش، پریشب در مجلس جشن باشگاه جعفری، که به افتخار وی برپاشده بود، حضور یافت و از برنامه ورزش باستانی دیدن کرد.
در این مراسم آقای سفیرکبیر مراکش و عده زیادی از علاقه‌مندان به ورزش باستانی دعوت شده بودند.
شعبان جعفری در خاتمه ورزش باستانی به میهمانان خوشامد گفت و از شرکت علال الفاسی در مراسم جشن تشکر نموده پیرامون دوستی ایران و مراکش صحبت کرد و توفیق برادران مسلمان دو کشور را آرزو نمود.
در خاتمه شعبان جعفرى یک جلد آلبوم نفیس مزین به تمثال شاه به الفاسی و یک قاب عکس عالی مولای متقیان به سناتور مسعودی تقدیم داشت.
 
سفیر عراق به بغداد رفت
آقای حسن دوجیلی، سفیر عراق در ایران، به بغداد رفت تا مقدمات سفر آقای عباس آرام به عراق را که قرار است روز شنبه آینده صورت گیرد، آماده سازد.
 
مدیر کل دفتر نخست‌وزیری
امروز اطلاع حاصل شد که به دستور آقای نخست‌وزیر آقای پرویز راجی، منشی مخصوص امیرعباس هویدا، به سمت مدیر کل دفتر نخست‌وزیر منصوب گردیده است.
 
دعوت وزارت کشاورزی از مقام اقتصادی قبرسی برای حضور در ایران!
شب گذشته آقای کاروزیس، یکی از شخصیت‌های اقتصادی وزارت کشاورزی قبرس، به دعوت سازمان اصلاحات ارضی کل کشور برای یک اقامت سه‌روزه در ایران وارد تهران شد.
 
معاون جدید وزارت اطلاعات
امروز آقای هوشنگ انصاری، وزیر اطلاعات، با شاه دیدار کرد و آقای فرهاد نیکوخواه را به سمت معاون روابط خارجی وزارت اطلاعات معرفی کرد.
آقای فرهاد نیکوخواه لیسانسیه علوم سیاسی دانشگاه تهران است و در امور مربوط به سازمان رادیو تلویزیون در کشورهای اروپایی و آمریکا مطالعه کرده است.
معاون جدید وزارت اطلاعات دارای سوابق مطبوعاتی بوده و مدتی  با مؤسسه «اطلاعات» همکاری داشت. وی کار اداری خود را به عنوان مشاور رادیو ایران آغاز کرد و در بنیاد پهلوی سمت‌های مختلف داشت و مدتی قائم‌مقام شهردار تهران و آخرین پست وی رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا بود.
 
تا اواخر آذرماه جاری، هیئت بازرگانی ایران به عراق می‌رود
تا اواخر ماه جاری یک هیئت بازرگانی به ریاست آقای محمد خسروشاهی، رئیس اتاق بازرگانی تهران، به بغداد خواهد رفت.
این هیئت که قریب شش تا هفت نفر از بازرگانان کشور عضو آن می‌باشند بنا به دعوت رئیس اتاق بازرگانی بغداد به آن شهر خواهد رفت.
در مدت اقامت هیئت در بغداد روابط بازرگانی دو کشور بررسی می‌شود و راه‌های توسعه و مبادله کالا بین دو کشور مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
 
اعدام قاتل رویا قطعی شد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: عباس افسرده، قاتل رویا تنگستانی، که به موجب رأی دادگاه جنایی به اعدام محکوم شد و این حکم در دیوانعالی کشور قطعیت یافته است، امروز به سلول مجرد در زندان قصر منتقل شد. این امر نشان می‌دهد که عباس افسرده آخرین روزهای زندگی خود را می‌گذراند.
عباس یک بار به سلول مجرد منتقل شد و مقدمات اجرای حکم آماده شده بود که با تشکیل یک کمیسیون و معاینه مجدد اجرای حکم به تعویق افتاد.
برای صدور دستور اجرای حکم مکاتباتی از دادسرای استان با اداره زندان‌ها صورت گرفته است، ولی تاریخ اجرای حکم هنوز فاش نشده است.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 15 آذر 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌
------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 15 آذر 1345، صص 1، 6، 13، 15 و 16.  
https://iichs.ir/vdcaaenu.49nyy15kk4.html
iichs.ir/vdcaaenu.49nyy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما