عضویت چین بار دیگر در سازمان ملل رد شد/ چین به‌زودی پنجمین بمب اتمی خود را آزمایش می‌کند/ جنگ هوایی مصر و اسرائیل/ زهر خاورمیانه/ دیدار رئیس دانشگاه واشنگتن با شاه/ جشن ملی یوگسلاوی/ سنا از مذاکرات نفت اظهار رضایت کرد/ وزیر راه: تلفات زیاد تنها در جاده‌های ایران نیست؛ همه جای دنیا همین طور است!/ وزیر کشاورزی: طی پنج سال از گندم خارج بی‌نیاز می‌شویم!/ معاونین جدید وزارت دربار شاهنشاهی/ انتصابات وزارت آموزش و پرورش/ تجلیل از استاد علینقی وزیری/ هیئت نفتی ایران از تونس بازگشت
9 آذر 1345

عضویت چین بار دیگر در سازمان ملل رد شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به بحث پیرامون مسئله عضویت چین کمونیست در سازمان ملل متحد در دوره اجلاسیه کنونی پایان داد و با ٥٧ رأی مخالف در برابر ٤٦ رأی موافق و ۱۸ رأی ممتنع قطعنامه آلبانی را در مورد عضویت چین رد کرد.
قطعنامه آلبانی بر اساس عضویت چین کمونیست در سازمان ملل متحد و اخراج نماینده چین ملی از این سازمان تدوین شده بود.
مجمع عمومی ضمنا تأیید کرد که عضویت چین کمونیست باید با اکثریت دوسوم آرا صورت گیرد. عضویت سایر کشورهای جهان در سازمان ملل متحد با اکثریت ساده نصف به علاوه یک صورت می‌گیرد.
 
چین به‌زودی پنجمین بمب اتمی خود را آزمایش می‌کند
«خبرگزاری فرانسه» 29 نوامبر از «واشنگتن» گزارش داد: آمریکا اعلام کرد علائمی وجود دارد که مؤید آن است چین کمونیست به‌زودی پنجمین بمب هسته‌ای خود را آزمایش می‌کند.
وی حاضر نشد تاریخ دقیق آزمایش جدید هسته‌ای چین را اعلام کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: چین کمونیست علی‌رغم افکار عمومی جهان و یکصد کشوری که قرارداد منع آزمایش‌های اتمی امضا کردند، به آزمایش‌های اتمی خود ادامه می‌دهد.
باید خاطرنشان شود که دولت آمریکا همیشه پیش از انفجار اتمی چین جهان را از چنین آزمایشی آگاه ساخته است.
 
جنگ هوایی مصر و اسرائیل
به موجب یک اعلامیه نظامی اسرائیل که شب گذشته منتشر شد، هواپیماهای جت جنگی مصر و اسرائیل بر فراز اسرائیل به نبرد هوایی پرداخته‌اند و دو هواپیمای میگ-۱۹ مصری در این نبرد سقوط کرده است.
این دو هواپیما یک هواپیمای اکتشافى سبک اسرائیل را که مشغول پرواز عادی خود در پنج‌کیلومتری مرز بود تعقیب کردند و بعد دو هواپیمای میراژ اسرائیلی وارد نبرد با دو هواپیمای مصری بر فراز ناحیه «بئر التیم» شدند و هر دو هواپیمای مصری را سرنگون کردند و آن دو در نزدیک مرز در خاک مصر سقوط کردند.
اعلامیه می‌افزاید که هواپیماهای اسرائیل سالم به پایگاه‌های خود برگشتند. امروز این دومین نبرد در مرزهای اسرائیل و اعراب بود.
 
زهر خاورمیانه
عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق، امروز طی نطقی در اردوگاه «التاجی» هنگام بازدید از نیروهای مصری که در عراق مستقر هستند اسرائیل را «زهر خاورمیانه» نامید و خواستار بازگرداندن فلسطینی‌ها به سرزمین غصب‌شده خویش گردید و حضور نیروهای مصری را در عراق نشانه این دانست که «فقط یک ملت عرب و یک سرزمین عربی» وجود دارد.
فرمانده نیروهای مصری سرهنگ محمد احمد المقربی در پاسخ عارف طی نطقی گفت: نیروهای مصری خود را واحدی از ارتش عراق تلقی می‌کنند و همکاری نزدیکشان با ارتش عراق نشانه وحدت ارتش دو کشور می‌باشد.
 
دیدار رئیس دانشگاه واشنگتن با شاه
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: ساعت 4 بعدازظهر دیروز شاهنشاه آریامهر آقای دکتر اندرسن، رئیس دانشگاه واشنگتن، را که اینک در تهران به‌سر می‌برد به حضور پذیرفته‌اند.
 
جشن ملی یوگسلاوی
به مناسبت جشن ملی یوگسلاوی شب گذشته از طرف سفیر یوگسلاوی در ایران و بانو زیگا و دوشک ضیافتی ترتیب داده شده بود که جمعی از شخصیت‌های ایرانی خارجی با بانوانشان در آن شرکت کرده بودند.[1]
 
سنا از مذاکرات نفت اظهار رضایت کرد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز در سنا از نتایج مذاکرات ایران و کنسرسیوم نفت، در مورد تأمین منافع ایران اظهار خوش‌وقتی شد و سپس سؤال سناتور پرفسور جمشید اعلم درباره تصادمات جاده‌ها مطرح گردید و معاون وزارت راه به آن پاسخ داد و سؤال دیگری درباره سیاست غله کشور به وسیله سناتور یارافشار مورد بحث قرار گرفت.
 
وزیر راه: تلفات زیاد تنها در جاده‌های ایران نیست؛ همه جای دنیا همین طور است!
در این موقع مجلس وارد دستور شد و سؤال سناتور پرفسور جمشد اعلم از وزیر راه درباره تصادفات در جاده‌های کشور مطرح شد و آقای دکتر گنجی، معاون وزارت راه، در پاسخ به این سؤال گفت: 90 درصد تصادفات معلول بی‌احتیاطی رانندگان است و 10 درصد دیگر نیز معلول فقدان علائم راهنمایی در جاده‌ها و نواقص دیگری که در جاده‌ها موجود است.
آقای دکتر گنجی سپس اقداماتی را که در رفع نواقص موجود در جاده‌ها صورت گرفته به اطلاع سناتورها رسانید و در خاتمه گفت: تلفات تصادف وسایط نقلیه فقط در کشور ما نیست، بلکه در کشورهای پیشرفته نیز از تصادفات وسائط نقلیه جان هزاران نفر از دست می‌رود.
 
وزیر کشاورزی: طی پنج سال از گندم خارج بی‌نیاز می‌شویم!
 بعد سؤال آقای سناتور یارافشار از وزیر کشاورزی درباره سیاست غله کشور مطرح شد و تیمسار سپهبد ریاحی در جواب به این سؤال گفت: دولت از طریق بالا بردن سطح کشت سعی می‌کند میزان تولید غله را بالا ببرد و طرح پنج‌ساله‌ای در این زمینه تهیه کرده که در دو منطقه گرگان و کرمانشاه به مرحله اجرا درآمده و امید است که در پایان پنج سال از گندم خارج بی‌نیاز شویم.
وزیر کشاورزی سپس گفت: امروز ما فقط ١٦٤ هزار تُن سیلو داریم و دولت امیدوار است که در پایان برنامه چهارم این ظرفیت را به ۷۵۰ هزار تُن برساند و این سبب می‌شود که هیچ وقت غله در دست کشاورز نمی‌ماند و دولت هم ذخیره کافی خواهد داشت و بالطبع دیگر احتیاجی به غله خارج از کشور نخواهد بود.[2]
 
معاونین جدید وزارت دربار شاهنشاهی
روزنامه «اطلاعات» نوشت: ساعت 10 صبح امروز آقای امیراسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب گردید و سه نفر آقایان معاونین جدید وزارت دربار را به پیشگاه ملوکانه معرفی نمود:
آقای دکتر محمد باهری وزیر اسبق دادگستری معاون امور اجتماعی وزارت دربار؛
آقای ابوالفتح آتابای معاون امور انتظامات وزارت دربار؛
آقای محمد جعفر بهبهانیان معاون امور اداری وزارت دربار.
 
انتصابات وزارت آموزش و  پرورش
این انتصابات امروز در وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت: آقای پورشمس به سمت مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندران، آقای فرورقی به سمت مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاهان، آقای مهندس ذکائی به ریاست اداره کل آموزش و پرورش لرستان (خرم‌آباد).
 
تجلیل از استاد علینقی وزیری
روزنامه «اطلاعات» نوشت: بعد از ظهر دیروز به مناسبت بزرگداشت استاد کلنل علینقی وزیری، استاد دانشگاه تهران و بنیان‌گذار موسیقی جدید ایران، مراسمی در محل انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی با حضور آقای علم، وزیر دربار شاهنشاهی، و جمعی از سناتورها و دانشگاهیان و فرهنگیان و هنرمندان برگزار شد.
 
هیئت نفتی ایران از تونس بازگشت
خبرگزاری فرانسه دیروز از تونس گزارش داد: هیئت کارشناسان نفتی ایران دیروز تونس را به سوی تهران ترک گفت.
اعضای این هیئت در مدت یک هفته اقامت خود در تونس، پیرامون امکانات همکاری دو کشور در زمینه امور مربوط به نفت مذاکراتی با مقامات تونسی به عمل آورده‌اند.
آقای منوچهر فرمانفرمائیان، رئیس هیئت کارشناسان نفتی ایران، گفت: مذاکرات دو طرف ثمربخش بود و ما امیدواریم که بین کشورهای ما به‌زودی مذاکراتی برای بررسی مسائل اقتصادی که مورد توجه تونس و ایران است آغاز شود.
آقای فرمانفرمائیان گفت که ایران به فسفات تونس احتیاج دارد. وی اضافه کرد که دانشجویان تونسی در انستیتوهای نفتی و آزمایشگاه‌های پتروشیمی ایران پذیرفته خواهند شد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 9 آذر 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
---------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 9 آذر 1345، صص 1، 3، 4 و 16.
[2] . به‌رغم وعده داده‌شده از سوی وزیر وقت کشاورزی در سال 1345 ایران نه تنها در پایان پنج سال گفته‌شده از واردات گندم از خارج بی‌نیاز نشد که بخش اعظم غله مورد نیاز کشور نیز از خارج وارد می‌شد.
یکی از نکات قابل تأمل در موضوع تجارت خارجی رژیم پهلوی، چوب حراج این رژیم بر امینت غذایی کشور است، به‌طوری که  واردات پنج محصول کشاورزی طی سال‌های 1343 تا 1355 رشد بسیار چشمگیری داشته است که در بین آنها، میزان واردات گندم بسیار قابل تأمل است. رژیم شاه در حالی در سال 1341 اصلاحات ارضی را در روستاهای کشور اجرا کرد که پس از آن میزان واردات گندم از 371 هزار تن در سال 1343 با رشد حدود چهار برابری به 5/ 1 میلیون تن در سال 1355 رسید. همچنین ایران تا دهه 1340 صادرکننده برنج، گوشت و محصولات لبنی بود، اما با اجرای ناقص اصلاحات ارضی و عدم جایگزینی سیستم جدید به جای سیستم ارباب و رعیتی در روستاها، هم به واردکننده محصولات عمده کشاورزی تبدیل شد و هم با هجوم دهقانان به حاشیه شهرهای کشور، مشکلات زیادی در قالب حاشیه‌نشینی، رشد حلبی‌آبادها و زاغه‌نشینی را ایجاد کرد و برای انقلاب اسلامی به یادگار گذاشت.
[3] . اطلاعات، 9 آذر 1345، صص 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcivpar.t1a5r2bcct.html
iichs.ir/vdcivpar.t1a5r2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما