قرارداد نفتی ایران و فرانسه تصویب شد/ کاخ جوانان/مخالفین و موافقین/قرار داد نفت/سفیر ایران در بغداد به تهران می‌آید/آسوشیتد پرس: شاهِ ایران همان برنامه‌های کمونیست‌ها را اجرا می‌کند!/هویدا به من گفت: می‌خواهیم تا سال 2000 به سطح کشورهای غربی برسیم!/نمایندگان کنسرسیوم نفت در تهران/مذاکرات رسمی/سابقه امر/تغییر سفیر هند در ایران/کارشناسان شوروی به ایران می‌آیند/هیئت بازرسی اصلاحات ارضی به کردستان رفت
1 آذر 1345

قرارداد نفتی ایران و فرانسه تصویب شد

در جلسه امروز مجلس شورای ملی، نمایندگان در نطق‌های قبل از دستو پیرامون مسائل مربوط به حوزه‌های انتخابیه خود صحبت کردند و وزیر مشاور لایحه تشکیل کاخ جوانان را تقدیم کرد.
 
 کاخ جوانان
در این موقع مجلس وارد دستور شد و آقای دکتر ناصر یگانه، وزیر مشاور و معاون پارلمانی نخست‌وزیر، لایحه تشکیل کاخ جوانان در تهران را تقدیم داشت.
 
مخالفین و موافقین
آقای فیلیکس آقایان در مخالفت با لایحه گفت: کاخ جوانان وابسته به کدام وزارتخانه یا تشکیلات مملکتی است؟ این فکر بسیار خوب است، ولی این دستگاه مثل همه جای دنیا باید زیر نظر یک دستگاهی باشد تا نتیجه مطلوب حاصل آید.
آقای مصطفوی نائینی در موافقت با لایحه صحبت کرد و گفت: بنده این اقدام دولت را ستایش می‌کنم و تقاضا دارم که دولت توجه بیشتری به کیفیت اعمال جوانان بکند. این کار باید خیلی زودتر از این می‌شد و حالا هم که شده بسیار خوب است.
آقای کیهان یغمائی گفت: 90 درصد جوانان در شهرستان‌ها هستند؛ از دولت خواهش دارم به شهرستان‌ها توجه جدی بشود (حبیبی: آقایان اجازه بدهید جوانان درباره جوانان صحبت کنند! - خنده نمایندگان)
بعد از توضیحاتی که آقای دکتر یگانه، وزیر مشاور، درباره توجه دولت به جوانان سراسر کشور داد، فوریت این لایحه تصویب شد و به کمیسیون مربوطه ارجاع گردید.
 
قرار داد نفت
بعد، لایحه قرارداد نفت با شرکت «اراپ» برای شور دوم مطرح شد. آقای دکتر مبین درباره اثرات لایحه به تفصیل صحبت کرد و گفت: این لایحه مسائل حقوقی دارد که لازم بود در کمیسیون دادگستری رسیدگی شود، چرا این کار نشد؟ همچنین بنده اصرار دارم که ماده ۳۳ این قرارداد حذف شود؛ چون مربوط به قرارداد نیست و حذف آن مانع انجام قرارداد نخواهد بود و بر خلاف قانون اساسی است.
یکی از نمایندگان: کجایش بر خلاف قانون اساسی است؟
دکتر مبین با عصبانیت: تریبون را که از شما نگرفته‌اند، بگذارید من حرفم را بزنم! بعد شما بیایید جواب مرا بدهید! تریبون که ارث پدر من نیست! (خنده نمایندگان)
آقایان دکتر یگانه و قوام صدری به ایرادات آقای دکتر مبین جواب گفتند و آقای دکتر یگانه اظهار داشت: مواد این قرارداد هم مثل قراردادهای دیگری است که داریم و مسئله تازه‌ای در آن مطرح نشده که موجب نگرانی نمایندگان محترم باشد.
آقای سعید وزیری ضمن دفاع از این لایحه گفت: این حسن تصادف است که طرح و تصویب این لایحه با مذاکرات ایران و کنسرسیوم هم‌زمان گردیده، آقای دکتر الموتی نیز در موافقت با این لایحه به تفصیل صحبت کرد و گفت: این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای نفتی دنیاست و از هر جهت به صرفه و صلاح مملکت است. آقای خواجه‌نوری، لیدر فراکسیون پارلمانی حزب ایران نوین (اکثریت)، در تأیید این قرارداد مطالبی بیان داشت.
در این موقع به قرارداد نفتی ایران و فرانسه با ورقه رأی گرفتند و تصویب شد.
بعد، لایحه مالیات سال 13٤٥ پیشه‌وران، که یک فوریت آن قبلا تصویب شده بود، مطرح شد و چند تن از نمایندگان، ضمن تذکراتی پیشنهادهای اصلاحی به این لایحه دادند، ولی اکثر پیشنهادات تصویب نشد و لایحه با جزئی اصلاح تصویب و به سنا ارسال شد.
 
سفیر ایران در بغداد به تهران می‌آید
آقای دکتر سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در عراق، اوایل هفته آینده برای تسلیم گزارشی از حوزه مأموریت خود به تهران می‌آید.
 
آسوشیتد پرس: شاهِ ایران همان برنامه‌های کمونیست‌ها را اجرا می‌کند!
«آسوشیتد پرس» از تهران به قلم دیوید لانکاشایر گزارش داد: در ایران کمونیست‌ها از هر گونه جنبشی باز مانده‌اند؛ چون شاهنشاه ایران خود مجرى یک برنامه کاملا انقلابی می‌باشند.
یک مارکسیست در واقع از حیرت ریش خود را می‌خاراند و از خویشتن می‌پرسد: آیا این برنامه او نیست که توسط یک پادشاه اجرا می‌شود؟
در جریان برنامه اصلاحات ارضی ایران که به ابتکار شاهانه به اجرا گذاشته شد، متجاوز از دو میلیون و ۸۰۰ هزار کشاورز صاحب زمین و مزرعه شدند. مشمولان جوان نظام وظیفه با پاگون‌های قرمزرنگ خود در روستاها کار تعلیم خواندن و نوشتن به روستاییان را به عهده گرفته‌اند.
امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران، می‌گفت: البته هنوز هم کمی مخالفت وجود دارد، ولی یک مخالفت ناچیز و بی‌اهمیت.
نخست‌وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت: کمونیست‌ها نیز بهانه‌های خود را برای حمله از دست داده‌اند...
 
هویدا به من گفت: می‌خواهیم تا سال 2000 به سطح کشورهای غربی برسیم!
نخست‌وزیر ایران به من گفت: سرعت پیشرفت ما به جای حساس خود رسیده است. ما نمی‌توانیم پای خود را روی گاز بگذاریم و در عین حال ترمز کنیم. نخست‌وزیر اظهار داشت به موجب نقشه میزان رشد در سال پیش می‌بایست ۸ درصد می‌بود، ولی این مقدار به ۱۲ درصد رسید. باید دانست که این ارقام در بررسی‌های اقتصادی نیز تأیید شده است.
نخست‌وزیر ضمن انتقاد از برخی کشورهای خاورمیانه که بودجه‌های خود را صرف کسب حیثیت می‌کنند اظهار داشت: ایران قصد دارد تا سال ۲۰۰۰ خود را درحد کشورهای غربی قرار دهد.
این مقام می‌گفت: شاهنشاه ایران می‌خواهند این مملکت را آن‌چنان توسعه دهند که به عنوان بنای یادگاری از ایشان باقی بماند. انتقاداتی که احیانا در گذشته از پولی که صرف ارتش ایران برای مسلح شدن به سلاح‌های آمریکایی می‌شد اینک کمتر شنیده می‌شود. مقامات نزدیک دربار ایران خاطرنشان می‌سازند که شاهنشاه ایران از اینکه پول صرف امور نظامی می‌شود متأسف هستند با وجود این پارلمان ایران اجازه داده است چهارصدمیلیون دلار صرف خرید اسلحه شود که تا حدی برای مقابله با ناصر و تهدید احتمالی خلیج فارس توسط اعراب می‌باشد.
مقامات ایرانی می‌گویند که با توجه به این نکته کاهش هزینه های نظامی از لحاظ سیاسی خطرناک خواهد بود.
 
نمایندگان کنسرسیوم نفت در تهران
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سومین دور مذاکرات ایران و کنسرسیوم در مورد افزایش تولید نفت خام ایران در حوزه نفتی جنوب از فردا بین مقامات شرکت ملی نفت ایران و یک هیئت پنج‌نفری از نمایندگان عالی شرکت‌های نفتی عضو کنسرسیوم در تهران آغاز خواهد شد.
هیئت نمایندگان کنسرسیوم مرکب از آقایان جی ادیسون، هوارد پیج، دیوید استیل و جرج پارک هرست، شب گذشته هنگامی به تهران رسیدند که شایع شده بود اتحاد شوروی پیشنهادی برای خرید سالیانه صدمیلیون تُن نفت خام تسلیم دولت ایران کرده و از طرف دیگر یک ماه فرصتی که کنسرسیوم برای مطالعه پیشنهادهای ایران خواسته بود درست دو ساعت و بیست دقیقه بعد، یعنی در نیمه‌شب گذشته، پایان یافت.
 
مذاکرات رسمی
بعد از ظهر امروز نمایندگان اعزامی کنسرسیوم در شرکت ملی نفت با آقای دکتر اقبال ملاقات کردند و در این ملاقات با هیئت نمایندگی ایران آشنا شدند.
این جلسه به منظور آشنایی و معارفه تشکیل شد. قرار است مذاکرات رسمی از فردا آغاز شود. اعضای هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات فردا آقایان دکتر رضا فلاح و مهندس نفیسی، اعضای هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت، و دکتر پرویز مینا، دکتر محمدعلی موحد و دکتر منصور فروزان، کارشناسان نفتی، خواهند بود.
ریاست هیئت با آقای دکتر اقبال می‌باشد.
 
سابقه امر
مذاکرات تهران بر اساس پیشنهاد دوساله ایران دائر بر افزایش تولید به طور متوسط ۱۷ درصد در سال آغاز می‌شود. در این امر طرفین نظرات خود را چندین بار اعلام کرده‌اند و سرانجام در یک ماه قبل ایران آخرین پیشنهادهای خود را تسلیم نمایندگان کنسرسیوم نفت نمود.
کنسرسیوم نفت متأسفانه در تمام این مدت هیچ نوع تفاهمی نشان نمی‌داد و پاسخش همیشه این بود که قادر نیست چنین اضافه تولیدی را تأمین سازد.
از شهریورماه گذشته، ایران مجبور شد که پیشنهادهای دیگر خود را اعلام دارد و آخرین نظر خویش را که تقریبا صورت اخطار داشت در یک ماه قبل در مذاکرات لندن عنوان کرد.
 
تغییر سفیر هند در ایران
امروز اطلاع حاصل شد که مأموریت مارشال هوایی اسپندار مروان اینجینیر، سفیر هند در ایران، پایان یافته و سفیر هند به‌زودی تهران را ترک خواهد گفت.
آقای اینجینیر در مراجعت به هندوستان، ریاست پالایشگاه نفت مدرس را که هم‌اکنون با شرکت ایران، آمریکا و هند در دست ساختمان می‌باشد، عهده‌دار خواهد شد.
برای تودیع با سفیر هند فردا شب ضیافتی از طرف انجمن ایران و هند ترتیب داده می‌شود.
 
کارشناسان شوروی به ایران می‌آیند
قرارداد مطالعه تجهیز و مکانیزه کردن بنادر و گمرکات شمال کشور به تصویب رسید.
قرارداد مذکور که بر اساسی موافقت‌نامه همکاری ایران و شوروی تنظیم گردیده است، با کارشناسان شوروی امضا می‌شود. به موجب این قرارداد، هفت تن از کارشناسان شوروی در نیمه اول آذرماه جاری به ایران می‌آیند تا از نزدیک وضع کلیه بنادر و گمرکات شمال را بازدید نمایند و درباره ظرفیت و امکانات افزایش میزان تخلیه و بارگیری در آن بنادر مطالعه کنند.
بنادر و گمرکاتی که مورد مطالعه قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: نوشهر، پهلوی، آستارا، جلفا و باجگیران و گزارش نهایی درباره توسعه ظرفیت هر یک از آنها ظرف چهار ماه آینده به سازمان برنامه تسلیم خواهد شد.
 
هیئت بازرسی اصلاحات ارضی به کردستان رفت
به منظور بازرسی از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی و انطباق کارهای انجام‌شده با موازین و مقررات قانونی و بازدید از ترتیب کار شرکت‌های تعاونی و رسیدگی به مطالب و شکایات احتمالی زارعین و خرده‌مالکین در شهرستان‌های سنندج، مریوان، بیجار، سقز، بانه، قروه شب گذشته یک هیئت بازرسی از طرف سازمان اصلاحات ارضی کل کشور به کردستان عزیمت نمود.[1]

پی‌نوشت
-----------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 1 آذر 1345، صص 13، 15 و 16.     
https://iichs.ir/vdcbffb5.rhbagpiuur.html
iichs.ir/vdcbffb5.rhbagpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما