نخست‌وزیر در مصاحبه با آسوشیتدپرس: ما دنیای بی‌طرف را دوست نداریم/ ما طرفدار غرب هستیم و بی‌طرفی معنا ندارد!/مذاکرات نفت از فردا آغاز می‌شود/فرمول عملی/بامداد امروز در اهواز؛ یک قاتل اعدام شد/قاتل رویا دوباره معاینه می‌شود/اعدام قاتل «رؤیا» با بن‌بست روبه‌رو شد/عضو هیئت‌مدیره بانک آلمان به ایران می‌آید/به موجب پیش‌بینی مقامات آمار، جمعیت ایران بیش از ۲۵ میلیون نفر است/روزنامه «اطلاعات»: اسرائیل باید به جای اردن به سوریه حمله می‌کرد!/برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل، زنان اردن هم به خدمت نظام احضار شدند/پیمان سری عارف و ملا مصطفی
30 آبان 1345

نخست‌وزیر در مصاحبه با آسوشیتدپرس: ما دنیای بی‌طرف را دوست نداریم/ ما طرفدار غرب هستیم و بی‌طرفی معنا ندارد!

«آسوشیتدپرس» 21 نوامبر از تهران گزارش داد: به نظر ایران، که متحد آمریکا در خاورمیانه و در مرزهای شوروی است، تهدید مسکو جای خود را به تهدید قاهره داده است. ایران در عین آنکه در یک پیمان غربی ضد شوروی شرکت دارد، اخیرا توجه خود را به دفاع از خلیج فارس و منابع ثروت آن معطوف داشته است.
ایران می‌گوید که ثروت نفت خلیج فارس دیگ طمع مصری‌ها را به جوش آورده و ناصر سرانجام برای تصرف این منابع ثروت و بیرون آوردن آن از دست ایران و کویت و عربستان سعودی و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس اقدام خواهد کرد.
آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ایران، در یک مصاحبه با خبرنگار آسوشیتدپرس، نارضایتی خود را از پیمان سنتو و خشم خود را نسبت به ناصر ابراز داشت. وی گفت: ما معتقدیم که خلیج فارس متعلق به ساکنان آن است و دست خارجی‌ها هرگز نباید به آن برسد.
ایران مشغول خرید چهارصدمیلیون دلار اسلحه از انگلیس و آمریکا می‌باشد. هویدا سیاستمدارانه کوشید تا نگوید که علت خرید این سلاح‌ها تهدید ناصر است.
هویدا می‌گوید: قرارداد ساختمان کارخانه ذوب آهن در ایران و تحویل گاز ایران به شوروی تنها یک قرارداد تجارتی است.
هویدا گفت: ما دنیای بی‌طرف را دوست نداریم؛ چون بی‌طرفی معنی ندارد؛ سیاست ایران طرفداری از همزیستی مسالمت‌آمیز است.
واشنگتن ظاهرا با سیاست تازه ایران و قراردادهای ایران و بلوک کمونیست مخالفتی ندارد و بنا به اظهار مقامات غربی در تهران نزدیکی ایران به بلوک شوروی به نفع ایران است.
همین منابع می‌گویند: شاهنشاه ایران به غرب اطمینان داده‌اند که ارتباط خود را با دنیای غرب حفظ خواهند کرد. هویدا، که به سیاستمداران اروپایی شبیه است و مانند آنها لباس می‌پوشد و به دو زبان فرانسه و انگلیسی با فصاحت صحبت می‌کند، توضیح داد که نمی‌‎توان ایران را طرفدار شرق یا طرفدار غرب خواند؛ زیرا ایران طرفدار ایران است. اما اگر عمیقا اوضاع را بنگرید، می‌بینیم که ایران احساس نزدیکی زیادی به غرب دارد.
 
مذاکرات نفت از فردا آغاز می‌شود
نمایندگان کنسرسیوم نفت امشب وارد تهران می‌شوند و فردا ساعت ۱۱ صبح به اتفاق واردر، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌های عامل نفت، مذاکرات خود را با آقای دکتر اقبال و کارشناسان نفتی شرکت ملی نفت ایران آغاز خواهند کرد.
در بین نمایندگان کنسرسیوم دو تن از شخصیت‌های مهم نفتی آمریکا شرکت دارند که آنها را می‌توان سخنگوی کمپانی‌های آمریکایی در خاورمیانه دانست.
 
فرمول عملی
وجود آقای پارک هرست، از کمپانی «استاندارد کالیفرنیا»، و هوارد پیچ از کمپانی «استاندارد جرسی» در تهران نشان می‌دهد که کمپانی‌های نفتی آمریکا برای مذاکرات تهران، اهمیت فوق‌العاده قائل هستند.
باید دانست که افزایش تولید نفت در بعضی نقاط تحت امتیاز آمریکایی‌ها سرعت بیشتری از سایر نقاط دارد.
در مذاکرات گذشته، کنسرسیوم نفت هیچ وقت هیئتی با چنین ترکیب و اعضای عالی‌رتبه به ایران اعزام نداشته؛ به همین جهت گفته می‌شود کنسرسیوم این بار، بر خلاف دفعات گذشته، اخطار ایران را به طور جدی مورد توجه قرار داده و کوشش خواهد کرد که فرمول عملی و قابل قبولی برای حل اختلاف ارائه دهد.
هنوز معلوم نیست که در کنفرانس فردا مسائل مورد اختلاف دیگر، که تقریبا یازده موضوع می‌باشد، همراه موضوع افزایش اضافه تولید مطرح و مورد مذاکره قرار خواهد گرفت یا نه؟
پیش‌بینی محافل نفتی تهران این است که اگر مذاکرات اضافه تولید با کنسرسیوم به نتایج مثبت برسد، احتمالا چند موضوع دیگر مورد اختلاف نیز حل و فصل گردد؛ زیرا این موضوعات کم و بیش به یکدیگر مربوط می‌شود.
در کنسرسیوم نفت، ایران، یک شرکت انگلیسی و یک شرکت هلندى و یک شرکت فرانسوی و چهارده شرکت آمریکایی سهامدار می‌باشند.
 
بامداد امروز در اهواز؛ یک قاتل اعدام شد
سحرگاه امروز قاتل ٤٢ ساله‌ای به نام ابراهیم حسنوندی، که دو سال قبل به اتهام قتل جوان ٢٤ ساله‌ای در قریه «کباد» خرم‌آباد دستگیر و پس از محاکمه به اعدام محکوم شده بود، در محوطه زندان شهربانی اهواز به دار مجازات آویخته شد.
ابراهیم حسنوندی در خردادماه دو سال قبل به علت اختلافاتی که با جوانی به نام اسمعیل گودرزی داشت، وی را در قریه کبادِ خرم‌آباد به ضرب سنک و چاقو به قتل رساند.
 
قاتل رویا دوباره معاینه می‌شود
نیم ساعت بعد از ظهر امروز کمیسیونی که برای رفع بن‌بست اعدام عباس افسرده در اتاق آقای دکتر دهقان، معاون فنی وزارت دادگستری، تشکیل شده بود پایان یافت و تصمیمات جلسه به اطلاع آقای دکتر صدر، وزیر دادگستری، رسانیده شد.
آقای دکتر صدر پس از اطلاع از تصمیمات کمیسیون مزبور گفت: آنچه می‌توانم بگویم این است که ترتیب معاینه محکوم به وسیله پزشک قانونی در این جلسه داده شد و پس از انجام این معاینه و اظهار نظر پزشک قانونی دنباله کار به عهده دادستان استان است.
 
اعدام قاتل «رؤیا» با بن‌بست روبه‌رو شد
امروز یک کمیسیون هفت‌نفری سرنوشت مرگ و زندگی دادالله افسرده (عباس) را تعیین خواهد کرد.
عباس افسرده به موجب حکم شعبه ۵ دادگاه جنایی محکوم به اعدام شده و این حکم در دیوان عالی کشور ابرام گردیده است.
عباس توسط وکیل خود تقاضای اعاده دادرسی کرد، ولی تقاضای او رد شد.
وکیل عباس پس از رد تقاضای اعاده دادرسی از کمیسیون عفو و بخشودگی، تقاضای یک درجه تخفیف در مجازات کرد، لکن این تقاضا نیز رد گردید و دستور اجرای حکم به دادسرای استان و زندان قصر ابلاغ شد، ولی دیروز پزشکی قانونی با خودداری از معاینه محکوم پیش از اعدام مانع اجرای حکم گردید و پرونده به کمیسیون خاصی ارجاع شد.
عباس افسرده در اسفندماه سال ١٣٤٣ دختر خردسال ارباب خود، رویا تنگستانی، را در آپارتمان مسکونی‌اش در خیابان شاهرضا به قتل رسانید.
 
عضو هیئت‌مدیره بانک آلمان به ایران می‌آید
آقای هانس اریخ باخم، عضو هیئت‌مدیره بانک کردیت انشتالت آلمان، به ایران می‌آید.
آقای باخم یک هفته در ایران خواهد بود و پیرامون اعتبار دویست‌میلیون مارکی آلمان با مقامات مسئول کشور مذاکره و درباره استفاده از مانده اعتبار مذکور تبادل نظر خواهد کرد.
آقای باخم ظرف یک هفته اقامت خود در ایران از طرح‌های آبادانی کشور دیدن خواهد نمود.
برای اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی ایران، دولت فدرال آلمان اعتباری معادل دویست‌میلیون مارک در اختیار ایران گذارده بود که تاکنون از ١٤٢ میلیون مارک آن استفاده شده است و برای استفاده از ۵۸ میلیون مارک اعتبار مانده آقای باخم با مقامات مسئول دولت مذاکره خواهد کرد.
در مذاکرات تهران پیرامون اخذ اعتبار جدید از آلمان نیز مذاکراتی انجام خواهد شد.[1]
 
به موجب پیش‌بینی مقامات آمار، جمعیت ایران بیش از ۲۵ میلیون نفر است
جمعیت شهرها طبق گزارش‌هایی که تاکنون از سرشماری عمومی رسیده بالغ بر ده‌میلیون نفر شده است.
هنوز ارقام سرشماری روستاها به طور کامل نرسیده است، ولی با توجه به آمارگیری نمونه‌ای سال 13٤٣ می‌توان پیش‌بینی کرد که جمعیت روستاها به شانزده تا هفده‌میلیون نفر بالغ گردد.
در این صورت جمعیت کشور به ۲۵ تا 27 میلیون نفر خواهد رسید. آمار دقیق سرشماری تا یک هفته دیگر، که کلیه گزارش‌ها خواهد رسید، اعلام می‌گردد.
سرشماری در کلیه شهرها و روستاها پایان یافته و مرکز آمار ایران منتظر ارسال گزارش‌های مناطق روستایی و عشایری است.[2]
 
روزنامه «اطلاعات»: اسرائیل باید به جای اردن به سوریه حمله می‌کرد!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: عملیات اخیر اسرائیل در خاک اردن هیچ اسمی ندارد به جز «تجاوز» و دولت اسرائیل هر دلیلی که برای توجیه این تجاوز بیاورد ارزش منطقی ندارد و بهانه‌جویی است که باید آن را محکوم دانست.
حکومت اسرائیل می‌گوید این عملیات انتقامی بوده و در مقابل اقدامات خرابکارانه‌ای صورت گرفته است که کماندوهای عرب در خاک اسرائیل انجام می‌دهند. کماندوهای عرب، که از فلسطینی‌های پناهنده به ممالک عربی تشکیل می‌شوند، در کشورهای مصر و اردن و لبنان و سوریه تمرکز دارند و اتفاقا لبنان و مصر و اردن در سنوات اخیر به‌شدت اعمال آنها را در خاک خودشان تحت کنترل قرار داده‌اند و تنها از طریق سوریه است که گاهی کماندوها متعرض اسرائیل می‌شوند؛ زیرا سوریه آزاد کردن فلسطین را از طریق جنگ‌های آزادی‌بخش، یعنی فعالیت‌های چریکی، جزء خطوط اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است و چندی پیش یوسف زعین، نخست‌وزیر سوریه، در باب نفوذ کماندوهای عرب به داخل خاک اسرائیل و خرابکاری در آنجا صراحتا اظهار داشت: ما نمی‌توانیم جلوی کماندوها را بگیریم؛ چون مسئول امنیت داخلی اسرائیل ما نیستیم.
پس در ماه‌های اخیر تنها از ناحیه سوریه بوده است که کماندوهای عرب وارد خاک اسرائیل می‌شوند و اگر اسرائیل قصد تلافی و حمله انتقامی داشته چرا اردن را برای تجاوز انتخاب کرده است.
 
برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل، زنان اردن هم به خدمت نظام احضار شدند
کابینه اردن امروز مسئله احضار همه افراد قادر به حمل سلاح را به نیروهای مسلح، به منظور اجرای فرمان ملک حسین مبنی بر بسیج عمومی مورد بحث قرار داد.
در این جلسه ملک حسین شخصا ریاست جلسه را به عهده داشت و فرماندهان نیروهای مسلح نیز در آن شرکت داشتند. رادیو عمان خبر داد که ملک حسین خلاصه دستورهای خود را به کابینه تکرار کرد.
علاوه بر این دختران و زنان اردنی برای کمک به کارهای فرعی ارتش احضار شده‌اند. فرماندار حبرون گفت: ترتیب تعلیم ۲۲۰ دختر دبیرستانی برای کمک‌های اولیه و پرستاری از افراد زخمی داده شده است.
اکرم زعیتر، وزیر امور خارجه اردن، به طور جداگانه با سفرای آمریکا، فرانسه، شوروی و چین ملی مذاکره کرد. منابع مؤثق خاطرنشان ساختند مذاکرات وزیر امور خارجه اردن با نمایندگان دیپلماسی کشورهای مزبور پیرامون شکایت اردن علیه تجاوز اسرائیل بوده است.
روز ۱۳ نوامبر نیروهای اسرائیلی به اردن تجاوز مسلحانه کردند که موجب کشته شدن هجده نفر نظامی و غیر نظامی اردنی گردید.
اینک شکایت اردن از اسرائیل در شورای امنیت مطرح می‌باشد.
 
پیمان سری عارف و ملا مصطفی
روزنامه «الجمهوریه» چاپ بیروت می‌نویسد: یک گزارش سیاسی که از پایتخت عراق رسیده قرارداد سری را که در مسافرت اخیر عبدالرحمن عارف، رئیس‌جمهوری عراق، به شمال آن کشور میان وی و ملا مصطفى بارزانی، رهبر اکراد عراق، جهت پایان دادن به جنگ شمال آن کشور منعقد شده افشا نموده است.
گزارش‌های رسیده حاکی است که رئیس‌‎جمهور عراق و رهبر اکراد کشور پس از بررسی کلی اوضاع داخلی عراق و مطالعه درباره اقلیت‌ها و روابط با کشورهای عربی و خواسته هر یک از اقلیت‌ها که به ایجاد یک اتحاد عربی رضایت نخواهند داد، ولی حاضر هستند که داخل یک چهارچوب وحدت ملی عراق باشند، توافق کردند که آینده عراق بر اساس دین اسلام پی‌ریزی شود؛ زیرا دین اسلام حاکم بر تمام اقلیت‌های آن کشور می‌باشد به شرط اینکه این کشور روابط خود را با کشورهای عربی تا حدود مقررات اتحادیه جامعه عرب حفظ کند و از هر گونه وحدت عربی صرف نظر نماید؛ زیرا قبول وحدت عربی، یعنی مخالفت با خواسته نیمی از ملت عراق.
همچنین گفته می‌شود که رهبر اکراد به رئیس‌جمهور عراق قول داده است که تمام سلاح‌های سنگین خود را به ارتش تحویل دهد و در مقابل عارف وعده داده است که سه وزیر کرد به دو وزیر کرد فعلی کابینه اضافه نماید و تمام کارمندان اخراج‌شده کرد را مجددا به خدمت اعاده دهد.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 30 آبان 1345، صفحه 1

پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------------------
[1]. اطلاعات، 30 آبان 1345، صص 1، 11، 12 و 16.
[2]. آمار منتشر شده در جرایدی از جمله «اطلاعات» به نظر می‌رسد که اشتباه باشد؛ چرا که جمع تعداد زنان و مردان برخی از مناطق از جمله کرمان با آمار کامل منطبق نیست.
[3]. اطلاعات، 30 آبان 1345، ص 4.
https://iichs.ir/vdcevw8w.jh8eoi9bbj.html
iichs.ir/vdcevw8w.jh8eoi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما