ملاقات پیراسته با عارف/درگذشت جمال امامی در بیمارستان آمریکایی پاریس/رئیس کل و هیئت مدیره بانک رفاه کارگران/لایحه مالیات مستقیم با ۳۶۲ پیشنهاد اصلاحی روبه‌رو شد/در جلسه امروز سنا مطرح شد:  120 هزار شاگرد بی‌معلم هستند/سعید نفیسی درگذشت/تاریخ اعدام قاتل رویا/وابسته مطبوعاتی فرانسه/ وابسته مطبوعاتی انگلیس
23 آبان 1345

ملاقات پیراسته با عارف

جراید امروز کشور نوشتند: سیدمهدی پیراسته، سفیر ایران در بغداد، دیروز با پرزیدنت عارف، رئیس‌جمهوری عراق، ملاقات و مذاکره کرد.
پرزیدنت عارف به دعوت شاهنشاه ایران به‌زودی به ایران سفر می‌کند. ناظران سیاسی اظهار می‌دارند که دکتر پیراسته در سفر اخیرش به تهران درباره ترتیبات بازدید عارف از ایران گفت‌وگو کرده است.[1]
 
درگذشت جمال امامی در بیمارستان آمریکایی پاریس
روزنامه «اطلاعات» نوشت: آخر وقت امروز با کمال تأسف اطلاع یافتیم که آقای جمال امامی[2] ساعت 3 بامداد امروز در بیمارستان آمریکایی پاریس بدرود حیات گفت.
فقید سعید فرزند ششم مرحوم آیت‌الله امام جمعه خویی بود و در سال 1280 در تبریز تولد یافت. وی هنگامی که مرحوم آیت‌الله امام جمعه خويی به وكالت مجلس انتخاب شد همراه پدر به تهران آمد.
مرحوم امامی تحصیلات خود را در مدرسه سن لوئی، دارالفنون و دانشکده حقوق پایان رسانید و هفت سال در بروکسل و پاریس به تکمیل معلومات خود پرداخت.
در سال 1930 به تهران مراجعت و مدت شش سال مشاغلی از قبیل عضویت وزارت اقتصاد و ریاست اداره اتومبیل و ریاست بازرسی وزارت کار و مدیریت عامل بانک رهنی را عهده‌دار بود.
مرحوم جمال امامی به اتفاق آقای سیدضیاءالدین طباطبائی و چند تن دیگر در سال‌های بحراني بعد از شهریور حزب عدالت را تشکیل دادند و مبارزاتی که علیه بیگانگان و ایادی آنها در آن ایام نمودند، در نوع خود بی‌نظیر بود و به همین جهت به دستور مرحوم قوام‌السلطنه مدتی در زندان به‌سر برد.
وی دوباره به مقام وزارت رسید: یک بار وزیر مشاور کابینه مرحوم هژیر و بار دیگر وزیر کار کابینه آقای ساعد بود.
مرحوم جمال امامی مردی شاه‌دوست، وطن‌پرست و مبارز بود و سابقه مبارزات پارلمانی او در ادواری که نمایندگی مجلس را داشت زبان زد عام بود.
وی در سال 1338 به سفارت ایران در رم تعیین گردید، ولی تا رسیدن پذیرش سناتور انتخابی تهران شد و پس از مدتی به رم رفت تا اواخر سال 1341 سفیر کبیر ایران در ایتالیا بود.
مرحوم امامی در سال‌های اخیر به علت کسالت از سیاست کناره‌گیری کرده بود و اخیرا برای معالجه رهسپار فرانسه گردید.[3]
 
رئیس کل و هیئت مدیره بانک رفاه کارگران
به طوری که از وزارت کار و امور اجتماعی اطلاع می‌دهند تجدید انتخاب هیئت‌مدیره عامل بانک رفاه کارگران به عمل آمد و در نتیجه آقای منوچهر نیک‌پور به سمت رئیس کل بانك و آقایان دکتر علی‌اکبر شیبانی و مهندس نعمت‌الله مین‌باشیان به سمت اعضای هیئت‌مدیره تعیین و معرفی گردیدند.
 
لایحه مالیات مستقیم با ۳۶۲ پیشنهاد اصلاحی روبه‌رو شد
362 پیشنهاد که به وسیله نمایندگان مجلس شورای ملی، در مورد لایحه مالیات مستقیم عنوان شده است در کمیسیون خاص وزارت دارایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تاکنون قسمتی از این پیشنهادات مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و نظر وزارت دارایی نسبت به آنها روشن گردیده است.
به موازات کار این کمیسیون، جلسات کمیسیون دارایی مجلس شورای ملی نیز تشکیل خواهد شد.
به طور کلی نکات مهم این پیشنهادها یکی مربوط به بالا بردن حداقل درآمد معاف از مالیات که در لایحه ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده می‌باشد در این پیشنهادها گفته شده این رقم به هفتصد تا هزار تومان افزایش یابد.
پیشنهاد دیگر مربوط به تقلیل نرخ مالیاتی است که آن هم در لایحه از ۱۸ تا 60 درصد پیش‌بینی شده، ولی پیشنهاددهندگان تقاضا کرده‌اند که از 10 درصد تا ۵۰ درصد تغییر کند.
 
در جلسه امروز سنا مطرح شد:  120 هزار شاگرد بی‌معلم هستند
در جلسه امروز سنا یک بار دیگر موضوع عبور و مرور در تهران و مشکلات آن مطرح گردید و سؤالی در این زمینه از مقامات مسئول به عمل آمد و سپس چند لایحه دولت مطرح گردید.
ساعت 10:40 بامداد جلسه علنی سنا به ریاست آقای مهندس شریف‌امامی تشکیل شد.
ابتدا تیمسار سپهبد جهانبانی درباره ترافیک تهران و مشکلات آن صحبت کرد و گفت: «ترافيك تهران» روزبه‌روز مشکل‌تر می‌شود و حوادث و سوانح ناشی از آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد و جان مردم در معرض خطر است.
بعد لايحه تأسیس صندوق توسعه کشاورزی ایران برای شور اول مطرح گردید.
آقای دکتر صدیق گفت: من نمی‌دانم با بودن بانک کشاورزی تأسیس این صندوق چه دلیلی دارد؟ جای تأسف است که مکرر به ما مراجعه شده و گفته‌اند که بچه‌ها در مدارس معلم ندارند و من با يك عضو رسمی و خیلی عالی‌رتبه وزارت آموزش و پرورش تماس گرفتم و او گفت که ما چهارهزار کلاس بدون معلم داریم و حتی او حاضر بود که این مطلب را کتبا بنویسد.
آقایان ما 120هزار شاگرد بدون معلم داریم درحالی‌که مبارزه با بی‌سوادی می‌کنیم.
آن شخص مسئول همچنین گفت که ۳۷ میلیون تومان از اعتبار وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال قبل کم کرده‌اند. در این صورت من معتقدم که به جای تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری در آن، این اعتبارات را به فرهنگ مملکت اختصاص دهند.
 
سعید نفیسی درگذشت
روزنامه «اطلاعات» نوشت: امروز با کمال تأسف اطلاع یافتیم که استاد سعید نفیسی بدرود حیات گفته است.
شاید کسی یافت نشود که اهل کتاب و مطالعه باشد و با نام سعید نفیسی بیگانه باشد. فقید سعید فرزند مرحوم دکتر علی‌اکبر نفیسی (ناظم‌الاطباء) و از احفاد حکیم برهان‌الدین نفیس بن عوض کرمانی طبیب معروف قرن نهم هجری بود.
وی در سال 1274ش تولد یافت و دوره تحصیلات ابتدایی و سه سال اول متوسطه را در مدارس شرف و علمیه تهران و دوره دوم متوسطه و تحصیلات عالی را در سوئیس و پاریس گذراند.
استاد نفيسی سال‌های متمادی استاد دانشگاه تهران بود و در رشته‌های تاریخ و جغرافيا و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات تدریس می‌کرد و در اوايل تأسیس دانشکده حقوق نیز در آن دانشکده سمت استادی داشت و چندی نیز استاد دانشگاه کابل بود و به طور موقت نیز در دانشگاه‌های الله‌آباد، بمبئی، بنارس، پتنه، تریو اندرم، حیدرآباد دکن، دهلی، علیگره، کلکته، لكنهو، مدراس فاکپور و سن ژرف بیروت تدريس می‌کرد.
مرحوم نفیسی در حدود  240 کتاب تألیف و تصنیف یا تصحیح و تحشیه کرده است و در حدود ششصد مقاله در مجلات مختلف به زبان فارسی و 150 مقاله در مجلات مختلف اروپایی و آسیایی به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، روسی، عربی، اردو و ارمنی نگاشته است.
 
تاریخ اعدام قاتل رویا
قرار است عباس افسرده (دادالله) روز دوشنبه آینده در زندان قصر اعدام شود.
دادالله به اتهام قتل رویا تنگستانی، دختر خردسال اربابش، در دادگاه جنایي به اعدام محکوم شد و این حکم در دیوان عالی کشور قطعی گردید.
 
وابسته مطبوعاتی فرانسه
آقای مارسل رو، دبیر سوم سابق فرانسه، به عنوان وابسته جدید مطبوعاتی این کشور در تهران شروع به‌کار کرد.
آقاي مارسل رو فارسی را به‌خوبی صحبت می‌کند و سه سال است که در ایران اقامت دارد.
وي به جای آقای کلود پتيه، که دو ماه پیش از تهران رفت، کار می‌کند.
 
 وابسته مطبوعاتی انگلیس
آقای گای مایکل تویت، وابسته مطبوعاتی انگلیس در ایران، تغییر کرده و جای خود را به آقای راجر الاند داد.
به همین مناسبت ضیافتی روز پنجشنبه آینده برای آشنایی با وابسته مطبوعاتی جدید در محل سفارت انگلیس ترتیب داده می‌شود.[4]
 


پي‌نوشت‌ها
-------------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 23 آبان 1345، ص 16.
[2] . جمال امامی فرزند ششم آیت‌‌الله حاجی امامی خویی (نماینده علمای آذربایجان در دوره اول مشروطیت)، دولتمرد ایرانی، برای تحصیلات به اروپا رفت. پس از بازگشت به ایران در وزارت دارایی مشغول به کار شد. به نمایندگی مجلس انتخاب شد و به علت مخالفت با حزب توده جلب توجه نمود. با علی دشتی و ابراهیم خواجه‌نوری، حزب عدالت را تأسیس کرد و در کابینه هژیر و ساعد به سمت وزیر مشاور منصوب شد. مبارزات او در مجلس شانزدهم علیه محمد مصدق مشهور است.
جمال‌الدین امامی خویی (1281-1345ش) در خوی متولد و پس از تحصیلات مقدماتی عازم اروپا شد و در بلژیک به تحصیل خود ادامه داد. پس از بازگشت به ایران وارد وزارت دارایی گردید. مدتی هم در بانک رهنی مشغول شد و آخرین سمت اداری او ریاست اداره باربری داخلی بود.
در انتخابات دوره چهاردهم (1322ش) از طرف مردم خوی نماینده مجلس شورای ملی گردید و در این مدت در مجلس لیدر جریان مرتبط با انگلیس بود. به همراه دوستان خود از جمله سیدکاظم جلیلی یزدی، نماینده مردم یزد، و حسام دولت‌آبادی جزء کارگردان‌های اصلی اکثریت در مجلس چهاردهم بوده است. با ایراد سخنرانی و حمله به متفقین و مخالفت با حزب توده وجهه زیادی برای خود کسب کرد و از طرف حزب توده بعد از سیدضیاءالدین طباطبائی به عنوان «مرتجع شماره دو» خوانده شد. امامی با همکاری علی دشتی و ابراهیم خواجه‌نوری، حزب عدالت را تأسیس کرد و پس از علی دشتی رهبری این حزب را به عهده گرفت و موقعیت سیاسی خوبی یافت.
جمال امامی مدتی با عنوان «حشرات‌الارض» از طرف قوام‌السلطنه به‌زندان افتاد. موقعی آزاد شد که فرقه دموکرات آذربایجان منحل شده بود، و چون سابقه مخالفت شدید با دستجات چپ داشت، در هیچ مورد از مخالفت دست برنمی‌داشت؛ پس از گذشت یک سال از زندانی شدن وی، به رفقا ‌گفت: «گرچه سیاست روز اقتضا می‌کرد که ما به زندان افتیم، ولی امروز خوش‌وقتیم که نظر ما تأمین شده است» یعنی همه احزاب چپ به رحمت ایزدی پیوسته است.
 
امامی در اواخر حکومت رزم‌آرا از طرف شاه مأمور مذاکره با دکتر مصدق برای مسئولیت نخست‌وزیری گردید؛ و در مجلس اعلام کرد: «دکتر مصدق طرف اعتماد ماست؛ زیرا وی برخلاف بسیاری از سیاستمداران دیگر از قدیم‌ترین و متشخص‌ترین خانواده‌های ایران برخاسته است». چند ماه پس از تشکیل دولت مصدق در رأس مخالفان او در مجلس قرار گرفت و نقش مهمی در سقوط دولت وی داشت.
 
در سال 1327ش، در کابینه عبدالحسین هژیر به سمت وزارت مشاور منصوب شد، و این مقام را در کابینه ساعد نیز عهده‌دار بود؛ در 1331ش، در کابینه احمد قوام وزیر کشور و پس از کودتای 28 مرداد 1332 در دوره دوم مجلس سنا (1332-1336ش) از تهران انتخاب شد.
دوره شانزدهم مجلس شورا اوج فعالیت مجلس و مردم به منظور احقاق حق از شرکت نفت ایران ـ انگلیس و ملی شدن صنعت نفت بود. شش نفر اول انتخابات تهران از اعضای جبهه ملی بودند: دکتر محمد مصدق، دکتر مظفر بقائی، حسین مکی، حائری‌زاده، سیدابوالقاسم کاشانی و عبدالقدیر آزاد. امامی که نماینده مردم تهران در دوره شانزدهم مجلس شورا بود، در چند ماهه اخیر این دوره حملات شدیدی به مصدق کرد و مدتی در مجلس متحصن بود، به این عذر که تأمین ندارد. بدبختی امامی آن بود که همکارانشان اشخاص متجانس و خوشنام نبودند؛ بدین طریق حملات وی اثرات معکوسی داشت و دولت مصدق را بیشتر تقویت می‌کرد.
در جلسه روز سه‌شنبه 2 مهرماه 1330 مجلس، جمال امامی در باب اقدامات دولت دکتر مصدق و اینکه ادامه این رویه مملکت را به پرتگاه سقوط می‌برد چنین گفت:
دکتر مصدق ما را می‌ترساند که حریف قوی‌تر ما را خواهد بلعید و عجب اینجاست که می‌گویند و می‌نویسند که دست حریفان در کار است و این پیش‌آمد و این تشنجات را هر دو حریف به‌وسیله حزب توده ایجاد می‌کنند و با وجود این حزب توده را آزاد گذاشته‌اند که هرکاری می‌خواهد بکند و بر کشور مسلط بشود و وقتی ما می‌آییم می‌گوییم که دست اینها را ببرید و از دامن کشور کوتاه کنید خود را خادم و ما را خائن می‌خوانند، ما هم تصدیق می‌کنیم که آنها خادم باشند تا هر دو دروغ گفته باشیم. آقایان این طرز مملکت‌داری نیست. ما نفت و ثروت و مملکت را برای مردم می‌خواهیم برای رفاه و آزادی خودمان می‌خواهیم، اگر بنا باشد با این وضعیت زندگی کنیم، مرده‌شوی ببرد این نفت را. اگر من بخواهم هر روز که از خانه‌ام بیرون می‌آیم، با مستحفظ بیرون بیایم این زندگی نیست و این طرز حکومت در زمان تصدی کسی است که چهل سال داد مشروطیت زده و چهل سال ما را فریب داده.
در سال‌های 1336-1340 هر یک از رجال وابسته در اندیشه تأسیس حزبی بر‌آمد و یا مدعی تشکیل کابینه ‌شد، در سال 1337 جمال امامی و سیدضیاءالدین طباطبائی در مقابل دو حزب ملّیون و حزب مردم، تأسیس حزب سومی را طراحی کردند. برگزاری جلساتی با اسدالله رشیدیان، سیدضیاءالدین طباطبائی و فتح‌الله فرود نمونه دیگری از این تلاش و کوشش برای رسیدن به قدرت بود.
جمال امامی به سرویس اطلاعاتی انگلستان وابسته بود؛ به همین علت زمانی که شاپور جی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، شبکه‌های جاسوسی متعدد اینتلیجنس سرویس و سیا حضوری فعال داشتند که از میان آنها باید به شبکه رشیدیان‌ها اشاره کرد که از اوایل سال 1940 اوایل جنگ جهانی دوم از مهم‌ترین عوامل بومی بریتانیا در ایران به‌شمار می‌آمدند.
 در اواخر حکومت مصدق پرونده‌ای برایش ساختند و متهم کردند بدون داشتن موجودی در بانک ملی، مبلغی از حساب جاری خود برداشت کرده است. بازپرس دادسرای تهران احضارش و قرار سنگینی برای او صادر کرد. روزی که به دادگستری احضارش کردند تظاهرات شدیدی از سوی موافقان و مخالفان او در دادگستری صورت گرفت که منجر به تیراندازی و جرح عده زیادی شد. امامی هنگام مرگ از مال دنیا چیز مهمی نداشت.
جمال امامی خویی از بهمن 1338 تا اردیبهشت 1343 سفیر ایران در ایتالیا شد. در همین سمت بود که بیمار شد و در سال 1345 در پاریس درگذشت.
[3] . اطلاعات، 23 آبان 1345، ص 16. گزارش روزنامه «اطلاعات» درباره فوت جمال امامی از آن رو حائز اهمیت است که این روزنامه افرادی مانند امامی و سیدضیاء‌الدین طباطبائی را که یکی از عوامل اصلی سیاست انگلیس در ایران بود، افرادی وطن‌پرست می‌خواند و می‌نویسد به خاطر وطن‌پرستی، توسط قوام‌السلطنه امامی دستگیر شد!
از این که بگذریم طنز ماجرا آنجاست که «اطلاعات» می‌نویسد: «مرحوم امامی» توسط «مرحوم قوام‌السلطنه» دستگیر شد و ظاهرا در سیاست این جریده قاتل و مقتول یک حکم داشتند!
[4] . اطلاعات، 23 آبان 1345، صص 13 و 16.
https://iichs.ir/vdchiini.23nk6dftt2.html
iichs.ir/vdchiini.23nk6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما