گزارش ساواک از مراسم عید مبعث در منازل مراجع!/تحرکات یک وابسته به سیاست انگلیس زیر ذره‌بین ساواک!/نامه آیت‌الله مرعشی نجفی به آیت‌الله قمی درباره واکنش به برخی اقدامات رژیم!/قدس نخعی به واتیکان رفت/هیئت اقتصادی ایران به یوگسلاوی رفت/حقوق بگیران ، پیشه‌وران و کارمندان دولت: حداقل بخشودگی مالیاتی باید افزایش یابد/اجرای قانون جدید استخدام آغاز می‌شود/برای نخستین بار در ایران انجمن طب صنعتی تشکیل گردید/با حضور اسدالله علم و سفیر انگلیس، لیلاند موتور کار خود را آغاز کرد! /لایحه مالیات اصناف تقدیم مجلس شد/لایحه اراضی ساحلی/بالا می‌کشند!/جنگ هوایی اردن و اسرائیل/تابلوی بهداری شهرداری را پایین کشیدند/سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات»: خطری از جانب اسرائیل متوجه اعراب نیست!
22 آبان 1345

گزارش ساواک از مراسم عید مبعث در منازل مراجع!

بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 22 آبان 1345 «روز عید مبعث آیات قم در منازل خود جلوس داشتند و مردم و طلاب به دیدن آنان می‌رفتند در منزل [امام] خمینی نیز حاج پسندیده و شیخ عباسعلی اسلامی[1] از مردم پذیرایی می‌کردند و مداحانی نیز در منزل خمینی اشعاری درباره روز عید مبعث می‌خواندند و در خاتمه به جمیع علما و سادات صلوات و دعا می‌کردند و با اینکه در منازل سایر آیات هر یک از نوحه‌خوان‌ها برای صاحب منزل دعا می‌نمود، ولی در منزل [امام] خمینی این کار عملی نگردید».[2]
 
تحرکات یک وابسته به سیاست انگلیس زیر ذره‌بین ساواک!
بر اساس یک گزارش ساواک به تاریخ 22 آبان 1345 «با تحقیقاتی که به عمل آمد گفته شده است رشیدیان‌ها از 25 سال قبل به طرفداری از سیاست انگلیس گراییده و پیرامون ماجرای‌های سیاسی نیز بدون اینکه عملا وارد عمل شوند توسط ایادی خود تلاش‌های لازم را معمول در مورد مسافرت آقای سیف‌الله رشیدیان نیز چنین اظهار نظر شده است که مشارالیه همه‌ساله چندین بار به انگلستان عزیمت می‌کند».
این گزارش می‌افزاید: «اطلاع بررسی نشده حاکی است که آقای سیف‌الله رشیدیان دو روز قبل از عزیمت به انگلستان در منزل آقای علوی چشم‌پزشک، که عضو بین‌المللی چشم‌پزشکان لندن و از طرفداران انگلیس‌ها می‌باشد، مهمان بوده و در این جلسه چند نفر از دوستان انگلیسی آقای دکتر علوی نیز که تاکنون شناخته نشده‌اند حضور داشته‌اند. از طرفی آقای علوی در چند سال قبل مهماندار خانم لم تن (دوشیزه لم تن جاسوسه انگلیس) [: لمبتون] بوده در زمان حکومت مصدق چندین مرتبه به ایران وارد و در خلال مدت اقامت علاوه بر آقای علوی آقایان رشیدیان‌ها نیز مهماندار مشارالیها بوده‌اند».
در ادامه گزارش آمده است: آقای رشیدیان از طریق لبنان پس از سه روز اقامت در بیروت به لندن عزیمت و گفته شده ممکن است این مسافرت با موضوع نفت و مسئله کمبود مهلت کنسرسیوم بی‌ارتباط نمی‌باشد».[3]
 
نامه آیت‌الله مرعشی نجفی به آیت‌الله قمی درباره واکنش به برخی اقدامات رژیم!
آیت‌الله مرعشی نجفی طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله قمی تصریح کرده است: به عرض محترم می‌رساند از درگاه حضرت احدیت دوام تأییدات آن جناب را مسئلت می‌نمایم. مرقومه شریفه زیارت از مراحم و بشارت سلامتی متشکرم راجع به حوادث آتیه حقیر که مستقیما رابطه ندارم با دستگاه مکاتیبی به حضرات آیات‌اللّه مرکز آقای آشتیانی و آقای خوانساری و آقای آملی و سایر در این خصوص نوشته‌ام که آنها با دستگاه وارد مذاکره بشوند ان‌شاءاللّه بلکه منصرف بشوند از بعضی منویات نسبت به زن‌ها.[4]
 
قدس نخعی به واتیکان رفت
حسین قدس نخعی، وزیر سابق دربار شاهنشاهی و سفیر جدید ایران در دربار واتیکان، بعد از ظهر امروز تهران را به سوی محل مأموریت تازه خود ترک کرد.
در فرودگاه جمعی از شخصیت‌های ایرانی و خارجی و نماینده پاپ اعظم در تهران از آقای قدس نخعی مشایعت کردند.
 
هیئت اقتصادی ایران به یوگسلاوی رفت
خبرگزاری یونایتد پرس دیروز از ورشو گزارش داد: هیئت اقتصادی ایران به سرپرستی آقای دکتر تهرانی، معاون وزارت اقتصاد، پس از شش روز توقف در لهستان، خاک آن کشور را ترک گفت.
خبرگزاری رسمی لهستان اعلام کرد که در ضمن مذاکرات نمایندگان ایران و لهستان قراردادی بین طرفین به امضا رسیده که مبنای مذاکرات بعدی در زمینه مبادلات تجارتی و اقتصادی دو کشور خواهد بود‌.
هیئت اقتصادی ایران از لهستان به یوگسلاوی عزیمت نمود.
 
حقوق بگیران ، پیشه‌وران و کارمندان دولت: حداقل بخشودگی مالیاتی باید افزایش یابد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: حداقل درآمد معاف از مالیات باید از ماهی پانصد تومان به ماهی هزار تومان افزایش یابد. این پیشنهاد، مورد تقاضای حقوق‌بگیران، پیشه‌وران، کارمندان دولت، حتی بازرگانان و شرکت‌های دولتی است.  بعضی از کارشناسان مالی و اقتصادی نیز معتقدند که ماهی هزار تومان رقم عادلانه‌ای است.
متصدیان و مقامات وصول مالیات حتی تنظیم‌کنندگان لایحه نیز، به عادلانه بودن این رقم اعتقاد دارند، ولی بنا به مصالح مالی از آن جهت که ممکن است از این طریق میزان درآمد مالیاتی کاهش یابد، رقم هزار تومان و یا ارقامی بین پانصد و هزارتومان را تاکنون قبول نکرده‌اند.
گروهی معتقدند افزایش این معافیت رفاه عمومی را در برخواهد داشت؛ زیرا ۹۰ درصد کارکنان دولت و حقوق‌بگیران بخش خصوصی و پیشه‌وران تهران و شهرستان‌ها، که بالغ بر چند صد هزار مودی می‌باشند، از پرداخت مالیات معاف خواهند شد.
میزان وجوهی که از این چند صد هزار نفر در حال حاضر وصول می‌شود، مبلغ مهمی را بخصوص در بین پیشه‌وران و کارمندان دولت تشکیل نمی‌دهد؛ زیرا کارمندان تاکنون مالیاتی نمی‌پرداختند و پیشه‌وران هم کمی بیش از ده‌میلیون تومان پرداخت می‌کرده‌اند؛ فقط حقوق‌بگیران بخش خصوصی هستند که رقم جالبی بابت مالیات به دولت می‌پردازند که قسمتی از آن را نیز می‌توان در صورت تصویب این پیشنهاد، از هزار تومان به بالا وصول کرد و قسمت دیگر و شاید بیشتر از همه ما به التفاوت را هم از طریق دستگاه وصول تأمین ساخت.
 
اجرای قانون جدید استخدام آغاز می‌شود
اجرای قانون استخدام از دو سازمان دولتی آغاز می‌شود و سپس به‌تدریج پس از تصویب کامل سازمان سایر مؤسسات و وزارتخانه‌ها، قانون جدید در دیگر مؤسسات دولتی به مرحله اجرا درخواهد آمد.
سازمان‌هایی که اولین پایگاه اجرای قانون می‌باشند، عبارت‌اند از: مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه، و سازمان جلب سیاحان وابسته به نخست‌وزیری.
یک مقام مسئول در سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد امکان اصلاح قانون استخدام اظهار داشت: در حال حاضر سازمان امور اداری با کلیه وزارتخانه‌ها در تماس مستقیم است تا نظرات و احیانا مشکلات اجرای قانون را در آن دستگاه‌ها بسنجد، اما این اظهار نظرها بیشتر جنبه سلیقه‌ای دارد و باید دید که پس از اجرای قانون در مؤسسات، چه مشکلات عملی دیده خواهد شد، تا برای اصلاح آنها پیشنهادهای لازم به مجلسین تسلیم شود.
 
برای نخستین بار در ایران انجمن طب صنعتی تشکیل گردید
بنا به پیشنهاد آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که ضمنا ریاست هیئت امنای انجمن کلینیسین‌های ایران را دارند، برای نخستین بار در ایران انجمن طب صنعتی وابسته به انجمن کلینیسین‌های ایران روز پنجشنبه گذشته تشکیل یافت. کلیه پزشکان شرکت ملی نفت، که متخصص طب صنعتی هستند، از واحدهای نفتی جنوب به تهران وارد شده و در انجمن شرکت نموده بودند.
روز پنجشنبه انتخابات انجمن نیز به عمل آمد و هیئت‌مدیره آن معین گردید.
این انجمن برای اخذ تصمیمات لازم و مراقبت در پیشرفت امور طب صنعتی جلسات خود را مرتبا تشکیل خواهد داد.
پزشکانی که در این انجمن شرکت کرده بودند پس از اجرای دو برنامه بهداشتی در رادیو ایران، دیروز به بیمارستان‌های جنوب عزیمت نمودند.
 
با حضور اسدالله علم و سفیر انگلیس، لیلاند موتور کار خود را آغاز کرد! 
در ساعت 10 بامداد روز پنجشنبه، کارخانه لیلاند موتور ایران، که در چهارده‌کیلومتری جاده کرج واقع است، مورد بازدید آقای اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی و رئیس دانشگاه پهلوی شیراز، قرار گرفت. 
در این مراسم آقایان سفیر انگلیس و مستشار اقتصادی آن سفارتخانه، پرویز جهان‌بینی، مدیر عامل شرکت واحد، و چند تن اعضای هیئت‌مدیره شرکت مزبور و جمعی از نمایندگان مجلسین و شخصیت‌های مملکتی حضور داشتند.
 
لایحه مالیات اصناف تقدیم مجلس شد
در جلسه امروز مجلس شورای ملی، نمایندگان درباره تأسیس مدارس حرفه‌ای و صنعتی صحبت کردند و معاون وزارت دارایی لایحه مالیات پیشه‌وران و اصناف را در سال جاری به قید یک فوریت تقدیم داشت.
ساعت ۹ صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای ملی به ریاست آقای مهندس ریاضی تشکیل شد.
در این موقع مجلس وارد دستور شد و معاون وزارت دارایی لایحه مربوط به مالیات سال جاری پیشه‌وران و اصناف را با قید یک فوریت تقدیم کرد که فوریت آن تصویت و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.
 
لایحه اراضی ساحلی
 پس از آن لایحه اراضی مستحدثه ساحلی مطرح گردید و آقای دکتر مبین به عنوان مخالف با لایحه گفت: اگر این لایحه یک لایحه عادی است، چرا مفاد آن را قبل از تصویب نهایی اجرا کرده‌اند؟
در این میان تخلفاتی شده و زمین‌هایی فروخته شده است. این فروش‌ها به موجب کدام قانون بوده است؟
در این مورد کمیسیون عرایض باید گزارشی تهیه و به مجلس بدهد؛ بنابراین من تقاضا می‌کنم که این لایحه مجددا به کمیسیون برود تا کمیسیون عرایض گزارش خود را بدهد. مجلس نباید روی یک عمل خلاف صحه بگذارد و موجب فرار اشخاصی که مرتکب خلاف گردیده‌اند بشود.
معاون وزارت کشاورزی درباره این لایحه توضیحاتی داد و گفت: با تصویب‌نامه قانونی دولت، این لایحه را اجرا کرده‌ایم.
آقای سرتیپ‌پور گفت: این یک لایحه‌ای نیست که دولت در موقع خودش به مجلس داده باشد.
دولت در این لایحه سواحل خلیج فارس و دریای عمان را حذف کرده است و کلیتی را که باید این لایحه داشته باشد در نظر نگرفته است (صحیح است).
ما می‌گوییم به چه دلیل تمام دریاچه‌ها را در نظر می‌گیرید و خلیج فارس را از قلم می‌اندازید؟
 (مهندس اخوان: برای اینکه در جنوب اراضی مستحدثه وجود ندارد)
سرتیپ‌پور: این چه حرفی است می‌زنید. آقا در همان وقت که در کمیسیون کشاورزی این لایحه را تصویب می‌کردید، دولت یازده‌میلیون متر از اراضی ساحلی خلیج فارس را به نام خود ثبت کرده است.
آقای فیلیکس آقایان گفت: ما مجبوریم که این لایحه را به صورت تصویب‌نامه قبول کنیم؛ زیرا لایحه عادی آن است که در برابر نمایندگان تقدیم مجلس گردد. ما که فقط تصویب‌کننده لوایح دولت نیستیم.
آقای دکتر مبین پیشنهاد کرد که این لایحه مسکوت بماند. اما این پیشنهاد رد شد.
 
بالا می‌کشند!
آقای هلاکو رامبد، لیدر فراکسیون پارلمانی حزب مردم (اقلیت)، گفت: من خیلی متأسف می‌شوم وقتی می‌بینم خدای ناکرده گفته‌های دولت با اعمال او مطابقت نکند. شما با تصویب این لایحه، به اشخاص بانفوذ و پولدار اجازه می‌دهید که زمین‌های ساحلی را بالا بکشند، ولی یک فرد کشاورز محلی را که نفوذ ندارد و نمی‌تواند اعمال قدرت کند، او را محروم می‌کنید.
اگر من متنفذ و پولدار، اگر من رشوه بده، ظرف بیست روز سند مالکیت گرفتم، تقصیر آن کشاورز بیچاره که پول نداشته است چیست؟
آیا باید زمین او را که قباله ندارد گرفت و به آن متنفذ داد؟
در این موقع پیشنهادهای رسیده در هر یک از مواد لایحه قرائت و برای شور دوم به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد.
 
جنگ هوایی اردن و اسرائیل
«رویتر» 13 نوامبر از تلاویو گزارش داد: امروز بین هواپیماهای شکاری «هاوکر» اردن و هواپیماهای میراژ اسرائیلی جنگ هوایی شدیدی روی داد.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: هواپیماهای اردنی بامداد امروز یک واحد از نیروهای اسرائیلی را در جنوب «عبرون» مورد حمله قرار دادند. در این هنگام نبرد شدیدی بین هواپیماهای دو کشور روی داد که در ضمن آن یک هواپیمای اردنی سقوط کرد.
جنگ هوایی در فاصله صد کیلومتری تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، روی داد.
 
تابلوی بهداری شهرداری را پایین کشیدند
امروز تابلو بهداری شهرداری تهران پایین کشیده شد تا تابلوی انجمن بهداری تهران به جای آن نصب شود.
به موجب قانون واگذاری امور درمانی به مردم، انجمن بهداری شهرستان تهران تشکیل شد و رسما از دیروز کار خود را آغاز کرد.
دوره انجمن بهداری چهار سال خواهد بود و طبق تبصره ۳ قانون واگذاری امور درمانی به مردم، کلیه اعتبارات مربوط به امور بهداری شهرستان تهران مرکب از بودجه مصوبه وزارت بهداری و 10 درصد شهرداری و عواید موقوفاتی که به انجمن اختصاص داده شده در اختیار انجمن قرار می‌گیرد و با تصویب و نظارت انجمن مزبور به مصرف خواهد رسید.
 
سرمقاله‌نویس روزنامه «اطلاعات»: خطری از جانب اسرائیل متوجه اعراب نیست!
روزنامه «اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: در اخبار هفته پیش خواندید که سلیمان صدیق و یوسف زعین، نخست‌وزیران مصر و سوریه، قراردادی به عنوان دفاع مشترک امضا کرده‌اند. به موجب این قرارداد هر دو کشور مصر و سوریه متعهد شده‌اند تجاوز خارجی را به خاک دیگری تجاوز به خاک خود تلقی کنند و متضامنا نسبت به دفاع از یکدیگر در قبال «تجاوز ارتجاع با همکاری امپریالیسم صهیونیسم» متعهد باشند.
در قرارداد دفاع مشترک مصر و سوریه قید شده «این نیرو تجاوز به هر یک از دو کشور سوریه و مصر را که از طرف ارتجاع با همکاری امپریالیسم و صهیونیسم صورت گیرد از بین خواهد برد». هر آدم عامی که اندک مطالعه‌ای در احوال کنونی خاورمیانه و روابط اعراب با اسرائیل داشته باشد به‌خوبی می‌داند چنین خطری در حال حاضر مطلقا برای مصر و سوریه وجود ندارد.
دولت مصر و دولت سوریه هر دو در خطرند، ولی نه از جانب اسرائیل. رژیم متزلزل سوریه را هر لحظه خطر انقلاب یا کودتای داخلی تهدید می‌کند و غرض دولت سوریه این است که با امضای این قرارداد قسمتی از قوای مصر را در خاک سوریه متمرکز سازد. با این قوا در نگهداری دولت بعثی سوریه همان نقشی را ایفا کند که نیروهای مصری در حفظ رژیم سلال به عهده گرفته‌اند.
رژیم عبدالناصر نیز که در حال حاضر وضعی مشابه رژیم بعثی سوریه دارد و همان‌قدر خود را منزوی و متزلزل و ورشکسته احساس می‌کند متقابلا درصدد این است با جلب دوستی سوریه مناطق نفوذی را که در دنیای عرب از دست رفته است از سر نو به‌دست آورد و یک نوع موقعیت صوری برای خود تحصیل کند.[5]
 
روزنامه اطلاعات، 22 آبان 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
--------------------------------------------------------
[1] . شیخ عباسعلی اسلامی در سال 1321ق در شهرستان سبزوار دنیا آمد. پس از تحصیل دروس مقدماتی، برای تکمیل مراتب علمی، رهسپار مشهد شد و از درس استادانی چون مرحوم حاج آقا حسین قمی و حاج میرزا مهدی اصفهانی و حاج میرزا محمد آقازاده بهره جست. وی چون از روز نخست به تبلیغ و ترویج از طریق وعظ و خطابه علاقه داشت، برای تکمیل این بخش رهسپار هند شد و در «مدرسه الواعظین» به آموزش علوم مربوطه به فن خطابه از تفسیر و حدیث، تاریخ، سیره پیامبر و پیشوایان اسلام پرداخت و از آنجا فارغ‌التحصیل شد.
پس از بازگشت به ایران در دوران رضاخان، از سوی رژیم تحت فشار شدیدی بود، ولی پس از شهریور 1320 که آزادی نسبی پدید آمده بود، تلاش فرهنگی گسترده‌ای را از خانه خود آغاز کرد. نخست خانه کوچک خود را در جنوب شهر تهران مدرسه کرد و کلاس‌هایی را به راه انداخت. همین هسته شالوده «جامعه تعلیمات اسلامی» شد.
«جامعه تعلیمات اسلامی» در مدت نزدیک به چهل سال، 175 مدرسه اعم از دبیرستان و دبستان و کودکستان در سرتاسر کشور احداث کرد.
وی همچنین کتاب «دو از یاد رفته» را درباره امر به معروف و نهی از منکر تألیف کرده است .
وی در 28 فروردین‌ماه 1364 از دنیا رفت و در ضلع شرقی صحن حضرت معصومه(ع) به خاک سپرده شد.
[2] . حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، ص 291؛ آیت‌الله سیدمرتضی پسندیده به روایت اسناد ساواک، ص 117.
[3] . رشیدیان‌ها به روایت اسناد ساواک، ج 3، ص 344.
[4] . آیت‌الله العظمی سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی به روایت اسناد ساواک، ج 1، صص 581-582.
[5] . اطلاعات، 22 آبان 1345، صص 1، 2، 4، 13، 15 و 16.
https://iichs.ir/vdcc4iqi.2bq0m8laa2.html
iichs.ir/vdcc4iqi.2bq0m8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما