دیدار وزیر خارجه با شاه/چک 538 هزار مارکی سفیر آلمان به فرح!/«وزیر امور خارجه به بغداد می‌رود»/قدس نخعی به واتیکان می‌رود/پنتاگون به رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران نشان داد!/وزیر کشاورزی: اراضی بایر خوزستان بین داوطلبان تقسیم می‌شود/روزنامه‌نگارانی که از دست شاه نشان گرفته‌اند!/تصادف و مرگ فرزند سناتور در انگلیس!
16 آبان 1345

دیدار وزیر خارجه با شاه

جراید امروز کشور نوشتند: بامداد امروز آقای عباس آرام، وزیر امور خارجه، به پیشگاه شاهنشاه شرفیاب شد و گزارشی از جریانات بیست‌ویکمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین مذاکراتی که با وزرای خارجه سایر کشورها در نيويورك انجام داده است تقدیم داشت.
 
چک 538 هزار مارکی سفیر آلمان به فرح!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: نیم ساعت بعد از ظهر امروز علیاحضرت شهبانو، سفیر آلمان غربی در ایران و نماینده شرکت زیمنس در آلمان و همچنین نماینده شرکت زیمنس در ایران را به حضور پذيرفتند.
آقای باخ سفیر آلمان غربی به اتفاق آقای های رل بایر، نماینده شرکت زیمنس که از آلمان به تهران آمده است، و آقای فال، نماینده شرکت زیمنس در ایران، ضمن این شرفیابی چکی به مبلغ 535 هزار مارك آلمانی برای امور خیریه فرح پهلوی به پیشگاه علياحضرت شهبانو تقديم داشت.
 
«وزیر امور خارجه به بغداد می‌رود»
امروز اطلاع حاصل شد که آقای آرام، وزیر امور خارجه، به‌زودی به دعوت وزیر امور خارجه عراق به بغداد خواهد رفت.
این سفر قرار بود در ماه مرداد گذشته صورت گیرد، ولی پس از تغییر دولت عراق ابتدا به بعد از سفر اخیر شاه به بلغارستان، مجارستان و لهستان و سپس به موقع بازگشت وزیر خارجه از نیویورك موكول گردید.
آقای آرام در مدت اقامت در نیویورك نیز با دکتر عدنان پاچه‌چی، وزیر خارجه عراق، ملاقات کرد و وزرای خارجه دو کشور پیرامون روابط ایران و عراق مذاکره نمودند.
 
قدس نخعی به واتیکان می‌رود
آقای حسین قدس نخعی، وزیر دربار شاهنشاهی که به سمت سفیر ایران در دربار واتیکان انتخاب شده، هفته آینده تهران را به سوی ایتالیا ترك خواهد کرد.
 
پنتاگون به رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران نشان داد!
در مراسم نظامی روز 10 آبان‌ماه جاری که در پنتاگون (وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا) به افتخار تیمسار ارتشبد دکتر بهرام آریانا، ریاست ستاد بزرگ ارتشتاران، برگزار گردید، به وسیله ژنرال ویلر، رئیس ستاد مشترك نيروهای مسلح ایالات متحده آمریکا، به نمایندگی ریاست‌جمهوری آمریکا يك قطعه نشان «لژیون اف مریت» به تیمسار ارتشبد دکتر آریانا اعطا گردید.
 
وزیر کشاورزی: اراضی بایر خوزستان بین داوطلبان تقسیم می‌شود
تیمسار سپهبد ریاحی، وزیر کشاورزی، دیروز طی مراسمی در شهر اهواز اسناد مالکیت بیش از بیست‌هزار خانوار کشاورز خوزستانی را توزیع کرد.
در این مراسم که باحضور استاندار و مقامات لشکری و رؤسای ادارات و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای ملی و معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی انجام گرفت، وزیر کشاورزی اعلام داشت: دولت برای كمك به افزایش تولیدات کشاورزی و حمایت از کشاورزان کشور به کلیه شرکت‌های تعاونی و واحدهای سهامی زراعی كمك خواهد کرد.
شرکت‌ها و افرادی که آمادگی و علاقه بهره‌برداری و فعالیت کشاورزی داشته باشند می‌توانند از سراسر کشور در این استان زرخیز به کشت‌وکار بپردازند و در صورتی که طرح آنها به تصویب وزارت کشاورزی و بانك کشاورزی برسد هر مقدار زمین که لازم باشد در اختیار آنها گذارده می‌شود.
وزیر کشاورزی ضمن نطق خود گفت: با این مراسم تقريبا عملیات اجرایی قانون اصلاحات ارضی در این استان پایان می‌پذیرد.
 
روزنامه‌نگارانی که از دست شاه نشان گرفته‌اند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: دیشب ضیافتی از طرف مطبوعات به افتخار هشت نفر از مدیران جراید و مجلاتی که به دریافت نشان از طرف شاهنشاه آریامهر مفتخر شده‌اند، در باشگاه دانشگاه تهران تشکیل شده بود که رؤسای مجلسین و چند تن از وزیران و رجال فرهنگی و نویسندگان و مدیران مطبوعات شرکت داشتند.
سناتور مسعودی، مدیر مؤسسه اطلاعات، طی نطق کوتاهی از توجهات خاص اعلیحضرت همایون شاهنشاه نسبت به جامعه مطبوعات سپاس‌گزاری نمود و آقایانی را که به دریافت نشان در روز جشن چهارم آبان مفتخر شده بودند به اين شرح معرفی کرد: آقایان کاظم مسعودی مدیر روزنامه «آژنک»، دکتر عبدالرسول عظیمی مدیر روزنامه «پیغام امروز»، علی سمیه مدیر روزنامه «دیپلمات»، دکتر علی بهزادی مدیر مجله «سپید و سیاه»، حبیب یغمائی مدیر مجله «یغما»، حسین توفیق مدیر روزنامه «توفيق»، فضل‌الله شرقی مدیر روزنامه «پارس شیراز» و تهرانیان مدیر روزنامه «خراسان».
 
تصادف و مرگ فرزند سناتور در انگلیس!
فریدون رئیس، فرزند سناتور محسن رئیس، در يك حادثه رانندگی کشته شد.
آقای فریدون رئیس، فرزند ۲۲ ساله سناتور محسن رئیس، در یک حادثه رانندگی در انگلستان کشته شده است.
وی هنگامی که به اتفاق دوستش فریدون امامی با اتومبیل خود در جاده لندن ـ برایتون در حرکت بود، به علت بارندگی و لیز بودن جاده اتومبیل از مسیر منحرف شد و با درختی برخورد کرد.
در این حادثه فریدون رئیس کشته شد و فریدون امامی زخمی گردید.
فریدون رئیس در انگلستان مشغول تحصيل بود.[1]
 
روزنامه اطلاعات، 16 آبان 1345، صفحه 1

پي‌نوشت
--------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 16 آبان 1345، صص 13 و 16.  
https://iichs.ir/vdciqrar.t1a5w2bcct.html
iichs.ir/vdciqrar.t1a5w2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما