ادامه مذاکرات شاه و سران بلغارستان در صوفیه/فیلم رنگی سفر/ سفر مجارستان/نفت ایران/فرمانداران استان مازندران تغییر کردند/سناتور مسعودی به کویت رفت تا درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالعه کند!/هیئت‌های بازرگانی جدید به نقاط مختلف اعزام می‌شوند!/روابط بازرگانی ایران و ژاپن وخیم‌تر می‌شود/ایران قبول نمی‌کند/برکناری رئیس اصلاحات ارضی میانه/معاملات پایاپای ایران و بلوک شرق توسعه می‌یابد/پهلوی به دنبال گسترش تشیع با استفاده از اسلام‌شناسان خارجی!!/خارجی‌ها می‌آیند و از فقر و فلاکت مردم عکس می‌گیرند و آبروی ما را می‌برند/ فقط پیشرفت‌های ایران را به توریست‌ها نشان بدهید!/توطئه کودتا در سوریه/هفتاد نفر دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین  محکوم شدند/روابط فرانسه ـ مراکش سخت بحرانی می‌شود
15 شهریور 1345

ادامه مذاکرات شاه و سران بلغارستان در صوفیه  

روزنامه «اطلاعات» نوشت: شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح روز یکشنبه از شهر وارنا دیدن فرمودند و دیروز وارد دومین شهر بزرگ بلغارستان «پلاوديوو» شدند و مورد استقبال حضرت رئیس‌جمهوری بلغارستان و مقامات محلی این شهر قرار گرفتند. 
 
فیلم رنگی سفر
خبرگزاری بلغارستان اعلام داشت که هوشنگ شفتی، فیلمبردار ایرانی، مشغول تهيه يك فيلم رنگی از جریان سفر شاهنشاه و شهبانو به بلغارستان می‌باشد.
 
 سفر مجارستان
سفر رسمی اعليحضرتین به بلغارستان امروز پایان خواهد یافت و شاهنشاه و علیاحضرت شهبانو فرح فردا به دعوت رسمی دولت مجارستان به این کشور سفر خواهند فرمود.
 
نفت ایران
منابع مجاز بلغارستان امروز گفتند که مسئله معامله نفت ایران و بلغارستان اکنون فقط به این موضوع بستگی دارد که ایران در مقابل صدور نفت چه نوع کالاهایی می‌تواند از بلغارستان خریداری کند.
رهبران بلغارستان در مذاکرات خود با شاهنشاه و مقامات ایرانی برای خرید سالیانه يك تا پنج‌میلیون تن نفت خام پیشنهادات قطعی تسلیم کرده‌اند؛ منتها مسئله این است که بلغارستان در مقابل چه کالاهایی برای تحویل به ایران دارد. این مسئله هم‌اکنون در دست مطالعه است.
قرار است يك هیئت نمایندگی از وزارت اقتصاد ایران تحت ریاست دکتر سادات تهرانی هفته آینده برای حل این مسئله با مقامات بلغارستان وارد مذاکره شود.
 
فرمانداران استان مازندران تغییر کردند
 امروز از طرف وزارت کشور در کادر فرمانداران استان مازندران تغييراتي به شرح زیر داده شد:  
آقایان مهدی‌قلی صاحبقرانی به سمت فرمانداری ساری و معاون استانداری مازندران، مرتضی بینا فرماندار ساری و معاون استانداری به سمت فرماندار گرگان، سلطان محمد علی فرماندار بابل به سمت فرماندار دشت گرگان، يدالله کامرانی فرماندار گرگان به سمت فرماندار بابل، احسان‌الله حقیقی فرماندار شاهی به سمت بازرسی استانداری مازندران، بابك مستوفی فرماندار دشت گرگان به سمت فرماندار شاهی.
 
سناتور مسعودی به کویت رفت تا درباره کشورهای حاشیه خلیج فارس مطالعه کند!
روزنامه «اطلاعات» نوشت: سناتور عباس مسعودی، مدیر مؤسسه «اطلاعات»، بامداد امروز به اتفاق آقای نذیر فنصه، سردبیر مجله «الاخاء»، عازم کویت و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس گردیدند.
مسافرت ایشان دو هفته به طول می‌انجامد و در این سفر مطالعاتی پیرامون اوضاع اقتصادی و اجتماعی ساکنین خلیج فارس خواهند کرد تا مقالات و مطالبی تهیه نمایند که خوانندگان عزیز را بیش از پیش با کشورهای همسایه و شیخ‌نشین‌های خلیج فارس، که خوشبختانه با همگی روابط دوستانه و مودّت‌آمیز داریم، روشن سازد.
 
هیئت‌های بازرگانی جدید به نقاط مختلف اعزام می‌شوند!
امروز نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که به دنبال اعزام هیئت بازرگانی به اروپا تا چندی بعد هیئتی به شیخ‌نشین‌ها و کشورهای عربی اطراف خلیج فارس و همچنین هیئتی به خاور دور و آفريقا و حتی آمریکای جنوبی اعزام خواهند شد.
 
روابط بازرگانی ایران و ژاپن وخیم‌تر می‌شود
نشریه «نامه اقتصادی»، که به صورت بولتن هفتگی از طرف شرکت مطبوعات مصوره بیروت به زبان فارسی منتشر می‌شود، در شماره ۷ سپتامبر جاری مهم‌ترین بحث خود را به امتناع ژاپنی‌ها از خرید نفت صادراتی شرکت ملی نفت ایران اختصاص داده است.
این نشریه در مقاله‌ای تحت عنوان «تیره شدن روابط بازرگانی ایران و ژاپن» در نتیجه قضایای مربوط به «فروش نفت ایران» می‌نویسد: مقامات رسمی ایران ادعای ژاپن را مبنی بر اینکه شرکت ملی نفت ایران نرخ فروش نفت را بالاتر از میزان متوسط قیمت‌ها در بازار جهانی قرار داده است رد کرده‌اند.
خبرگزاری ژاپنی (كيودو) از قول مقامات رسمی ژاپن نقل کرده است که ژاپن به علت بالا بودن سطح قیمت‌ها، مستقیما از شرکت ملی نفت ایران نفت خریداری نخواهد کرد و پلاتس اويل گرام نوشته است که مقامات رسمی ایرانی اظهار می‌دارند که در مذاکرات بازرگانی اخیری که بین دو کشور به وقوع پیوسته است ژاپن موافقت کرده بود که امکان تأمین مازاد نیازمندی‌های واردات سالانه خود را از سهمیه شرکت ملی نفت ایران که از منابع ساحلی استخراج می‌گردد مورد مطالعه قرار دهد و به نظر می‌رسید که این یکی از وسايلی بود که سبب شکاف بازرگانی بین دو کشور گردد، اما پخش این خبر در محافل رسمی ایران این طور تلقی شده است که ژاپن از قول خود برگشته است.
 
ایران قبول نمی‌کند
در تهران گفته می‌شود که شرايط شرکت ملی نفت ایران، به مراتب مناسب‌تر از شرایطی است که اکنون ژاپن از شرکت‌های نفت جهانی نفت خریداری می‌کند. از قرار معلوم چنین برمی‌آید که ژاپنی‌ها می‌خواهند به نازل‌ترین قیمت‌های استثنایی ممکنه، یعنی به قیمت‌هایی که شرکت‌های مستقل کوچك عرضه می‌دارند، نفت خریداری کنند و البته فروش نفت با این قیمت‌ها برای ایران قابل قبول نیست.
در تهران ناظران اوضاع معتقدند که امتناع ژاپن از خرید نفت ایرانی از شرکت ملی نفت سبب وخامت بیشتری در روابط بازرگانی بین دو کشور خواهد گردید.
 
برکناری رئیس اصلاحات ارضی میانه
صبح امروز سازمان اصلاحات ارضی کل کشور اعلام نمود: چون اطلاع رسیده بود که رئیس اداره کشاورزی و عمران و اصلاحات ارضی شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی در یکی دو مورد برخلاف دستورالعمل‌های صادره برای حفظ حقوق قانونی زارعين اقدامات لازم را انجام نداده و مرتکب تخلفاتی شده است، پس از انجام بازرسی‌ها و تحقیقات لازم از کار برکنار و پرونده ار جهت تعقیب قانونی به دیوان کیفر فرستاده شد.
سازمان اصلاحات ارضی اعلام نمود که صبح امروز نیز آقای دکتر ولیان، معاون وزارت کشاورزی و سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور، جهت بازرسی به کارهای مربوط به اصلاحات ارضی استان گیلان به رشت عزيمت نمود.
در مدت توقف سرپرست سازمان اصلاحات ارضی کل کشور در رشت کنفرانسی با حضور کلیه مسئولین اصلاحات ارضی شهرستان‌های تابعه استان گیلان تشکیل خواهد شد.
 
معاملات پایاپای ایران و بلوک شرق توسعه می‌یابد
روزنامه «اطلاعات» نوشت: مسافرت شاهنشاه آریامهر به کشورهای بلغارستان، مجارستان و لهستان فرصت جدیدی ایجاد کرده است تا ایران به منظور اجرای برنامه‌های عمرانی و صنعتی شدن کشور مذاکراتی پیرامون روابط اقتصادی با کشورهای بلوك شرق به عمل آورد.
باید توجه داشت که اساس پایاپای بودن کلیه معاملات و قراردادهای بازرگانی بین ایران و کشورهای مزبور این کشش و توجه را ایجاد کرده است تا در حد امکان احتياجات صنعتی ایران از کشورهای مزبور تأمین گردد.
درحالی‌که شاهنشاه سفر خود را به سه کشور بلوك شرق ادامه می‌دهند آقای دکتر تهرانی، معاون بازرگاني وزارت اقتصاد در بلغارستان، سرگرم انجام مذاکرات اقتصادی است.
آقای دکتر تهرانی هفته آینده به مجارستان سفر خواهد کرد و در آنجا نیز مذاکراتی انجام خواهد داد.
آقای دکتر اقبال، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، اکنون در مجارستان به‌سر می‌برد و با مقامات آن کشور پیرامون فروش نفت ایران مذاکره می‌کند.
آقای دکتر یگانه، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد نیز هفته آینده به چکسلواکی خواهد رفت و در آنجا مذاکراتی درباره خرید تأسیسات برق انجام خواهد داد.
روابط و مذاکرات ایران با کشورهای بلوك شرق پس از انعقاد قرارداد ذوب آهن ایران و شوروی توسعه یافته است.
ایران تاکنون موفق شده است از رومانی و مجارستان اعتباراتی اخذ کند و کالاهایی به کشورهای مزبور بفروشد. مهم‌ترین کالای صادراتی ایران به کشورهای بلوك شرق در حال حاضر نفت است.[1]
 
پهلوی به دنبال گسترش تشیع با استفاده از اسلام‌شناسان خارجی!!
جراید امروز کشور نوشتند: جمعی از اعضای شرکت‌کننده در کنگره جهانی تهران که در اسلام‌شناسی تخصص دارند، ظهر امروز به ناهار میهمان آقای عصار، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان اوقاف، در چلوکبابی رقابی بودند.
در جلسه امروز پیرامون اشاعه معاريف تشیع در سطح بین‌المللی مذاکره و تبادل نظر شد. قرار است در مجله‌ای که از طرف سازمان اوقاف منتشر می‌شود، از اسلام‌شناسان مذکور استفاده شود.[2]
 
خارجی‌ها می‌آیند و از فقر و فلاکت مردم عکس می‌گیرند و آبروی ما را می‌برند/ فقط پیشرفت‌های ایران را به توریست‌ها نشان بدهید!
امیر دولت‌آبادی در ستون «انتقاد» روزنامه «اطلاعات» نوشت: یکی از محصلین ایرانی، که چندین سال در آلمان توقف داشته و در رشته رنگرزی پارچه تخصص پیدا کرده و اخيرا برای شروع به کار در یکی از مؤسسات نساجی به ایران آمده است، ضمن بیان مطالب آموزنده از دوران اقامت خود در خارجه از پاره‌ای نکات گفت‌وگو می‌کرد که قلب هر ایرانی حساس و علاقه‌مندی را که به غرور ملی خود افتخار می‌کند تحت تأثیر و تأثر شدید قرار می‌دهد.
می‌گفت: بعضی از سیاحان خارجی که به ایران سفر می‌کنند در مراجعت عکس‌هایی از مناظر زننده همراه آورده و در جراید و مجلات منعکس می‌نمایند. من‌جمله چندی پیش یکی از مجلات آلمانی را مطالعه می‌کردم به عکس‌های متعدد از طرز رختشویی زنان و دختران در کنار شهرها از کارگاه‌های قالی‌بافی و همچنین اشخاص علیل و ناقص‌الخلقه، که به طرز تأثرآوری برای جلب ترحم عابرین در کنار خیابان‌ها رژه می‌روند، برخورد کردم که در زیر آنها نوشته بود: این است مظاهر تمدن ایران و طرز زندگی مردم آن سامان در این قرن!
قبل از شنیدن این مطالب نگارنده بارها در این موضوع مقالاتی در همین ستون نوشته و توجه اداره جلب سیاحان را معطوف داشته‌ام. در زمان اعليحضرت فقيد که تعصب خاصی درباره خارجیان ابراز می‌شد، هيچ يك از آنان اجازه نداشتند بدون تحصیل پروانه از شهربانی به عکس‌برداری مبادرت نمایند و در پروانه‌ها مخصوصا قید شده بود که فقط می‌توانند از اماکن و ابنیه تاریخی عکس بگیرند.
خوب به خاطر دارم هر وقت یکی از آنها برخلاف دستور از مناظر غیر مجاز عکس می‌گرفت بلافاصله تحت تعقیب واقع و پروانه اقامت او لغو می‌گردید، ولی پس از حادثه دردناك شهريور 13۲۰، دروازه‌های کشور به روی خارجیان باز شد و کنترل تهیه عکس‌ها از دست مأمورین خارج گشت و تا امروز هم بعضی کسانی که مأموریت‌های خاصی دارند از نقاط و مناظر زننده ایران عکس‌هایی گرفته با آب و تاب فراوان در روزنامه‌ها و مجلات خارجی منتشر و ذهن مردمانی را که نتوانسته‌اند به ایران سفر کرده و از نزديك شاهد ترقیات این کشور باشند مشوب و مغشوش می‌سازند.
اداره جلب سیاحان در این موارد مسئولیت خطیری به عهده دارد. باید افراد بصیر و مطلع به تعداد کافی در اختیار سازمان مزبور قرار داشته باشند که مثل همه کشورهای توریستی جهان، سیاحان را به نقاط دیدنی راهنمایی کنند و آنها را به طوری با حقایق تاریخ و تمدن ایران آشنا سازند که از فرط بیکاری مجبور نباشند دوربین خود را متوجه مناظر ناپسند و زننده اجتماع کنند.
آن‌قدر مناظر دیدنی و تاریخی در کشور ما هست که اگر جهانگرد و سیاح خارجی به تماشای آن مشغول شود هرگز فرصت برای جست‌وجوی مناظر نازیبا و عکس‌برداری از آنها پیدا نمی‌کند مگر اینکه مغرض باشد و اساسا برای اینکار به ایران روانه‌اش ساخته باشند که در این صورت وظيفه سازمان‌های امنیتی است کار چنین عناصری را کنترل کنند و اجازه ندهند آبروی ایران به وسیله اشخاصی که با این مملکت دشمنی دارند در انظار جهانیان ضایع شود.
 
توطئه کودتا در سوریه
«خبرگزاری فرانسه» 6 سپتامبر از دمشق و به نقل از «رادیو دمشق» گزارش داد که دولت سوریه يك توطئه کودتا علیه رژیم فعلی بعثی را خنثی کرده است.
فرماندهی محلی حزب بعث سوریه در اعلامیه‌ای که امروز از رادیو دمشق انتشار یافت، اعلام داشت که رهبران سابق حزب بعث با ارتجاع برای تهیه مقدمات يك كودتا توطئه کرده بودند، ولی نقشه آنها با شکست روبه‌رو شده است.
راديو سوریه افزود که میشل عفلق (مؤسس و تئوریسین حزب) منيف رزاز (دبیرکل سابق حزب) و صلاح بيطار (نخست‌وزیر سابق سوریه) در توطئه دست داشته‌اند.
 
هفتاد نفر دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین  محکوم شدند
روزنامه «اطلاعات» نوشت: 41 نفر از اعضای جمعیت اخوان‌المسلمين به کار اجباری و هفت نفر دیگر به زندان محکوم شدند.
این عده متهم بودند که در ماه ژوئیه 1965 در نظر داشتند با قراردادن دینامیتی زیر کرسی خطابه جمال عبدالناصر او را به قتل برسانند.
اسمعیل فایومی، یکی از افسران مصری که قرار بود در ماه اوت 1965 ناصر را هنگام بازگشت از عربستان سعودی به قتل برساند، غيابا به زندان ابد با اعمال شاقه محکوم گردید.
این نخستین بار است که فرار فایومی از مصر رسما فاش شده است. فایومی اندکی قبل از آنکه سازمان سری جمعیت اخوان‌المسلمين درصدد توطئه قتل ناصر برآید دستگیر شده بود.
دادگاه عالی مصر همچنین ۲۹ نفر از اعضای جمعیت اخوان‌المسلمین را به زندان با کار از پنج تا پانزده سال محکوم کرد.
برای نخستین بار یازده تن از متهمین تبرئه شدند. هفته گذشته سه تن از متهمین به شرکت در توطئه قتل ناصر در قاهره اعدام شدند.
 
روابط فرانسه ـ مراکش سخت بحرانی می‌شود
«رویتر» 5 سپتامبر از پاریس گزارش داد: محاکمه پنج نفر به اتهام ربودن و کشتن بن برکه، رهبر مخالفان دولت مراکش، امروز در کاخ دادگستری پاریس آغاز شد.
وی در ۲۹ اکتبر سال گذشته ناپدید شده بود. هفت نفر نیز غیابا به این اتهام محاکمه می‌شوند. البته جسد بن برکه هنوز یافت نشده، اما عموما عقیده بر این است که وی کشته شده است.
مهم‌ترين متهمی که غیابا محاکمه می‌شود ژنرال محمد اوفقير، وزیر کشور مراکش، است.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 15 آبان 1345، صفحه 1

پي‌نوشت‌ها
-------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 15 شهریور 1345، صص 1، 13، 15 و 16. 
[2] . همان، ص 16. طنز ماجرا اینجاست که پهلوی روحانیت و مرجعیت شیعه را که به دنبال ترویج معارف مذهب حقه جعفری بوده، در قیام 15 خرداد و پیش و پس از آن سرکوب می‌کند و از سویی دیگر از خارج اسلام‌شناس به ایران آورده و به آنان بر اساس گزارش جراید آن روزها چلوکباب داده و می‌خواهد که تشیع را در جهان ترویج کنند!
[3] . اطلاعات، 15 شهریور 1345، صص 1، 4، 6 و 13. 
https://iichs.ir/vdchmini.23nkmdftt2.html
iichs.ir/vdchmini.23nkmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما