روزنامه «اطلاعات» فتیله انتقادات نفتی خود از غرب را پایین کشید!/وزیر راه به رومانی رفت/ابقای سفیرکبیر پاکستان/«رضا پهلوی» به مناسبت روز کودک از تلویزیون پیام می‌دهد!/نخست‌وزیر دکترای افتخاری گرفت!/خاطر خطیر ملوکانه خرسند شد!/تهران ـ بیروت تا پانزده روز دیگر سفیر مبادله می‌کنند/تحسین خبرنگاران انگلیسی از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی!/تهران، کراچی و آنکارا با یک خط مستقیم تلفنی متصل می‌شوند
9 آبان 1345

روزنامه «اطلاعات» فتیله انتقادات نفتی خود از غرب را پایین کشید!

روزنامه «اطلاعات» پس از چند روز انتشار مقالات و تحلیل‌هایی علیه کنسرسیوم درباره حقوق نفتی ایران در شماره امروز خود نوشت: مقالاتی پیرامون مسئله نفت و کنسرسیوم به ما می‌رسد و بعضی اشخاص که مصدر امور کشور بوده و یا در موقع تصویب قرارداد سمت نمایندگی مجلس شورای ملی را داشته و به مناسبات مختلف بیاناتی پیرامون نفت ایراد نموده‌اند این روزها به ما مراجعه می‌کنند که نسبت به انتشار نطق و اظهار نظر ایشان اقدام نماییم.
اما همان‌طور که در مقدمه سرمقاله دیشب اشاره کردیم، چون موضوع برای مدت یک ماه به مطالعه مقامات ایرانی و کارشناسان و رؤسای عالی‌مقام کنسرسیوم نفت محول گردیده وسه هفته دیگر باقی مانده که کمیسیون مخصوص رسیدگی به این امر تشکیل و مذاکرات را به منظور  اخذ تصمیم قطعی دنبال نمایند، قصد نداشتیم دراین‌باره چیزی بنویسیم، ولی نگارشات «تایمز لندن» و پیش از آن انتشارات رادیو لندن ما را به ادامه مطلب و جواب واداشت؛ بنابراین ضرور می‌دانیم به استحضار آقایانی که مراجعه می‌کنند و کلیه خوانندگان محترم برسانیم که برای ابراز حسن نیّت خود، از درج و انتشار این گونه مطالب خودداری خواهیم داشت و خود نیز در این خصوص دیگر چیزی نخواهیم نوشت مگر اینکه باز انتشاراتی از ناحیه دایه‌های مهربان‌تر از مادر داده شود که ناچار به جوابگویی و دفاع از حق قانونی خود خواهیم بود.
 
وزیر راه به رومانی رفت
به دعوت دولت رومانی، آقای مهندس شالچیان، وزیر راه، به اتفاق هیئتی مرکب از آقایان مهندس زاهدی، معاون وزارت راه، مهندس معرفت و مهندس امیر معزی، اعضای سازمان نظارت فنی وزارت راه، و مهندس شهریور، عضو سازمان نظارت فنی راه آهن، به کشور رومانی عزیمت کردند
 
ابقای سفیرکبیر پاکستان
روزنامه «اطلاعات» نوشت: چندی پیش خبری انتشار یافت که آقای طیب حسین، سفیرکبیر پاکستان در دربار شاهنشاهی، تغییر مأموریت خواهد یافت و به جای وی ژنرال موسی، رئیس ستاد ارتش پاکستان، به مأموریت ایران خواهد آمد.
طبق آخرین خبری که رسیده، آقای طیب حسین از طرف ایوب‌خان، رئیس‌جمهوری پاکستان، ابقا گردید و وی کماکان با سمت سفارت کبرای پاکستان در مأموریت دربار شاهنشاهی باقی خواهد ماند.
 
«رضا پهلوی» به مناسبت روز کودک از تلویزیون پیام می‌دهد!
جراید امروز کشور نوشتند: امروز 9 آبان و مصادف با سالروز میلاد مسعود والاحضرت همایون ولیعهد، رضا پهلوی، و روز کودک است.
به همین مناسبت ساعت 7 بعد از ظهر امروز برای اولین‌بار والاحضرت ولیعهد در تلویزیون ملی ایران  (کانال ۱۳) صحبت خواهند کرد و فیلمی از ایشان نمایش داده می‌شود.
 
نخست‌وزیر دکترای افتخاری گرفت!
دانشگاه شهر «مکوژ» امروز طی مراسمی به نخست‌وزیر ایران دکترای افتخاری داد.
نخست‌وزیر و بانو هویدا و همراهانشان شب گذشته با قطار از بخارست وارد «ملکوژ» شدند و در ایستگاه راه آهن مورد استقبال مقامات رسمی این شهر قرار گرفتند.
روز گذشته نیز آقای هویدا و همراهان با قطار به شهر زیبای  «کنستانزا» واقع در سواحل دریای سیاه رفتند و در حومه این بندر از یک سیلوی بزرگ دیدن کردند و در شهر نیز موزه باستان‌شناسی را مورد بازدید قرار دادند.
دیروز شهردار کنستانزا به افتخار آقای هویدا و بانو ضیافت باشکوهی به ناهار ترتیب داد که در آن عده زیادی از شخصیت‌های محلی شرکت داشتند.
 
خاطر خطیر ملوکانه خرسند شد!
روزنامه‌های امروز کشور نوشتند: این تلگرام در پاسخ تلگرام آقای مهندس هادی مبرقع، مدیر عامل اتحادیه شهرداری‌های ایران، و کارکنان آن، که به مناسبت سالروز میلاد مسعود شاهنشاه آریامهر به حضور معظم له مخابره شده، شرف صدور یافته است:  
کاخ سعدآباد
 آقای هادی مبرقع، مدیرعامل و کارکنان اتحادیه شهرداری‌های ایران، تلگرام شادباشی و عرض تهنیت صمیمانه شما به مناسبت سالروز میلاد فرخنده شاهنشاه آریامهر از لحاظ انور شاهانه گذشت و موجب خشنودی و مسرت خاطر خطیر ملوکانه گردید.
رئیس دفتر مخصوص شاهنشاهی ــ هیراد.
 
تهران ـ بیروت تا پانزده روز دیگر سفیر مبادله می‌کنند
امروز اطلاع حاصل شد که سفیر جدید لبنان تا ده الی پانزده روز دیگر به تهران خواهد آمد.
منابع مؤثق امروز در تهران گفتند که ایران و لبنان قبل از پایان ماه جاری سفرای تازه خود را معرفی و مبادله خواهند نمود.
یک منبع مؤثق در این رابطه گفت: دولت لبنان چند تن از برجسته‌ترین دیپلمات‌های خود را برای پست سفارت ایران در نظر گرفته و به‌زودی برای یکی از آنها درخواست پذیرش خواهد کرد.
این منبع حاضر نشد نام این شخصیت‌ها را فاش کند، ولی گفت که لبنان اهمیت زیادی برای سفارت خود در تهران قائل است.
به نظر می‌رسد که وزارت خارجه ایران نیز چند نفر را برای پست سفارت خود در بیروت در نظر گرفته باشد.
در این خصوص یک منبع مطلع وزارت خارجه گفت: سفیر ایران بعد از بازگشت آقای عباس آرام، وزیر خارجه، از نیویورک رسما معرفی خواهد شد.[1]
 
تحسین خبرنگاران انگلیسی از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی!
نمایندگان مطبوعات و خبرنگاران جراید انگلیسی پس از بازدید از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی در ایران، موفقیت و پیشرفت قانون و اثرات پرثمری را که در زندگی کشاورزان ایران به‌وجود آورده است ستودند.
هجده تن نمایندگان مطبوعات انگلیسی که اخیرا به دعوت شرکت هواپیمایی ملی به ایران مسافرت کرده بودند بنا به دعوت سازمان اصلاحات ارضی از مناطق شمالی کشور دیدن کردند.
در این مسافرت علاوه بر بازدید از نحوه اجرای قوانین اصلاحات ارضی، فعالیت سپاهیان انقلاب در روستاها مورد بازدید این هیئت قرار گرفت.
آقای راندل، خبرنگار سیاسی روزنامه «تایمز لندن»، در پایان این بازدید ضمن مصاحبه‌ای گفت: من از مشاهده اجرای اصلاحات ارضی در ایران نهایت درجه خرسند شدم. اجرای این قانون امکانات پیشرفت سریعی را برای ایران و همچنین برای کشاورزان ایران چه از نظر اجتماعی و چه از نظر اقتصادی فراهم می‌آورد. من در این امر آرزوی موفقیت کامل برای ایران می‌نمایم و فکر می‌کنم از بهترین کارهایی است که در این کشور انجام شده است.
آقای رایدر، مفسر روزنامه «وینترن» چاپ لندن، اظهار داشت: فرق اساسی اصلاحات ارضی ایران با کشورهای دیگر مانند کشورهای امریکای لاتین در این است که در ایران طرح‌ها بر اساس نیازهای عملی تنظیم می‌شود و حال آنکه در کشورهای امریکای لاتین قبلا برنامه‌های مفصل و مبسوطی طرح می‌شود و در آخر کار متوجه می‌شوند که از عهده انجام آنها برنمی‌آیند.[2]
 
تهران، کراچی و آنکارا با یک خط مستقیم تلفنی متصل می‌شوند
«آسوشیتدپرس» از کراچی گزارش داد: مقامات ایران و پاکستان و ترکیه در کراچی موافقت کرده‌اند که بین تهران و کراچی و آنکارا یک خط مستقیم تلفنی برقرار سازند.
آنها همچنین موافقت کردند که بین استانبول و کراچی و ایران و ترکیه و پاکستان در دسامبر آینده از طریق تلکس رابطه برقرار شود.[3]
 
روزنامه اطلاعات، 9 آبان 1345، صفحه 1
 
پی‌نوشت‌ها
----------------------------------------------------------------
[1] . اطلاعات، 9 آبان 1345، صص 1، 17، 19 و 20. 
[2] . همان، ص 17. یکی از کارویژه‌های ساواک در دوره پهلوی کنترل خبرنگاران و روزنامه‌نگاران خارجی بود که به ایران می‌آمدند تا در راستای سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی رژیم قلم بزنند. حکومت نیز به برخی از این چهره‌ها پول‌های کلانی از بیت‌المال می‌بخشید تا از سیاست‌های پهلوی در خارج مرزها تمجید شود. در برخی موارد نیز مطالب خلاف نوشته‌شده با هزینه‌های گزاف به‌اصطلاح ماستمالی می‌شد!
از این نکته که بگذریم نتیجه اصلاحات ارضی در سال 1357 با وابسته‌تر شدن ایران به واردات مواد غذایی و کشاورزی از جمله گندم روشن و عیان شد و نیازی به ارجاع به تأییدات خبرنگاران انگلیسی نبوده و نیست!
[3] . اطلاعات، 9 آبان 1345، ص 17. 
https://iichs.ir/vdccsiqi.2bq008laa2.html
iichs.ir/vdccsiqi.2bq008laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما